DYREKTYWA AZOTANOWA DZIAŁANIA DOTYCHCZASOWE I PRZYSZŁOŚCIOWE Alina Rynkiewicz - Radca Prezesa w Krajowym Zarządzie Gospodarki Wodnej Poznań 19 – 20.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Reforma Wspólnej Polityki Rolnej (WPR)
Ochrona środowiska – Dyrektywa Azotanowa
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Ramowa Dyrektywa Wodna – cele, zadania, przeprowadzone prace
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
Seminarium - szkolenie „Pozwolenia zintegrowane”,
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
RURAL DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION 15 CZERWCA 2011 DG ENV: water directives, agri-environmental programmes Dr inż. Agnieszka Romanowicz European Commission.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
dr Adriana Dembowska, Departament Planowania i Zasobów Wodnych
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Small water supplies Workshop under Component 2, Activity Warsaw June 17 – 19, 2009 Monitoring i zarządzanie małymi zakładami wodociągowymi na poziomie.
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Stan implementacji aktów prawa UE do krajowego porządku prawnego
Zmiany w prawie w zakresie gospodarki wodnej
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Załączniki do wniosku E l e m e n t y w y b r a n e Departament.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania Ramowej Dyrektywy Wodnej (2000/60/WE) oraz Dyrektywy Azotanowej (91/676/EWG) Inż. Katarzyna Banaszak.
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT POROZUMIENIE w Radzie UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa z 25 czerwca 2013 r. WPR na lata 2014 – 2020.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 WDRAŻANIE RAMOWEJ DYREKTYWY WODNEJ WDRAŻANIE RAMOWEJ.
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Inwestycje w aktualizacji planów gospodarowania wodami
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Departament Ewidencji Gospodarstw ARiMR
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Informacja na temat PROW 2014 – 2020 Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami ONW Departament Płatności.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Aktualizacja planów gospodarowania wodami
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
I OPOLSKIE FORUM MIKRORETENCJI Opole - 1 październik 2015r. Potrzeba prowadzenia mikroretencji do programów strategicznych Opolszczyzny oraz do priorytetów.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
OSN, melioracje wodne, opłaty za usługi wodne, spółki wodne
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Plan nawozowy i Rejestr nawożenia azotem
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

DYREKTYWA AZOTANOWA DZIAŁANIA DOTYCHCZASOWE I PRZYSZŁOŚCIOWE Alina Rynkiewicz - Radca Prezesa w Krajowym Zarządzie Gospodarki Wodnej Poznań 19 – 20 listopada 2007

DYREKTYWA AZOTANOWA - DZIAŁANIA DOTYCHCZASOWE

Ochrona wód przed zanieczyszczeniami ze źródeł rolniczych Ważny obszar wspólnotowej polityki ochrony wód Istotny i trudny element polityki ekologicznej Najpoważniejszy problem na styku ochrony środowiska i rozwoju rolnictwa

Wspólnotowa polityka ochrony wód przed zanieczyszczeniami z rolnictwa Uchwalenie i wprowadzenie w życie w 1991 r. Dyrektywy Rady 91/676/EWG dot. ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego Prowadzone obecnie prace na dyrektywą dot. pestycydów Podjęcie prac nad dyrektywą fosforanową

Dyrektywa Rady 91/676/EWG (tzw. „azotanowa”) Cele: - zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu Zobowiązania dla krajów członkowskich: Wyznaczenie: wód zanieczyszczonych azotanami (o stężeniu ponad 50 mg NO3 / dm3 Wód, które mogą zostać zanieczyszczone azotanami (azotany mogą osiągnąć stężenie ponad 50 mg NO3/dm3), o ile nie zostaną podjęte działania wód naturalnych jezior i innych zbiorników, estuariów, wód przybrzeżnych i morskich eutroficznych lub podatnych na eutrofizację obszarów (stref), z których następują spływy azotanów ze źródeł rolniczych powodujące zanieczyszczenie tych wód, Opracowanie i wdrożenie Planów Działania, których realizacja ma zapewnić ochronę wód powierzchniowych i podziemnych, Opracowania Kodeksu Dobrych Praktyk Rolniczych.

c.d. Główne obowiązki do uwzględnienia w Planach Działania: - realizacja przez rolników zadań wynikających z zasad dobrej praktyki rolniczej oraz zadań inwestycyjnych dotyczących budowy zbiorników i płyt do gromadzenia i przechowywania nawozów naturalnych (pochodzących z hodowli zwierząt) - edukacja rolników w zakresie obowiązującego prawa i zasad dobrej praktyki rolniczej, - pomoc organizacyjna i techniczna w realizacji inwestycji ochrony wód w gospodarstwach (zbiorników i płyt do gromadzenia i przechowywania nawozów naturalnych, - doradztwo rolne w tworzeniu planów nawozowych w gospodarstwach, - kontrola realizacji zadań przez rolników, - monitoring jakości wód powierzchniowych i podziemnych w obszarach narażonych na azotany

c.d. Obowiązkowe środki zaradcze do stosowania przez rolników: - nie stosowanie nawozów w okresach kiedy nawożenie nie jest wskazane, - przestrzeganie zasad nawożenia na glebach położonych na stromych zboczach, nawożenia w pobliżu cieków i zbiorników wód powierzchniowych, - nie nawożenie na glebach rozmiękłych, zalanych wodą, zamarzniętych lub pokrytych śniegiem, - magazynowanie w gospodarstwach nawozów naturalnych (obornika, gnojówki i gnojowicy), umożliwiające zachowanie okresów kiedy stosowanie nawożenia jest niewskazane, - gospodarowanie gruntami i organizacja produkcji na użytkach rolnych z uwzględnieniem m.in. płodozmianu, - opracowywanie planów nawozowych i prowadzenia kart dokumentacyjnych w zakresie stosowania nawozów

Dyrektywa azotanowa i jej wdrażanie w krajach UE Dyrektywa azotanowa została przyjęta przez w 1991 r. ponieważ Komisja Europejska stwierdziła, że: - główne źródło zanieczyszczenia wód, wpływające na wspólnotowe wody, stanowi działalność rolnicza, zanieczyszczenie wody azotanami w jednym Państwie Członkowskim może oddziaływać na wody w innych Państwach Członkowskich, z tych względów niezbędne jest działanie na poziomie wspólnotowym Sformuowania i zakres przepisów dyrektywy oznacza, że: - państwa członkowskie powinny nie tylko wdrożyć wszystkie środki bezpośrednio wymienione w tym akcie prawnym, - państwa członkowskie powinny także podejmować inne działania mające na celu ograniczenie zagrożenia wód ze strony azotanów pochodzenia rolniczego, - działania na rzecz ochrony wód przed azotanami nie powinny ograniczać się tylko do stref narażonych, ale także dotyczyć innych obszarów kraju.

c.d. Różnice w sposobie wdrażania dyrektywy przez poszczególne kraje UE: - Rządy Austrii, Danii, Finlandii, Niemiec, Holandii, Luksemburga, Irlandii uznały cały obszar państwa za obszar narażony na azotany pochodzenia rolniczego, mimo że zawartość azotanów powyżej 50 mg /l nie występowało we wszystkich wodach na terenie kraju Francja wyznaczyła strefy narażone na azotany na obszarze ok. 46 % powierzchni kraju oraz dodatkowo zidentyfikowała i wyznaczyła tzw. „strefy strukturalne” na obszarach, gdzie średnie, roczne dawki azotu na hektar przekracza 170 kg Wiele Państw Członkowskiech „starej piętnastki” występuje o odstępstwo od wymaganej dawki nawozowej 170 kg N /ha/rok, uzasadniając potrzeby i możliwość stosowania na swoich terenach dawek od 230 do nawet 350 kg N /ha na rok (Dania, Holandia, Irlandia, Wielka Brytania – Region Irlandii Północnej, Niemcy, Austria, Belgia)

c.d. Dziesięć lat po wprowadzeniu dyrektywy azotanowej (2001 r.), stan jej wdrażania i efekty przedstawiał się następująco: - w wielu krajach brak było właściwego wypełnienia jej wymagań – w kwietniu 2000 r. w Trybunale Europejskim toczyły się postępowania wobec 9 krajów członkowskich z racji nie wdrażania wymagań dyrektywy azotanowej - tylko 2 kraje: Dania i Szwecja, w pełni wywiązały się z obowiązków nałożonych przez dyrektywę - zmniejszenie zużycia nawozów w krajach członkowskich odnotowane zostało dopiero po okresie sprawozdawczym 2000 – 2003 (6 % w stosunku do okresu 1996 – 1999) - nadal w krajach członkowskich występują znaczące nadwyżki azotu zarówno na poziomie krajowym jak i lokalnym (najwyższe w Holandii i Belgii) - podstawowym kryterium wyznaczania obszarów wrażliwych przez państwa członkowskie jest podwyższona zawartość azotanów w wodach podziemnych i/lub powierzchniowych - brak uwzględniania przy wyznaczaniu obszarów wrażliwych, występowania wód eutroficznych i narażonych na eutrofizację.

Realizacja celów wynikających z dyrektywy azotanowej w Polsce Problem zanieczyszczenia wód zauważony został dość wcześnie – w 1974 r. Sejm uchwalił ustawę Prawo wodne – lecz podjęte działania nie były wystarczające dla zapewnienia skutecznej ochrony W latach ‘80 ubiegłego wieku przeprowadzone kontrole wykazały, że duże fermy zwierzęce są źródłem poważnych zagrożeń – działań przeciwdziałających zagrożeniu nie podjęto W Polityce Ekologicznej uchwalonej w 1991 r. odniesiono się do zanieczyszczenia wód ze źródeł rolniczych Z początkiem lat ‘90 podjęte zostały pierwsze programy mające na celu ochronę wód przed azotanami pochodzenia rolniczego, w ramach wywiązania się Polski z zobowiązań wynikających z ratyfikacji Konwencji Helsińskiej w sprawie ochrony Morza Bałtyckiego (HELCOM) – jako modelowy sposób podejścia do problemu zaczęto wskazywać dyrektywę azotanową

c.d. W drugiej połowie lat ’90 problem ochrony wód przed zanieczyszczeniem azotanami pochodzenia rolniczego przestał być kwestią interesującą jedynie naukowców i ekspertów, a stał się ważnym punktem politycznych negocjacji prowadzonych przez przedstawicieli Polski i Unii Europejskiej W 1999 roku opracowano i wydano Polski Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej Po podpisaniu traktatu akcesyjnego jednym z podstawowych warunków uczestnictwa w UE było dokonanie transpozycji i fizyczne wdrożenie Dyrektywy Rady 91/676/EWG

Realizacja obowiązków wynikających z dyrektywy azotanowej w Polsce Transpozycja przepisów Dyrektywy Rady 91/676/EWG do prawa krajowego w okresie 2000-2003: - ustawa z dnia 26 lipca 2000 r. o nawozach i nawożeniu - ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1.06.2001 r. w sprawie szczegółowego sposobu stosowania nawozów oraz prowadzenia szkoleń z zakresu ich stosowania - rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 23.12.2003 r. w sprawie kryteriów wyznaczania wód wrażliwych na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych, - rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 23.12.2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać programy działań mające na celu ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych

c.d. Opracowanie, wydanie i upowszechnienie Kodeksu Dobrej Praktyki Rolniczej dostosowanego do potrzeb dyrektywy azotanowej – 2002 rok Określenie wód wrażliwych na zanieczyszczenie związkami azotu ze źródeł rolniczych oraz obszarów szczególnie narażonych, z których odpływ azotu ze źródeł rolniczych do tych wód należy ograniczyć – 11 rozporządzeń dyrektorów RZGW wydanych w tej sprawie w 2003 r. Opracowanie i wprowadzenie w życie programów działań mających na celu ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych dla wyznaczonych obszarów szczególnie narażonych – 21 rozporządzeń dyrektorów RZGW wydanych w tej sprawie na początku 2004 r. Realizacja zadań wynikających z 21 programów działań dla obszarów szczególnie narażonych na azotany pochodzenia rolniczego, obejmujących 2 % powierzchni kraju – w okresie 01.05.2004 do 30.04.2008 Realizacja prac nad weryfikacją istniejących obszarów szczególnie narażonych na azotany pochodzenia rolniczego i wyznaczeniem nowych na kolejny czteroletni okres.

DYREKTYWA AZOTANOWA - DZIAŁANIA PRZYSZŁOŚCIOWE

Problem azotanów w ujęciu Ramowej Dyrektywy Wodnej Kluczowe elementy RDW: - ochrona wszystkich wód powierzchniowych oraz podziemnych - osiągnięcie dobrego stanu wód do roku 2015 - łączne podejście dotyczące regulacji emisji i standardów jakościowych wody oraz stopniowe eliminowanie substancji szczególnie niebezpiecznych - instrumenty ekonomiczne: analiza ekonomiczna oraz zwrot kosztów za usługi wodne w celu zrównoważonego użytkowania wody zaangażowanie społeczne oraz użytkowników wody Cele pośrednie RDW: - zapewnienie odpowiedniego zaopatrzenia w wodę dobrej jakości ze źródeł powierzchniowych i podziemnych, niezbędne dla zrównoważonego, zbilansowanego i sprawiedliwego użytkowania wód - znaczna redukcja zanieczyszczenia wód podziemnych - ochrona wód terytorialnych i morskich

c.d. Cele dyrektywy azotanowej wpisujące się w RDW: - identyfikacja oddziaływań, tj. oszacowanie i identyfikacja znaczących źródeł punktowych i rozproszonych emisji zanieczyszczeń substancjami pochodzącymi z infrastruktury rolniczej w oparciu m.in. o informacje zebrane w ramach artykułów 3, 5 oraz finansowego dyrektywę 91/676/EWG (załącznik II do RDW) - rejestr obszarów chronionych, zawierający m.in. tereny wrażliwe na substancje biogenne, w tym tereny wyznaczone jako strefy podatne w ramach dyrektywy 91/676/EWG (załącznik IV do RDW), - włączenie w programy działań RDW środków wymaganych, zgodnie m.in. z dyrektywą w sprawie azotanów 91/676/EWG oraz środków dodatkowych m.in. zgodnych z kodeksem dobrych praktyk rolniczych (załącznik VI do RDW) - substancje, które przyczyniają się do eutrofizacji wód (zwłaszcza azotany i fosforany) wśród najważniejszych zanieczyszczeń na liście wskaźników (załącznik VIII do RDW)

Współzależność działań wynikających z dyrektywy azotanowej i RDW Wyznaczenie obszarów narażonych na azotany pochodzenia rolniczego (na lata 2008 – 2011) i wpisanie w granice jednolitych części wód znajdujących się pod presją rolnictwa Opracowanie dla obszarów narażonych programów działań (na lata 2008 -2011) wpisujących się w program wodno-środowiskowy kraju (w ramach planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy) wynikających z RDW (na lata 2010-2015) Monitoring jakości wód na obszarach narażonych wpisujący się w ramy monitoringu wynikającego z RDW.

Finansowe wsparcie działań wynikających z dyrektywy azotanowej Analiza spójności przepisów prawnych dotyczących finansowania z PROW działań realizowanych przez rolników: - na obszarach narażonych w ramach programów działań z dyrektywy azotanowej (gdzie koszty ponosi rolnik ze względu na założenie „zanieczyszczający płaci”), w granicach jednolitych części wód (obejmujących obszary narażone)w ramach programów wodno-środowiskowych z RDW (gdzie rolnikowi płaci się za „utracony zysk” lub zwraca się koszty poniesionych nakładów za dostosowanie się do standardów jakości wód) Modyfikacja rozwiązań prawnych związanych z finansowaniem z PROW działań wynikających z programów dla obszarów narażonych i programu wodno-środowiskowego kraju Dostosowanie i skorelowanie programów działań dla obszarów narażonych z wykorzystaniem środków z funduszy rolnośrodowiskowych i PROW

Ograniczenie biogenów (azotanów i fosforanów) pochodzenia rolniczego Koordynacja działań związanych z ograniczeniem biogenów odprowadzanych do wód, realizowanych w ramach dyrektywy azotanowej i w ramach HELCOM Objęcie programami działań i szczególną kontrolą dużych ferm hodowli zwierząt (w tym podlegających pod dyrektywę IPPC) Nadzór i kontrola nad stosowaniem przez gospodarstwa i fermy fosforowych i azotowych nawozów mineralnych Uzupełnienie Kodeksu Dobrej Praktyki Rolniczej o nowe technologie Udział w pracach nad opracowaniem i wdrożeniem dyrektywy fosforanowej Regulacje prawne związane z ograniczeniem biogenów ze źródeł rolniczych

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ