ZASADA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W NSRO I SRK

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Rozwój kapitału ludzkiego - spotkanie eksperckie - Waldemar Sługocki Podsekretarz Stanu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 1 marca 2011.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
System ewaluacji NPR i NSRO
Środowiskowe Osie Priorytetowe Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Aleksandra Malarz Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Środowiska Ministerstwo.
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Europejska polityka spójności w Polsce w latach 2007 – 2013
1 Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w latach
FUNDUSZE UE Warszawa, 21 marca 2011 Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Studia.
1 OPINIA WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO w sprawie zgodności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego z celami Strategii Rozwoju Kraju 2007.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
STRATEGIA ROZWOJU KRAJU
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Skala wsparcia obszarów wiejskich w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata dr Hanna Jahns Sekretarz Stanu Ministerstwo.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Założenia Strategii zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: - pożądany społecznie - zasadny ekonomicznie
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

ZASADA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W NSRO 2007-2013 I SRK 2007-2015 SYSTEM INSTYTUCJONALNO-KOORDYNACYJNY Warszawa, 4 lipca 2007 r.

Istota polityki rozwoju Art. 2 Ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z dnia 6 grudnia 2006 r. skala ogólnopolska Zespół wzajemnie powiązanych działań skala regionalna trwałego i zrównoważonego rozwoju kraju skala lokalna spójności społeczno-gospodarczej i terytorialnej podejmowanych i realizowanych w celu zapewnienia:

Cel główny Strategia Rozwoju Kraju 2007-2015 Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 Podniesienie poziomu i jakości życia mieszkańców Polski: poszczególnych obywateli i rodzin Tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości, zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz wzrost poziomu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej Jakość życia – życie w czystym, zdrowym i sprzyjającym środowisku przyrodniczym Tworzenie warunków dla trwałego rozwoju, respektującego uwarunkowania środowiskowe (zwiększona uwaga na problemy wynikające ze zmian klimatycznych) Powyższy cel może być osiągnięty tylko w warunkach realizacji zasady zrównoważonego rozwoju…

Wyzwania środowiskowe - NSRO zapewnienie właściwej jakości środowiska naturalnego jako jeden z warunków lokalizacji nowych inwestycji osiągnięcie norm środowiskowych wymaganych przez UE (jakość wody, powietrza, utylizacja odpadów) zachowanie obszarów o wysokich wartościach krajobrazowych i przyrodniczych minimalizowanie negatywnego wpływu inwestycji transportowych, klęsk naturalnych i awarii technologicznych Wysoka jakość środowiska naturalnego elementem wizji rozwoju kraju

SRK Wizja rozwoju kraju Polska będzie realizować politykę zrównoważonego rozwoju przez integrowanie działań w sferze gospodarczej, społecznej i środowiskowej Polska powinna być krajem uporządkowanym przestrzennie, udostępniającym i chroniącym zasoby środowiska naturalnego… Państwo musi (…) przeciwdziałać zagrożeniom i katastrofom naturalnym, technologicznym i innym

Wizja NSRO Poprawa infrastruktury transportowej i infrastruktury środowiska Poprawa stopnia wdrożenia dyrektyw ekologicznych UE Wzrost wykorzystania odnawialnych źródeł energii Inwestycje – z uwzględnieniem ograniczenia emisji gazów cieplarnianych Ochrona przyrody i krajobrazu - obszary Natura 2000 Dostęp do kanalizacji i oczyszczalni ścieków zbliży się do średniej w Europie Zachodniej Środowisko przyrodnicze a rozwój turystyki

Priorytety i cele SRK 2007-2015 NSRO 2007-2013 Priorytet 1. Wzrost konkurencyjności i innowacyjności gospodarki Cel 4. Podniesienie konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw… zmiany w strukturze produkcji przemysłowej zwiększenie transferu nowoczesnych rozwiązań rozwój eko-innowacji zmiana zachowań konsumenckich (mniejsze zaangażowanie zasobów naturalnych i wytwarzanie zanieczyszczeń) dostosowanie tradycyjnych gałęzi przemysłu do wymogów ochrony środowiska inwestycje w innowacyjne rozwiązania kreujące poziom konkurencyjności produktów i usług Efekty – m.in. ograniczenie zużycia zasobów naturalnych, stosowanie zasobów odnawialnych, ograniczenie emisji zanieczyszczeń, zmniejszenie drgań i wibracji, zmniejszenie degradacji środowiska i hałasu, wycofywanie lub zastępowanie substancji niebezpiecznych

Priorytety i cele SRK 2007-2015 NSRO 2007-2013 Priorytet 2. Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej Cel 3. Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej… Ukierunkowane, uwzględniające obecny i przyszły stan środowiska, wspieranie procesów inwestycyjnych konieczność wspierania zrównoważonego wykorzystania zasobów i wzmocnienia efektu synergii pomiędzy ochroną środowiska a wzrostem gospodarczym rozwój zrównoważonych środowiskowo sieci transportowych (zintegr. syst. zarządzania, zintegr. węzły transp., zinterg. plany rozw. transp. miejskiego, „czyste” środki transp. miejskiego) rozwój żeglugi śródlądowej ograniczenie negatywnej presji sektora energetycznego na środowisko (odnawialne źródła, nowe rozwiązania i technologie, zwiększenie efektywności) rozwój infrastruktury środowiska poprawa jakości systemu transportowego kraju zmniejszenie uciążliwości transportu dla środowiska (alternatywne formy transportu, system transportu publicznego, wyprowadzenie ruchu poza tereny gęsto zamieszkałe, towarzyszące obiekty i urządzenia ochronne, dobór najmniej kolidujących miejsc lokalizacji inwestycji i tras przebiegu) rozwój energetyki odnawialnej (z uwzgl. uwarunkowań środowiskowych) inwestycje w infrastrukturę ochrony środowiska

Priorytety i cele SRK 2007-2015 NSRO 2007-2013 Priorytet 3. Wzrost zatrudnienia… Cel 2. Poprawa jakości kapitału ludzkiego… kreowanie miejsc pracy w ramach działalności prośrodowiskowej (rolnictwo ekologiczne, ochrona przyrody i krajobrazu, ekoturystyka, alternatywna energetyka - „zielone” miejsca pracy) działania na rzecz tworzenia przyjaznego środowiska pracy (unijne standardy bhp) aktywna polityka rynku pracy – przekwalifikowanie osób pracujących w rolnictwie, rybołówstwie, przemysłach restrukturyzowanych

Priorytety i cele SRK 2007-2015 NSRO 2007-2013 Priorytet 4. Budowa zintegrowanej wspólnoty społecznej i jej bezpieczeństwa Cel 1. Poprawa jakości funkcjonowania instytucji publicznych oraz rozbudowa mechanizmów partnerstwa wpływ obywatela na przestrzenne zagospodarowanie terenu i stan środowiska naturalnego wspieranie programów edukacji społecznej służących promowaniu postaw prośrodowiskowych działania prewencyjne zapobiegające występowaniu awarii technicznych rozwój mechanizmów współpracy między administracją publiczną a instytucjami sektora trzeciego upowszechnianie partnerskiego sposobu kreowania i realizacji zadań publicznych

Priorytet 5. Rozwój obszarów wiejskich Priorytety i cele SRK 2007-2015 NSRO 2007-2013 Priorytet 5. Rozwój obszarów wiejskich Cel 6. Wyrównywanie szans rozwojowych i wspomaganie zmian strukturalnych na obszarach wiejskich rozwój przedsiębiorczości (synchronizowanie zadań inwestycyjnych z planowaniem przestrzennym i urbanistycznym, dbałość o walory przyrodnicze – ochrona przed degradacją środowiskową) wykorzystanie zrównoważonego postępu technicznego i biologicznego w rolnictwie (nowe technologie i sprzęt, urządzenia melioracyjne) infrastruktura ochrony środowiska (kanalizacja, ścieki, odpady) rozwój pozarolniczych funkcji wsi (agroturystyka, ochrona walorów krajobrazu rolniczego); wspieranie turystyki przyjazdowej, funkcji uzdrowiskowych itp.

Priorytety i cele SRK 2007-2015 NSRO 2007-2013 Priorytet 6. Rozwój regionalny Cel 5. Wzrost konkurencyjności polskich regionów… ograniczanie wysokiej koncentracji problemów… ekologicznych wewnątrz dużych ośrodków miejskich rozwój funkcji turystyczno-rekreacyjnych obszary problemowe (w tym rekultywacja, usuwanie zanieczyszczeń, ograniczanie zagrożeń, rewitalizacja obszarów miejskich) wykorzystanie w regionach Polski Wschodniej unikalnego w skali europejskiej środowiska naturalnego… oraz promocja wybranych produktów regionalnych (w tym ekologicznych); szczególne uwzględnienie zasady zrównoważonego rozwoju; zagospodarowanie granicy rozwój współpracy terytorialnej (rozbudowa infrastruktury służącej ochronie środowiska, inwestycje w zrównoważony transport, przeciwdziałanie zagrożeniom) Tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności regionów, przy zachowaniu zasady zrównoważonego rozwoju wykorzystanie zasobów środowiska przyrodniczego jako potencjału rozwojowego systemy transportu zbiorowego poprawa stanu i ochrona środowiska, w tym wsparcie inwestycji zapobiegających katastrofom opracowanie nowej Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju rozwój turystyki

Wskaźniki SRK

Wskaźniki NSRO

System instytucjonalny W systemie zarządzania PO w okresie 2007-13 - trzy rodzaje instytucji: zarządzające, pośredniczące i pośredniczące II stopnia (wdrażające). Podstawową funkcję w systemie zarządzania poszczególnymi programami operacyjnymi pełnią instytucje zarządzające. Minister Rozwoju Regionalnego (IZ) odpowiedzialny jest za programowanie i zarządzanie wszystkimi programami rozwojowymi, finansowanymi z funduszy strukturalnych i FS. Pozostali ministrowie sektorowi – instytucje pośredniczące. Zarządy województw – instytucje zarządzające RPO Instytucja Certyfikująca - ulokowana w MRR. Instytucja Audytowa – Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej

System instytucjonalno-realizacyjny Komitet Koordynacyjny NSRO Krajowa Jednostka Oceny Instytucja Koordynująca NSRO Instytucja koordynująca RPO Krajowe Programy Operacyjne Regionalne Programy Operacyjne Komitety Monitorujące Instytucje zarządzające (MRR) Instytucje zarządzające (Zarządy Województw) Instytucje pośredniczące Instytucje pośredniczące II

Realizacja Programów Operacyjnych 2007 - 2013 Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z 6 grudnia 2006 r. określa m.in. Podmioty zaangażowane i ich obowiązki Rodzaje projektów Wybór projektów w trybie konkursu Rozdz. 5 Art. 28 Art. 28 ust. 3, art. 29-31 indywidualne systemowe z konkursu powyżej 25 mln EUR (przewidywana nowelizacja) instytucja zarządzająca instytucja pośrednicząca instytucja wdrażająca sposób przeprowadzania konkursów powołanie ekspertów do oceny projektów tryb odwoławczy nadzór wojewody (przewidywana nowelizacja) Art. 35 Zadania MRR Art. 36 Komitet Monitorujący (przewidywana nowelizacja)

Dziękuję za uwagę Jerzy Kwieciński Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ul. Wspólna 2/4 www.mrr.gov.pl strategia@mrr.gov.pl Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej