BUDŻET ZADANIOWY SZKOLENIE W DNIU R.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele i mierniki.
Advertisements

PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
Procedura budżetowa (cz. 1)
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Zarządzanie finansami w NGO
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
Europejski Instytut Administracji Publicznej
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha 17 Katowice
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Monitoring i sprawozdawczość ZPORR
Definicja rachunkowości zarządczej
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Budżet państwa.
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
1V Konferencja Ewaluacyjna - Warszawa 23/10/2009 Rola ewaluacji ex-post perspektywa EBI Werner Schmidt – Ewaluacja Działań
Wydatki strukturalne.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Regionalny Program Operacyjny
PLANOWANIE I REALIZACJA WYDATKÓW NA UPOSAŻENIA
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
1 Moduł 0. Zasady modelu i wymagania. „Zasady ogólne”, w których sformułowano wymagania zapisano dla: 1.Wieloletniej Prognozy Finansowej 2.Przygotowania.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Warszawa, 3 grudnia 2014 r. Wsparcie adaptacyjności przedsiębiorstw w latach
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
WIELOLETNIE PLANOWANIE FINANSOWE
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
BUDŻET ZADANIOWY Piotr Sokół.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
Zasady realizacji i rozliczania dotacji przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego w dziale 752 (Obrona Narodowa) Warszawa, kwiecień-maj 2016 roku.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Konferencja: Współczesne nurty badawcze w naukach o zarządzaniu Analiza skuteczności zarządzania jednostką samorządu terytorialnego na tle wyzwań stawianych.
Prawo budżetowe.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
I. Zasady budżetowe II. Budżet III. Klasyfikacja budżetowa
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Zapis prezentacji:

BUDŻET ZADANIOWY SZKOLENIE W DNIU 16.04.2009 R.

Definicja budżetu zadaniowego Budżet zadaniowy to nowoczesna metoda zarządzania finansami publicznymi …oparta na planowanej w perspektywie rocznej oraz wieloletniej… …alokacji środków publicznych w obszarze poszczególnych funkcji i zadań państwa prezentowanych w układzie o hierarchicznej strukturze oraz przyporządkowanych do odpowiednich celów wynikających z dokumentów strategicznych rządu (których osiągnięcie oceniane jest za pomocą systemu adekwatnych mierników)… …stosowana w celu dążenia do uzyskania optymalnej, przejrzystej informacji na temat efektywności i skuteczności wydatków publicznych, na rzecz uzyskania lepszych wyników w roku następnym. 2 2

Budżet Zadaniowy – Czemu służy? Koncentracja na celach i zadaniach Nacisk na osiągnięcie wyników (efektów) zamiast na dostarczaniu usług i produktów Przejrzysta informacja dla kadry zarządzającej oraz podatnika Przegląd wyników działania resortu i rewizja polityki Poprawa wydajności pracy pracowników sektora publicznego 3 3

Wpływ BZ na działanie instytucji państwa Zmiana podejścia do sporządzania budżetu państwa – odejście od podmiotowego alokowania wydatków budżetowych w rocznej perspektywie na rzecz: koncentracji wydatków na celach i zadaniach strategicznych pomiaru stopnia osiągania celów i realizacji zadań wskazania „właścicieli zadania /podzadania/ działania” monitorowanie rezultatów w kilkuletniej perspektywie 4 4

Mocne strony planowania zadaniowego Czytelność i zrozumienie budżetu dla społeczeństwa, przejrzystość funkcji, zadań, celów realizowanych przez Państwo Hierarchizacja funkcji i zadań (wydatek zorientowany na rezultat już na etapie planowania) Wartość edukacyjna dla społeczeństwa Lepsza kontrola społeczna realizowanych przez Państwo funkcji 5 5

Budżet zadaniowy - Zalety skuteczność / effectiveness / orientacja na cele i mierniki efektywność / efficiency / najlepsze efekty z nakładów przejrzystość / transparenty / transparentność wydatkowania środków publicznych projekcja wieloletnia gwarancja zachowania ciągłości 6 6

KAMIENIE MILOWE 2008 – 2015 NA DALSZEJ DRODZE DO WDROŻENIA BUDŻETU ZADANIOWEGO W POLSCE Resort finansów zakłada, że od 2013 roku budżet zadaniowy będzie narzędziem planowania średniookresowego w Polsce, tak na poziomie administracji rządowej jaki w jednostkach samorządu terytorialnego. 7 7

Cykl Budżetowania Zadaniowego Review Policy (6) Strategic planning (1) Budget Preparation (2) Execution (3) Accounting & monitoring (4) Reporting & audit (5) Przegląd polityki (6) Planowanie strategiczne (1) Przygotowanie budżetu (2) Wykonywanie budżetu (3) Rachunkowość i sprawozdawczość (4) Audyt zewnętrzny (5) 8

Porównanie klasyfikacji w budżecie tradycyjnym i zadaniowym planowanie tradycyjne planowanie zadaniowe CZĘŚĆ 29 OBRONA NARODOWA, w tym: DZIAŁ 752 – Obrona narodowa ROZDZIAŁY PARAGRAFY POZYCJE wydatków 9 FUNKCJI PAŃSTWA, w tym nr 11 – Działalność na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa zewnętrznego i nienaruszalności granic ZADANIE cele mierniki PODZADANIE cel miernik DZIAŁANIE cel miernik Wydatki (limit cz.29, FMS, środki AMW i WAM) Limit wydatków 9 9

Nota budżetowa Ministra Finansów Budżetem zadaniowym objęci zostaną wszyscy dysponenci części budżetowych. Szczeble budżetu zadaniowego: funkcje, zadania, podzadania, działania. Dysponentom zaproponowano katalog funkcji, zadań i podzadań, w ramach których sami wyszczególniają działania. Dysponenci określają cele i mierniki dla zadań, podzadań i działań. Formularze BZ-1, BZ-2, BZ-3 - funkcja /zadania/ podzadania/ działania, - zestawienie zadań dysponenta obejmuje wydatki budżetu państwa, państwowych funduszy celowych, oraz państwowych osób prawnych - wartość bazowa i docelowa miernika. 10 10 10

Nota budżetowa Ministra Finansów Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2010 jest dostępny na w wersji elektronicznej pod adresem: http://www.mf.gov.pl w katalogu: Finanse Publiczne/ Budżet Państwa/ Ustawy Budżetowe/ Ustawa Budżetowa na rok 2010/ Nota Budżetowa. 11 11

Elementy budżetu zadaniowego Funkcje państwa – tworzą główna jednostkę klasyfikacji zadaniowej i grupują wydatki jednego obszaru działalności państwa Zadania – tworzą drugi szczebel klasyfikacji zadaniowej i grupują wydatki według celów strategicznych Podzadania – tworzą trzeci szczebel klasyfikacji zadaniowej i grupują działania, których realizacja wpływa na osiągnięcie celów strategicznych określonych na szczeblu zadania; podzadania posiadają charakter operacyjny Działania – tworzą najniższy szczebel klasyfikacji zadaniowej, obejmują wszystkie najważniejsze elementy procesu osiągania celów podzadania oraz celów szczegółowych zadania (nie będą ujmowane w budżecie państwa) 12

Zadanie Zespół podzadań realizowanych przez jedną lub kilka instytucji finansowanych z budżetu państwa lub innych źródeł publicznych, których celem jest osiągnięcie określonego ilościowo lub jakościowo rezultatu Dla zadania określa się: cele, które planuje się osiągnąć w wyniku realizacji zadania mierniki określające stopień realizacji celów alokacje wydatków na rok budżetowy i dwa kolejne lata źródła finansowania planowanych wydatków jednostkę/ki realizującą zadanie 13

Podzadanie Grupa wyodrębnionych działań, wyodrębniona w ramach jednego zadania, których realizacja wpływa na osiągniecie celów określonych na szczeblu zadania Dla podzadania określa się: cel, który planuje się osiągnąć w wyniku realizacji podzadania miernik, określający stopień realizacji celu alokację wydatków na dany rok budżetowy i dwa kolejne lata źródła finansowania planowanych wydatków działania w ramach danego podzadania jednostkę/ki realizującą podzadanie 14

Działanie Najniższa jednostka klasyfikacji zadaniowej o charakterze operacyjnym, stanowiąca podstawowy element służący do osiągnięcia celu podzadania Dla działania należy określić: cel, które planuje osiągnąć w wyniku realizacji działania miernik, określający stopień realizacji celu alokację wydatków na dany rok budżetowy źródła finansowania planowanych wydatków jednostkę/ki realizującą działanie Dysponent określa nie więcej niż 2-3 działania służące do osiągnięcia celu danego podzadania. 15 15

Funkcje państwa 16 16

Funkcje państwa 17 17

Funkcje państwa 18 18

Katalog funkcji, zadań i podzadań budżetu resortu obrony narodowej w układzie zadaniowym na 2010 r. 19

Katalog funkcji, zadań i podzadań budżetu resortu obrony narodowej w układzie zadaniowym na 2010 r.

Katalog funkcji, zadań i podzadań budżetu resortu obrony narodowej w układzie zadaniowym na 2010 r. 21

Uwaga – zadania do wykonania wyodrębnić nie więcej niż 2-3 działania (grupy działań) w ramach każdego podzadania, określić dla każdego zadania 2 cele, które zamierza się osiągnąć w wyniku jego realizacji oraz 2-4 mierniki, ustalić dla każdego podzadania i działania po jednym celu i po jednym mierniku, określić jednostkę/ki realizującą/ce dane zadanie, podzadanie i działanie. Wyniki powyższych prac będą przedmiotem konsultacji z osobami funkcyjnymi odpowiedzialnymi za planowanie i ocenę wykonania zadań i podzadań, w Departamencie Budżetowym MON w dniach 27-28 kwietnia 2009 r. 22 22

Dziękuję za uwagę 23 23