PODSTAWOWE DANE O SZKOLE
Klasy 0 – VI Liczba uczniów i wychowanków – 146 (w tym 4 5 –latków) Liczba uczniów dowożonych (5 – 11 km) – 42 (tj. 29%)
NAUCZYCIELE Liczba nauczycieli (wraz z dyrektorem szkoły) – 14 W tym zatrudnionych na pełen etat – 10 Wykaz nauczycieli według stopnia awansu zawodowego Nauczyciele dyplomowani7 Nauczyciele mianowani4 Nauczyciele kontraktowi2 Nauczyciele stażyści1
W USTALANIU DIAGNOZY OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH WZIĘTO POD UWAGĘ: Wyniki sprawdzianów Wyniki sprawdzianów Wyniki nauczania i wychowania Wyniki nauczania i wychowania Wyniki uczniów uzyskane w konkursach i zawodach Wyniki uczniów uzyskane w konkursach i zawodach
WYNIKI SPRAWDZIANU W KLASIE VI W 2008R. Średnia punktów
WYNIKI SPRAWDZIANU W KLASIE VI W OSTATNICH LATACH
WYNIKI UCZNIÓW W ZAKRESIE BADANYCH UMIEJĘTNOŚCI W 2008R.
WYNIKI UCZNIÓW W ZAKRESIE BADANYCH UMIEJĘTNOŚCI W OSTATNICH LATACH CZYTANIE
WYNIKI UCZNIÓW W ZAKRESIE BADANYCH UMIEJĘTNOŚCI W OSTATNICH LATACH PISANIE
WYNIKI UCZNIÓW W ZAKRESIE BADANYCH UMIEJĘTNOŚCI W OSTATNICH LATACH ROZUMOWANIE
WYNIKI UCZNIÓW W ZAKRESIE BADANYCH UMIEJĘTNOŚCI W OSTATNICH LATACH KORZYSTANIE Z INFORMACJI
WYNIKI UCZNIÓW W ZAKRESIE BADANYCH UMIEJĘTNOŚCI W OSTATNICH LATACH WYKORZYSTANIE WIEDZY W PRAKTYCE
ANALIZA KONTEKSTOWA
UCZNIOWIE, KTÓRZY UZYSKALI NAJWIĘKSZĄ LICZBĘ PUNKTÓW ZE SPRAWDZIANU UCZNIOWIE WEDLUG LISTY ILOŚĆ UZYSKANYCH PUNKTÓW ŚRODOWISKO DOMOWE OPINIE/ORZECZENIE PPP LICZBA OPUSZCZONYCH GODZIN A0235 Rodzina pełna. Bardzo dobre warunki do nauki -24 A0735Rodzina pełna. Prawidłowa atmosfera domu rodzinnego. -25 A0534Trudna sytuacja rodzinna. Orzeczenie PP45
UCZNIOWIE, KTÓRZY UZYSKALI NAJNIŻSZĄ LICZBĘ PUNKTÓW ZE SPRAWDZIANU UCZNIOWIE WEDŁUG LISTY ILOŚĆ UZYSKANYCH PUNKTÓW ŚRODOWISKO DOMOWE OPINIA/ORZECZENIE Z PORADNI PPP LICZBA OPUSZCZONYCH GODZIN A167Rodzina pełna. Rodzice nie maja dużego wpływu na dziecko. Opinia Nr / A0310Rodzina pełna. Dobre warunki do nauki. Opinia Nr /06 63 A1011Rodzina wielodzietna. Trudna sytuacja materialna. Opinia Nr /06 43 A0812Rodzina pełna. Bardzo dobre warunki do nauki. Opinia Nr / A0913Rodzina pełna. Dobre warunki do nauki. -200
PRZYCZYNY NISKICH WYNIKÓW KSZTAŁCENIA UCZNIÓW SZKOLNEINNE
Brak odpowiedniej motywacji uczniów do osiągnięcia jak najlepszego wyniku sprawdzianu Brak odpowiedniej motywacji uczniów do osiągnięcia jak najlepszego wyniku sprawdzianu Za mało intensywna praca z uczniem od najwcześniejszych lat Za mało intensywna praca z uczniem od najwcześniejszych lat Nieodpowiednio dobrane metody nauczania. Nieodpowiednio dobrane metody nauczania. (nauczyciele podczas pracy z uczniami stosują zbyt mało metod poszukujących i problemowych, które kształtują umiejętności samodzielnego myślenia, analizy, samodzielnego wyciągania wniosków, itp.) (nauczyciele podczas pracy z uczniami stosują zbyt mało metod poszukujących i problemowych, które kształtują umiejętności samodzielnego myślenia, analizy, samodzielnego wyciągania wniosków, itp.) PRZYCZYNY SZKOLNE
rozdrabnianie się na lekcjach rozdrabnianie się na lekcjach Zbyt mało czasu poświęca się na ćwiczenie zadań do sprawdzianów (testów) Zbyt mało czasu poświęca się na ćwiczenie zadań do sprawdzianów (testów) Ubogie wyposażenie w pomoce dydaktyczne (małe środki finansowe na wyposażenie szkoły w takie pomoce) Ubogie wyposażenie w pomoce dydaktyczne (małe środki finansowe na wyposażenie szkoły w takie pomoce) Zbyt mała liczba godzin na zajęcia dodatkowe, np. na zajęcia logopedyczne, terapię pedagogiczną, np. jest zalecenie aby 7 uczniów uczęszczało na terapię pedagogiczną a uczęszcza 1 Zbyt mała liczba godzin na zajęcia dodatkowe, np. na zajęcia logopedyczne, terapię pedagogiczną, np. jest zalecenie aby 7 uczniów uczęszczało na terapię pedagogiczną a uczęszcza 1 Utrudniona współpraca z PPP – długie terminy oczekiwania na badanie uczniów Utrudniona współpraca z PPP – długie terminy oczekiwania na badanie uczniów
Niskie wykształcenie rodziców Niskie wykształcenie rodziców Niewielki procent uczniów uczęszczających do przedszkola Niewielki procent uczniów uczęszczających do przedszkola Niska pozycja materialna rodziców Niska pozycja materialna rodziców INNE PRZYCZYNY
WYKSZTAŁCENIE RODZICÓW POZIOM WYKSZTALCENIA ZELGOSZCZ POZOSTALE MIEJSCOWOŚCI WCHODZĄCE W SKŁAD OBWODU SZKOLNEGO RAZEM WYKSZTALCENIE W KRAJU podstawowe19,8%28,1%22,1%14,2% zawodowe43,7%40,6%42,8%3,2% średnie30,5%29,7%30,3%38,8% wyższe5,99%1,6%4,8%15,3%
WYKSZTAŁCENIE RODZICÓW – porównanie szkoła/ kraj
LICZBA DZIECI 5-LETNICH UCZĘSZCZAJACYCH DO ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO ROK SZKOLNY LICZBA DZIECI % OGÓŁU UCZNIÓW Z DANEGO ROCZNIKA 1999/ ,5% 2000/ ,6% 2001/ ,3% 2002/ / ,1% 2004/200518,3% 2005/ % 2006/ ,5% 2007/ ,7 2008/ ,2%
WYNIKI UCZNIÓW, KTÓRE JAKO 5 – LATKI UCZĘSZCZAŁY DO ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
SYTUACJA MATERIALNA RODZICÓW Zelgoszcz Pozostałe miejscowości Razem Liczba uczniów Uczniowie korzystający z pomocy materialnej MiejscowośćLiczba uczniów uczniowie korzystający z pomocy materialnej % uczniów ogółem Zelgoszcz % Pozostałe miejscowości ,40% Razem ,50%
DZIAŁANIA SZKOŁY Tworzenie programów naprawczych i ich realizacja Tworzenie programów naprawczych i ich realizacja Mierzenie osiągnięć edukacyjnych uczniów na kolejnych etapach kształcenia Mierzenie osiągnięć edukacyjnych uczniów na kolejnych etapach kształcenia Wzmożona praca z uczniem zdolnym i z uczniem z dysfunkcjami Wzmożona praca z uczniem zdolnym i z uczniem z dysfunkcjami Zaplanowanie wspólnie z rodzicami działań mających na celu zmotywowanie uczniów do nauki Zaplanowanie wspólnie z rodzicami działań mających na celu zmotywowanie uczniów do nauki
TWORZENIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH I ICH REALIZACJA Program naprawczy jest tworzony w każdym roku szkolnym przede wszystkim na podstawie dokonanej analizy sprawdzianu. Program naprawczy jest tworzony w każdym roku szkolnym przede wszystkim na podstawie dokonanej analizy sprawdzianu.
PROGRAM NAPRAWCZY ZAWIERA WSKAZÓWKI: Na jakich zadaniach skupić się w pracy dydaktycznej szkoły (co poprawić w czytaniu, pisaniu itd.,) Na jakich zadaniach skupić się w pracy dydaktycznej szkoły (co poprawić w czytaniu, pisaniu itd.,) Jak motywować uczniów do lepszej pracy Jak motywować uczniów do lepszej pracy Jak polepszyć współpracę z rodzicami dla osiągnięcia lepszych efektów nauczania Jak polepszyć współpracę z rodzicami dla osiągnięcia lepszych efektów nauczania Jak lepiej współpracować z różnymi instytucjami – szczególnie z PPP (duża rola pedagoga szkolnego) Jak lepiej współpracować z różnymi instytucjami – szczególnie z PPP (duża rola pedagoga szkolnego)
MIERZENIE OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIÓW NA KOLEJNYCH ETAPACH KSZTAŁCENIA – analiza osiągniętych wyników przez uczniów i na ich podstawie tworzenie programów naprawczych
PORÓWNANIE WYNIKÓW SPRAWDZIANÓW KLASY VI ZE SPRAWDZIANAMI PISANYMI PRZEZ TĄ KLASĘ W LATACH POPRZEDNICH
WZMOŻENIE PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM I Z UCZNIEM Z DYSFUNKCJAMI
Zwiększenie liczby kółek zainteresowań (obecnie 5) Zwiększenie liczby kółek zainteresowań (obecnie 5) Wzmożona obserwacja uczniów przez nauczycieli i kierowanie ich do PPP oraz zapewnienie im w miarę możliwości dodatkowych zajęć zalecanych przez poradnię Wzmożona obserwacja uczniów przez nauczycieli i kierowanie ich do PPP oraz zapewnienie im w miarę możliwości dodatkowych zajęć zalecanych przez poradnię
Uczniowie z orzeczeniami i opiniami PPP w klasie VI w ostatnich latach ROK Upośledzenie w stopniu lekkim % ogółu uczniów Uczniowie z dysleksją rozwojową Uczniowie z opiniami ,4% ,5% ,5% ,3%-4 Odsetek uczniów z dysleksją w województwie pomorskim w 2008r. wyniósł 15,94%, ocenia się, że w populacji około 10% dzieci ma dysleksję.
WSPÓLNY FRONT WYCHOWAWCZY
Szkole sprawującej funkcje dydaktyczno- wychowawcze i opiekuńcze coraz bardziej narzuca się sprawowanie funkcji opiekuńczych i wychowawczych, które należą przede wszystkim do rodziców. Szkole sprawującej funkcje dydaktyczno- wychowawcze i opiekuńcze coraz bardziej narzuca się sprawowanie funkcji opiekuńczych i wychowawczych, które należą przede wszystkim do rodziców. Często, bardziej nauczycielowi niż rodzicom zależy na tym, aby uczeń miał lepsze wyniki w nauce, pojechał do poradni, miał podręczniki, itp. Często, bardziej nauczycielowi niż rodzicom zależy na tym, aby uczeń miał lepsze wyniki w nauce, pojechał do poradni, miał podręczniki, itp.
DZIAŁANIA SZKOŁY
Uczenie dzieci zasad higieny, kultury, dobrego zachowania, itp. Uczenie dzieci zasad higieny, kultury, dobrego zachowania, itp. Indywidualne spotkania nauczycieli z rodzicami i uczniami w celu uzgodnienia wspólnych planów działania Indywidualne spotkania nauczycieli z rodzicami i uczniami w celu uzgodnienia wspólnych planów działania Spotkania pedagoga z rodzicami Spotkania pedagoga z rodzicami Rozmowy, rozmowy, rozmowy … Rozmowy, rozmowy, rozmowy …
WNIOSKI
Podjęcie przez samorząd próby stworzenia punktu wychowania przedszkolnego we Wdzie Podjęcie przez samorząd próby stworzenia punktu wychowania przedszkolnego we Wdzie Zintensyfikowanie pracy z uczniem przez nauczycieli PSP w Zelgoszczy (lepsza realizacja programów naprawczych w szkole) Zintensyfikowanie pracy z uczniem przez nauczycieli PSP w Zelgoszczy (lepsza realizacja programów naprawczych w szkole) Lepsze rozpoznawanie dysfunkcji u uczniów, np. z dysleksją rozwojową i kierowanie ich do PPP Lepsze rozpoznawanie dysfunkcji u uczniów, np. z dysleksją rozwojową i kierowanie ich do PPP
Zacieśnienie współpracy z innymi szkołami w celu wymiany doświadczeń, uczenie się dobrych praktyk Zacieśnienie współpracy z innymi szkołami w celu wymiany doświadczeń, uczenie się dobrych praktyk Większy udział uczniów w konkursach międzyszkolnych i międzygminnych Większy udział uczniów w konkursach międzyszkolnych i międzygminnych Zwiększenie liczby godzin przede wszystkim w klasach I – III na pracę z uczniami z dysfunkcjami (zajęcia logopedyczne, terapia pedagogiczna, itp.) Zwiększenie liczby godzin przede wszystkim w klasach I – III na pracę z uczniami z dysfunkcjami (zajęcia logopedyczne, terapia pedagogiczna, itp.)
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ