Departament Wsparcia Programów Infrastrukturalnych MRR

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata POMOC PUBLICZNA W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO.
Advertisements

OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Seminarium
Ministerstwo Gospodarki i Pracy 1 POMOC PUBLICZNA w przedsięwzięciach współfinansowanych z funduszy strukturalnych.
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Pomoc publiczna w sektorze odpadowym a PPP/koncesja
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Pomoc Państwa i Fundusze Strukturalne w Polsce DG Polityki Regionalnej.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
POMOC PUBLICZNA w projektach Life+ Zespół ds. Pomocy Publicznej, NFOŚiGW.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Wsparcie projektów realizowanych w ramach działania 2.1 POIiŚ
Departament Wdrażania RPO Pomoc publiczna w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007 – 2013 Toruń, 12 maja – 10.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Doświadczenia Opola w budowie efektywnego i konkurencyjnego transportu miejskiego Miejski Zakład Komunikacyjny Spółka z o.o. w Opolu.
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego.
2009 Pomoc finansowa na tworzenie i rozwój infrastruktury turystyki kongresowej i targowej Monika Borowska Warszawa, r.
POLITYKA RÓWNOŚCI PŁCI I EFS
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Opole, 1 grudnia 2006 r. Rozwój regionalny – wykorzystanie funduszy unijnych w województwie opolskim (stan na r.) Urząd Marszałkowski Województwa.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
„Finansowanie rozwoju przedsiębiorstw w ramach Inicjatywy JEREMIE” fundusz pożyczkowy JEREMIE ARR S.A. w Koninie.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego 1 Przedstawienie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata Karina Bedrunka.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Pomoc de minimis Katarzyna Pamuła. Zasady ogólne Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013r. Utrzymanie limitu pomocy na dotychczasowym.
POMOC PUBLICZNA dla projektów realizowanych w ramach Działania 4.1. RPO WP – Infrastruktura ponadgimnazjalnych szkół zawodowych Regionalny Program.
Departament Polityki Regionalnej Pomoc publiczna w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007 – 2013 Toruń, 9 –
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
POMOC PUBLICZNA W DZIAŁANIU 6.4 PO IG Warszawa
Materiał opracowany przez: Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich. Instytucja Zarządzająca PROW – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. „Europejski.
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Konkurencja a polityka konkurencji
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Zapis prezentacji:

Departament Wsparcia Programów Infrastrukturalnych MRR Zasady finansowania z funduszy UE projektów w zakresie pasażerskiego transportu publicznego Kacper Sampławski Radca prawny Departament Wsparcia Programów Infrastrukturalnych MRR Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej – Europejskiego Funduszy Rozwoju Regionalnego w ramach Pomocy Technicznej Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013

Program szkolenia Zakres wsparcia ze środków funduszy UE Podstawowe zasady pomocy publicznej Usługi publiczne ze szczególnym uwzględnieniem transportu miejskiego - Rozporządzenie 1191/69 i 1370/07 Wytyczne w zakresie zasad dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług publicznych w transporcie zbiorowym

Rozporządzenie 1083/2006 Cele - pkt 22 Preambuły Działalność funduszy oraz operacje, które pomagają one sfinansować, powinny być spójne z innymi politykami Wspólnoty oraz przestrzegać prawodawstwa Wspólnoty. Zasada spójności - Art. 9 ust. 5 Operacje finansowanie z funduszy są zgodne z postanowieniami Traktatu i aktów przyjętych na jego podstawie Pomoc publiczna to obszar uregulowany na szczeblu Traktatu i należy zapewnić zgodność wydatkowania funduszy UE z prawem wspólnotowym w tym zakresie

Ogólne zasady pomocy publicznej

Co to jest pomoc publiczna? Art. 87 ust. 1 TWE Wszelka pomoc przyznawana przez Państwo Członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna ze wspólnym rynkiem w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi. System pomocy publicznej oparty jest na zasadzie wyjątku od reguły. Regułą jest zakaz!

Zasady wynikające z art. 87 ust. 1 TWE Transfer zasobów przypisywalny władzy publicznej, o ile kumulatywnie spełnione są następujące warunki: Transfer ten skutkuje przysporzeniem dla danego podmiotu na warunkach korzystniejszych niż rynkowe Transfer jest selektywny – uprzywilejowuje określone podmioty lub wytwarzanie określonych dóbr (towarów, usług) Skutkiem transferu jest zakłócenie lub zagrożenie zakłócenia konkurencji Transfer wpływa na wymianę gospodarczą między krajami członkowskimi

Dysponenci środków publicznych Administracja centralna Administracja samorządowa Agencje rządowe Przedsiębiorcy publiczni (przedsiębiorstwa państwowe, spółki skarbu państwa, spółki komunalne) Inne jednostki (m.in. fundacje, stowarzyszenia, agencje rozwoju regionalnego) Oceny, czy dana transakcja jest przypisywalna władzy publicznej, dokonuje się poprzez zastosowanie tzw. „testu prywatnego inwestora” .

Korzyść ekonomiczna Przekazywanie wsparcia o charakterze bezzwrotnym Udzielanie pożyczek/kredytów o oprocentowaniu poniżej stopy rynkowej Dokonywanie rozłożenia na raty/odroczenia płatności po stopie niższej od stopy rynkowej Poziom zabezpieczenia spłaty, w przypadku pożyczki/kredytu, jest niższy od standardów przyjętych na rynku (np. gwarancje Skarbu Państwa)

Selektywność Konkretny podmiot gospodarczy Grupa podmiotów działających w konkretnym sektorze gospodarki Podmioty działające w konkretnym regionie kraju Produkcja lub obrót konkretnymi rodzajami towarów i usług

Zakłócenie konkurencji i wpływ na wymianę handlową ETS wskazuje, że dla uznania, że występują zakłócenia konkurencji i wpływ na wymianę handlową nie jest konieczne wykazanie ich faktycznego występowania, wystarczy wskazanie możliwości ich wystąpienia. Za zakłócenie konkurencji i wpływ na wymianę handlową bywa uznawane już samo wzmocnienie pozycji rynkowej wspomaganego przedsiębiorstwa (zob. wyrok ETS z 17.09.1980 r. w sprawie Philip Morris- Holland BV i Komisja Europejska C-730/79), a stopień wpływu na handel i stopień zakłócenia konkurencji nie ma znaczenia dla dokonania oceny, czy w danym przypadku wchodzi w grę pomoc publiczna. Zdaniem Komisji Europejskiej przesłanka ta nie występuje, gdy wsparcie jest udzielane podmiotowi działającemu w lokalnej skali, który nie świadczy usług na terenach przygranicznych i gdy kwota wsparcia jest niewielka. Zdaniem ETS nawet niewielka kwota pomocy na rzecz podmiotu działającego w lokalnej skali nie wyklucza zakłócenia konkurencji ( zob. orzeczenie z 24.07.2003r. w sprawie Altmark Trans GmbH i Regierungspräsidium Magdeburg (C-280/00).

Wyjątki od zakazu pomocy publicznej Art. 87 ust. 1 TWE – generalny zakaz udzielania przez Państwo Członkowskie pomocy publicznej, za wyjątkiem… Pomocy uznanej w Traktacie za zgodną ze wspólnym rynkiem (art. 87 ust. 2): pomoc socjalna przyznana indywidualnym konsumentom, pod warunkiem że jest przyznawana bez dyskryminacji związanej z pochodzeniem produktów, pomoc na naprawienie szkód spowodowanych m.in. klęskami żywiołowymi, pomoc dla niektórych regionów Republiki Federalnej Niemiec dotkniętych podziałem Niemiec, w zakresie w jakim jest niezbędna do skompensowania niekorzystnych skutków gospodarczych spowodowanych tym podziałem; Pomocy, która może być uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem (ust. 3): pomoc przeznaczona na sprzyjanie rozwojowi gospodarczemu regionów, w których poziom życia jest nienormalnie niski lub regionów, w których istnieje poważny stan niedostatecznego zatrudnienia, pomoc przeznaczona na wspieranie ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego zainteresowania lub mającymi na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce danego Państwa Członkowskiego pomoc na ułatwianie rozwoju niektórych działań gospodarczych lub dziedzin gospodarczych (pomoc o znaczeniu horyzontalnym np. badania i rozwój) pomoc przeznaczona na wspieranie kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego, o ile nie zmienia warunków wymiany handlowej i konkurencji we Wspólnocie w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem (np. Hala Ludowa we Wrocławiu) Inne kategorie pomocy, jakie Rada może określić większością kwalifikowaną, na wniosek Komisji (np. sektor stoczniowy, sektor górnictwa itp.)

Podstawowe zasady Transferowane zasoby – nie tylko bezzwrotne przekazanie środków z budżetu Przypisywalność transferu władzy publicznej – transfer nie musi być dokonywany bezpośrednio przez podmioty publiczne Nie każdy transfer stanowi przysporzenie (np. gdy całość korzyści przenoszona jest na ostatecznego odbiorcę), nie każde przysporzenie następuje na warunkach korzystniejszych niż rynkowe Forma podmiotu otrzymującego transfer (wsparcie) nie ma znaczenia dla oceny, czy stanowi on pomoc publiczną – beneficjentem pomocy publicznej może i bardzo często jest podmiot publiczny

Beneficjent pomocy publicznej Podmiot prowadzący działalność gospodarczą do której mają zastosowanie reguły konkurencji określone w przepisach części trzeciej tytułu IV rozdziału 1 TWE. Zgodnie z art. 87 ust. 1 TWE zasady dotyczące pomocy publicznej mają zastosowanie wyłącznie do podmiotów prowadzących działalność w warunkach konkurencji (przedsiębiorców). Okoliczność, czy działalność podmiotu ma charakter gospodarczy oceniana jest z punktu widzenia prawa wspólnotowego, a nie prawa krajowego.

Przedsiębiorca w prawie UE Wszystkie kategorie podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Nie ma znaczenia forma prawna i źródła finansowania. Nie ma znaczenia fakt, czy są nastawione na zysk (istotny jest fakt osiągania przychodu) Podmioty sektora publicznego, w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.

Działalność gospodarcza w prawie UE Wszelka działalność polegająca na oferowaniu towarów i usług za odpłatnością na relewantnym rynku (określonym geograficznie i asortymentowo) Usługą w rozumieniu Traktatu WE (art. 50) są świadczenia wykonywane za wynagrodzeniem.

Warunki rynkowe Nadrzędnym celem przepisów wspólnotowych dotyczących pomocy publicznej jest ochrona konkurencji na Jednolitym Rynku Europejskim (JRE) Mechanizm zapewniające warunki rynkowe (wyłączające co do zasady wystąpienie pomocy publicznej): otwarty/ bezwarunkowy przetarg Chodzi o tryb przetargu, który umożliwia udział KAŻDEGO zainteresowanego podmiotu Tryby, które nie zapewniają warunków rynkowych – nie wyłączają wystąpienia pomocy publicznej: np. zamówienie z wolnej ręki, negocjacje bez ogłoszenia, zapytanie o cenę. 16

Projekty z funduszy – kiedy nie wystąpi pomoc publiczna? Projekt dotyczy podmiotu działającego w warunkach monopolu naturalnego (brak konkurencji wynikającej z barier ekonomicznych, technologicznych np. sieci ciepłownicze, sieci wodno-kanalizacyjne) czy prawnego (np. część usług Poczty Polskiej), które uniemożliwiają wejście na rynek konkurenta, Projekt dotyczy realizacji inwestycji w infrastrukturę, która jest lub będzie udostępniana w sposób otwarty na zasadach niedyskryminacyjnych, Projekt związany jest z realizacją zadań publicznych (np. krajowy system oświaty) lub zadań w ogólnym interesie gospodarczym (rekompensata z tytułu realizacji zadania publicznego),

Brak obowiązku notyfikacji W pewnych przypadkach nie ma obowiązku notyfikacji do KE: Kiedy pomoc publiczna nie występuje (np. spełnienie warunków Altmark, państwo działające jako prywatny inwestor, środek o charakterze ogólnym, brak zagrożenia wymiany handlowej WE…) Kiedy pomoc jest udzielana w ramach tzw. wyłączeń blokowych (np. MŚP, szkolenia, …) Pomoc de minimis

Pomoc publiczna - sektory KE wydała szereg wytycznych w poszczególnych sektorach, m.in.: Na ochronę środowiska 2008 Innowacyjność, badania i rozwój 2006 Restrukturyzację przedsiębiorstw 2004 Regionalna 2006 - …

Wytyczne kolejowe Wspólnotowe wytyczne dotyczące pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstw kolejowych z 30.4.2008 (2008/C 184/07) Przepisy szczególne w zakresie pomocy regionalnej Tylko tabor dla przewozów pasażerskich Inwestycje początkowe jak i wymiana/modernizacja

Usługi publiczne Brak jednolitej definicji na szczeblu wspólnotowym i krajowym Pojęcie – usługi niezbędne z punktu widzenia bieżących potrzeb obywateli Cechy: Powszechność (obowiązkowy charakter dla wszystkich odbiorców) Ciągłość świadczenia Równość traktowania odbiorców Świadczenie przy jak najniższym poziomie kosztów

Usługi publiczne – sektory Dostarczanie wody i usuwanie ścieków Energia Gaz Gospodarka odpadami Transport publiczny

Usługi publiczne w prawie UE Art. 16 TWE Bez uszczerbku dla artykułów 73, 86 i 87 oraz zważywszy na miejsce, jakie usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym zajmują wśród wspólnych wartości Unii, jak również ich znaczenie we wspieraniu jej spójności społecznej i terytorialnej, Wspólnota i Państwa Członkowskie, każde w granicach swych kompetencji i w granicach stosowania niniejszego Traktatu, zapewniają, aby te usługi funkcjonowały na podstawie zasad i na warunkach, które pozwolą im wypełniać ich zadania. Art. 86 ust. 2 TWE Przedsiębiorstwa zobowiązane do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym lub mające charakter monopolu skarbowego podlegają normom niniejszego Traktatu, zwłaszcza regułom konkurencji, w granicach, w jakich ich stosowanie nie stanowi prawnej lub faktycznej przeszkody w wykonywaniu poszczególnych zadań im powierzonych. Rozwój handlu nie może być naruszony w sposób pozostający w sprzeczności z interesem Wspólnoty.

Usługi publiczne w transporcie Art. 73 Zgodna z niniejszym Traktatem jest pomoc, która odpowiada potrzebom koordynacji transportu lub stanowi zwrot za wykonanie pewnych świadczeń nierozerwalnie związanych z pojęciem usługi publicznej. W okresie do 2.12.2009 r. rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie działania Państw Członkowskich dotyczących zobowiązań związanych z pojęciem usługi publicznej w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej Od daty 3.12.2009 r. rozporządzenie z dnia 3 grudnia 2007 r. w sprawie usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i 1107/70.

Formy działania samorządu W zakresie organizacji usług publicznych na poziomie prawa wspólnotowego możemy mieć do czynienia z następującymi modelami i związanym z nimi obowiązkiem stosowania przepisów o zamówieniach publicznych lub jego brakiem: gmina samodzielnie wykonuje zadania doktryna Teckal – podmiot wewnętrzny wyłączenie na podstawie art. 86 TWE zlecenie wykonywania usług podmiotom zewnętrznym

Neutralność w odniesieniu do własności przedsiębiorstw Zgodnie z wykładnią art. 295 TWE, z perspektywy prawa wspólnotowego nie ma znaczenia, czy usługi publicznego transportu pasażerskiego świadczone są przez przedsiębiorstwa publiczne, czy prywatne.

Finansowanie taboru – dotychczasowa praktyka Dotacje na zakup środków transportu zakazane. Uznane jako pomoc operacyjna Przykłady: Wytyczne regionalne (2006): środki ruchome nie są kwalifikowane dla inwestycji początkowych; Rozporządzenie 70/2001 MŚP: poza środkami transportu kolejowego, środki ruchome nie są kwalifikowane.

Finansowanie taboru – nowe podejście Przyczyny nowego podejścia 2007-2013 nowa perspektywa, strategiczny okres dla nowych państw członkowskich UE (fundusze UE); Przestarzały tabor w wielu państwach członkowskich; Koleje jako priorytet polityki transportowej UE; Specyficzne potrzeby tego sektora, infrastruktura; Przystosowanie do konkurencyjnych zasad w kolejowych przewozach towarowych w związku z liberalizacją.