Konferencja – Gdańsk, 8. 12. 2009 Stan kształcenia zawodowego w przededniu projektowanych zmian Klasy przysposabiające do pracy Organizatorzy: Sekcja Oświaty.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Sześciolatek idzie do szkoły
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Prawa i obowiązki rodziców w świetle ustawy o systemie oświaty
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/ Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Dzielnicowe Centrum ds. Integracji zostało powołane Zarządzeniem nr 203/2008 Burmistrza Dzielnicy Praga Północ m.st. Warszawy z dnia 6 listopada 2008 roku.
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
1 KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Uwagi Gdańsk, sierpnia 2010 roku KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU.
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Indywidualne nauczanie
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
RODZICE W SZKOLE.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
Zmiana w systemie oświaty z dnia 29 grudnia 2015 r. Edukacja najmłodszych dzieci ma być skuteczna i przyjazna…… Powrót do obowiązku szkolnego dla 7-latków.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Praca metodą projektu edukacyjnego
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zapis prezentacji:

Konferencja – Gdańsk, Stan kształcenia zawodowego w przededniu projektowanych zmian Klasy przysposabiające do pracy Organizatorzy: Sekcja Oświaty i Wychowania Regionu Gdańskiego NSZZ Solidarność we współpracy z Sekcją Krajową Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność Opr. W. Książek

Przyczyny podjęcia tematu tworzenia klas przysposabiających do pracy 1. Problemy wychowawcze z częścią uczniów w gimnazjach (są tam uczniowie między 13 a 16 rokiem życia), 2. Absencja na lekcjach, brak podejmowania nauki w gimnazjum i po jego ukończeniu. Wiąże się to z trudnościami z wyegzekwowaniem od rodziców: a. obowiązku szkolnego – do ukończenia gimnazjum, b. obowiązku nauki – do 18 roku życia (art.. 15 Ustawy o systemie oświaty),

Przyczyny - dane 1. Pismo do MEN: Prosimy o wcześniejsze przekazanie odpowiedzi na kilka pytań. Ilu uczniów w skali całego kraju: – Nie uczęszcza do gimnazjów? – Nie kończy gimnazjów? – Nie podejmuje nauki w szkołach ponadgimnazjalnych, po ukończeniu gimnazjum? Dane z lat – nie spełnia obowiązku szkolnego: uczniów 17 lat – nie spełnia obowiązku szkolnego/nauki: uczniów 18 lat – nie spełnia obowiązku szkolnego/nauki: uczniów Łącznie: uczniów nie spełnia obowiązku szkolnego/nauki

Dane dodatkowe: 1. Dane z MEN – rok szkolny 2008/ Szkoły podstawowe: obowiązku szkolnego nie spełniało uczniów (Pomorze: 331), Gimnazja: nie spełniało: uczniów (Pomorze: 186), 2. Informacja z Kuratorium Oświaty w Gdańsku (dane z marca 2008 r.): Nie uczęszczało do gimnazjów – około 255 uczniów, Nie ukończyło gimnazjów – około 106 uczniów, Nie podjęło nauki w szkołach ponadgimnazjalnych, po ukończeniu gimnazjum – około 106 uczniów

Cele Zachęcać do tworzenia oferty dla uczniów przed 16- stym rokiem życia (czyli w okresie gimnazjalnym), Dokonać analizy oferty dla uczniów od 16-stego roku życia (między innymi problem tzw. pracowników młodocianych), Potrzeba podania ręki – pomocy uczniom, czyli przeciwdziałanie zjawiskom WYKLUCZENIA SPOŁECZNEGO młodych ludzi. Solidarność oświatowa upomina się o ofertę dla każdego młodego człowieka.

Podstawa prawna Istnieje podstawa prawna: rozporządzenie ws. ramowych statutów publicznych szkół z 21 maja 2001 r., par. 8.1: Dla uczniów, którzy po rocznym uczęszczaniu do gimnazjum i ukończeniu 15 roku życia nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie, mogą być tworzone oddziały przysposabiające do pracy,

Działania NSZZ Solidarność w promocji tworzenia klas przysposabiających do pracy Akcent na rozwój tzw. klas przysposabiających do pracy jest realizacją postulatu zgłoszonego podczas cyklu konferencji na temat problemów wychowawczych w gimnazjach, organizowanych przez Sekcję Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność w latach 2003/2004. Jeden z wniosków końcowych (zapisany w specjalnej publikacji brzmiał: Tworzenie w gimnazjach oddziałów przysposabiających do pracy, by umożliwić uczniom, którzy mają duże trudności z realizacją obowiązku szkolnego, nabycie podstawowych umiejętności zawodowych,

Działania NSZZ Solidarność - II Kwiecień 2009 – APEL WZD Sekcji Gdańskiej do Ministerstwa Edukacji Narodowej i organów prowadzących o tworzenie klas przysposabiających do pracy (tzw. uzawodowionych) W APELU pisaliśmy m. in.: Wymaga to przygotowania odpowiednich rozwiązań prawnych, organizacyjnych, finansowych. Muszą one ułatwić zawieranie porozumień między gminami prowadzącymi gimnazja, a powiatami tzw. ziemskimi, które prowadzą szkoły prowadzące kształcenie zawodowe. Ważną motywacją mogłoby być wprowadzenie odpowiednio wysokiej, dodatkowej wagi finansowej przy naliczaniu subwencji oświatowej, jaką otrzymywałby powiat, wykazujący kształcenie uczniów w klasach przysposabiających do pracy (uzawodowionych).

Pytania- problemy do rozwiązania - I 1. Czy oferta Ochotniczych Hufców Pracy lub szkoły dla dorosłych są wystarczające w tym zakresie? 2. Czy tzw. klasy uzawodowione powinny być tworzone przy gimnazjach, czy przy szkołach zawodowych, mających odpowiednią bazę warsztatową? Zaletą tworzenia tego typu szkół/klas przy szkołach zawodowych, gdzie zaletą jest: – przygotowana kadra, – warunki do prowadzenia tego typu zajęć, – obecność wśród starszej młodzieży, co wpływałaby bardziej tonująco w przeciwieństwie do negatywnego wpływu, jaki w gimnazjach czy zespołach szkół (szkoła podstawowa i gimnazjum) ta grupa uczniów może przenosić na swych młodszych kolegów. 3. Kto, na czyj wniosek powinien orzekać o skierowaniu ucznia gimnazjum do tzw. klasy uzawodowionej? Jaka ma być rola poradni psychologiczno-pedagogicznych, wychowawców z gimnazjów? Jak rozwiązać problem współdecydowania rodziców, którzy są niewydolni wychowawczo?

Pytania- problemy do rozwiązania – II 4. Co zrobić, aby tego rodzaju oferta nie kojarzyła się z tworzeniem tzw. gett szkolnych dla uczniów mniej zdolnych, czy sprawiających poważne problemy wychowawcze? (Szansą jest utworzenie takiej szkoły/klas, jako fragmentu większego zespołu). 5. Jakie stworzyć warunki prawne, organizacyjne, finansowe, aby ułatwiać zawieranie porozumień między gminami prowadzącymi gimnazja, a powiatami tzw. ziemskimi, które prowadzą szkoły prowadzące kształcenie zawodowe (inaczej jest w przypadku tzw. dużych miast, prowadzących wspólnie wszystkie szkoły i placówki oświatowe na swoim terenie). 6. Jak zmotywować do tworzenia tego rodzaju szkół/klas od strony finansowej? (To warunek niezbędny – subwencja musi uwzględniać dodatkowe koszty z tego tytułu). 7. ……………………