Rola i znaczenie statystyki publicznej we współczesnym świecie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Advertisements

Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
1 Wyniki finansowe za I kw r. ULMA Construccion Polska S.A. Prezentacja dla inwestorów 21 maja 2012 r.
Nowa Perspektywa finansowa
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Perspektywa Finansowa
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Koncepcje Komisji Europejskiej wdrażania funduszy po 2013 roku Zespół ds. opracowania ramowego zintegrowanego programu regionalnego, 7 listopada, 2011.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Rozwój kapitału ludzkiego - spotkanie eksperckie - Waldemar Sługocki Podsekretarz Stanu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 1 marca 2011.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
System ewaluacji NPR i NSRO
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
1 Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w latach
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
STRATEGIA ROZWOJU KRAJU
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Perspektywa finansowa :
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Kołobrzeg, 27 października 2014 roku
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Wybrane zagadnienia dot. planu ewaluacji Umowy Partnerstwa - badania wpływu makroekonomicznego PS Kielce, stycznia 2016 r.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Strateg jako innowacyjne narzędzie monitorowania rozwoju Renata Bielak Dyrektor Departamentu Analiz i Opracowań Zbiorczych GUS Zielona Góra, 10 maja 2016.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

Rola i znaczenie statystyki publicznej we współczesnym świecie Janusz Witkowski Rola i znaczenie statystyki publicznej we współczesnym świecie Warszawa, 1 października 2013 r.

Większe oczekiwania wobec statystyki publicznej w obecnych warunkach

Wzrost zapotrzebowania na dane statystyczne służące do: Diagnoz sytuacji społeczno-gospodarczej, Tworzenia strategii i programów rozwojowych, Monitorowania zmian związanych z realizacją określonych strategii (programów), Sygnalizowania niekorzystnych zjawisk.

Zwiększone wymagania wobec statystyki publicznej Dobra jakość danych, Szeroki zakres tematyczny statystyki publicznej, Szybsze udostępnianie danych – duża dynamika zmian, Łatwiejszy dostęp do danych statystycznych – nowe metody komunikacji społecznej, Elastyczne reagowanie na potrzeby użytkowników.

Statystyka jako podstawa diagnozy

Użyteczność danych statystycznych decyduje o znaczeniu statystyki publicznej PKB – jako miernik wzrostu gospodarczego, Jakość życia (warunki życia, ubóstwo, wykluczenie społeczne). Rynek pracy, Inflacja, Ludność, Poszczególne dziedziny życia społeczno-gospodarczego.

PKB 33 Departament Analiz i Opracowań Zbiorczych

JAKOŚĆ ŻYCIA A WZROST GOSPODARCZY WARUNKI ŻYCIA SUBIEKTYWNY DOBROBYT (DOBROSTAN) MATERIALNE WARUNKI ZYCIA ZDROWIE POZIOM ZADOW0LENIA / SATYSFAKCJA EDUKACJA PRACA LUB INNE GŁÓWNE ZAJĘCIE STANY EMOCJONALNE CZAS WOLNY I RELACJE SPOŁECZNE BEZPIECZEŃSTWO EKONOMICZNE I FIZYCZNE SYSTEM WARTOŚCI INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO NATURALNE JAKOŚĆ PAŃSTWA I PODSTAWOWE PRAWA

WIELOWYMIAROWOŚĆ OCENY JAKOŚCI ŻYCIA Obiektywna ocena warunków życia w różnych dziedzinach egzystencji człowieka, Subiektywne postrzeganie własnego położenia

Ubóstwo w Polsce w 2012 r. 33 Departament Analiz i Opracowań Zbiorczych

Ubóstwo i wykluczenie społeczne jako istotny element wielowymiarowej analizy jakości życia Źródło: Badanie spójności społecznej

Ocena sytuacji na rynku pracy jako barometr kondycji gospodarki

Rynek pracy

Rynek pracy

Rynek pracy

Rynek pracy

Rynek pracy 33 Departament Analiz i Opracowań Zbiorczych

Inflacja słabnie

Ceny 33 Departament Analiz i Opracowań Zbiorczych

Ceny 33 Departament Analiz i Opracowań Zbiorczych

Demograficzne uwarunkowania rozwoju gospodarczego

Według definicji ludności faktycznej w dniu 31 marca 2011 roku w Polsce mieszkało ok. 38,5 mln osób

Piramida wieku ludności (stan w dniu 30.06.2012 r.)

Ludność według ekonomicznych grup wieku w wybranych latach (stan w dniu 31 XII)

Współczynniki dzietności w latach 1990-2011

Przeciętne trwanie życia w latach 1960-2011

Urodzenia i zgony w latach 1990-2012 oraz prognoza do 2035 roku

Ludność rezydująca Ogółem – 37,2 mln osób Ludność wiejska – 40,9% Mężczyźni – 17,9 mln Kobiety – 19,3 mln Ludność miejska – 59,1% Ludność wiejska – 40,9%

Diagnoza – podstawą budowy strategii i programów rozwoju Międzynarodowych Strategia Lizbońska Europejska Strategia Zatrudnienia Strategia Europa 2020 Krajowych o charakterze strategicznym Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju Średniookresowa Strategia Rozwoju Kraju Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Strategia Rozwoju Regionalnego Strategie wojewódzkie

Statystyka jako podstawa monitorowania

Europa 2020: PRIORYTETY Rozwój inteligentny (smart growth) rozwój gospodarki opartej na wiedzy i innowacji Rozwój zrównoważony (sustainable growth) wspieranie gospodarki efektywniej korzystającej z zasobów, bardziej przyjaznej środowisku i bardziej konkurencyjnej Rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu (inclusive growth) wspieranie gospodarki o wysokim poziomie zatrudnienia, zapewniającej spójność społeczną i terytorialną

Europa 2020: CELE NADRZĘDNE Zatrudnienie Działalność badawczo-rozwojowa Klimat i energia Edukacja Zwalczanie ubóstwa 5 nadrzędnych celów mierzonych będzie przez zestaw wskaźników głównych

CEL: ZATRUDNIENIE Zwiększyć stopę zatrudnienia osób w wieku 20-64 lata do co najmniej 75%

CEL: DZIAŁALNOŚĆ BADAWCZO-ROZWOJOWA Osiągnąć poziom inwestycji w działalność badawczo-rozwojową równy 3% PKB, przede wszystkim poprzez poprawę warunków inwestowania w B+R przez sektor prywatny

CEL: KLIMAT I ENERGIA tzw. cele „20/20/20” Zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 20% w porównaniu z poziomem z 1990 r. lub, jeśli pozwolą na to warunki, o 30%, Zwiększyć do 20% udział energii odnawialnej w ogólnym zużyciu energii, Zwiększyć efektywność energetyczną o 20% tzw. cele „20/20/20”

CEL: EDUKACJA Zmniejszyć liczbę osób przedwcześnie kończących naukę szkolną poniżej 10% Zwiększyć odsetek osób w wieku 30-34 lata posiadających wykształcenie wyższe lub równoważne do co najmniej 40%

CEL: ZWALCZANIE UBÓSTWA Wspieranie włączenia społecznego, zwłaszcza przez ograniczanie ubóstwa, mając na celu wydźwignięcie z ubóstwa lub wykluczenia społecznego co najmniej 20 mln obywateli Wspólnoty

CELE KRAJOWE Nazwa wskaźnika POLSKA UE 2010 2020 Wskaźnik zatrudnienia osób w wieku 20-64 lata 64,6 71,0 68,6 75,0 Nakłady na B + R w % PKB 0,74 1,70 2,00 3,00 Odsetek osób (18-24 lata) nie kontynuujących nauki 5,4 4,5 14,1 10,0 Odsetek osób (30-34 lata) z wyższym wykształceniem 35,3 45,0 33,5 40,0 Szczegółowe informacje: www.stat.gov.pl wskaźniki monitorujące

Statystyka jako narzędzie sygnalizujące zagrożenia Ewaluacja długu i deficytu publicznego głównym wyzwaniem reformatorskim wielu krajów. Wskaźniki monitorowania równowagi makroekonomicznej.

Deficyt i dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w Polsce Według tzw. kwietniowej notyfikacji fiskalnej: deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2012 roku wyniósł: 62 698 mln zł, tj. -3,9% PKB (w 2011 roku deficyt wyniósł: 76 094 mln zł, tj. -5,0% PKB) dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2012 roku wyniósł: 886 779 mln zł, tj. 55,6% PKB (w 2011 roku dług wyniósł: 859 076 mln zł, tj. 56,2% PKB) 33 Departament Analiz i Opracowań Zbiorczych

Departament Analiz i Opracowań Zbiorczych Deficyt i dług sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów w Polsce (w mln zł) Wyszczególnienie 2009 2010 2011 2012 Produkt Krajowy Brutto (PKB) 1 344 505 1 416 585 1 528 127 1 595 264 Deficyt / Nadwyżka sektora instytucji rządowych i samorządowych -99 596 -111 291 -76 094 -62 698 % PKB -7,4 -7,9 -5,0 -3,9 Deficyt / Nadwyżka podsektora instytucji rządowych na szczeblu centralnym -73 164 -90 826 -64 013 -61 538 -5,4 -6,4 -4,2 Deficyt / Nadwyżka podsektora instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym -14 304 -17 386 -10 733 -4 519 -1,1 -1,2 -0,7 -0,3 Deficyt / Nadwyżka podsektora funduszy ubezpieczeń społecznych -12 128 -3 079 -1 348 3 359 -0,9 -0,2 -0,1 0,2 Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych 684 082 776 825 859 076 886 779 50,9 54,8 56,2 55,6 33 Departament Analiz i Opracowań Zbiorczych

System monitorowania rozwoju – STRATEG Projekt realizowany przez GUS we współpracy z MRR

STRATEG – cel projektu Usprawnienie procesu monitorowania i programowania polityki rozwoju, poprzez: Zapewnienie zintegrowanego systemu informacji na potrzeby: monitorowania realizacji strategii rozwojowych i polityk publicznych, programowania i monitorowania nowej perspektywy polityki spójności na lata 2014-2020, monitorowania i analizowania trendów i procesów rozwojowych w ich wymiarze terytorialnym.

STRATEG zakres informacyjny Wskaźniki monitorowania celów dokumentów strategicznych: Strategia Europa 2020 krajowe dokumenty o charakterze strategicznym Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju Średniookresowa Strategia Rozwoju Kraju Zintegrowane strategie rozwoju (strategie sektorowe) Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Umowa Partnerstwa strategie wojewódzkie (w miarę ich aktualizacji) programy operacyjne (w miarę ich przyjmowania)

STRATEG zakres informacyjny Wskaźniki monitorowania celów polityki spójności Oparty na statystyce publicznej zestaw wskaźników istotnych dla monitorowania polityki rozwoju Informacje dostępne w przekrojach: Polska ogółem Przekroje terytorialne (NTS2-NTS5) Obszary funkcjonalne (Polska Wschodnia) UE, kraje członkowskie, regiony UE

STARTEG sposoby wyboru wskaźników STRATEG Wyszukiwarka Portret JST Strategie i programy Cele polityki spójności Obszary tematyczne

ROLA STATYSTYKI Diagnoza sytuacji Scenariusze rozwoju Ewaluacja INFORMACJE Diagnoza sytuacji Podejmowanie decyzji Scenariusze rozwoju Monitorowanie zmian Ewaluacja

Dziękuję Państwu za uwagę