Zajęcia 4 Mgr Iryna Bilousova

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PLANOWANIE JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Advertisements

KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA

Wsparcie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie
Analiza ryzyka projektu
Informacja w procesie podejmowania decyzji..
Badania operacyjne. Wykład 1
badania rynku turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Kierowanie twórczością w organizacji
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Rachunek kosztów planowanych – zagadnienia podstawowe
Analiza poprzez punkt krytyczny BEP
Definicje operacji.
Czym jest zarządzanie operacyjne
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Specjalność: Metody i systemy wspomagania decyzji II
Specjalność: Metody i systemy wspomagania decyzji
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Zarządzanie projektami
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Biznesplan.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kluczowe czynniki sukcesu
PODEJMOWANIE DECYZJI W WARUNKACH PEWNOŚCI (MODEL EV)
MOCNE I SŁABE STRONY NARZĘDZI PLANISTYCZNYCH
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Analiza ekonomiczno – finansowa Zajęcia 1 – Wprowadzenie.
INFORMACJA MARKETINGOWA
Propozycja standardów efektywnościowych OWES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES Kraków, 10 października 2012 r.
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Zarządzanie zagrożeniami
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
OBSŁUGA KLIENTA WYKŁAD POMIAR JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Proces przewodzenia i kontrolowania
Funkcja planowania.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
Zapis prezentacji:

Zajęcia 4 Mgr Iryna Bilousova Decyzje Zajęcia 4 Mgr Iryna Bilousova

Definicja Podejmowanie decyzji – akt wyboru jednej możliwości spośród ich zestawu Podjęcie decyzji umożliwić ma przekształcenie stanu obecnego w stan porządany. Proces podejmowania decyzji – poznanie i zdefiniopwanie istoty sytuacji decyzyjnej, wyodrębnienie różnych możliwości, wybór „najlepszej” z nich i wprowadzenie jej w życie

Typy decyzji Programowalna decyzja – decyzja mająca dość kompletną strukturę lub powtarzająca się z pewną częstotliwością (albo i jedno i drugie) Nieprogramowalna decyzja – decyzja o dość słabo wyrażonej strukturze; podejmowane są znacznie rzadziej niż decyzje zaprogramowane, nie mająca sswego precedensu w przeszłości, innowcyjna

Warunki podejmowania decyzji Poziom niejasności i niebiezpieczeństwo podjęcia błędnych decyzji Niskie Średnie Wysokie

Klasyczny model podejmowania decyzji 3 założenia: Podejmujący decyzję mają pełne informacje o sytuacji decyzyjnej i mozliwościach do wyboru Są w stanie skutecznie usunąć niepełność, aby podjąć decyzję w warunkach pewności Potrafią racjonalnie i logicznie ocenić wszelkie aspekty sytuacji decyzyjnej Wobec sytuacji wymagającej decyzji menedżer powinien... Uzyskać pełną i doskonałą informację Wyeliminować niepewność Ocenić wszystko racjonalnie i logicznie ...i podjąć w końcu decyzję najlepiej służącą interesom organizacji

Decyzje grupowe a indywidualne

Narzędzia podejmowania decyzji Macierz wypłat Wysoka inflacja (prawdopodobieństwo 0,30) Niska inflacja (prawdopodobieństwo 0,70) Wariant inwestycyjny 1 Firma wytwarzająca artykuły sportowo-turystyczne -10 000 50 000 Wariant inwestycyjny 2 Firma energetyczna 90 000 -15 000 Wariant inwestycyjny 3 Firma w przemysle spożywczym 30 000 25 000 Wartość oczekiwana EV dla poprzedniej tabeli: EV=0,3*(-10 000) + 0,7*50 000= 32 000 EV=0,3*90 000 + 0,7*(-15 000)= 16500 EV= 0,3*30 000 + 0,7*25 000= 26 500 Najwyższą wartość oczekiwaną przyniesie zainwestowanie w firmę artykułów sportowo-turystycznych.

Narzędzia podejmowania decyzji c.d. Drzewa decyzyjne

Narzędzia podejmowania decyzji Drzewo decyzyjne c.d.

Narzędzia podejmowania decyzji Inne metody Model zapasów (JIT-dokładnie na czas) Programowanie liniowe – technika planistyczna, która wyznacza optymalną kombinację zasobów i czynności Analiza punktu krytycznego – procedura identyfikowania punktu, w którym dochody zaczynają pokrywać koszty. Model dystrybucji - używany do określenia optymalnego wzorca dystrybucji z wykorzystaniem różnych przewoźników i różnych tras. Teoria gier - narzędzie planistyczne, wykorzystywane do przewidywania reakcji konkurentów na różne działania podejmowane przez organizację. Sztuczna inteligencja (system ekspercki) - program komputerowy, który próbuje naśladować procesy myślowe osób o dużym doświadczeniu w podejmowaniu decyzji.

Systemy informatyczne wspomagające decyzje Współcześnie systemy eksperckie i systemy wspomagania decyzji stosuje się w tak hermetycznych dziedzinach jak wojskowość lub medycyna, lub do analizy wycinkowych zagadnień zarządczych, jak np.: Analiza zdolnosci kredytowej, Ocena atrakcyjności kontrahenta, Podejmowanie decyzji inwestycyjnych na rynkach finansowych.

Zmiana w organizacjach Zajęcie 4 Mgr Iryna Bilousova

Cykl życia organizacji Cykl życia organizacji jest to sekwencja etapów, przez które przechodzi większość organizacji w trakcie swego istnienia. Etapy te wykazują określone różnice zarówno pod względem ilościowym, jak tez jakościowym. Są one stymulowane przez różnego rodzaju siły wewnętrzne i zewnętrzne. Etapy Narodziny - głównym celem przedsiębiorstwa jest walka o przetrwanie i utrzymanie się na rynku. Strategia polega na nastawieniu się na szybkie wykorzystanie pojawiających się szans. Młodość - wzrost i ekspansja, elastyczność, adaptacyjnoć, szybkość działania, a także innowacyjnościa i kreatywność. Jeśli przedsiębiorstwo rozwija się prawidłowo, następuje szybkie i odczuwalne zwiększenie zysku oraz profesjonalizacja działalności, co często prowadzi do zwiększenia rozmiarów organizacji. Dojrzałość - w tym etapie następuje stabilizacja obrotów przedsiębiorstwa, jego rozmiarów. Ma wypracowaną pozycję na rynku, czerpie korzyści z osiągniętego poziomu wzrostu. Organizacje często mają możliwość rozporządzania znacznymi zasobami, posiadają doświadczona kadrę kierowniczą, a także mają niskie koszty dzięki ekonomii skali. Schyłek - przedsiębiorstwa schyłkowe charakteryzują się tym, iż znajdują się w kryzysie, który wskutek kumulacji wielu zjawisk zagraża pozycji konkurencyjnej na rynku oraz zdolności generowania zysku, a w konsekwencji egzystencji danej jednostki gospodarczej. Aby uchronić się przed schyłkiem, muszą zostać podjęte odpowiednie działania, gdy przedsiębiorstwo jest na etapie dojrzałości.

Zmiana organizacyjna Zmiana organizacyjna – każda istotna modyfikacja jakiejś części organizacji Siły zewnętrzne Siły wewnętrzne Zmiana planowana – zmiana przygotowana i wprowadzona w sposób uporządkowany i terminowy, wyprzedzająca oczekiwane przyszłe wydarzenia Zmiana dostosowawcza – zmiana w reakcji na pojawiające się okoliczności, raczej stopniowa niż całościowa.

Obszary zmian w organizacji Zmiana struktury i schematu organizacji Zmiany techniki i operacji Zmiany w zasobach ludzkich

Opór wobec zmian Niepewność Zagrożenie osobistych interesów Odmienność spostrzegania Uczucia straty

Przezwyciężanie oporu wobec zmian Uczestnictwo Edukacja i komunikowanie się Ułatwianie Analiza pola sił

Doskonalenie organizacji Doskonalenie organizacji (organization development – OD)– planowany wysiłek, obejmujący całą organizację i kierowany z najwyższego szczebla, który ma zwiększyć skuteczność organizacji i oprawić jej kondycję przez planową ingerencję w proces funkcjonowania organizacji, z wykorzystaniem znajomości nauk behawioralnych. Metody: Działania diagnostyczne Tworzenie zespołów Sprzężenie zwrotne poprzez ankietę Kształcenie Działalność międzygrupowa Postępowanie rozjemcze z udziałem trzeciej strony Działania techniczno-strukturalne Konsultacja procesów Planowanie życia i kariery Szkolenie i doradztwo Planowanie i ustalanie celów

Innowacje organizacyjne Innowacja – kierowany wysiłek organizacji na rzecz rozwoju nowych produktów lub usług bądź nowych zastosowań dla produktów lub usług juz istniejących Proces innowacji: Opracowywanie innowacji Zastosowanie innowacji Uruchomienie Wzrost Dojrzałość Schyłek

Formy innowacji Innowacje radykalne a innowacje stopniowe Innowacje techniczne a innowacje kierownicze Innowacje w zakresie produktów a innowacje w zakresie procesów

Zaniechanie wprowadzania innowacji Niedostatek zasobów Niedostrzeganie okazji Opór wobec zmian

Wspieranie innowacji w organizacjach System nagradzania Kultura organizacyjna Zachowanie – działania, które można zaobserwować np. kontakt wzrokowy, powitanie Postawy – względnie trwała (utrzymująca się przez dłuższy czas) skłonność do postrzegania w określony sposób pewnych obiektów np. stosunek do innych narodowości Poglądy – utrwalony stosunek do jakiejś kwestii oparty na przeświadczeniu o jej prawdziwości np. konserwatyzm Wartości – podstawa przyjętych w danej społeczności norm etycznych np. sprawiedliwość, moralność Przedsiębiorczość wewnątrzorganizacyjna w większych organizacjach