Kogo rozpoznasz i co o nim wiesz?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA - WYCHOWANIE FIZYCZNE -
Advertisements

Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
Studia stacjonarne i niestacjonarne
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
ANDRZEJ PAWŁUCKI WYCHOWANIE DO RÓŻNYCH ZNACZEŃ WARTOŚCI CIAŁA
I SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Oferta zajęć sportowych w Gimnazjum Nr 7
Program wychowawczy szkoły
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Dojrzałość szkolna dziecka
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Szkoła Podstawowa im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
KLOCKOMANIA.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Wykorzystanie aktywności ruchowej w kształceniu poznawczym i społecznym ucznia Dr Marek LEWANDOWSKI.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
„Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać,
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Studia stacjonarne i niestacjonarne
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
„Między tablicą a smartphone”-
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Kogo rozpoznasz i co o nim wiesz?

KSZTAŁCENIE I WYCHOWANIE FIZYCZNE JAKO DZIAŁANIE STYMULUJACE ROZWÓJ POZNAWCZY, EMOCJONALNY I PSYCHOMOTORYCZNY UCZNIA doc. dr Marek Lewandowski Zakład Teorii Wychowania Fizycznego i Zdrowotnego Katedra Dydaktyki Wychowania Fizycznego AWF we Wrocławiu

EDUKACJA SŁUŻY (Lipiec 1997) Celom gatunkowym – jako forma zorganizowanego przekazu depozytu rozwojowego; Celom społecznym – jako sposób na zdrową adaptację nowych członków do istniejącej i zmierzającej do przyszłości struktury zbiorowej; Celom jednostkowym – przygotowując poszczególnych ludzi do określonego zapełnienia posiadanych dyspozycji odpowiednią treścią indywidualnych programów (samo)realizacji ponadindywidualnego bytu kulturowego.

Dobra edukacja to taka, która w sposób zintegrowany stymuluje przeobrażanie się człowieka (doskonalenie) w zakresie umysłowym, emocjonalnym, psychomotorycznym, fizycznym, moralnym i duchowym. (Lewandowski 2001)

Symboliczne powody zmiany ludzkiego ciała agonistyczne; perfekcjonistyczne; estetyczno-artstyczne

Społeczne powody zmiany ludzkiego ciała obyczajowe; estetyczne i inne

Egzystencjalne powody zmiany ludzkiego ciała witalne utylitarne

Według Blooma (za Arends 1995) w celach nauczania można wyróżnić trzy dziedziny: DZIEDZINA POZNAWCZA wiadomości, rozumienie, zastosowanie, analiza, synteza, ocena. DZIEDZINA EMOCJONALNA odbieranie bodźców, reagowanie, wartościowanie, systematyzacja wartości, uwewnętrznienie systemu wartości. DZIEDZINA PSYCHOMOTORYCZNA odruchy, ruchy podstawowe, zdolności percepcyjne, zdolności fizyczne, ruchy wyćwiczone, ruchowe środki wyrazu.

PRAWA WPOMAGANIA WYCHOWANKA (wg. Majewskiej-Opiełko 1997) PRAWO POTENCJAŁU PRAWO STOPNIOWEGO ROZWOJU PRAWO SWEJ WIZJI KOŃCOWEJ PRAWO WYBORU PRAWO INWESTYCJI PRAWO KONSEKWENCJI DZIAŁAŃ I DOKONAŃ

Nowa podstawa programowa: wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna 4 GODZ. LEKCYJNE I ETAP 2 GODZ. LEKCYJNE 2 GODZ. FAKULT. III ETAP 2 GODZ. FAKULT. 1 GODZ. LEKC. IV ETAP II ETAP 6 lat 18 lat sportowy sportowy sportowy rekreacyjno-zdrowotny rekreacyjny rekreacyjny taneczny taneczny taneczny turystyczny turystyczny turystyczny Moduł edukacja zdrowotna jest realizowany w wymiarze 30 godzin (jeden semestr) w III i IV etapie edukacji. Dyrektor szkoły podejmuje decyzję o tym, w którym semestrze moduł ten będzie realizowany. edukacja zdrowotna edukacja zdrowotna

PODSTAWA PROGRAMOWA Wychowania Fizycznego obszary edukacji w ramach systemu klasowo – lekcyjnego Diagnoza sprawności i aktywności fizycznej oraz rozwoju fizycznego Sporty całego życia i wypoczynek Trening zdrowotny Bezpieczna aktywność fizyczna i higiena osobista Taniec Sport Edukacja zdrowotna

KONCEPCJE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I ICH GŁÓWNE CELE SPORTOWA podnoszenie wydolności i usprawnianie. BIOMEDYCZNA sterowanie procesami rozwoju. TERAPIA PRZEZ RUCH wyrównywanie braków aktywności ruchowej i oddziaływanie lecznicze na ustrój. PARAPEDAGOGICZNA zmiana stosunku do własnego ciała. PEDAGOGICZNA wprowadzenie w świat wartości i kultury ludzkiego ciała

CZTERY WARSTWY BYTU W STRUKTURZE WYCHOWANIA ŻYCIE BIOLOGICZNE – psychofizyczny rozwój człowieka (pedagogika naturalizmu – pajdocentryzm); BYT SPOŁECZNY – uspołecznianie jednostki, „włączanie” jej poprzez wychowanie do grupy społecznej (pedagogika socjologiczna); KULTURA DUCHOWA – wychowanie staje się „kształceniem”, czyli włączaniem jednostki w nurt kultury. Ostatecznym celem jest uformowanie osobowości ludzkiej (pedagogika personalistyczna – kultury, humanistyczna); DOSKONAŁA WSPÓLNOTA MORALNA – ostateczny cel wychowania moralnego – pełne wyzwolenie duchowe człowieka (zdolność do transcendencji – gotowość na przyjęcie „życia wiecznego”). (Hessen S. 1997)

CZTERY KĄTY KOSMOSU WNĘTRZE POWIERZCHNIA INTENCJONALNA BEHAWIORALNA INDYWIDUALNA KULTUROWA (ŚRODOWISKO) SPOŁECZNA (SYSTEM) WSÓLNA LUB ZBIOROWA K. Wilber 2007, s. 93

Warunkiem prawidłowego dialogu między światem wewnętrznym i zewnętrznym człowieka jest integracja poznawcza, emocjonalna i psychomotoryczna POZIOM SENSORYCZNY reagowanie na świat wewnętrzny i zewnętrzny Doznawanie wrażeń – odczuwanie bólu, ciepła, zimna, zapachów, dźwięków i światła oraz reagowanie na te bodźce. POZIOM PERCEPCJI szacowanie świata wewnętrznego i zewnętrznego Postrzeganie przedmiotów i zdarzeń – wzrok, słuch, dotyk, powonienie, ruch. POZIOM POTRZEB doznawanie świata wewnętrznego i zewnętrznego Zaspokajanie pragnień i żądz – biologicznych, psychicznych, społecznych, estetycznych itp. POZIOM POZNAWCZY rozumienie świata wewnętrznego i zewnętrznego Uczenie się – odkrywanie, rozpoznawanie, naśladowanie, analizowanie, porozumiewanie się oraz nabywanie i wyzbywanie się zachowań i przekonań.

dialog świata wewnętrznego i zewnętrznego WNĘTRZE POWIERZCHNIA INTENCJONALNA BEHAWIORALNA Umiejętności ruchowe Uczenie się KSZTAŁCENIE Emocje Sprawność fizyczna KULTUROWA (ŚRODOWISKO) SPOŁECZNA (SYSTEM) System wartości Współpraca WYCHOWANIE Wzory zachowań Rywalizacja

Sytuacja dydaktyczna otwarta na doświadczenia zmysłowe (uczenie się) powstaje w czasie komunikowania się (dialogu) wychowanka: z własnym ciałem, z przestrzenią przy współdziałaniu zmysłów (słuch, wzrok, czucie – dotyk, zapach), ze środowiskiem materialnym i społecznym, z realiami kulturowymi. (Bannmüller, Röthing 1990)

DZIAŁANIE RUCHOWE JAKO FORMA ZBIERANIA DOŚWIADCZEŃ (uczenia się) wielkość, masa, sprężystość odkrywanie jej właściwości poznawanie praw jej zachowania PIŁKA toczenie, odbijanie, lot wypróbowywanie i ujawnianie własnych umiejętności (zdolności) rzucanie, chwytanie, podawanie, uderzanie (Seybold 1990)

Schemat relacji człowieka ze środowiskiem KULTURA Społeczeństwo, normy, wzory i styl życia ONI TY JA SOCJOSFERA CYWILIZACJA UCZENIE SIĘ POZNAWCZE MOTORYCZNE Środowisko tworzone przez człowieka BIOSFERA

Wychowanie fizyczne to społeczny proces kształtowania kompetencji kulturowych wychowanka z zamiarem przygotowania go do uczestniczenia w działalności zdrowotnej, rekreacyjnej, sportowej oraz pielęgnacji ciała ze względów estetyczno–obyczajowych i estetyczno–artystycznych. (Pawłucki 1996)

EDUKACJA FIZYCZNA FIZYCZNE KSZTAŁCENIE FIZYCZNE WYCHOWANIE (wg. H. Grabowskiego 1997) EDUKACJA FIZYCZNA FIZYCZNE KSZTAŁCENIE FIZYCZNE WYCHOWANIE Usprawnianie ciała Nauczanie ruchu Kształtowanie postaw prospołecznych Kształtowanie postaw prosomatycznych WYCHOWANIE ZDROWOTNE WYCHOWANIE REKREACYJNE WYCHOWANIE SPORTOWE WYCHOWANIE TANECZNE KOMPETENCJE KULTUROWE (OSOBOWOŚĆ WYCHOWANKA – A-K-T-R) TRENING ZDROWOTNY REKREACJA RUCHOWA SPORT ESTETYKA ZACHOWAŃ RUCHOWYCH EGZYSTENCJONALNE I SYMBOLICZNE PRZEJAWY PRAKTYCZNEJ UPRAWY CIAŁA

Wychowanie fizyczne i jego funkcje SPECYFICZNE Hedonistyczno-zdrowotna -REKREACJA Kompensacyjno-korekcyjna - ZDROWIE Stymulująco-treningowa - SPORT ekspresjyjno-kreatywna - ESTETYKA ZACHOWAŃ RUCHOWYCH

Wychowanie fizyczne i jego funkcje NIESPECYFICZNA: POMOCNICZA - wspomagająca rozwój poznawczy, emocjonalny i ruchowy (mała motoryka) ucznia

Uczeń lepiej pamięta i rozumie to, co robi samodzielnie

Nauczanie i uczenie się muszą być zajęciem ciekawym dla ucznia

Wychowanie fizyczne współczesnej młodzieży

Przyszłość ludzkiego ciała?

Przyszłość ludzkiego ciała?

Przyszłość ludzkiego ciała?

Rodzina – opieka – dzieciństwo?

Dziękuję za uwagę

Schemat systemu edukacji GIMNAZJUM – pomaga odkrywać i rozwijać zainteresowania EDUKACJA PRZEDSZKOLNA – daje wsparcie na starcie 5 6 12 15 18 LICEUM – solidnie przygotowuje do dalszej nauki SZKOŁY ZAWODOWE – dają dobrą podbudowę kształcenia ogólnego SZKOŁA PODSTAWOWA – opiekuje się i jest bezpieczna