Opracowanie programów nauczania wg nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego 2017-03-26.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
S.1 Przyporządkowanie treści kształcenia do nazw zajęć edukacyjnych następuje w programie nauczania dopuszczonym do użytku szkolnego przez dyrektora szkoły.
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
Modyfikacja Mariola Przybylska
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
ZMIANY W KSZTAŁCENIU PONADGIMNAZJALNYM od roku szkolnego 2012/2013
Grabów nad Pilica 2013 Pedagog szkolny mgr Małgorzata Paczkowska
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
Struktura egzaminu zawodowego
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 roku Pojawia się tam zapis język obcy ukierunkowany zawodowo- Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów Efekty.
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
1 Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie od roku szkolnego 2012/2013.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
Zmiany w roku szkolnym 2014/2015
Klasyfikacja zawodów „szkolnych” w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Łódź, 19 marca 2015 r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie dualne.
Doradztwo zawodowe w szkołach
do szkół ponadgimnazjalnych
Zmiany w prawie oświatowym
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Podstawy programowe dotyczące kształcenia zawodowego w świetle nowych zawodów wprowadzonych w klasyfikacji zawodów MEN od roku szkolnego 2017/2018.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Program nauczania dla zawodu
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Opracowanie programów nauczania wg nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego 2017-03-26

W zmodernizowanym systemie kształcenia zawodowego można wyróżnić dwie, częściowo niezależne, ścieżki zdobywania wykształcenia i kwalifikacji Zdobywanie wykształcenia: - wykształcenie podstawowe, - wykształcenie gimnazjalne, - wykształcenie zasadnicze, - wykształcenie średnie + matura. Zdobywanie i potwierdzanie kwalifikacji zawodowych: - pojedyncze kwalifikacje zawodowe, - kwalifikacje na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej, - kwalifikacje na poziomie technika, - kwalifikacje czeladnicze i mistrzowskie. 2017-03-26

Nowelizacja ustawy o systemie oświaty - modernizacja kształcenia zawodowego Zdobywanie i potwierdzanie kwalifikacji zawodowych realizowane jest zgodnie ze strategią lizbońską. Zdobywać kwalifikacje można w systemach formalnych i nieformalnych. Istotne staje się potwierdzanie kwalifikacji – czyli efekty. 2017-03-26

Podstawy prawne USTAWA z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach szkolnych 2017-03-26

Podstawy prawne ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie egzaminów eksternistycznych ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia .............. 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników – Projekt 2017-03-26

Analiza szkolnych planów nauczania Czy zawód jest ujęty w klasyfikacji zawodów szkolnych? Kelner nr 513101 nauczanie w technikum, można realizować kursy zawodowe 2. Czy w szkolnym planie nauczania zachowano kolejność realizacji kwalifikacji Dla kelnera: K1 Wykonywanie usług kelnerskich K2 Organizacja usług gastronomicznych 2017-03-26

Analiza szkolnych planów nauczania 3. Czy zachowano minimalne liczby godzin określone w podstawie programowej? Efekty kształcenia wspólne (OMZ) oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru turystyczno-gastronomicznego (PKZ.Te) 370 godz. T.9. Wykonywanie usług kelnerskich 410 godz. T.10. Organizacja usług gastronomicznych 410 godz. 2017-03-26

Analiza szkolnych planów nauczania 4. Czy w technikum zachowano minimalną liczbę godzin praktycznych i teoretycznych (po 735) 5. Czy w ZSZ zachowano minimalną liczbę godzin praktycznych i teoretycznych (630, 970) 6. Czy terminy planowanych egzaminów zawodowych są planowane po zakończeniu wszystkich OMZ i PKZ, oraz wszystkich efektów z klasyfikacji T.9, T.10. 7. Czy w kształconych zawodach nie powtarzają się PKZ-ty i kwalifikacje? 8. Czy wszystkie zespoły w szkole ustaliły takie samo podejście do PKZ w kształconych zawodach? 2017-03-26

Analiza szkolnych planów nauczania 9. Czy efekty wspólne (OMZ) są podzielone na przedmioty tak samo w różnych zawodach? 10. Czy wszystkie zespoły w szkole ustaliły takie samo podejście do OMZ w kształconych zawodach? 11. Czy nazwano wszystkie przedmioty z zakresy kształcenia praktycznego i teoretycznego (ewentualnie moduły)? 12. Czy do poszczególnych przedmiotów przyporządkowano efekty? Czy przeanalizowano efekty, które powinny być osiągane w różnych przedmiotach? 13. Czy zachowano wymaganie dotyczące tygodniowych liczb godzin w odpowiednich klasach? 2017-03-26

Analiza szkolnych planów nauczania 14. Czy przeanalizowano konieczność korelacji pomiędzy przedmiotami ogólnymi i zawodowymi (w tym bhp i edukacja dla bezpieczeństwa, podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej i podstawy przedsiębiorczości, Język obcy i język obcy zawodowy)? 15. Czy przeanalizowano konieczność korelacji pomiędzy przedmiotami zawodowymi? 16. Czy przedmioty ogólnokształcące z poziomu podstawowego kończą się w technikum w 2 klasie 17. W której klasie przewidziano realizacje przedmiotu historia i społeczeństwo. Jeżeli w pierwszej to czy powołano zespół do opracowania programu do tego przedmiotu? 18. Czy godziny przeznaczone do dyspozycji dyrektora przeznaczono odpowiednio na kształcenie zawodowe i kształcenie ogólne. 2017-03-26

Analiza szkolnych planów nauczania 19. Czy dokonano wyboru dodatkowych przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym? Czy liczba godzin na nie przeznaczonych na przedmioty rozszerzone i uzupełniający wynosi 540? 20. Czy przedmioty w zakresie rozszerzonym realizowane są po zakończeniu przedmiotów w zakresie podstawowym (poza językiem polskim, obcym, matematyką)? 21. Czy przeanalizowano możliwość wystąpienia z wnioskiem do organu prowadzącego na dodatkowe godziny (3 godz. w danym roku na klasę)? 22. Czy w planie przewidziano zajęcia praktyczne czy tylko pracownie? Jeżeli pracownie to czy przewidziano konieczność zgody organu prowadzącego na podział na grupy? 23. Czy przewidziano w modułowym programie nauczania zapisy dotyczące konieczności realizacji zajęć z podziałem na grupy? 2017-03-26

Analiza szkolnych planów nauczania 24. Czy przewidziano godziny na praktykę (w przypadku większej niż 4 tygodnie jej długości)? Jak planuje się organizować praktykę? 25. Czy przewidziano konieczność monitorowania realizacji minimalnych liczb godzin poszczególnych zajęć? 26. Czy przewidziano konieczność opracowania szkolnego zestawu programów nauczania? 27.Czy planowany zestaw szkolnych programów nauczania jest spójny z programem wychowawczym i profilaktyki? 2017-03-26

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia. 2012 r ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia .............. 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników – Projekt Program nauczania zawiera programy nauczania poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego ustalonych przed dyrektora szkoły w szkolnym planie nauczania: przedmiotów, modułów lub innych układów treści, obejmujące: uszczegółowione efekty kształcenia oraz propozycje kryteriów ocen i metod sprawdzania tych osiągnięć, opis sposobu osiągania uszczegółowionych efektów kształcenia, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości uczniów, opis warunków, w jakich program będzie realizowany, z uwzględnieniem warunków realizacji kształcenia w danym zawodzie, uwzględnia wyodrębnione kwalifikacje w zawodzie, jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym 2017-03-26

Struktura programu nauczania Programy przedmiotowe: - Nazwy zgodne z przykładowymi ramowymi planami opracowywanymi w ramach projektu KOWEZiU Nazwy zbieżne z nazwami efektów opisanych w podstawie programowej Nazwy własne wykorzystujące tradycyjne nazwy z dotychczasowych programów Programy modułowe: Nazwy zgodne z przykładowymi ramowymi planami opracowywanymi w ramach projektu KOWEZiU Struktura programu składa się z modułów i jednostek modułowych, Struktura programu składa się tylko z modułów 2017-03-26

Struktura programu nauczania - przykład Strona tytułowa Spis treści WSTĘP I.1. Cele ogólne i zadania kształcenia w zawodzie kelner (opracowane przy wykorzystaniu podstawy programowej) I.2. Cele kształcenia w zawodzie I.3. Przyporządkowanie efektów kształcenia do przedmiotów w szkolnym planie nauczania 2017-03-26

Struktura programu nauczania - przykład II. PROGRAMY NAUCZANIA POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW II.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy – Przedmiot II.1.1. Uszczegółowione efekty kształcenia 2017-03-26

Struktura programu nauczania - przykład II.1.2. Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania tych osiągnięć Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów należy przeprowadzać systematycznie przez cały czas ….. II.1.3. Opis sposobów osiągania uszczegółowionych efektów kształcenia Celem realizacji programu przedmiotu jest osiągniecie efektów kształcenia opisanych w programie ….. II.1.4. Opis warunków kształcenia Zajęcia odbywać się będą w pracowni technologicznej, która posiada stanowiska do sporządzania ……. 2017-03-26