Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April 2004 1 Twinning on ERDF Implementation Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C PHARE National Programme for Poland.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Lublin, 5 lipca 2006 r..
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, December Twinning on ERDF Implementation Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Ocena & Planowanie komunikacji.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Znakowanie tablic informacyjnych,
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Promocja unijnego źródła dofinansowania projektów.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Narodowa Strategia Spójności
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Agata Blady, Komunikado PR,
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
W drodze do Unii Promnice, Zameczek Myśliwski.
Zielona Góra, 13 listopada 2008r.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Regionalny Program Operacyjny
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Wsparcie dla rozwoju technologii
ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) lata ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR I PRIORYTET.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Unia Europejska Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1 Podstawa prawna: Obowi.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Strategia Komunikacji polityki spójności na lata Marek Kowalski Z-ca Dyrektora Departamentu Zarządzania RPO Lublin, 25 czerwca 2015 r.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
„Promocja projektu w ramach Działania 6.4 PO IG” Szkolenie współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Oznaczanie i promocja projektów dofinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata Regionalny Program.
Strategia Inwestycyjna
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Zapis prezentacji:

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Twinning on ERDF Implementation Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C PHARE National Programme for Poland EU-Expert Stefan Friedrichs

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Partnerstwo silniej zdecentralizowana polityka spójności Partnerstwo w państwach członkowskich! Obszerniejsza definicja partnerstwa: * władze regionalne i lokalne i inne właściwe władze * partnerzy ekonomiczni i socjalni * pozostałe właściwe organizacje łącznie z pozarządowymi, sektorem ochrony środowiska itd. Aktywny udział partnerów na wszystkich poziomach planowania programu

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Partnerstwo silniej zdecentralizowana polityka spójności Partnerstwo między Komisją i państwami członkowskimi Jednoznacznie ustalone kompetencje trzech głównych podmiotów => Komisji, => Instytucji zarządzającej, => Komitetu monitorującego.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Informacja & Komunikacja – Podstawowe elementy nowoczesnej administracji

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Rozporządzenie (WE) Nr. 1159/2000 Rozporządzenie (WE) Nr 1159/2000 Komisji Europejskiej ustala obowiązki instytucji zarządzających w odniesieniu do obowiązków informacyjnych i promocyjnych dla pomocy z funduszy strukturalnych. Przegląd głównych celów, nowości i priorytetów rozporządzenia.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Informacja & Komunikacja – Podstawowe elementy nowoczesnej administracji Pierwszy raz w historii funduszy strukturalnych zakres planowania programowego zawiera w sobie komunikację-która w formie planu komunikacyjnego– staje się uzupełnieniem programu. Zarządzanie programem jest odtąd rozszerzone o działania komunikacyjne. Jak przy wszystkich działaniach rozwojowych muszą być one bardzo dokładnie monitorowane.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Dwa główne i komplementarne cele 1. Przejrzystość– szczegółowo informować potencjalnych beneficjentów o oferowanych im możliwościach, procedury ukształtować w sposób przystępny 2. Zwiększenie świadomości społecznej– następujące punkty uwidocznić i przekazać wyobrażenie o nich: Wspólne działania Unii Europejskiej i państw jak i ich wyniki; Zadania funduszy strukturalnych, jako wspólne cele wspólnych starań; Wkład finansowy Unii Europejskiej.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Trzy ważne grupy docelowe Rozporządzenie przedstawia trzy kategorie grup docelowych dla działań informacyjnych i promocyjnych: 1.Potencjalni beneficjenci i projektodawcy, zarówno w sektorze publicznym (tzn. administracja na wszystkich szczeblach) jak i prywatnym; 2.Opinia publiczna; 3.Jednostki gospodarcze i społeczne jak i organizacje pozarządowe.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Przejrzystość Rozporządzenie stwierdza, że potencjalni beneficjenci mają być informowani w szerokim zakresie na temat potencjalnych możliwości wspomagania. Bardzo kompleksowe Zadanie! Zadanie kompleksowe! Zainteresować udziałem, Proces uczynić zrozumiałym, Oferować równe szanse wszystkim wnioskodawcom, zapewnić, aby składane projekty były wysokiej jakości, Właściwe zastosowanie dostępnych środków. Odbiorcy komunikacji Wszyscy potencjalni beneficjenci, przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa, Różni partnerzy, to znaczy placówki publiczne i prywatne, które mogą przekazać informacje projektodawcom.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April PLAN DZIAŁAŃ INFORMACYJNYCH Oprócz oceny jest w przyszłości niezbędne stworzenie i przeprowadzenie planu działań informacyjnych. Plan działań informacyjnych oddaje całości działań i produktów spójne ramy do których można się odnosić. Dobry plan działań informacyjnych obejmuje trzy duże rozdziały: 1. Spis stanu posiadania, 2. Strategię i 3. Plan Operacyjny.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April OCENA WSTĘPNA Przed stworzeniem strategii informacyjnej warto sobie wstępnie stworzyć obraz posiadanych informacji odnośnie następujących spraw: - wiadomości o postępowaniu w odniesieniu do dostępności funduszy jednego z programów - czy otrzymano już informacje o polityce strukturalnej; - w sytuacji gdy otrzymano informacje, w jaki sposób je otrzymano; - w jakiej postaci chciałyby podmioty otrzymywać informacje w przyszłości?

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April STRATEGIA Generalnie chodzi o to, by odpowiedzieć na dwie ważne kwestie: - Co chce się powiedzieć? - Komu chce się to powiedzieć? Strategia musi się zgadzać ze sposobem komunikacji.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Zrozumienie Celu i grupy docelowej Plan działań informacyjnych musi zawierać gruntowną analizę grup docelowych posiadających konkretne umiejętności. Z tej analizy muszą wynikać potrzeby i oczekiwania poszczególnych grup docelowych, tak by oferta każdego z programów mogła się bezpośrednio do nich odnosić.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April PLAN OPERACYJNY Za pomocą strategii zostaje ustalony kurs. Następnie należy ustalić jakimi drogami można dostarczyć wiadomości do poszczególnych grup docelowych. Plan operacyjny zawiera wszystkie środki pomocnicze dla wdrażania strategii. W tym planie należy ustalić następujące rzeczy: - poszczególne instrumenty działań; - związki/współzależności między tymi instrumentami; - budżet; - terminarz.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April TERMINARZ Terminarz musi połączyć informację i promocję z poszczególnymi fazami programu, ponieważ informacja jest ważnym składnikiem zarządzania i powinna się przyczynić do jego sukcesu. Informacja potencjalnych beneficjentów ma pierwszeństwo, tak długo jak są dostępne pieniądze. Równocześnie coraz ważniejsza staje się informacja o roli Unii w zatwierdzaniu projektów współfinansowanych przez fundusze strukturalne.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Kolejna nowelizacja rozporządzenia oceny dotyczy oceny działań informacyjnych. W planie komunikacji muszą zostać przewidziane kryteria oceny. Powyższe kryteria służą sprawdzeniu i ocenie jakości i efektywności przeprowadzonych działań. Przede wszystkim chodzi o to by stwierdzić, na ile osiągnięte zostały cele rozporządzenia (przejrzystość i świadomość społeczna). Ważniejsze nowości w rozporządzeniu

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April UŻYWANIE WSKAŹNIKÓW OCENY Oceniać znaczy mierzyć. W tym celu należy wybrać i używać specjalne wskaźniki oceny.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Używanie wskaźników Wskaźniki - jakości Wskaźniki - jakości Wskaźniki - efektywności Wskaźniki - efektywności

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Używanie wskaźników wskaźniki- efektywności wskaźniki- efektywności Wskaźniki działania, Bezpośrednio połączone z celami. Zmiana (podwyższenie/zmniejszenie) poziomu przejrzystości (wiedzieć więcej o dostępności środków programów). Wskaźniki wyniku Ocena bezpośredniego i pośredniego efektu, który został wywołany przez działania u odbiorcy. Wskaźniki przeprowadzenia Właściwe przeprowadzenie programów /Środki z planu komunikacyjnego stosunku do zamierzonych działań i środków. Wskaźniki budżetu Ocena zużycia środków budżetowych na informacje i promocje w zależności do środków całkowitych zaplanowanych.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Wskaźniki jakości Wskaźniki jakości Specjalne wskaźniki dla każdego przeprowadzonego działania lub każdego wytworzonego produktu. Metoda: Wywiad z odbiorcami przeprowadzonych działań ew. zastosowanych środków informacyjnych i promocyjnych o jakości tych działań/produktów. Używanie wskaźników

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Narzędzia komunikacji bezpośredniej - strony www - plakaty/ tablice - broszury - spotkania - newsletter Narzędzia komunikacji pośredniej - konferencje prasowe - reklamy w telewizji - depesze prasowe - rozmowy dziennikarzy

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Podstawowe zasady komunikacji Komunikacja zewnętrzna może być bezpośrednia lub pośrednia. Komunikacja bezpośrednia: Nadawca komunikuje się bezpośrednio, bez instytucji pośredniczącej, z odbiorcą lub grupą docelową. Przykłady: Instytucja zarządzająca wysyła osobiste pismo do małych i średnich przedsiębiorstw w danym regionie lub przeprowadza kampanię plakatową. Komunikacja pośrednia: By swoją wiadomość przekazać, nadawca decyduje się na włączenie instytucji pośredniczących: media, szkoły, stowarzyszenia, specjalistyczne sieci informacyjne lub każdą inną organizację, której nadawca może swoje treści powierzyć... Komunikacja pośrednia odbywa się głównie za pomocą reklam lub dziennikarzy.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Nakazane środki Informacyjne i promocyjne Tablice informacyjne: - Tablice Informacyjne są obowiązkowe przy projektach Infrastrukturalnych przekraczających koszt 3 milionów Euro. - Tablice Informacyjne są ustawiane na właściwych terenach budowy. - Tablice Informacyjne muszą zawierać informacje na temat współfinansowania przez Unię Europejską. Podanie typu funduszu strukturalnego leży w gestii ustawiających tablicę informacyjną. - Tablice Informacyjne są zdejmowane i zastępowane tablicami pamiatkowymi najpóźniej sześć miesięcy po zakończeniu prac.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Tablice Informacyjne : Nakazane środki Informacyjne i promocyjne

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Tablice informacyjne: Nakazane środki Informacyjne i promocyjne

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Tablice pamiątkowe: Są przewidziane gdy, zdejmowane są tablice informacyjne w związku z zakończeniem robót. Są trwałym przykładem działania Unii Europejskiej. Tablice pamiątkowe dla projektów infrastrukturalnych podlegają tym samym obowiązkom co tablice informacyjne. Nakazane środki Informacyjne i promocyjne

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Plakaty Nakazane są też plakaty, które informują o roli Unii Europejskiej w następujących obszarach: - Rozwój zasobów ludzkich; - kształcenie zawodowe i zatrudnienie; - Inwestycje w przedsiębiorstwa; - Inwestycje w rozwój terenów wiejskich. Nakazane środki Informacyjne i promocyjne

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Plakaty Nakazane środki Informacyjne i promocyjne

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Nieobowiązkowe środki informacyjne i promocyjne Publikacje w formie papierowej i elektronicznej Udział UE powinien być wymieniony przede wszystkim na początku produktu. To dotyczy: -Strony początkową lub tytułowej, zakładając, że jest w pełni widoczna informacja; -stron www.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Nieobowiązkowe środki informacyjne i promocyjne

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April SYMBOL GRAFICZNY

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April RELACJE Z PRASĄ 1. Fakty 2. Zaufanie i współpraca 3. Działanie pro-aktywne 4. Nawiązywanie kontaktów celowych 5. Dostępność informacji 6. Księga prasowa

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April DALSZE INSTRUMENTY - Kartoteka dziennikarska - Doniesienia prasowe - Konferencja prasowa - Sala prasowa na stronie internetowej - Newsletter

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April ZEWNĘTRZNI WYKONAWCY USŁUG Na obszarze komunikacji jest często konieczne, aby skorzystać z agencji zewnętrznych. W tym wypadku istnieje wymóg, aby właściwe przepisy krajowe, dot. przydzielania zamówień publicznych, były zgodne z dyrektywami europejskimi i układem o zamówieniach publicznych Międzynarodowej Organizacji Handlu.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April ZEWNĘTRZNI WYKONAWCY USŁUG 1.Analiza wewnętrznych kompetencji Zanim praca zostanie delegowana zewnętrznym wykonawcom zlecenia, powinna być przygotowana lista zadań do wykonania i dostępnych wewnętrznych zasobów ludzkich. Z reguły administracja pozostawi zadania w zakresie kontroli i orientacji we własnym obszarze, podczas gdy wykonanie zadań ustalonych umową zostanie przekazana ekspertom od komunikacji. Za relacje z dziennikarzami jest odpowiedzialna instytucja zarządzająca.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April ZEWNĘTRZNI WYKONAWCY USŁUG 2. Przygotowanie przetargu Dla każdego zlecenia przekraczającego Euro, musi być rozpisany przetarg. Pierwsze kroki polegają na ogłoszeniu zlecenia i przygotowaniu spisu usług.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April ZEWNĘTRZNI WYKONAWCY USŁUG 3. Zasady transparencji i równouprawnienia Aby umożliwić prawdziwą konkurencję, muszą być zagwarantowane zasady transparencji i równouprawnienia w ramach przetargu. Dlatego trzeba unikać, aby spis usług zawierał tak wiele warunków, że zlecenie zostanie ograniczone. Trzeba ująć w jasnych i precyzyjnych słowach i w sposób nie dyskryminujący, aby wszyscy reguły gry znali i rozumieli.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April ZEWNĘTRZNI WYKONAWCY USŁUG 4. Kooperacja między instytucjami zarzadzającymi Pożyteczne jest konsultowanie innych sektorów administracyjnych, które już zebrały doświadczenia w zakresie przetargów publicznych w ramach informacji i komunikacji. W ten sposób można profitować z wiedzy innych, unikać błędów i oszczędzając czas.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April ZEWNĘTRZNI WYKONAWCY USŁUG 5. Długotrwała strategia Żądane usługi będą się często rozciągały przez lata. W tym przypadku powinno być możliwe, aby umowę dopasować z biegiem czasu. Zbyt skostniałe umowy niosą niebezpieczeństwo szybkiego starzenia się, i mogą zmusić administrację do nowego postępowania przetargowego. Umowy mogą zawierać klauzule, które przewidują automatyczne mechanizmy dla rewizji określonych elementów umowy (przykładowe klauzule o automatycznej rewizji cen), aby umowy zostały dopasowane do wymogów świadczenia usług.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April ZEWNĘTRZNI WYKONAWCY USŁUG 6. Jakość Aby osiągnąć najlepszą jakość świadczenia usług zalecane jest, by ekonomicznie najkorzystniejsza oferta a nie najniższa cena była kryterium przyznawania projektów.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April ZEWNĘTRZNI WYKONAWCY USŁUG 7. Przejrzystość kosztów Jest ważne, aby od początku ustalić metodę obliczeniową, która umożliwi udzielenie precyzyjnej odpowiedzi każdemu aplikantowi odnośnie cen. W ten sposób będą jednostki zarządzające dysponowały rzetelnymi wskazówkami i oszczędzą sobie niekorzystnych niespodzianek w trakcie realizacji umowy.

Twinning Code: Pl/IB/2002/OT/03C Warsaw, April Dziękuję serdecznie za uwagę!!! Stefan Friedrichs