Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Program edukacji ekonomicznej realizowany od 1 grudnia 2012.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Kompetencje kluczowe jako cel edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Indywidualne Plany Działania
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Młodzi Przedsiębiorczy jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego oraz premiowany.
Przedsiębiorczość i przedmioty ekonomiczne Edukacja regionalna w praktyce szkolnej Szczecin, r.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Młodzieżowa przedsiębiorczość
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W Zespole Szkół Ekonomicznych nr 2
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM.
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Młodzieżowa przedsiębiorczość
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH. W ZSP w Czarnkowie szczególną troską otoczona jest młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W pracy z uczniem.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
ZADANIA KOORDYNATORÓW
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
„Kompetencje zawodowe”
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
ZAŁOŻENIA I REZULTATY PROJEKTU „KOMPETENTNY E- NAUCZYCIEL”
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
Szkoła Kluczowych Kompetencji luty 2009 rok – grudzień 2012 rok. Zespoły Szkół Ponadgimnazjalnych w Lipsku i Siennie.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Projekty zrealizowane w ZS1
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Program edukacji ekonomicznej realizowany od 1 grudnia 2012 do 30 września 2014 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Kompetencje kluczowe Kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia. Zalecenie PE i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie porozumiewanie się w języku ojczystym kompetencje uczenia się porozumiewanie się w językach obcych kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne kompetencje społeczne i obywatelskie, kompetencje informatyczne  świadomość i ekspresja kulturalna inicjatywność i przedsiębiorczość kompetencje medialne  Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Inicjatywność i przedsiębiorczość Zdolność osoby do wcielania pomysłów w czyn. Kreatywność, innowacyjność i podejmowanie ryzyka,. Zdolność do planowania przedsięwzięć i prowadzenia ich dla osiągnięcia zamierzonych celów. Stanowią wsparcie dla indywidualnych osób nie tylko w ich codziennym życiu prywatnym i społecznym, ale także w ich miejscu pracy. Są podstawą konkretnych umiejętności i wiedzy potrzebnych tym, którzy podejmują przedsięwzięcia o charakterze społecznym lub handlowym lub w nich uczestniczą. Powinny obejmować świadomość wartości etycznych i promować dobre zarządzanie. Zalecenie PE i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Inicjatywność i przedsiębiorczość - wiedza Zdolność identyfikowania dostępnych możliwości działalności osobistej, zawodowej lub gospodarczej. Znajomość szerszych zagadnień stanowiących kontekst pracy i życia ludzi, takich jak ogólne rozumienie zasad działania gospodarki, a także szanse i wyzwania stojące przed pracodawcami i organizacjami. Świadomość zagadnień etycznych związanych z przedsiębiorstwami oraz tego, w jaki sposób mogą one wywoływać pozytywne zmiany, np. poprzez sprawiedliwy handel lub przedsięwzięcia społeczne. Zalecenie PE i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Inicjatywność i przedsiębiorczość - umiejętności Umiejętności zarządzania projektami (np. planowanie, organizowanie, kierowanie i zlecanie zadań, komunikowanie, sporządzanie raportów, dokumentowanie i sprawozdawczość). Umiejętności skutecznej reprezentacji i negocjacji. Zdolność zarówno pracy indywidualnej, jak i współpracy w zespołach. Umiejętność oceny i identyfikacji własnych mocnych i słabych stron. Umiejętność oceny ryzyka i podejmowania go w uzasadnionych przypadkach. Zalecenie PE i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Inicjatywność i przedsiębiorczość - postawy Postawa przedsiębiorcza charakteryzuje się inicjatywnością, aktywnością, niezależnością i innowacyjnością zarówno w życiu osobistym i społecznym, jak i w pracy. Obejmuje również motywację i determinację w kierunku realizowania celów, czy to osobistych, czy wspólnych, zarówno prywatnych jak i w pracy. Zalecenie PE i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Kompetencje kluczowe – jak je kształtować? autentyczne nauczanie, odnoszące się do realnych problemów i zjawisk uczenie się jako proces społeczny, uczenie przez doświadczenie budowanie wewnętrznej motywacji uczniów korzystanie z różnych metod i form pracy z uczniami nauczanie przez tworzenie myślowych i wirtualnych modeli, ułatwiających rozumienie procesów i zjawisk globalny i obywatelski wymiar: świat jako źródło wiedzy. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Edukacja ekonomiczna a kompetencje kluczowe Od roku szkolnego 2012/2013 wprowadzana jest w szkołach ponadgimnazjalnych nowa podstawa programowa, która wzmacnia edukację ekonomiczną i edukację na rzecz przedsiębiorczości: przedmiot podstawy przedsiębiorczości będzie realizowany tylko w zakresie podstawowym w klasach pierwszych; dodatkowo zostaje wprowadzony nowy przedmiot uzupełniający ekonomia w praktyce. Jest to odpowiedź na potrzeby gospodarki i rynku pracy, gdzie wysoko ceni się postawy i umiejętności przedsiębiorcze. Zmiana ta realizuje także zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 18 grudnia 2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Edukacja ekonomiczna a kompetencje kluczowe Praktyczna edukacja ekonomiczna: łączy wiedzę, umiejętności i postawy, rozwija kompetencje inicjatywności i przedsiębiorczości, niezbędne do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia. Cele kształcenia przedmiotu ekonomia w praktyce: kształtowanie postaw i zachowań przedsiębiorczych nabycie przez ucznia umiejętności przeprowadzania przedsięwzięcia: od pomysłu, przez planowanie, realizację, aż do prezentacji i analizy rezultatów. W ramach przedmiotu uczniowie mogą np. prowadzić wirtualną firmę uczniowską, brać udział w symulacyjnych grach ekonomicznych, przeprowadzać analizę wybranego rynku lub realizować inne projekty o charakterze ekonomicznym. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Cele Projektu Umożliwienie nauczycielom nauczania w szkole ponadgimnazjalnej przedmiotu ekonomia w praktyce. Stworzenie uczniom i nauczycielom warunków do kształtowania kompetencji inicjatywności i przedsiębiorczości. Cele te realizowane będą poprzez: Stworzenie innowacyjnego programu nauczania oraz nowoczesnej obudowy dydaktycznej. Systematyczne wsparcie merytoryczne i metodyczne nauczycieli przygotowujące do realizacji programu nauczania. Pilotaż programu nauczania – przy udziale ekspertów metodycznych i ekonomicznych - w 10 szkołach w całej Polsce. Upowszechnianie efektów Projektu. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Etapy Projektu ETAP PROJEKTU DZIAŁANIA OSOBY ZAANGAŻOWANE TERMINY Etap 1. Opracowanie programu nauczania i obudowy dydaktycznej Wypracowanie koncepcji programu nauczania i konsultacje ekspertów eksperci, autorzy XII.2012-V.2013 Opracowanie programu nauczania II.2013-VII.2013 Przygotowanie obudowy dydaktycznej eksperci, autorzy, recenzenci III.2012-XII.2013 Ewaluacja obudowy dydaktycznej ewaluator VI.2013 Etap 2. Przygotowanie uczestników do wdrażania programu nauczania Rekrutacja uczestników dyrektor szkoły, nauczyciele II.2013-IV.2013 Spotkanie informacyjne Kurs e-learningowy dla nauczycieli wdrażających program nauczania nauczyciele, eksperci ekonomiczni, mentorzy X-XII.2013 Szkolenie wspierające dla nauczycieli wdrażających program nauczania nauczyciele, eksperci ekonomiczni, trenerzy I.2014 Etap 3. Wdrażanie programu nauczania - pilotaż Realizacja zajęć z uczniami nauczyciele i uczniowie I./II.2014-VI.2014 Konsultacje metodyczne mentorzy Konsultacje merytoryczne eksperci ekonomiczni X.2013-VI.2014 Opracowywanie zadań przez nauczycieli nauczyciele Realizacja projektów uczniowskich Ewaluacja wdrażania programu nauczania ewaluator, nauczyciele i uczniowie VI.2014-VIII.2014 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Koncepcja programu nauczania Program nauczania ma stworzyć uczniom możliwość wykorzystanie zagadnień ekonomicznych w praktycznych działaniach oraz bliskim im środowisku. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Koncepcja programu nauczania „Moja firma”, „Moja e-firma” – uczniowie będą analizować rynek i zakładać oraz prowadzić firmę. „Mój NGO-s” – uczniowie będą pozyskiwać fundusze na rozwiązanie wybranego problemu lokalnego. „Moja pierwsza praca”, „Moja pierwsza e-praca” – uczniowie będą planować swoją karierę zawodową. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Koncepcja programu nauczania - metody Podstawową metodą pracy podczas zajęć będzie projekt edukacyjny, który wspiera rozwój umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji o charakterze ekonomicznym, współpracy i współdziałania. Umiejętności te, jako integralny komponent kompetencji kluczowych, stanowić będą dla uczniów wsparcie w ich indywidualnym życiu prywatnym i społecznym, a także – w przyszłości – w ich miejscu pracy. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Koncepcja obudowy dydaktycznej – ogólne założenia Zajęcia ekonomii w praktyce mają wprowadzać uczniów w realia funkcjonowania gospodarki oraz sprzyjać przygotowaniu ich do realizacji przedsięwzięcia o charakterze ekonomicznym. Dla nauczycieli przygotujemy: Program nauczania Poradnik metodyczny Propozycje scenariuszy (tradycyjnych i typu „lekcja odwrócona” ) lekcji z kartami pracy, materiałami merytorycznymi, wskazówkami metodycznymi, kryteriami oceniania itp. Propozycje pojedynczych zadań (tradycyjnych i wykorzystujących nowe technologie) Dla uczniów przygotujemy: Metodniki do realizacji zespołowego przedsięwzięcia o charakterze ekonomicznym oraz indywidualnego planowania własnej kariery zawodowej. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Dziękuję za uwagę Sylwia Żmijewska-Kwiręg Koordynatorka projektu sylwia.zmijewska-kwireg@ceo.org.pl (22) 659 62 05, w. 109 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.