Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze Podstawy Turystyki/Wykład
Znaczenie turystyki we współczesnym świecie Rozwój zjawiska ruchu turystycznego Mnogość definicji związanych z podróżami, turystyką, ruchem turystycznym Wpływ turystyki na jakość życia współczesnego społeczeństwa
Turystyka jest zjawiskiem: Psychologicznym, Społecznym, Przestrzennym, Ekonomicznym, Kulturowym
Podstawowe podejścia (sposoby studiowania) do zjawiska turystyki (wg C Podstawowe podejścia (sposoby studiowania) do zjawiska turystyki (wg C.R. Goelner, R.W. McIntosh) Podejście instytucjonalne Podejście poprzez produkty Podejście historyczne Podejście organizacyjne Podejście ekonomiczne Podejście socjologiczne Podejście geograficzne Podejście interdyscyplinarne
Podejście instytucjonalne Jedno z ważniejszych ze względu na dużą liczbę instytucji zajmujących się turystyką. Poznanie zasad działania takich instytucji, ich podejścia do zjawiska turystyki, wzajemne powiązanie, współpraca bądź jej brak w całym procesie produkcji usług turystycznych.
Podejście poprzez produkty Zrozumienie istoty i rodzajów produktów, sposobu ich produkcji, promocji i sprzedaży. Badanie dostawców usług turystycznych, porównywanie ich działalności
Podejście historyczne Analiza genezy i rozwoju turystyki na przestrzeni wieków-próba zidentyfikowania pierwszych turystów, pierwszych dostawców usług, sposobów sprzedaży tych usług i czynników wpływających na rozwijanie się ruchu turystycznego w poszczególnych okresach dziejowych.
Podejście organizacyjne Bardzo ważne ze względu na ważność nauk o zarządzaniu. Dotyczy kwestii organizacji i funkcjonowania rynku oraz systemów zarządzania przedsiębiorstwami turystycznymi.
Podejście ekonomiczne Ekonomia jako jedna z pierwszych nauk zajęła się badaniem turystyki i jej wpływem na gospodarkę kraju. Badania popytu, podaży, cen, zatrudnienia, inwestycji, bilansu płatniczego itp.
Podejście socjologiczne Wpływ turystyki na społeczeństwo (negatywny czy pozytywny), Zachowania ludzkie, motywy uprawiania turystyki, nawyki i zwyczaje turystów oraz ludności obszarów recepcyjnych Mechanizmy integracji i dezintegracji społecznej.
Podejście geograficzne Poznanie istoty, znaczenia i rodzajów walorów turystycznych, Badania nad przestrzennym i czasowym rozkładzie ruchu turystycznego.
Podejście interdyscyplinarne Połączenie podejścia antropologicznego, psychologicznego, politycznego i prawnego.