DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Comenius - komponent programu Socrates Wspiera inicjatywy mające na celu podniesienie jakości edukacji szkolnej i promowanie wymiaru europejskiego w procesach.
EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Wręczenie nagrody imienia Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Program wychowawczy szkoły
Katowice, grudzień 2012 r. Możliwości pozyskania funduszy unijnych na edukację regionalną
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Problematyka praw mniejszości narodowych i etnicznych w Traktacie ustanawiającym Konstytucje dla Europy.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Warsztat transgraniczny - wspólne projekty Konferencja 10 grudnia 2012.
EURO 2012 = RÓWNOŚĆ + TOLERANCJA
Edukacja a różnica kulturowa.
Projekt Akademia Młodego Europejczyka został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu Uczenie się przez całe życie.
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Dnia 4 marca 2008 roku odbyło się spotkanie Dolnośląskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży Na spotkaniu była poruszana między innymi kwestia.
Duże dzieci – wielkie sprawy
TIK w szkole podstawowej MAPY MYŚLOWE i MAPY POJĘĆ
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Wychowanie patriotyczne w Zespole Szkół Mechanicznych w Żaganiu
Mazowiecka Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy Ochotniczych Hufców Pracy.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Dla migrantów czytanie i omawianie przeczytanego materiału spełnia szereg ważnych funkcji – to znany i skuteczny instrument integracji, który idealnie.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Innowacja pedagogiczna
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
Organizacja wspomagania szkół
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie WYDZIAŁ KULTUROZNAWSTWA
Projekt Comenius Regio
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Zdaniem nauczycieli: Ponieważ podstawa programowa jasno definiuje nasze priorytety: „W procesie kształcenia ogólnego szkoła podstawowa kształtuje u uczniów.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
Intercultural Education OnLine Projekt realizowany jest przy wsparciu Wspólnot Szkoła w projekcie InterEOL.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
Przedszkole Niepubliczne TEMPOO Koncepcja pracy. SPOŁECZEŃSTWO Pracujemy zespołowo, bo w grupie raźniej!
Przykłady dobrych praktyk: Ambasadorzy Dialogu i inne działania antydyskryminacyjne we wrocławskich szkołach Manuela Pliżga-Jonarska Wrocławskie Centrum.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Regionalizm poprzez emocjonalny kontakt z „małą ojczyzną” pozwala zbliżać to co nasze i małe, ku temu, co wielkie...” (ks. Janusz St. Pasierb)
Polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie studia licencjackie (I stopnia)
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Konkursowi patronuje pani Wanda Chotomska. - Rozbudzenie zainteresowania literaturą i językiem ojczystym. - Rozwój literackich talentów. - Promowanie.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
„Wychowanie ku tolerancji”
System szkolnictwa w Islandii
KLASA Społeczno-prawna
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
mgr Dorota Liberda mgr Marta Lipska mgr Ewelina Makowska
Edukacja dla dialogu międzykulturowego w województwie zachodniopomorskim mgr Agnieszka Żyszkiewicz Dyrektor OKU TWP.
ROK RZEKI WISŁY 2017 BUDUJEMY DOBRĄ MARKĘ WISŁY pomysł
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Zapis prezentacji:

DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW

CELE OBCHODÓW EUROPEJSKIEGO ROKU DIALOGU MIĘDZYKULTUROWEGO poszanowanie i promocja różnorodności kulturowej; zapewnienie równości szans wszystkim mieszkańcom UE i przeciwdziałanie dyskryminacji; wsparcie idei solidarności i sprawiedliwości społecznej; budowanie partnerskich relacji z krajami członkowskimi i z krajami spoza Wspólnoty;

DEFINICJE Dialog międzykulturowy pożądany efekt spotkania z inną kulturą; niezwykle cenne źródło wiedzy o wartościach i konwencjach akceptowanych przez reprezentantów innych kultur ale i o sobie samym i własnej tradycji kulturowej; relacja dialogowa prowadząca do uświadomienia miejsc i przyczyn rozbieżności, a nie do wytworzenia przewagi jednej ze stron; może przybierać różne formy przekazu (bezpośrednią, pośrednią: literatura, muzyka, film, teatr, sztuka…; pożądana alternatywa w społeczeństwie wielokulturowym prowadząca do postawy wzajemnego szacunku i uznania, która jest warunkiem wszelkiej owocnej współpracy między ludźmi;

DEFINICJE Wielokulturowość (multikulturowość, społeczeństwo wielokulturowe) sytuacja współistnienia w określonej przestrzeni społecznej grup reprezentujących różne tradycje kulturowe (pluralizm kulturowy);

DEFINICJE Tożsamość kulturowa Tolerancja aktualne posiadane przez jednostkę poczucie tego kim – z kulturowego punktu widzenia – jest; Tolerancja postawa uznania i szacunku dla odmienności, a nie tylko obojętnej zgody na istnienie w 'naszej' przestrzeni społecznej innych tradycji kulturowych; przyjęcie postawy aktywnej tolerancji (połączonej z postawą solidarności) stanowi niezbędny warunek udanego dialogu międzykulturowego;

DEFINICJE Filozofia dialogu nazywana również „filozofią spotkania” lub „filozofią innego”; dialog stanowi podstawę filozofii, gdyż jest jedyną efektywną formą trwałej komunikacji (żydowsko-niemiecki filozof Martin Buber); dialog jako otwarta wymiana wielu perspektyw (rosyjski literaturoznawca - Michaił Bachtin );

DEFINICJE Etyka solidarności koncepcja społeczno-moralna (ks. Józef Tischner) odwołująca się do doświadczeń "Solidarności", zwaloryzowanych w duchu chrześcijańskiej nauki społecznej (w szczególności personalizmu i filozofii Karola Wojtyły); idea dobra wspólnego i troska o ludzi w społeczeństwie współczesnym; zmierzanie do urzeczywistnienia idei równości społeczeństwa obywatelskiego; szczególna forma więzi międzyludzkiej, opieka nad tymi, którzy potrzebują wsparcia; fundament aktywnej tolerancji i udanego dialogu międzykulturowego.

DEFINICJE Edukacja międzykulturowa edukacja przygotowująca człowieka do spotkań z innością; zadania: szerzenie potrzeby prowadzenia dialogu międzykulturowego, propagowanie postawy aktywnej tolerancji , traktującej odmienność jako wartość, a nie powód do wykluczenia, wdrażanie etyki solidarności, upowszechnianie dostarczanej przez antropologię kulturową wiedzy o wartościach i regułach respektowanych w różnych grupach kulturowych..

Elementy dialogu międzykulturowego w podstawie programowej kształcenia ogólnego (szkoła ponadgimnazjalna) poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej i światowej; kształtowanie w sobie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów; ścieżki edukacyjne (europejska, filozoficzna, regionalna…);

Elementy edukacji wielokulturowej w kształceniu literackim, kulturowym FORMY PRACY wystawy; konferencje; forum; praca w grupach; praca indywidualna; łączenie zajęć edukacyjnych (język polski i historia; język polski i wiedza o społeczeństwie; język polski i wiedza o kulturze); METODY PRACY projekt edukacyjny; dyskusja; konferencja prasowa; mapa myślowa; dialogi; drama; redagowanie tekstów własnych;

BIBLIOGRAFIA http://dialog2008.pl/index.php?page=art&artid=185