NIEPEŁNOSPRAWNI W KRAJU Śrem, 2 grudnia 2006 r. Śrem, 2 grudnia 2006 r. Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Lokalne Obchody Międzynarodowego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wdrażanie w województwie pomorskim
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Nowy zawód szansą na lepszą przyszłość w ramach ZPORR 2.3 Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Leżajsku ul. M. Curie-Skłodowskiej 8 Rynek pracy – równe szanse Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
Lider: Partner nr 1: Partner nr 2: Lider: Partner nr 1: Partner nr 2: Prezentacja projektu: A ONI ?– aktywizacja osób niepełnosprawnych ruchowo Elżbieta.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Niepełnosprawni w badaniach GUS Niepełnosprawni ogółem
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Czym jest zdrowie?.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA NA OTWARTYM RYNKU PRACY „Prawdziwe człowieczeństwo to akt dobrej woli. Podajmy dłoń tym, którym los podciął skrzydła.”
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Łukasz Tur Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich we Wrocławiu Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój dla organizacji pozarządowych.
Rządowy Program na rzecz Aktywności Osób Starszych na lata Głównym celem programu jest tworzenie warunków do rozwoju aktywności społecznej osób.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
POLITYKA SENIORALNA Tadeusz Adamejtis
Dzielnica V Miasta Krakowa Krowodrza
Dzielnica VI Miasta Krakowa Bronowice
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Dzielnica XIV Miasta Krakowa Czyżyny
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

NIEPEŁNOSPRAWNI W KRAJU Śrem, 2 grudnia 2006 r. Śrem, 2 grudnia 2006 r. Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Lokalne Obchody Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych

NIEPEŁNOSPRAWNI W KRAJU W Polsce żyje blisko 5,5 mln osób niepełnosprawnych (14,3 % populacji ). W stosunku do roku 1988 ich liczba zwiększyła się o 46 %. Wzrost widoczny jest zwłaszcza wśród starszych grup wiekowych, co wiąże się z demograficznym procesem starzenia się ludności. DANE WEDŁUG NARODOWEGO SPISU POWSZECHNEGO

STRATEGIA POLITYKI SPOŁECZNEJ NA LATA

Celami Strategii Polityki Społecznej rządu w latach 2007 – 2013 jest zbudowanie zintegrowanego systemu polityki państwa prowadzącej do ułatwienia wszystkim obywatelom równego dostępu do praw społecznych, poprawy warunków powstawania i funkcjonowania rodzin oraz wsparcia grup i osób zagrożonych wykluczeniem społecznym przy zapewnieniu demokratycznego współuczestnictwa obywateli.

Priorytet 3 - Kompleksowa rehabilitacja i aktywizacja osób niepełnosprawnych Wyodrębnienie priorytetu odnoszącego się bezpośrednio do podmiotowego ujęcia problemu społecznego, jakim jest kwestia osób niepełnosprawnych, podnosi filozofię integracji społecznej do rangi nadrzędnych zasad i wartości stosowanych wobec istoty, miejsca i roli człowieka w życiu społecznym.

3.1. Rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych. Celem działania jest stworzenie kompleksowego systemu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, organizowanego zarówno na poziomie lokalnym, jak i centralnym, który pozwalałby na zwiększenie aktywności oraz zatrudnialności osób niepełnosprawnych.

W szczególności obejmie on: rozwój możliwości pełnej diagnostyki osób niepełnosprawnych, której celem będzie określenie możliwości kontynuowania obecnie wykonywanego zawodu; dla osób, które utraciły zdolność wykonywania dotychczasowego zawodu – zapewnienie możliwości diagnozy – zdrowotnej i zawodowej – w zakresie określenia dalszych szans rozwoju zawodowego osoby niepełnosprawnej; zapewnienie stałego dostępu do opieki pielęgniarskiej jako elementu wsparcia osoby niepełnosprawnej;

objęcie fachową opieką osoby niepełnosprawnej, tak aby zmotywować ją do poszukiwania innych niż dotychczasowe możliwości rozwoju i podejmowania zatrudnienia. Efektem takiej pracy powinna być świadoma zgoda na podjęcie rehabilitacji i kształcenia (nawet kilkuletniego), umożliwiająca aktywizację lub reaktywizację osób niepełnosprawnych na rynku pracy;

zapewnienie wsparcia psychologicznego (np. grupa wsparcia, internetowa grupa wsparcia) dla osób niepełnosprawnych, które wracają na rynek pracy i muszą przystosować się do nowej sytuacji; rozwijanie całościowego podejścia do rehabilitacji i aktywizacji osób niepełnosprawnych od urodzenia lub wczesnego dzieciństwa, tak aby poprzez odpowiednio wcześnie podjęte działania, przygotować je do podjęcia pracy w dorosłym życiu; wspieranie budownictwa bez barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych ruchowo w istniejącym zasobie mieszkaniowym oraz tworzenie zasobu mieszkań chronionych dla osób o innych typach niepełnosprawności niż ruchowa.

3.2. Tworzenie warunków do większej aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych jako podstawy społecznej integracji i poprawy warunków ich życia. Celem działania jest: tworzenie warunków do podejmowania różnych form aktywności: pracy zawodowej oraz działalności społecznie użytecznej; zwiększenie uczestnictwa osób niepełnosprawnych w kształceniu ustawicznym; rozwój elastycznych form zatrudnienia, umożliwiających pracę osobom niepełnosprawnym; rozwój form i miejsc pracy dla osób o schorzeniach utrudniających integrację; rozwój usług wspomagających wejście osób niepełnosprawnych na rynek pracy; rozwój usług edukacyjnych i opiekuńczych na wsi; zwiększenie poziomu zatrudnienia wśród osób niepełnosprawnych do 22%; działania antydyskryminacyjne wobec osób niepełnosprawnych.

3.3. Zapewnienie osobom niepełnosprawnym dostępu do usług społecznych Celem działania jest: zwiększenie dostępu do usług rehabilitacyjnych, zwłaszcza na terenach wiejskich; zwiększenie zakresu i dostępu do usług opiekuńczych – w tym specjalistycznych; rozwój poradnictwa w zakresie pielęgnacji i opieki nad osobami niepełnosprawnymi oraz poradnictwa psychologicznego dla osób niepełnosprawnych i ich opiekunów; włączenie na szerszą skalę organizacji pozarządowych w rozwój usług dla osób niepełnosprawnych; rozbudowę i modernizację infrastruktury instytucji kultury, w tym dostosowanie ich do potrzeb niepełnosprawnych; rozwój i wspieranie usług asystenckich dla osób niepełnosprawnych.

3.4. Kształtowanie pozytywnych postaw wobec niepełnosprawności Celem działania jest: propagowanie społecznej akceptacji i integracji osób niepełnosprawnych w miejscu zamieszkania, pracy i środowisku lokalnym; rozwój edukacji społecznej sprzyjającej kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za integrację w środowisku lokalnym; propagowanie i wspieranie idei organizowania się osób niepełnosprawnych; rozwój i wspieranie różnych form indywidualnej reprezentacji oraz samodzielnego działania na swoją rzecz osób niepełnosprawnych; stopniowe przygotowywanie wszystkich szkół do tego, aby mogli kształcić się w nich uczniowie niepełnosprawni.

NIEPEŁNOSPRAWNI W KRAJU Wśród 5,5 miliona osób niepełnosprawnych blisko milion nie posiada żadnego prawnego orzeczenia o niepełnosprawności.

NIEPEŁNOSPRAWNI W KRAJU Spośród ogółu niepełnosprawnych ponad 200 tysięcy to dzieci, głównie o poważnej lub całkowicie ograniczonej sprawności. Spośród ogółu niepełnosprawnych ponad 200 tysięcy to dzieci, głównie o poważnej lub całkowicie ograniczonej sprawności. Nieznacznie większą grupę niepełnosprawnych stanowią kobiety, bo jest ich , podczas gdy mężczyzn – osób. Nieznacznie większą grupę niepełnosprawnych stanowią kobiety, bo jest ich , podczas gdy mężczyzn – osób.

NIEPEŁNOSPRAWNI W KRAJU Liczniejsza grupa niepełnosprawnych zamieszkuje miasta – osoby, podczas gdy na wsiach – osób niepełnosprawnych, Liczniejsza grupa niepełnosprawnych zamieszkuje miasta – osoby, podczas gdy na wsiach – osób niepełnosprawnych, Ogółem w kraju funkcjonuje gospodarstw domowych, w których żyją osoby niepełnosprawne. Ogółem w kraju funkcjonuje gospodarstw domowych, w których żyją osoby niepełnosprawne.

NIEPEŁNOSPRAWNI W KRAJU W populacji osób niepełnosprawnych rozróżnia się osoby niepełnosprawne prawnie i biologicznie. W populacji osób niepełnosprawnych rozróżnia się osoby niepełnosprawne prawnie i biologicznie. Osoby niepełnosprawne prawnie to takie, które posiadają odpowiednie aktualne orzeczenie o niepełnosprawności, Osoby niepełnosprawne prawnie to takie, które posiadają odpowiednie aktualne orzeczenie o niepełnosprawności, Osoby niepełnosprawne biologicznie, to takie, które odczuwają całkowicie lub poważnie ograniczoną zdolność do wykonywania czynności podstawowych dla danego wieku. Osoby niepełnosprawne biologicznie, to takie, które odczuwają całkowicie lub poważnie ograniczoną zdolność do wykonywania czynności podstawowych dla danego wieku.

NIEPEŁNOSPRAWNI W KRAJU Osoby niepełnosprawne prawnie i biologicznie ( z orzeczeniem i odczuwających skutki swojej niepełnosprawności ) – osób, Osoby niepełnosprawne prawnie i biologicznie ( z orzeczeniem i odczuwających skutki swojej niepełnosprawności ) – osób, W tym: mężczyzn W tym: mężczyzn i kobiet

NIEPEŁNOSPRAWNI W KRAJU Spośród osób niepełnosprawnych prawnie : Spośród osób niepełnosprawnych prawnie : stanowią niepełnosprawni o znacznym stopniu niepełnosprawności – 25%, stanowią niepełnosprawni o znacznym stopniu niepełnosprawności – 25%, o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności – 33%, o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności – 33%, niepełnosprawni w stopniu lekkim – 36%, niepełnosprawni w stopniu lekkim – 36%, ( osób – nie ustalono statusu 6%).