Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa Partnerzy projektu: SIO jako system statystyczny S Władysław Majewski OSI CompuTrain SA
Tematy SIO a… GUS, CKE i inne jednostka statystyczna, struktura, identyfikator realne potrzeby statystyczne oświaty Warszawa – eksperyment uczestniczący oczekiwania i reszta świata Aplikacja SIO jako narzędzie SiO jako system statystyczny Perspektywy i oczekiwania
SIO a GUS Podmioty Problem identyfikatora Nazwa i podstawa prawna Jednostka statystyczna Problem struktury sieci oświaty Zespół a jednostka szkolna, filie 2006/7 – okres przejściowy w systemie szkół Placówki niepubliczne Organ prowadzący wiele placówek Placówki kursowe Brak istotnych statystycznie problemów
SIO a CKE Podmioty Identyfikator, nazwa Struktura sieci oświaty Zespół a jednostka szkolna, filie, komisje Placówki niepubliczne Placówki kształcenia zawodowego
Problem identyfikatora REGON Zarządzany przez GUS Dostosowany do potrzeb gospodarczych Struktura sieci oświaty Zespół a jednostka szkolna, filie, komisje Placówki niepubliczne Inne identyfikatory – CKE, listy lokalne Każdy wierzy we własne… Formaty: nazwy placówek, adresy itp. Lokalne uchwały samorządowe Dowolność wypełniania
SIO a świat realny - Warszawa Eksperyment uczestniczący SIO a inne zasoby danych SERB i dane z arkuszy Sigma Jakość danych funkcją ich postrzeganej użyteczności Zdumienie faktem powołania się na SIO… Wewnętrzne ściany miedzywydziałowe Przykład z komputerami w przedszkolach Harmonogram Wieloszczeblowo, brak i narzędzi weryfikacji Zamknięcie bazy i poprawki z MEN Placówki niepubliczne, kursowe i pozaszkolne
SIO a świat realny Potrzebny organ rozwija się… a nieużywany zanika SIO a … informacje finansowe (w co wierzymy?) kontrola obowiązku szkolnego i nauki analiza efektywności kształcenia organizacja oświaty i pracy szkoły zatrudnienie i kadry baza oświaty Zasoby edukacyjne i metody kształcenia Jakość danych funkcją ich postrzeganej użyteczności Zdumienie faktem powołania się na SIO…
Aplikacja SIO jako narzędzie Rutyna bez odczuwalnych problemów Naruszenie rutyny zwykle jest problemem Osoby nieprzygotowane – kłopot z badaniem Zmiana rytmu problemem (10 września) Instrukcja poza aplikacją Najpierw własna interpretacja, potem zgadywanie Do której jednostki przyporządkować dane? Kategoryzowanie Co pytający miał na myśli? Niewykorzystywanie możliwości narzędzia Struktura XML – niewykorzystana szansa
SIO jako proces Przykład wielkiego samorządu Harmonogram … jedynie przekazanie, czy także weryfikacja łańcuszek przekazywania danych zatory, zamknięcie bazy Brak dostępu do szerszej perspektywy praktyczny brak możliwości kontroli na szczeblu JST Wsparcie procesu zbierania danych Aktualizacja on-line Aneksy, korekty, uzupełnienia bieżące aktualizowanie?
Perspektywy i oczekiwania Mniej danych zbieranych, za to… więcej sprawdzanych i zwracanych Publikacja! Jak najmniej przetwarzania danych u źródła Powiązanie różnych systemów Adresowanie potrzeb każdego uczestnika obowiązek szkolny i nauki Problem ochrony danych osobowych Odejście od akcyjności Komplementarność z lokalnymi narzędziami Banalnie łatwy dostęp do danych