OCENA POSTĘPÓW POLSKI W ZAKRESIE SPÓJNOŚCI Z UNIĄ EUROPEJSKĄ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Rynek pieniężny, kursy walutowe i ceny w długim okresie
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
Innowacje w rozwoju regionu metropolitalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Model uczelni Oczekiwane modele rozwoju Zarysy.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Charakter wymiany handlowej między polskimi regionami a krajami Europy Bałtyckiej Stanisław Umiński Ośrodek Badań Integracji Europejskiej,
GŁÓWNE REZULTATY IMPLEMENTACJI POLITYKI SPÓJNOŚCI W POLSCE
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Radomir Matczak Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Dyskusja o projekcie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
Marszałek Województwa Dolnośląskiego
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Dr hab. Agata Zagórowska, prof. PO
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Polska w Programach Ramowych UE
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wsparcie dla rozwoju technologii
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Forward Looking Analysis of Grand Societal Challanges and Innovative Policies - FLAGSHIP Inteligentne specjalizacje a zmiana pozycji konkurencyjnej województwa.
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki slajdy na I ćwiczenia.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
POLITYKA SPÓJNOŚCI ZAPEWNIENIE KORZYŚCI DLA OBYWATELI
Zapis prezentacji:

OCENA POSTĘPÓW POLSKI W ZAKRESIE SPÓJNOŚCI Z UNIĄ EUROPEJSKĄ Grzegorz Gorzelak Główne problemy konwergencji Polski z Unią Europejską OCENA POSTĘPÓW POLSKI W ZAKRESIE SPÓJNOŚCI Z UNIĄ EUROPEJSKĄ, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa 7 sierpnia 2007 r.

Spójność a konwergencja Należy oderwać „spójność” od „konwergencji” i nadać jej nowe znaczenie. Spójność gospodarcza: możliwości efektywnej współpracy między poszczególnymi elementami systemu ekonomicznego, obniżanie kosztów transakcyjnych, harmonizowanie relacji między podmiotami gospodarczymi i ich instytucjonalnym otoczeniem. Spójność społeczna: eliminowanie barier w mobilności poziomej i pionowej, polegające na zapewnieniu możliwości przezwyciężania różnic w poziomie wykształcenia, awansu zawodowego i materialnego.

W odniesieniu do regionów i przestrzeni... Spójność terytorialna: eliminowanie barier i ograniczeń wynikających z zagospodarowania przestrzennego ograniczających możliwości uzyskiwania spójności gospodarczej i społecznej. A więc: usuwanie barier transportowych (drogi, szczególnie autostrady należy budować tam, gdzie są one naprawdę potrzebne, a nie tylko po to , by spełnić rozwojową misję wladzy i wydać pieniądze UE); powiązanie najważniejszych ogniw przestrzennego układu Europy i kraju – ośrodków metropolitalnych i tych ośrodków z ich regionalnym zapleczem; rozwijanie sieci współpracy naukowej oraz sieci powiązań między sferą B+R i biznesem.

Istota procesu rozwoju Regiony konkurencyjne: ich cechy są zgodne z kryteriami lokalizacji. Rozwój endogenny, napływ kapitału zewnętrznego. Regiony niekonkurencyjne (niski PKB, zacofana struktura, słaba infrastruktura, peryferyjnie położone, niski poziom instytucji, niskie i przestarzałe kwalifikacje) oczekują pomocy. Sama pomoc zewnętrzna nie jest zdolna do zainicjowania ich rozwoju. Konieczne jest powstanie zewnętrznego popytu na ich zasoby. Bardzo trudne do osiągnięcia. Sposób wykorzystania pomocy (socjalny czy prorozwojowy) zależy od elit kraju/regionu. Tylko długotrwałe wysiłki mogą prowadzić do zapoczątkowania endogennego rozwoju (klasyczny przykład – Irlandia, jednak b. trudny do naśladowania).

Nieskuteczność tradycyjnych ujęć Nie znam ani jednego przypadku uzyskania sukcesu dzięki poleganiu jedynie na pomocy zewnętrznej. Natomiast- długa lista przykładów nieskutecznego długotrwałego wspomagania słabych regionów. B. NRD – przykładem najbardziej wymownym.

Polska 1958 - 2004

Appalachy 1960-1990

Roczne stopy wzrostu PKB w Polsce (%) „Długie trwanie” Okres zrównania (w latach) poziomu PKB na mieszk. w Polsce i EU25 (wg PPP) Stopa wzrostu PKB EU25 (%) Roczne stopy wzrostu PKB w Polsce (%) 3,5 4,0 4,5 5,0 5.5 0,0 22 19 17 16 14 2,0 52 39 31 26 2,5 78 3,0 156 32 2004: EU25=1,00; PL=0,47 Obliczenia prof. J.Kotyńskiego

Oficjalne oceny Fundusze Strukturalne zwiększają tempo wzrostu i zmniejszają bezrobocie – model HERMIN. Ale: Efekty popytowe (podejście Keynesowskie): zewnętrzne zasilenie staje się impulsem popytowym, co powoduje wzrost gospodarki, przy działaniu dalszych indukowanych efektów mnożnikowych. 2. Zewnętrze zasilenia oddziałują także na stronę podażową dzięki poprawie efektywności czynników produkcji. W modelu są arbitralnie założone współczynniki elastyczności, wszystkie o znakach dodatnich. 3. W rezultacie, model HERMIN jest tautologiczny: zawsze wskazuje dodatnie efekty zewnętrznych zasileń.

Założenia a rzeczywistość Owszem, konwergencja zachodzi w skali krajów UE. Teoria neoklasyczna (naturalne tendencje do konwergencji) nadaje się do tłumaczenia zjawisk w skali krajowej (relokacja w segmencie „niskim”). Jednak rosnąca liczba badań wskazujących na brak efektu konwergencji regionalnej mimo znacznych wysiłków na jej uzyskanie (w okresie 2007-2013 regiony, których ludność stanowi 31,7% ludności UE, i które dają 12,5% PKB Unii, otrzymają ponad 75% środków Polityki Spójności). Dlaczego? Ponieważ w skali regionalnej założenie o dodatnich elastycznościach produktywności czynników produkcji względem zasileń zewnętrznych jest fałszywe. W skali regionalnej rację mają teorie „polaryzacyjne”.

Dynamika polskich NUTS3, 1995-2004 J-W LEG WRO BYD TOR-W BIAL CH-Z LUB GORZ ZIEL PIO ŁÓD NS KRA C-P O-S RAD WAR OPO RZE KRO BIAŁ ŁOM SŁUP GDA CZĘST B-B C-Ś R-J KIEL ELBL OL EŁ PIL KAL KON POZ SZ KOSZ 5000 6000 7000 8000 9000 10000 11000 12000 13000 14000 15000 100 120 140 160 180 200 Metropolitan Traditional industries Advancing Stagnating East GDP/capita, 2004 GDP growth, 1995-2004 Scatter diagram, GDP/inhabitant in 1995 and GDP growth, NUTS3 (constant prices) 1995-20004, Source: Bank Danych Regionalnych.

Konwergencja?

Ewolucja krytycznych ocen Polityka spójności – jedynie znaczenie socjalne, nie zaś prorozwojowe (Canova, Boldrin, 2001). Zamiast wspierać innowacje, „rozdaje się” środki na WPR i na biedne regiony, które nie rozwijają się (Raport Sapira, 2004). Tylko edukacja ma trwale znaczenie dla regionow zapóźnionych. Tradycyjne podejścia mogą obniżyć ich konkurencyjność (Rodrigues-Poze, Fratezi, 2004). Nie są skuteczne przedsięwzięcia proinnowacyjne w regionach zacofanych (Rodriguez-Pose, 2007). Tradycyjne podejścia może wręcz spowalniać rozwój krajów/regionów o niskim poziomie rozwoju instytucji i niewystarczająco otwartych (Ederveen, de Groot i Nahuis, 2006).

Kraj goni – a regiony? - rosną różnice w PKB/mieszkańca, Metropolie od dawna „są w Unii”: - PKB/mieszkańca >100% średniej, nowoczesna, struktura społeczno-zawodowa (konwergencja), - dobre skomunikowanie i ożywione kontakty (spójność). Polski Wschód: na znacznych obszarach stagnacja, pogłębia się peryferalizacja: - rosną różnice w PKB/mieszkańca, - nie poprawia się skomunikowanie, - powiązania realizują się głównie przez migracje, - przejawy dynamiki i sukcesu (kompleks mleczny, Lublin, Podkarpacie) – trzeba je wspomagać. Inne regiony: różnie. Wspierać najlepszych.

Pierwsze oceny - droga przyniesie rozwój (nie przyniesie); Szukanie problemu do (przyznanych) pieniędzy - czy szukanie środków na rozwiązanie problemu? Socjalne czy prorozwojowe zorientowanie projektów? Edukacja, innowacje kluczem do konkurencji (ale z sensem: techno-parki na obszarach zacofanych to nowa postać „katedr na pustyni”. Nie dać się zwieść mitom: - droga przyniesie rozwój (nie przyniesie); - „zbudujemy klaster” (sam musi powstać); - wspierajmy przedsiębiorstwa – będą konkurencyjne (zmniejszamy ich zdolność do konkurencji); - walczymy z bezrobociem (powinniśmy racjonalnie kształtować rynek pracy i skłaniać ludzi do niewyjeżdżąnia oraz do powrotów). Budować to, co naprawdę jest wartością dodaną Polityki Spójności: instytucje, procedury, przejrzystość, pełna informacja, sprawność działania, wykorzystywanie ewaluacji.

Od siewcy..... ...bezwarunkowe przeznaczanie środków UE tylko dlatego, iż region jest biedny i zacofany ....

...do ogrodnika ...uważne „sadzenie” środków do przygotowanego miejsca – zdolnego do ich przyjęcia i prorozwojowego wykorzystania.

Po 2015? Im lepiej nauczymy się korzystać z członkostwa (nie tylko z pieniędzy) – tym łatwiej będzie nam po 2013-2015 r., kiedy pieniądze będą znacznie mniejsze. Im aktywniej będziemy wpływać na reformy Polityki Spójności UE – tym lepiej będzie rozwijać się cała Unia, a my w niej także.