SOCJOLOGIA ORGANIZACJI Wykład II

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Organizacja i zarządzanie Otoczenie przedsiębiorstwa
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
ORGANIZACJA JAKO OBIEKT BADAŃ
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Psychologia Zarządzania
Rozwój społeczności lokalnych
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Podstawowa analiza rynku
Ekonomia a socjologia; istota „nowej gospodarki”
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Źródła wzrostu gospodarczego
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Charakterystyka finansów publicznych
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
P O P Y T , P O D A Ż.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
FUNKCJA PERSONALNA.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Adam Walicki - 30 września 2010
1.
Organizacja i zarządzanie firmą
Lider- Przywódca.
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Rynek usług medycznych
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Procesy grupowe A.Kawalec.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
INFORMACJA MARKETINGOWA
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Zarządzanie w pielęgniarstwie
Organizacja – misja, budowa, struktura organizacyjna.
Operacyjne sterowanie produkcją
Kultura organizacyjna MSP
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
 Gospodarcze  Publiczne;  Pozarządowe - dostarczają dobra konsumpcji zbiorowej;  Państwo;  Organizacje międzynarodowe; Stopniowo zaciera się granica.
Dobra szkoła: uwarunkowania i mechanizmy Zakopane ( m.n.p.m.) Grzegorz Mazurkiewicz.
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
1 Wykład 4. Selekcja i dystrybucja informacji Wykładowca: Prof. Anatoly Sachenko Procesy informacyjne w zarządzaniu.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Zarządzanie komunikacją Zarządzanie grupami i zespołami roboczymi
SOCJOLOGIA WYKŁAD VI ZNACZENIE WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJI
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Czynniki wyznaczające strukturę organizacyjną
Czynniki strukturotwórcze
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Organizacje jako systemy polityczne.
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
Rola Państwa w gospodarce
Rola Państwa w gospodarce
Zapis prezentacji:

SOCJOLOGIA ORGANIZACJI Wykład II Metafory organizacji Organizacja a otoczenie Organizacja formalna i nieformalna

Lektura podstawowa Gareth Morgan: „Obrazy organizacji”

„Wszystko działa jak w zegarku”

Metafora przedstawia specyficzny czy fundamentalny sposób postrzegania, myślenia i mówienia o organizacji; ujmuje istotę utrwalonego typu doświadczenia porządkującego inne doświadczenia w postać jednej perspektywy;

Metafory organizacji Organizacja jako: maszyna organizm mózg kultura system polityczny więzienie psychiczne przepływ i transformacja instrument dominacji

Metafora maszyny: organizacje jako narzędzia zarządzania perfekcyjna maszyna produkcyjna, złożona z ludzi i środków wytwórczych; podejście mechanistyczne do zarządzania; zakłada się możliwość przewidzenia przyszłych efektów i sposób ich mierzenia. Organizacja jako maszyna zaprojektowana i zbudowana przez kierownictwo w celu osiągania wcześniej określonych celów.

Metafora organizmu (organiczna): organizacje jako żywe organizmy Organizacje zależą od otoczenia będącego źródłem potrzebnych im do życia zasobów; Otoczenie dostarcza organizacji surowców, wiedzy, siły roboczej i kapitału; Podejście sytuacyjne: postrzeganie organizacji jako systemu otwartego

Metafora kultury: organizacje jako kultury Metafora kultury podkreśla zwyczaje i tradycje, opowieści i mity, artefakty i symbole organizacji (np. gołębica symbolizuje pokój); wspólna wiedza kultura organizacyjna = system wyznawanych wartości i ich wspólne pojmowanie przez członków organizacji.

Metafora mózgu Cechy wyróżniające organizacji uczącej się uczenie się na błędach, ciągły trening personelu oraz planowe szkolenia, rozwój personelu kierowany przez kierownictwo, delegowanie uprawnień i decentralizacja, podejmowanie ryzyka, zachęcanie do eksperymentowania, częste przeglądy procedur działania, poszukiwanie sposobów zwiększenia skuteczności pracy, podejmowanie decyzji na podstawie faktów, ścisła współpraca między wydziałami. Organizacja jest zdolna do rozumnego działania i uczenia się (organizacje uczące się) nacisk na gromadzenie i przetwarzanie informacji, będącej podstawą procesu uczenia się.

Metafora systemu politycznego Organizacja jako luźna sieć ludzi mających sprzeczne interesy; Współdziałanie podejmowane jest dla osiągnięcia indywidualnych korzyści; Władza jest narzędziem rozwiązywania konfliktów lub koordynacji różnych interesów

Kluczowe charakterystyki METAFORA Widzenie organizacji Kluczowe charakterystyki MASZYNA Organizacja jako zespół dobrze ustrukturyzowanych części o ściśle określonych rolach i zadaniach. Nacisk na sprawność, wydajność. Ludzie widziani jako elementy mechanizmu, działające w sposób określony przez ich zadania. ORGANIZM Organizacja jako byt podatny na upływ czasu (narodziny, rozwój, dojrzałość, starzenie się, śmierć), działający w otoczeniu i od niego zależny. Nacisk na otoczenie. Organizacja to całość, elastyczne dostosowywanie się do otoczenia, zaspokajanie własnych potrzeb. MÓZG Organizacja jako twór rozumnie działający i uczący się. Nacisk na zdolność uczenia się. Ludzie jako najważniejszy zasób organizacji. KULTURA Organizacja jako rodzaj symbolicznego sposobu porozumiewania się i działania, odmiennego od działania innych. Nacisk na indywidualny charakter organizacji na zewnątrz i jednoznaczne, wspólne wartości oraz postawy wewnątrz.  SYSTEM POLITYCZNY Organizacja jako sieć ludzi działających razem, by osiągać indywidualne cele. Nacisk na władzę, jako sposób reagowania na konflikty oraz zapobiegania sprzecznym działaniom

OTOCZENIE ORGANIZACJI

Otoczenie organizacji Otoczenie zewnętrzne - Otoczenie zewnętrzne składa się z dwóch warstw: jednej nazywanej otoczeniem ogólnym i drugiej zwanej otoczeniem celowym. Otoczenie wewnętrzne, w skład którego wchodzą pracownicy, zarząd i kultura organizacyjna. Wzajemne oddziaływanie

OTOCZENIE ORGANIZACJI OTOCZENIE WEWNĘTRZNE Pracownicy Zarząd Kultura organizacyjna OTOCZENIE ZEWNĘTRZNE OTOCZENIE OGÓLNE Wymiar ekonomiczny Wymiar techniczny Wymiar socjokulturowy Wymiar prawno-polityczny Wymiar międzynarodowy Wymiar środowiskowy OTOCZENIE CELOWE Konkurenci Klienci Dostawcy Kandydaci (potencjalni) do pracy Jednostki kontrolujące Właściciele

Sektor (wymiar) społeczny Struktura klasowa Względy demograficzne Wzorce mobilności Style życia Systemy edukacji, praktyki religijne, handel Struktura zawodów Np. starzenie się ludności, udział kobiet w rynku pracy, nowe formy pracy, etc.

Sektor (wymiar) kulturowy Historia, tradycje, oczekiwania i wartości społeczeństwa, w którym działa dana organizacja; Np. wzrost wartości praw człowieka.

Sektor (wymiar) prawny Konstytucje i systemy prawne w krajach, w których działa dana organizacja: szczególnie ustawodawstwo dotyczące spółek, regulacje antymonopolowe, podatkowe, dotyczące inwestycji; Trendy w sektorze prawnym

Sektor polityczny Podział i koncentracja władzy Charakter ustroju politycznego (rządy demokratyczne czy autokratyczne)  silne powiązane z sektorem prawnym

Sektor ekonomiczny rynki pracy rynki finansowe rynki towarów i usług własność publiczna i prywatna polityka fiskalna system bankowości wzorce konsumpcji kwestie walutowe, kontrola cen.

Sektor technologiczny Dostarcza wiedzy i informacji poprzez osiągnięcia naukowe Nowoczesne technologie

Sektor środowiska naturalnego Przyroda i jej zasoby (np. węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny, zatoki, poziom zanieczyszczeń, warunki pogodowe)

Organizacja formalna i nieformalna

DWA TYPY ORGANIZACJI organizacje formalne, w której zarówno poszczególne pozycje (urzędy, stanowiska), jak relacje między nimi (droga służbowa, struktura dowodzenia) są bardzo dokładnie określone, a nawet skodyfikowane (w regulaminach, kodeksach, itp.); organizacje nieformalne, czyli takie, w których wyróżnione są pozycje (przywódcy, eksperta, animatora), ale powiązane z nimi role są luźno zdefiniowane, a wzajemne relacje określone jedynie ramowo (lojalność, zaufanie, pomoc w potrzebie).

CECHY ORGANIZACJI FORMALNEJ sztuczność - organizacja formalna jest stworzona zamierzonym a nie spontanicznym działaniem ludzi, racjonalność - w organizacji formalizuje się tylko takie jej elementy, które są funkcjonalne z punktu widzenia celu organizacji, modelowość - struktura formalna nie opisuje rzeczywistych stosunków w organizacji lecz stanowi dla nich wzór idealny, według którego są one kształtowane, bezosobowość- - formalna struktura organizacji nie zależy od cech osobowości uczestników organizacji, jest ona bezosobowa i istnieje obiektywnie, ludzie się zmieniają a organizacja formalna pozostaje niezmieniona, o ile nie zostanie zmieniona w sposób formalny.

Elementy organizacji formalnej struktura organizacyjna hierarchia władzy system łączności system bodźców

Organizacja nieformalna nieformalne grupy społeczne przywództwo nieformalne nieformalny system łączności nieformalne cele grupowe nieformalna kontrola społeczna

Konsekwencje istnienia struktur nieformalnych w organizacji Konsekwencje pozytywne Konsekwencje negatywne Wzajemne mobilizowanie do efektywnej pracy Powstawanie klik Bliskość i więź między uczestnikami Nepotyzm Obrona własnych interesów Działania grup mafijnych Współpraca, koleżeńskość Zakłócenia w komunikacji poprzez działanie plotki czy „poczty pantoflowej

STRUKTURA SPOŁECZNA ORGANIZACJI

Struktura dotyczy stosunków zachodzących pomiędzy częściami zorganizowanej całości. Struktura społeczna organizacji oznacza stosunki między elementami społecznymi: ludzie, stanowiska i jednostki organizacyjne.

Rodzaje struktur organizacyjnych: Struktura funkcjonalna Struktura konglomeratowa Struktura wielobranżowa Struktura macierzowa Struktury hybrydowe Struktury sieciowe

Pytania kontrolne Jakie są cechy i elementy organizacji formalnej? Jakie są pozytywne i negatywne konsekwencje istnienia struktur nieformalnych dla uczestników organizacji? Co to jest ogólne otoczenie organizacji? Wskaż i omów każdy z głównych wymiarów (sektorów) ogólnego otoczenia. Co to jest celowe otoczenie organizacji? Jakie są główne wymiary tego otoczenia? Czym jest struktura organizacji? Jakie można wyróżnić struktury społeczne organizacji?