, ŁódźStudy in Poland1 15 lat doświadczeń International Faculty of Engineering IFE Centrum Kształcenia Międzynarodowego POLITECHNIKI ŁÓDZKIEJ Tomasz Saryusz-Wolski Politechnika Łódzka
, ŁódźStudy in Poland2 Kształcenie studentów zdolnych do konkurowania na rynku pracy Unii Europejskiej Podniesienie kompetencji językowych kadry Politechniki Stworzenie możliwości prowadzenia zajęć przez wykładowców zagranicznych Przenoszenie międzynarodowych doświadczeń do kształcenia w PŁ i / lub Możliwości prowadzenia odpłatnych studiów dla studentów zagranicznych i w ten sposób generowanie dodatkowych dochodów dla PŁ Możliwość uzyskania dodatkowych dochodów dla prowadzących zajęciach w języku angielskim Cele utworzenia IFE – w roku 1992
, ŁódźStudy in Poland3 Rozwój programów studiów 1993 – Electromechanical Engineering/Mechanical Engineering and Applied Computer Science Business and Technology Telecommunications and Computer Science Biotechnology Gestion et Technologie Computer Science Grupy 25 osobowe, niekiedy 50 osobowe
, ŁódźStudy in Poland4 Liczba studentów i absolwentów
, ŁódźStudy in Poland5 Efekty działalności - kandydaci Najlepsi kandydaci na studia (z Polski) –Ranking Matematyczny – 11 lat rankingu i 9 razy pierwsza pozycja (1995 poz. 3, 1997 poz. 2) –Ostatni ranking rok 2005/06 I pozycja IFE /30 pkt. II pozycja FTiMS /30 pkt. –Np. Biotechnologia na IFE wygrywa z Matematyką na FTIMS, wszystkie pierwsze miejsca zajmują grupy/kierunki na IFE Mała liczba kandydatów z zagranicy – niska sprawność kształcenia
, ŁódźStudy in Poland6 Efekty działalności – międzynarodowa wymiana studentów
, ŁódźStudy in Poland7 Absolwenci IFE Są poszukiwani przez –Firmy polskie działające na rynku międzynarodowym –Firmy zagraniczne działające w Polsce –Firmy zagraniczne Wyłapywani są bardzo wcześnie –4; 5 rok studiów –Oferty praktyk i stypendiów –Studia francuskojęzyczne - 5 rok w trybie weekendowym Są drodzy na rynku wtórnym i pierwotnym
, ŁódźStudy in Poland8 Struktura organizacyjna kształcenia w ramach IFE IFE BIURO DZIEKANAT Wydział Mechaniczny Prodziekan odpowiedzialny za studia obcojęzyczne Wydział EEIiA Prodziekan odpowiedzialny za studia obcojęzyczne Wydział Biotechnologii i Nauk o Żywności Prodziekan odpowiedzialny za studia obcojęzyczne Wydział OiZ Prodziekan odpowiedzialny za studia obcojęzyczne RADA IFE Kadra akademicka PŁ
, ŁódźStudy in Poland9 Podział kompetencji WYDZIAŁY –Programy studiów –Opieka merytoryczna nad zajęciami –Rejestracja studentów –Opieka merytoryczna nad wymianą studentów –Przeprowadzanie egzaminów dyplomowych IFE –Organizacja procesu kształcenia Wprowadzanie nowych rozwiązań –Tworzenie bazy Laboratoria komputerowe z oprogramowaniem Biblioteka –Organizowanie wymiany studentów i pracowników Wyjazdy, Erasmus Przyjazdy, EPS
, ŁódźStudy in Poland10 Dlaczego się udało ? osiągnąć założone cele Programy studiów nie były i nie są kopią programów w języku polskim Wykładowcy, w tym zagraniczni, wprowadzali nowe formy prowadzenia zajęć Elastyczność programowa – przedmioty do wyboru i mobility semester - wprowadzenie systemu akumulacji punktów (1997) Umożliwienie wyjazdów po raz drugi Polityka drugiego języka obcego Prowadzenie projektów międzynarodowych i European Project Semester (EPS) Podwójne dyplomy Studia wspólne z innymi uczelniami np. UŁ
, ŁódźStudy in Poland11 Dlaczego się udało? Sprawy drobne, ale ważne Jakość obsługi studentów (IFE i Wydziały) Przyjazna atmosfera Wykładowcy mogą eksperymentować i mają satysfakcję Małe grupy studenckie – studenci nie są anonimowi Działania wspierające –Spotkania ze studentami –Wspieranie działalności organizacji studenckich –Dbałość o formę (imatrykulacja, rozdanie dyplomów)
, ŁódźStudy in Poland12 Dlaczego się udało/udaje? Sprawy najważniejsze Wsparcie i determinacja Władz Uczelni – Rektorzy, Senat, Dziekani Porozumienie ponad podziałami Entuzjazm Trzy etapy rozwoju strategii 1.Studia w języku obcym 2.100% mobilność studentów 3.Podwójne i wspólne dyplomy
, ŁódźStudy in Poland13 Co było, co jest najtrudniejsze? Prawo i tradycja akademicka nie przewiduje takiej organizacji –Brak uprawnień określonych prawem –Negocjacje jako podstawowe narzędzie Różne zaangażowanie poszczególnych Wydziałów – różny podział kompetencji Działalność dydaktyczna i organizacyjna ma niewielki wpływ na karierę akademicką
, ŁódźStudy in Poland14 Co dalej ? Wprowadzenie Bolońskiego Modelu studiów dwustopniowych –Programy definiowane przez efekty kształcenia, a nie treści programowe. –Nacisk na kompetencje ogólne – Generic skills –Nowe formy kształcenia – Problem/Project Based Learning –Mobilność pionowa i pozioma Podwójne i wspólne dyplomy Zrównoważenie wymiany studentów z krajami Unii Europejskiej Wymiana studentów ze Stanami Zjednoczonymi Rekrutacja studentów zagranicznych na cały program