1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006 Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Nieprawidłowości zgłoszone przez państwa członkowskie do KE za 2006 r.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
System zarządzania i kontroli w ramach ZPORR
Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
Kontrola na miejscu na zakończenie realizacji projektu – doświadczenia CKPŚ Spotkanie przedstawicieli Instytucji Pośredniczącej i Instytucji Wdrażających.
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Działanie 9.3 – wybór projektów do dofinansowania i co dalej?
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Działanie 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa Monitoring informacyjny (stan na 31 sierpnia 2006 r.) Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Rozliczanie finansowe projektów w ramach działania 2.3 Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego – przygotowanie wniosków o płatność,
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Praktyczne aspekty realizacji projektów. Przygotowanie projektu Wniosek aplikacyjny 1.Określenie obszaru interwencji 2.Identyfikacja Wnioskodawcy 3.Informacje.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Warmińsko – Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi PRIORYTET 3 ZPORR Rozwój lokalny Działanie 3.1: Obszary wiejskie;
Podstawy prawne Rozporządzenie 1260/1999 ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych Rozporządzenie 1681/94 zmienione Rozporządzeniem.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Załączniki do wniosku o płatność Toruń, 12 kwietnia 2006 r.
Realizacja umowy w ramach POIG
Kontrola beneficjentów działanie 6.1
1 PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Szkolenie z zakresu realizacji i raportowania mikroprojektów.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt systemowy pn. Przedsiębiorczość szansą na rozwój regionu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Finansowanie projektów z EFS w ramach Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 89/91, Olsztyn Tel. (89) , Fax (89) Urząd Marszałkowski.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
1 Zasady realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Spotkanie robocze Warszawa r. Projekt współfinansowany przez.
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
WNIOSKI i REKOMENDACJE PŁYNĄCE Z WYNIKÓW KONTROLI PROJEKTÓW * * *
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zarządzanie projektem EFS
spotkanie informacyjne
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zapis prezentacji:

1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej – podsumowanie. Instytucja Zarządzająca ZPORR 29 października 2008r.

2 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego System przekazywania informacji o nieprawidłowościach w ZPORR: Instytucja Wdrażająca Instytucja Pośrednicząca Instytucja Zarządzająca Ministerstwo Finansów – Departament Instytucji Płatniczej/ Departament Ochrony Interesów Finansowych UE

3 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Działania podjęte przez Instytucję Zarządzającą ZPORR w celu usprawnienia systemu przekazywania informacji nt. nieprawidłowości: - opracowano Procedurę przekazywania informacji o nieprawidłowościach w ZPORR na podstawie wystąpienia pokontrolnego NIK, - opracowano Procedurę przekazywania informacji o nieprawidłowościach opracowanych na podstawie wyników kontroli II stopnia przeprowadzanej przez Urzędy Kontroli Skarbowej,

4 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego -opracowano Procedurę postępowania w sprawach OLAF dot. ZPORR, -IZ ZPORR zaleciła stworzenie i prowadzenie przez IPoś bazy nieprawidłowości, jakie wystąpiły w danym województwie – w celu lepszego monitorowania procesu ich usuwania,

5 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego -IPoś zostały zobowiązane do organizowania spotkań z IW w każdym województwie na temat nieprawidłowości oraz przekazywania protokołów z tych spotkań do IZ ZPORR, -IZ ZPORR pomiędzy okresami raportowania o nieprawidłowościach wysyła pisma do IPoś/IW z zaleceniami oraz uwagami co do prawidłowego raportowania o nieprawidłowościach.

6 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego W celu poprawy jakości i skuteczności kontroli IZ ZPORR opracowała i systematycznie aktualizuje wytyczne w zakresie: -przeprowadzania wizyty monitorującej/kontrolnej na miejscu, -kontroli stosowania przepisów dot. zamówień publicznych, -kontroli w zakresie udzielania pomocy publicznej.

7 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Szkolenia i spotkania w sprawie oszustw oraz nadużyć finansowych: W związku z problemami zgłaszanymi przez IW/IPoś dot. nieprawidłowości i raportowania, IZ ZPORR organizuje od 2006.r cykliczne spotkania, w których uczestniczą przedstawiciele wszystkich instytucji zaangażowanych we wdrażanie ZPORR w województwach. Celem spotkań jest usprawnienie systemu przekazywania informacji o nieprawidłowościach w ZPORR, wymiana doświadczeń i wiedzy nt. przypadków oszustw i nadużyć finansowych.

8 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego W związku z koniecznością wzmocnienia kontroli w obszarze kwalifikowalności podatku VAT, IZ ZPORR przygotowała wspólnie z Ministerstwem Finansów cykl 2-dniowych szkoleń dla pracowników instytucji zaangażowanych we wdrażanie ZPORR oraz Urzędów Kontroli Skarbowej, które odbyły się w styczniu 2008r.

9 Ilość nieprawidłowości od I kwartału 2007r. do II kwartału 2008r.

10 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 1. Ryzyka – zamówienia publiczne: Refundacja wydatków poniesionych niezgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych: 1. Niewłaściwy wybór trybu (niekonkurencyjny), 2. Aneksowanie umowy niezgodnie z ustawą Pzp, 3. Nieuprawnione dzielenie zamówienia na kilka mniejszych w celu ominięcia progu lub niektórych przepisów ustawy Pzp, 4. Zatajenie związków kapitałowych i osobowych z dostawcą, 5. Zawarcie umowy bez posiadanego pozwolenia na budowę i opracowanej dokumentacji projektowej. 6.Udzielenie zamówienia bez stosowania ustawy Pzp, pomimo że Beneficjent był do tego zobowiązany.

11 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2. Ryzyka – wniosek o płatność Refundacja wydatków na podstawie fałszywych dokumentów lub nieprawdziwych oświadczeń potwierdzających zrealizowanie działań/dostaw/ usług/robót dot. m.in.: 1.protokołów odbioru robót/ dostaw/usług, 2.dokumentów potwierdzających przeprowadzenie szkolenia i badań ankietowych, 3.faktur, 4.potwierdzeń zapłaty (KW/KP), 5.potwierdzeń dokonania przelewu, 6.oświadczeń, 7.ewidencji czasu pracy, 8.ewidencji magazynowej, 9.ofert, 10. wycen, 11. kosztorysów.

12 Nieprawidłowości w zakresie dokumentacji finansowo-księgowej: 1. Przedkładanie do refundacji kopii faktur, których oryginały zaginęły (ustalenia z kontroli na miejscu realizacji projektu); 2.Opisy na oryginałach faktur nie są zgodne z opisami na kopiach faktur lub na oryginałach faktur brak opisów które widnieją na kopii (kopie faktur są przedkładane przez Beneficjenta wraz z wnioskiem o płatność); 3.Posługiwanie się fakturami wystawionymi przez nieuprawnione lub nieistniejące podmioty; 4.Przedkładanie przez Beneficjentów do refundacji wydatków nie związanych z realizacją projektu (np. delegacje służbowe);

13 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 3. Ryzyka – podwójne finansowanie Refundacja wydatków sfinansowanych z udziałem innych środków publicznych: 1.Refundacja kosztów niekwalifikowalnego podatku VAT, 2. Refundacja wydatków sfinansowanych z innych programów współfinansowanych ze środków UE i innych środków publicznych.

14 4. Inne ryzyka: 1. Fałszowanie protokołów odbioru robót budowlanych – poświadczanie, że odebrano roboty, które faktycznie nie zostały wykonane. 2. Fałszowanie umów z Wykonawcami w zakresie terminu rozpoczęcia inwestycji (dotyczy projektów objętych pomocą publiczną, w przypadku których rozpoczęcie przedsięwzięcia przed złożeniem wniosku o dofinansowanie jest nieuprawnione). 3. Dokonywanie fikcyjnych zakupów w celu wyłudzenia dotacji; 4. Zawyżanie cen zakupywanych towarów (np. sprzęt specjalistyczny, sprzęt używany) i usług (np. wynajem pomieszczeń);

15 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Minimalizowaniu ryzyka służy: Opracowywanie Procedur, Wytycznych, Instrukcji, System monitorowania realizacji projektów i Programu (bazy nieprawidłowości), System kontroli (kontrole na miejscu realizacji projektów oraz bieżąca kontrola dokumentów), Tworzenie platform współpracy i wymiany doświadczeń dla pracowników ZPORR (spotkania kwartalne), Szkolenie pracowników instytucji zaangażowanych we wdrażanie ZPORR, Współpraca z Policją i Prokuraturą.

16 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Instytucja Zarządzająca ZPORR