1 Przygotowania do zamknięcia ZPORR Ewa Wnukowska – Dyrektor Departamentu Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Warszawa, 15 kwietnia 2008 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Advertisements

Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Realizacja Programu IW INTERREG III A Polska-Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 17 lutego 2009 r. Program współfinansowany.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Działanie 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa Monitoring informacyjny (stan na 31 sierpnia 2006 r.) Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo.
2 System zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO IG IZ PO IG wypracowało rozwiązanie odnoszące się do kwestii.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Przygotowania do zamknięcia pomocy z funduszy strukturalnych na lata w świetle regulacji wspólnotowych Konstancja Piątkowska Instytucja Zarządzająca.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Procedury audytu zamknięcia pomocy Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z Unii Europejskiej, Ministerstwo Finansów.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Rola Instytucji Audytowej
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
1 Stosowanie, Monitorowanie oraz Kontrola Zasady N+2 Warszawa, 15 czerwca 2005 r.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
[ Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Seminarium Obowiązki beneficjenta ZPORR związane z trwałością projektu Stanisław Pajor Dyrektor.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
Monitoring i sprawozdawczość ZPORR
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Ewidencje w podatku od towarów i usług VAT
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Podstawy prawne Rozporządzenie 1260/1999 ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych Rozporządzenie 1681/94 zmienione Rozporządzeniem.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
1 REALIZACJA PROJEKTU W RAMACH DZIAŁANIA 2.6 ZPORR Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Wrocław, dnia 19 kwietnia 2007 roku Urząd Marszałkowski.
Kwalifikowalność w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
438/2001 Kontrola 5% Zamknięcie pomocy 1083/2006, 1828/2006 Audyt systemów Audyt operacji Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Kwalifikowalność wydatków
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Oś 4 Leader EWALUACJA LGD Rzeszów, 21 maja 2013 r.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Stan wdrażania ZPORR Warszawa, 21 stycznia 2009 r. Departament Koordynacji i Wdrażania Programów.
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
1. Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 – 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Umowa o przyznaniu pomocy
Instytucja Zarządzająca stan na r.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Instytucja Zarządzająca Regionalny Program Operacyjny
spotkanie informacyjne
Rozliczanie i kontrola operacji w ramach PO RYBY
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Budżet programu 1,2 mld euro
Zapis prezentacji:

1 Przygotowania do zamknięcia ZPORR Ewa Wnukowska – Dyrektor Departamentu Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Warszawa, 15 kwietnia 2008 r.

2 1.Kontraktacja 2.Przygotowania do zamknięcia Programu 3.Płatności 4.Monitoring 5.Kontrola 6.Kwestie problemowe Plan prezentacji

3 Cele: Pełne wykorzystanie środków 3% nadkontraktacja w Priorytetach I, II, III Stan kontraktacji aktualizowany jest o oszczędności poprzetargowe, oszczędności powstałe w wyniku rozliczenia projektu, rozwiązane umowy W przypadku pojawienia się wolnych środków możliwe jest, za zgodą IZ ZPORR, podpisanie nowych umów lub zwiększenie dofinansowania dla projektów, które nie zostały jeszcze rozliczone Osiągnięcie założonych wskaźników Zawieranie umów na projekty realizujące wskaźniki uznane za zagrożone (I półrocze 2007r.) Kontraktacja 1

4 Przeprowadzone zostaną realokacje środków pomiędzy działaniami w ramach Priorytetu w celu usankcjonowania faktycznego stanu kontraktacji w poszczególnych działaniach Kontraktacja 2

5 Główne zadania Instytucji Zarządzającej ZPORR: Przygotowanie i przekazanie Instytucji Zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty sprawozdania końcowego z realizacji ZPORR (w terminie 140 dni od daty zakończenia programu, czyli do ) Przygotowanie i przekazanie Instytucji Płatniczej wniosku o wypłatę salda końcowego oraz deklaracji wydatków końcowych (dokładny termin zależeć będzie od terminów ustalonych przez Instytucję Płatniczą oraz Instytucję Audytową; celem jest umożliwienie złożenia przez państwo członkowskie wniosku o płatność końcową do KE w terminie do 31 lipca 2010). IZ ZPORR przewiduje złożenie wniosku do Instytucji Płatniczej o wypłatę salda końcowego na przełomie 2009 i 2010, najpóźniej w marcu 2010, co powinno z dużym marginesem bezpieczeństwa zapewnić spełnienie wymogów KE Przygotowania do zamknięcia pomocy 1

6 IZ ZPORR na bieżąco uzupełnia dane potrzebne do sporządzenia zestawienia wydatków beneficjentów, które będzie składane wraz z innymi dokumentami zamknięcia IZ ZPORR przewiduje spotkanie z instytucjami zaangażowanymi we wdrażanie ZPORR celem omówienia i dalszego uporządkowania działań zmierzających do zamknięcia pomocy Przygotowania do zamknięcia pomocy 2

7 Monitorowanie potencjalnych zagrożeń w rozliczeniu poszczególnych działań (w związku z niskim poziomem płatności w niektórych działaniach), spotkania z instytucjami regionalnymi w celu udrożnienia przepływów finansowych Monitorowanie kwestii związanych z aneksowaniem umów w zakresie wydłużania czasu realizacji projektów Zbieranie i aktualizacja informacji o projektach rezerwowych, które mogą zastąpić projekty, w stosunku do których rozwiązano lub mogą zostać rozwiązane umowy o dofinansowanie projektu Gromadzenie informacji o trudnościach w realizacji projektów o znacznej sumie dofinansowania Przygotowania do zamknięcia pomocy 3

8 Składanie przez podmioty realizujące projekty wniosków o płatność końcową: zgodnie z umową o dofinansowanie ale nie później niż w ciągu 25 dni od r. (w uzasadnionych przypadkach za zgodą IZ ZPORR: w ciągu 25 dni od , a dla projektów objętych pomocą publiczną w ciągu 25 dni od ). Płatności 1 Kwalifikowalność wydatków i składanie wniosków o płatność końcową – terminy

9 Ostateczne terminy kwalifikowalności wydatków ( , a w działaniach, w których występuje pomoc publiczna – ) wskazuje decyzja Komisji Europejskiej z dnia , zatwierdzająca Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego W praktyce jednak termin poniesienia wydatków przez beneficjentów ZPORR jest krótszy i wynika z wytycznych Instytucji Zarządzającej dotyczących składania wniosków o płatność Płatności 2

10 Z prognoz przedstawionych przez Instytucje Pośredniczące wynika, że wysokość wydatków poświadczonych przez nie do końca 2008 r. powinna przekroczyć 95 proc. całkowitej alokacji ZPORR Płatności 3

11 Sprawozdanie końcowe z realizacji działania od Instytucji Wdrażającej do Instytucji Pośredniczącej: 50 dni od daty zakończenia działania (czyli do dla działań 2.1, 2.2, 2.6 oraz do dla działań 2.3, 2.4, 2.5, 3.4) Sprawozdanie z realizacji Programu w województwie od Instytucji Pośredniczącej do Instytucji Zarządzającej ZPORR: 75 dni od daty zakończenia programu (czyli do ) Sprawozdanie końcowe z realizacji Programu od IZ ZPORR do IZ PWW: 140 dni od daty zakończenia programu (czyli do ) Monitoring

12 W ramach przygotowania do zamknięcia Programu Instytucja Zarządzająca ZPORR: sprawdzi, czy skorygowano wszystkie błędy i nieprawidłowości stwierdzone w wyniku: kontroli przeprowadzonych zgodnie z art. 4 rozporządzenia 438/2001;kontroli przeprowadzonych zgodnie z art. 10 rozporządzenia 438/2001; audytów przeprowadzonych przez inne instytucje krajowe, Komisję Europejską lub Europejski Trybunał Obrachunkowy sporządzi oświadczenie dotyczące zadowalającej poprawy błędów i nieprawidłowości, które wystąpiły w trakcie wdrażania programu oraz oświadczenie dotyczące częstotliwości występowania błędów i nieprawidłowości Kontrola

13 Kontrola trwałości projektu Zgodnie z art. 30 rozporządzenia Rady 1260/1999 działanie zachowuje wkład jeśli w ciągu 5 lat od momentu wydania decyzji w sprawie finansowania operacji (podpisania umowy o dofinansowanie projektu) nie nastąpiła w projekcie znacząca modyfikacja (w Wytycznych IZ ZPORR w zakresie przeprowadzania wizyty monitorującej/kontrolnej mowa jest o tzw. trwałości projektu) – zatem kontrole trwałości należy prowadzić w okresie do 5 lat od daty podpisania umów o dofinansowanie projektów. Ponieważ daty podpisania umów o dofinansowanie były zróżnicowane, w przypadku poszczególnych projektów okresy w których możliwe jest przeprowadzenie kontroli trwałości tych projektów będą różniły się od siebie odpowiednio. Kwestie problemowe 1

14 Weryfikacja kwalifikowalności VAT Należy podkreślić, iż termin przewidziany na kontrolę projektów w zakresie kwalifikowalności VAT jest niezależny od obowiązku kontroli trwałości projektu Termin wyznaczony na kontrolę kwalifikowalności podatku VAT wynika z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) – zgodnie z ww. ustawą jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (…), może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego Kwestie problemowe 2

15 Weryfikacja kwalifikowalności VAT Mając na uwadze, że: 1)VAT może stanowić wydatek kwalifikowalny, gdy został poniesiony prawdziwie i definitywnie 2)beneficjent zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej części poniesionego VAT w sytuacji, gdy zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku 3)podatnicy VAT mają prawo do złożenia korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, w okresie 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego instytucje są zobowiązane do weryfikacji kwalifikowalności podatku VAT w ramach poszczególnych projektów przez okres 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, a zatem do końca 2012 r. Kwestie problemowe 3

16 Postępowanie w przypadku projektów zawieszonych w związku z prowadzonym postępowaniem sądowym lub administracyjnym W odniesieniu do każdego projektu będącego przedmiotem postępowania sądowego lub odwoławczego postępowania administracyjnego skutkującego zawieszeniem rozliczenia płatności dla tego projektu państwo członkowskie musi – przed terminem złożenia poświadczonej deklaracji wydatków końcowych, w tym końcowego wniosku o płatność oraz końcowego sprawozdania z wdrażania programu – podjąć decyzję, czy dany projekt powinien: 1. zostać wyłączony z programu i/lub zastąpiony innym projektem (np. rezerwowym). Należy powiadomić KE o takim wyłączeniu lub zamianie lub 2. pozostać w programie. Po złożeniu końcowej poświadczonej deklaracji wydatków w ramach programu operacyjnego taki projekt nie będzie mógł zostać zastąpiony innym. Kwestie problemowe 4

17 Kwestie problemowe 5 Maksymalne kwoty do wypłaty przez Komisję lub do odzyskania przez państwo członkowskie w odniesieniu do projektów zawieszonych stanowią dla tego państwa członkowskiego zaległe zobowiązanie aż do wydania prawomocnej decyzji przez właściwe organy krajowe. W związku z tym państwo członkowskie powinno na bieżąco informować Komisję o wyniku postępowania sądowego lub odwoławczego postępowania administracyjnego. W zależności od wyniku postępowania sądowego wypłacane są dalsze kwoty, odzyskiwane są kwoty już wypłacone lub, w przypadku pozytywnie rozpatrzonego wniosku złożonego zgodnie z art. 5. ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1681/94 (tj. wniosku do KE o obciążenie Wspólnoty lub państwa członkowskiego kwotą, która nie może być odzyskana od beneficjenta w całości lub w części) potwierdzone zostają płatności już dokonane.

18 Kwestie problemowe 6 Ponadto, jeżeli postępowanie sądowe lub odwoławcze postępowanie administracyjne skutkujące zawieszeniem dotyczy nieprawidłowości, których wartość przekracza stosowany w ich przypadku próg (4 tys. lub 10 tys. euro), należy zgłosić te przypadki zgodnie z Systemem informowania o nieprawidłowościach finansowych w wykorzystaniu funduszy strukturalnych i rozporządzeniem (WE) nr 1681/94, zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 2035/2005.

19 Archiwizacja dokumentów związanych z wdrażaniem ZPORR po 2008 roku W każdej instytucji zgodnie z jej regulaminem Ogólnie przyjęty termin to jednak może on zostać przedłużony – 3 lata od wypłacenia przez Komisję Europejską płatności salda końcowego Kwestie problemowe 7

20 Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego