Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum ROZKŁAD MATERIAŁU
Stanowisko MEN Podstawowym obowiązkiem każdego nauczyciela jest pełna realizacja dopuszczonego na wniosek nauczyciela lub nauczycieli przez dyrektora szkoły do użytku w danej szkole programu nauczania ogólnego lub programu nauczania dla zawodu lub dla profilu. Program ten musi spełniać kryteria określone odpowiednio w § 4 lub § 5 „rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczana do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników” (Dz. U. Nr 89, poz, 730).
Dyrektor Departamentu Programów Nauczania i Podręczników Natomiast nieuzasadnionym i zbędnym jest nakładanie na nauczycieli obowiązku pisemnego opracowywania np. tzw. „planów wynikowych” lub rozkładów materiału nauczania. Takiego obowiązku nie przewidują obowiązujące akty prawne. Małgorzata Szybalska Dyrektor Departamentu Programów Nauczania i Podręczników (Wypowiedź z 01.10.2010 r.)
Hierarchiczne usystematyzowanie dokumentów
Istotne elementy myślenia BOŻENY CHRZĄSTOWSKIEJ o danym zagadnieniu… Por. Bożena Chrząstowska, Rozkład materiału?!, „Polonistyka” 1996, nr 2, s. 75-82. Istotne elementy myślenia BOŻENY CHRZĄSTOWSKIEJ o danym zagadnieniu…
Dlaczego każdy nauczyciel samodzielnie powinien stworzyć WŁASNY PLAN DYDAKTYCZNY? Nie da się pracować efektywnie bez planu! Trzeba liczyć się z czasem, by rozumnie nim gospodarować! Trzeba szukać powiązań między różnymi elementami treści nauczania Trzeba dobierać je ze względu na potrzeby uczniów danego zespołu lub klasy i ze względu na założone cele! Nie da się pracować z sensem według cudzego planu!
Sformalizowane rozkłady materiału są reliktem dawnego, nakazowego stylu pracy w oświacie oraz przejawem encyklopedyzmu!
Jak więc stworzyć własny plan?
Trzy etapy w układaniu planu: II. STRUKTURA DYDAKTYCZNA: ustalenie systemu treści kształcenia, dobór materiału i podział treścina większe całostki. I. DIAGNOZA: ustalenie celów i ich hierarchii na podstawie potrzeb uczniów, dokumentów programowych, podręczników, zasobów itp.. III. SCHEMAT PLANU: wyliczenie godzin lekcyjnych, pisanie planu.
* Pytania pomocnicze: Co jest obligatoryjne w świetle podstawy programowej? Jak porządkuję materiał podręcznik? Jaką zasadę strukturalizacji zastosuję w moim planie pracy? Jakie stawiam sobie cele jako nauczyciel? Jaką mam klasę? Czy moi uczniowie są samodzielni?
Konkluzja: Nawet najskromniejszy indywidualny plan pracy jest lepszy od doskonale opracowanego „gotowca”…
Rozkład materiału dla klasy V szkoły postawowej "Plan wynikowy" dla klasy VI szkoły postawowej "Plan wynikowy" dla gimnazjum Rozkład materiału dla I klasy liceum*
„Bliżej słowa” - Rozkład materiału, klasa1 gim. „Bliżej słowa” - Plan wynikowy klasa 1 gim. „Bliżej słowa” - Program nauczania opinia o programie nauczania - "Bliżej słowa"
Anita Wawrzyszuk