III KONSULTACJE SPOŁECZNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Advertisements

Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
„Jeżeli nie wiesz, do jakiego portu płyniesz, żaden wiatr nie będzie właściwy.”
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
Wieloletni Plan Inwestycyjny kluczowe projekty: układ drogowy
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

III KONSULTACJE SPOŁECZNE „STRATEGIA ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO MIASTA MIELCA NA LATA 2007-2015 Z PROGNOZĄ DO ROKU 2020” III KONSULTACJE SPOŁECZNE

„Jeżeli nie wiesz, do jakiego portu płyniesz, żaden wiatr nie będzie właściwy.” - Seneka Starszy -

A D B C NSS 2007 - 2013 STRATEGIA MARKETINGU TERYTORIALNEGO Wizja STRATEGIA ROZWOJU KRAJU 2007 - 2015 Wizja C Miejsc. Plan Zagosp. Przestrz NSS 2007 - 2013 Lokalny Plan Rozwoju Misja Studium Uwarunkowań i Kier. Zagosp. Przest. Strategia Rozwoju Społeczno Gospodarczego Strategia Rozwiązywania Problemów Społ. Wieloletni Plan Inwestycyjny (WPI) Wieloletni Plan Finansowy (WPF) 16 RPO PO Infrastruktura środowiska PO Kapitał ludzki PO Innowacyjna Gospod. PO Pomoc techniczna PO Rozwoju Polski Wsch. PO Europ. Wspól. Terytor. Lokalny Program Rewitalizacji Obszaru Miejskiego, poprzemysłowego i powojskowego Strategia Rozwoju Turystyki Cel Strategiczne Strategia Rozwoju Kultury Lokalny Program Ochrony Środowiska Krajowy Plan Strateg. dla obszarów wiejskich Cele operacyjne PO Rozwoju Obszarów Wiejskich Lokalny Program Rozwoju Transportu Publicznego Strategia Rozwoju Rybołówstwa Lokalny Program Rozwoju Mieszkalnictwa Cele finansowe PO Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeż. Obszarów Rybackich Program konwergencji Inne Lokalne Programy Inne

Strategia rozwoju jest zasadniczym elementem planowania rozwoju lokalnego. Strategia jest dokumentem określającym kierunki rozwoju w zmieniających się warunkach zewnętrznych i wewnętrznych kraju, wskazującym drogę przygotowania miasta Mielca do funkcjonowania w strukturach Unii Europejskiej.

Miasta to nie tylko ulice i domy ale ludzie i ich marzenia Św. Augustyn

HORYZONT CZASOWY STRATEGII Horyzont czasowy Strategii przyjęty na lata 2007-2015 z prognozą do roku 2020, wynika z przyjętych okresów programowania polityki regionalnej UE (n+3), oraz aby zachować spójność z Strategią Rozwoju Województwa Podkarpackiego (2007-2020) HORYZONT CZASOWY STRATEGII

SCENARIUSZ STRATEGII 1. Wprowadzenie 2. Streszczenie CZĘŚĆ I – Sytuacja wewnętrzna i zewnętrzna – ANALIZA SWOT 3. Analiza sytuacji –stan wyjściowy 4. Zarys polityki państwa a Strategia 5. Miasto i region 6. Analiza SWOT

POZIOM KRAJOWY 4. Zarys polityki państwa a Strategia Strategia rozwoju społeczno- gospodarczego miasta MIELEC na lata 2007 – 2015 z prognozą do roku 2020 jest powiązana z następującymi dokumentami na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym: POZIOM KRAJOWY Strategia Rozwoju Kraju na lata 2007 – 2015 Koncepcja Polityki Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Narodowa Strategia Spójności 2007-2013 PO Infrastruktura i Środowisko PO Kapitał Ludzki PO Innowacyjna Gospodarka PO Rozwój Polski Wschodniej PO Europejskiej Współpracy Terytorialnej

POZIOM KRAJOWY 4. Zarys polityki państwa a Strategia PO Europejskiej Współpracy Terytorialnej Strategia Długofalowego Rozwoju Sektora Mieszkaniowego 2005- 2025 Strategia Wdrażania w Polsce Zintegrowanej Polityki Produktowej Krajowy Program Oczyszczania Ścieków Komunalnych 2003-2010 Polityka Ekologiczna Państwa 2007-2010 Polityka Leśna Państwa Założenia polityki energetycznej Polski do 2020 roku POZIOM KRAJOWY

POZIOM KRAJOWY 4. Zarys polityki państwa a Strategia Strategia Rozwoju Edukacji Narodowej 2007-2013 Strategia Gospodarki Wodnej (do 2020r.) Krajowa Strategia Ochrony i Umiarkowanego Użytkowania Różnorodności Biologicznej Narodowa Strategia Rozwoju Kultury 2004- 2020 Strategia Rozwoju Sportu (do 2016 r.) Strategia Rozwoju Transportu (do 2013 r.) Strategia kierunkowa rozwoju informatyzacji Polski do roku 2013 POZIOM KRAJOWY

REGIONALNY POZIOM 4. Zarys polityki państwa a Strategia 22.Regionalny Program Operacyjny województwa podkarpackiego 2007-2013, 23.Strategia Rozwoju Województwa Podkarpackiego Na Lata 2007 – 2020, 24.Program ochrony środowiska dla Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2010, z uwzględnieniem lat 2011- 2014 25.Program Opieki nad Zabytkami w województwie podkarpackim na lata 2006 - 2009 REGIONALNY POZIOM

POZIOM LOKALNY 4. Zarys polityki państwa a Strategia 26.Strategia Rozwoju Powiatu Mieleckiego na lata 2000 - 2010, 27.Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego miasta Mielca, 28.Program Ochrony Środowiska dla miasta Mielca na lata 2005 – 2012, 29.Program Gospodarki Odpadami miasta Mielca 30.Lokalny Program Rewitalizacji dla miasta Mielca, 31.Wieloletni Program Gospodarowania Mieszkaniowym Zasobem Gminy Miejskiej Mielec na Lata 2002 – 2007. POZIOM LOKALNY

Obszary strategiczne: CZĘŚĆ II – Cele i sformułowania Strategii Wizja Misja Cele strategiczne Matryca-Powiązanie celów strategicznych z celami dokumentów strategicznych określających rozwój miasta Mielca, regionu i kraju. Obszary strategiczne: 11.1. Rozwój zasobów ludzkich 11.2. Rozwój przedsiębiorczości 11.3. Zagospodarowanie przestrzenne 11.4. Infrastruktura techniczna i społeczna 11.5. Środowisko naturalne 11.6. Rewitalizacja miasta 11.7. Budownictwo mieszkaniowe , w tym komunalne

Wizją miasta MIELEC w 2015 roku jest: "MIELEC, nowoczesnym i bezpiecznym miastem, które zapewnia warunki wszechstronnego rozwoju, zwłaszcza dogodnego życia, osiedlania się, kształcenia oraz prowadzenia działalności gospodarczej i społecznej. Miastem, w którym mieszkańcy mogą na europejskim poziomie zaspokajać swoje potrzeby oraz rozwijać i kształtować swoje postawy, uzdolnienia, aspiracje zawodowe, intelektualne, kulturalno-duchowe i twórcze jak również dbać o swój rozwój fizyczny". WIZJA Wizją miasta MIELEC w 2015 roku jest:

Misja spełniająca wizję: Misją władz miasta MIELCA jest stwarzanie warunków do długofalowego, zrównoważonego rozwoju opartego na wiedzy, przedsiębiorczości, zapewniającego wzrost zatrudnienia i poprawę warunków życia mieszkańców z zachowaniem wartości kulturowych i środowiskowych. Misja spełniająca wizję:

I. UTRZYMANIE ODPOWIEDNIEGO TEMPA WZROSTU ROZWOJU MIASTA ORAZ ZWIĘKSZENIE ATRAKCYJNOŚCI POSIADANEGO RYNKU PRACY. CELE STRATEGICZNE II. BUDOWANIE WIZERUNKU MIASTA PRZYSZŁOŚCI, MIEJSCA GDZIE WARTO MIESZKAĆ, UCZYĆ SIĘ, PRACOWAĆ I WYPOCZYWAĆ. III. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ PRZESTRZENNY MIASTA ZAPEWNIAJĄCY DBAŁOŚĆ O ŚRODOWISKO I ZACHOWANIE DÓBR KULTURY..

CELE STRATEGICZNE IV. PODNIESIENIE KONKURENCYJNOŚCI GOSPODARCZEJ MIELCA W REGIONIE PODKARPACIA. V. WYKORZYSTANIE I WZMOCNIENIE POTENCJAŁU NAUKOWEGO, KULTURALNEGO I ŚRODOWISKOWEGO DLA POPRAWY JAKOŚCI ŻYCIA MIESZKAŃCÓW ORAZ PRZYCIĄGANIA NOWYCH MIESZKAŃCÓW DO MIELCA.

I. UTRZYMANIE ODPOWIEDNIEGO TEMPA WZROSTU ROZWOJU MIASTA ORAZ ZWIĘKSZENIE ATRAKCYJNOŚCI POSIADANEGO RYNKU PRACY. CELE OPERACYJNE [CO1.1.] Tworzenie przyjaznego klimatu dla lokowania w mieście kapitału inwestycyjnego szczególnie w Specjalnej Strefie Ekonomicznej "EURO-PARK MIELEC" oraz w Mieleckim Parku Przemysłowym. [CO1.2.] Wspieranie zwiększania dostępności oraz ułatwianie wdrażania nowoczesnych technologii w szkołach, przedsiębiorstwach, firmach sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MSP), w celu polepszenia wyników finansowych, unowocześnienia produkcji oraz podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw.

I. UTRZYMANIE ODPOWIEDNIEGO TEMPA WZROSTU ROZWOJU MIASTA ORAZ ZWIĘKSZENIE ATRAKCYJNOŚCI POSIADANEGO RYNKU PRACY. CELE OPERACYJNE [CO1.3.] Stworzenie korzystnych warunków finansowych dla rozwoju przedsiębiorstw i zakładania nowych podmiotów, modernizację i rozwój sektora MSP, przy wykorzystaniu m.in. regionalnych funduszy gwarancyjnych i pożyczkowych oraz dotacji z Unii Europejskiej. [CO1.4.]Wzmacnianie roli instytucji okołobiznesowych pełniących funkcje doradcze dla sektora MSP m.in. poprzez wspólne tworzenie programów wspierania przedsiębiorczości, rozwijania pomiędzy firmami konsultingowymi współpracy ułatwiającej pozyskiwanie funduszy z Unii Europejskiej i efektywne ich wykorzystanie przez MSP.

II. BUDOWANIE WIZERUNKU MIASTA PRZYSZŁOŚCI, MIEJSCA GDZIE WARTO MIESZKAĆ, UCZYĆ SIĘ, PRACOWAĆ I WYPOCZYWAĆ. CELE OPERACYJNE [CO 2.1.] Wprowadzenie systemu zachęt i instrumentów wsparcia dla młodych ludzi kończących różne typy szkół, aby chcieli swoją przyszłość osobista i zawodową związać z Mielcem, a tych, którzy wyjechali zachęcić do powrotu. [CO 2.2.]Przygotowanie, atrakcyjnych, kompleksowo uzbrojonych terenów pod budownictwo mieszkaniowe, wspieranie zagospodarowania osiedli mieszkaniowych w infrastrukturę sportowo-rekreacyjną i bazę kulturową.

II. BUDOWANIE WIZERUNKU MIASTA PRZYSZŁOŚCI, MIEJSCA GDZIE WARTO MIESZKAĆ, UCZYĆ SIĘ, PRACOWAĆ I WYPOCZYWAĆ. CELE OPERACYJNE [CO 2.3.] Opracowanie „Strategii Długofalowego Rozwoju Sektora Mieszkaniowego na terenie miasta Mielca w latach 2007-2013” , która posłuży do pełnego zdiagnozowania zapotrzebowania mieszkaniowego na terenie miasta. Będzie podstawą do określenia wielkości potrzeb inwestycyjnych w zakresie budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego czy indywidualnego. Posłuży także do obliczenia wielkości realnego zapotrzebowania na mieszkania komunalne i socjalne na terenie gminy miejskiej Mielec oraz zdiagnozuje możliwości pozyskiwania mieszkań w ramach rewitalizacji posiadanych zasobów mieszkaniowych, zaadoptowania różnych budynków na cele mieszkalne, lub określenia ilości mieszkań do wybudowania wykorzystując różne instrumenty finansowe np. Fundusz Rozwoju Miasta czy też Lokalny Program Rewitalizacji.

II. BUDOWANIE WIZERUNKU MIASTA PRZYSZŁOŚCI, MIEJSCA GDZIE WARTO MIESZKAĆ, UCZYĆ SIĘ, PRACOWAĆ I WYPOCZYWAĆ. CELE OPERACYJNE [CO 2.4.] Wdrażanie nowoczesnych metod kształcenia dzieci i młodzieży, sprawdzonych systemów ustawicznego kształcenia dorosłych oraz programów autorskich, stworzenie nowoczesnej bazy naukowo-dydaktycznej. [CO 2.5.] Wypracowanie polityki transportowej miasta zawierającej długofalowy projekt zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego, z uwzględnieniem modernizacji infrastruktury komunikacji miejskiej, również pod względem jej dostępności dla wszystkich grup społecznych (osoby niepełnosprawne, osoby starsze). [CO 2.6.] Pielęgnowanie środowiska przyrodniczego, zwiększenie i zagospodarowanie obszarów parkowo – rekreacyjnych.

II. BUDOWANIE WIZERUNKU MIASTA PRZYSZŁOŚCI, MIEJSCA GDZIE WARTO MIESZKAĆ, UCZYĆ SIĘ, PRACOWAĆ I WYPOCZYWAĆ. CELE OPERACYJNE [CO 2.7.] Rozwijanie współpracy międzyregionalnej, udział w wydarzeniach regionalnych, krajowych i zagranicznych, umożliwiających promocję MIELCA i jego atrakcji. [CO 2.8.] Utworzenie Funduszu Rozwoju Miasta jako nowoczesnego, innowacyjnego , odnawialnego instrumentu finansowego, wspierającego projekty miejskie, dostarczającego rozwiązania w zakresie finansowania projektów dot. rewitalizacji i rozwoju miast. [CO 2.9.] Rozbudowa w oparciu o Fundusz Rozwoju Miasta projektów związanych z rozwojem infrastruktury miejskiej, budownictwem mieszkaniowym, transportem i innymi przedsięwzięciami związanymi z realizacją celów publicznych przy udziale partnerów prywatnych w ramach PPP.

III. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ PRZESTRZENNY MIASTA ZAPEWNIAJĄCY DBAŁOŚĆ O ŚRODOWISKO I ZACHOWANIE DÓBR KULTURY. CELE OPERACYJNE [CO 3.1.]Zachowanie zasobów różnorodności biologicznej oraz zapewnienie powiązań przestrzennych w systemie obszarów zielonych szczególnie poprzez rozszerzenie prawnej ochrony przyrody na terenie miasta (np. zespół przyrodniczo-krajobrazowy dla doliny rzeki Wisłoki, wprowadzenie ochrony projektowanych pomników przyrody). [CO 3.2.] Prowadzenie pełnej waloryzacji przyrodniczej i wprowadzanie elementów przyrodniczego monitoringu środowiska miasta,

III. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ PRZESTRZENNY MIASTA ZAPEWNIAJĄCY DBAŁOŚĆ O ŚRODOWISKO I ZACHOWANIE DÓBR KULTURY. CELE OPERACYJNE [CO 3.3.] Łączenie zadań w zakresie ochrony i rekonstrukcji przestrzeni przyrodniczej z ochroną i rekonstrukcją obiektów zabytkowych. [CO 3.4.] Zagospodarowanie rekreacyjne lasów wschodniej części miasta (w tym Stawy Cyranowskie) w zgodzie z wymogami ochrony przyrody i ochrony środowiska. [CO 3.5.]Wykorzystanie nowych technologii w przemyśle skutkujące wzrostem czystości powietrza, wpływające na czystość wód oraz gleb.

III. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ PRZESTRZENNY MIASTA ZAPEWNIAJĄCY DBAŁOŚĆ O ŚRODOWISKO I ZACHOWANIE DÓBR KULTURY. CELE OPERACYJNE [CO 3.6.]Kontynuacja realizacji programu likwidacji niskiej emisji, emisji gazów cieplarnianych oraz szersze wykorzystanie odnawialnych źródeł energii przyczyniające się do polepszenia jakości powietrza. [CO 3.7.]Wspieranie przeprofilowywania zakładów silnie zanieczyszczających powietrze w mieście, w celu likwidacji nadmiernej i szkodliwej emisji. [CO 3.8.]Przebudowanie i rozbudowa układu komunikacyjnego, wprowadzanie alternatywnych środków komunikacji zbiorowej i indywidualnej , ze szczególnym uwzględnieniem dróg międzyosiedlowych, parkingów , poszerzeniem infrastruktury ścieżek rowerowych.

[CO 3.9.] Wdrożenie sprawnego systemu monitorowania jakości powietrza. III. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ PRZESTRZENNY MIASTA ZAPEWNIAJĄCY DBAŁOŚĆ O ŚRODOWISKO I ZACHOWANIE DÓBR KULTURY. CELE OPERACYJNE [CO 3.9.] Wdrożenie sprawnego systemu monitorowania jakości powietrza. [CO 3.10.]Efektywne zarządzanie gospodarką wodno-ściekową, odpadami w celu ochrony i poprawy jakości wód podziemnych i zapobieganiu zanieczyszczeniom wód powierzchniowych, m.in. poprzez wprowadzenie systemu podczyszczania wód deszczowych. [CO 3.11.]Kompleksowe rozwiązanie problemu odpadów biodegradowalnych, w tym osadów, ściekowych z wykorzystaniem kompostowania oraz termicznych metod utylizacji.

III. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ PRZESTRZENNY MIASTA ZAPEWNIAJĄCY DBAŁOŚĆ O ŚRODOWISKO I ZACHOWANIE DÓBR KULTURY. CELE OPERACYJNE [CO 3.12.]Zwiększenie bezpieczeństwa zaopatrzenia ludności w wodę pitną, [CO 3.13.] Zmniejszenie zagrożeń powodziowych, m.in. poprzez budowę wałów przeciwpowodziowych, utrzymywanie odpowiedniego stanu rowów melioracyjnych i rozbudowę systemów wczesnego ostrzegania. [CO 3.14.] Wdrażanie rozwiązań inwestycyjnych (w tym technologicznych o cechach innowacji) na rzecz ograniczania hałasu komunikacyjnego u źródła.

IV. PODNIESIENIE KONKURENCYJNOŚCI GOSPODARCZEJ MIELCA W REGIONIE PODKARPACIA CELE OPERACYJNE [CO 4.1]Integracja systemów transportowych Mielca, pozostałych gmin powiatu i sąsiednich ośrodków miejskich, z uwzględnieniem potencjalnych możliwości wykorzystania mieleckiego lotniska w przewozach krajowych i międzynarodowych, [CO 4.2] Stworzenie systemu zachęt inwestycyjnych, przeprowadzanie systematycznych badań gospodarczo-społecznych i monitorowanie rynku, [CO 4.3] Wsparcie restrukturyzacji i rozwoju istniejących i nowych dziedzin gospodarki w celu zwiększenia produktywności i rentowności lokalizowanych w mieście podmiotów gospodarczych, promowanie nowych form działalności,

IV. PODNIESIENIE KONKURENCYJNOŚCI GOSPODARCZEJ MIELCA W REGIONIE PODKARPACIA CELE OPERACYJNE [CO 4.4] Promocję gospodarczą miasta, udostępnianie zgromadzonej informacji na temat przygotowanych terenów inwestycyjnych, przygotowanej infrastruktury, zasobów rynku pracy, lokalnych preferencji władz samorządowych, zachęt inwestycyjnych, lokalnych firm przygotowanych do kooperacji, czy warunków życia społecznego ułatwiających podejmowanie decyzji inwestycyjnych. [CO 4.5] Wspieranie rozwoju Mieleckiego Parku Przemysłowego poprzez modernizację i rozbudowę istniejącej infrastruktury technicznej oraz budowę nowej infrastruktury niezbędnej dla prawidłowego funkcjonowania parku,

IV. PODNIESIENIE KONKURENCYJNOŚCI GOSPODARCZEJ MIELCA W REGIONIE PODKARPACIA III. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ PRZESTRZENNY MIASTA ZAPEWNIAJĄCY DBAŁOŚĆ O ŚRODOWISKO I ZACHOWANIE DÓBR KULTURY. CELE OPERACYJNE [CO 4.6] Rozwój infrastruktury miejskiej poprzez poprawę komunikacji miejskiej, uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej oraz zabezpieczeń przeciwpowodziowych, gospodarki odpadami, wspieranie rozwoju stosowania niekonwencjonalnych źródeł energii oraz redukcji zanieczyszczeń powietrza i ochrony przed hałasem, wspieranie rozwoju infrastruktury badawczej i instytucji otoczenia biznesu oraz rozwoju zaplecza kulturalnego, sportowego i rekreacyjnego,

IV. PODNIESIENIE KONKURENCYJNOŚCI GOSPODARCZEJ MIELCA W REGIONIE PODKARPACIA III. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ PRZESTRZENNY MIASTA ZAPEWNIAJĄCY DBAŁOŚĆ O ŚRODOWISKO I ZACHOWANIE DÓBR KULTURY. CELE OPERACYJNE [CO 4.7] Rozwój infrastruktury społeczeństwa informacyjnego: popularyzację internetu, zwiększenie dostępności i podniesienie wiedzy komputerowej - szczególnie wśród młodzieży, zwiększenie dostępu do nowoczesnych sieci telefonicznych, światłowodowych dających możliwość szybkich, dobrej jakości połączeń internetowych, umożliwiających rozwój szerokiego wachlarza usług informatycznych, szczególnie w zakresie usług administracyjnych, edukacyjnych i gospodarczych, będących niezbędnym warunkiem do sprawnego funkcjonowania miasta i jego obecności na rynku europejskim.

V. WYKORZYSTANIE I WZMOCNIENIE POTENCJAŁU NAUKOWEGO, KULTURALNEGO I ŚRODOWISKOWEGO DLA POPRAWY JAKOŚCI ŻYCIA MIESZKAŃCÓW ORAZ PRZYCIĄGANIA NOWYCH MIESZKAŃCÓW DO MIELCA. III. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ PRZESTRZENNY MIASTA ZAPEWNIAJĄCY DBAŁOŚĆ O ŚRODOWISKO I ZACHOWANIE DÓBR KULTURY. CELE OPERACYJNE [CO 5.1.] Rozwój współpracy z samorządami, przedsiębiorcami, naukowcami i organizacjami pozarządowymi na rzecz: kontynuacji i poszerzenia współpracy międzynarodowej wspierającej rozwój: gospodarczy, edukacyjny, naukowo-techniczny, ochrony środowiska, kultury, sportu i rekreacji, podniesienia kwalifikacji kadr administracji samorządowej w celu uczestniczenia w europejskiej polityce spójności, doskonalenie umiejętności programowania, wdrażania, monitorowania, kontrolowania i stosowania procedur współfinansowania oraz zarządzania projektami dofinansowanymi z funduszy strukturalnych, międzynarodowych programów pomocowych, międzynarodowych instytucji finansowych,

V. WYKORZYSTANIE I WZMOCNIENIE POTENCJAŁU NAUKOWEGO, KULTURALNEGO I ŚRODOWISKOWEGO DLA POPRAWY JAKOŚCI ŻYCIA MIESZKAŃCÓW ORAZ PRZYCIĄGANIA NOWYCH MIESZKAŃCÓW DO MIELCA. III. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ PRZESTRZENNY MIASTA ZAPEWNIAJĄCY DBAŁOŚĆ O ŚRODOWISKO I ZACHOWANIE DÓBR KULTURY. CELE OPERACYJNE przygotowania i realizacji wspólnych, regionalnych projektów dofinansowanych z Unii Europejskiej, dotyczących podnoszenia kwalifikacji, dostosowania pracowników do zmian technologicznych i rynkowych oraz rozwoju przedsiębiorczości, w celu zwiększenia konkurencyjności, podnoszenia jakości życia mieszkańców oraz zapewnienia ochrony środowiska, uczestniczenia w lokalnych porozumieniach na rzecz zatrudnienia, poradnictwa i informacji zawodowej, szerokiego udostępniania informacji zawodowej wynikającej z prowadzonych analiz rynku pracy,

V. WYKORZYSTANIE I WZMOCNIENIE POTENCJAŁU NAUKOWEGO, KULTURALNEGO I ŚRODOWISKOWEGO DLA POPRAWY JAKOŚCI ŻYCIA MIESZKAŃCÓW ORAZ PRZYCIĄGANIA NOWYCH MIESZKAŃCÓW DO MIELCA. III. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ PRZESTRZENNY MIASTA ZAPEWNIAJĄCY DBAŁOŚĆ O ŚRODOWISKO I ZACHOWANIE DÓBR KULTURY. CELE OPERACYJNE wspierania rozwoju edukacji na wszystkich poziomach kształcenia, umożliwiającej przygotowanie społeczeństwa do wymogów i sprostania konkurencji europejskiego rynku pracy poprzez dostosowanie systemu kształcenia do zmieniających się uwarunkowań demograficznych oraz wymagań standardów europejskich, tworzenia nowych kierunków nauczania, ograniczenia naboru na kierunki nie gwarantujące możliwości zatrudnienia, wspierania szerokiego stosowania innowacyjnych rozwiązań oraz nowoczesnych technologii w przedsiębiorstwach, na uczelniach, w szkołach oraz przy rozbudowie infrastruktury, otoczenia opieką twórców kultury, wprowadzenia i rozwoju instytucji stypendiów artystycznych

V. WYKORZYSTANIE I WZMOCNIENIE POTENCJAŁU NAUKOWEGO, KULTURALNEGO I ŚRODOWISKOWEGO DLA POPRAWY JAKOŚCI ŻYCIA MIESZKAŃCÓW ORAZ PRZYCIĄGANIA NOWYCH MIESZKAŃCÓW DO MIELCA. III. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ PRZESTRZENNY MIASTA ZAPEWNIAJĄCY DBAŁOŚĆ O ŚRODOWISKO I ZACHOWANIE DÓBR KULTURY. CELE OPERACYJNE wspierania instytucji oraz inicjatyw lokalnych i ponadlokalnych w sferze kultury profesjonalnej i masowej, oraz na rzecz rozwoju wykorzystującego potencjał i tradycje miasta Mielec, wspierania rozbudowy, modernizacji i adaptacji oraz poprawy wyposażenia obiektów bazy kulturalnej, bazy sportowej i rekreacyjnej dla organizowania międzynarodowych, krajowych i regionalnych wydarzeń kulturalnych i sportowych, w celu podniesienia atrakcyjności miasta oraz poszerzenia oferty turystycznej.

V. WYKORZYSTANIE I WZMOCNIENIE POTENCJAŁU NAUKOWEGO, KULTURALNEGO I ŚRODOWISKOWEGO DLA POPRAWY JAKOŚCI ŻYCIA MIESZKAŃCÓW ORAZ PRZYCIĄGANIA NOWYCH MIESZKAŃCÓW DO MIELCA. III. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ PRZESTRZENNY MIASTA ZAPEWNIAJĄCY DBAŁOŚĆ O ŚRODOWISKO I ZACHOWANIE DÓBR KULTURY. CELE OPERACYJNE [CO 5.2.] Rozwój współpracy z spółdzielniami i wspólnotami mieszkaniowymi w zakresie poprawy warunków życia w osiedlach miasta: polepszenie dostępu do obiektów sportowo-rekreacyjnych, obiektów kultury w celu rozwoju sportu rodzinnego, masowego oraz zapewnienia wzrostu udziału mieszkańców w wydarzeniach kulturalnych, sportowych, podniesienia poziomu czytelnictwa, etc., modernizację i usprawnienie funkcjonowania komunikacji miejskiej; przygotowanie szybszych, bezpieczniejszych powiązań komunikacyjnych między poszczególnymi osiedlami miasta oraz przygotowanie infrastruktury sprzyjającej wdrożeniu programu wykorzystania i zwiększenia udziału w ruchu miejskim alternatywnych środków transportu publicznego (np. ścieżki rowerowe), dbałość o tereny zieleni, czystość i estetykę miasta.

V. WYKORZYSTANIE I WZMOCNIENIE POTENCJAŁU NAUKOWEGO, KULTURALNEGO I ŚRODOWISKOWEGO DLA POPRAWY JAKOŚCI ŻYCIA MIESZKAŃCÓW ORAZ PRZYCIĄGANIA NOWYCH MIESZKAŃCÓW DO MIELCA. III. ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ PRZESTRZENNY MIASTA ZAPEWNIAJĄCY DBAŁOŚĆ O ŚRODOWISKO I ZACHOWANIE DÓBR KULTURY. CELE OPERACYJNE [CO 5.3.] Rozwój zintegrowanego systemu pomocy dla osób starszych i niepełnosprawnych: Sukcesywne dostosowywanie obiektów publicznych do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych. Wypracowanie systemu ułatwień w dostępie do usług publicznych szczególnie związanych z pomocą społeczną i ochrona zdrowia. Wypracowanie mechanizmów ułatwiających zamianę mieszkań większych na mniejsze i zlokalizowanych na niższych piętrach.

[CF1.]Utrzymanie wzrostu dochodów i kosztów gminy miejskiej Mielec według równania: wskaźnik inflacji + 1,5% CELE FINANSOWE 2.[CF2.] Utrzymanie 17%-wego (z budżetu gminy) -poziomu dofinansowania wydatków majątkowych ( z przeznaczeniem na inwestycje).

CELE FINANSOWE 3. [CF 3.] Zaplanowanie realizacji inwestycji na terenie Mielca w zależności od przyjętego po analizie możliwości finansowania inwestycji WARIANTU pozyskiwania środków finansowych:

ROZWIĄZANIE TYPU: A WARIANT I 60% MOŻLIWOŚCI ZADŁUŻENIA GMINY MIEJSKIEJ WIELKOŚC ŚRODKÓW PRZEZNACZANYCH NA INWESTYCJE z budżetu FINANSOWANIE INWESTYCJI WARIANT I 60% + 50% z 17%budżetu przeznaczonego na inwestycje jako 100% kosztów inwestycji WARIANT II 50% WARIANT III 40% WARIANT IV 30%

ROZWIĄZANIE TYPU: B WARIANT MOŻLIWOŚCI ZADŁUŻENIA GMINY MIEJSKIEJ WIELKOŚC ŚRODKÓW PRZEZNACZANYCH NA INWESTYCJE z budżetu FINANSOWANIE INWESTYCJI WARIANT I 60% + 50% z 17%budżetu przeznaczonego na inwestycje jako 15 % kosztów inwestycji WARIANT II 50% WARIANT III 40% WARIANT IV 30%

CELE FINANSOWE 4) [CF 4.] Opracowanie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego i Wieloletniego Planu Finansowego na lata 2007-2015, które będą podstawa do przygotowania dokumentacji aplikacyjnej do funduszy zewnętrznych w tym do UE i EOG na wpisane w nie zadania inwestycyjne i społeczne, przy wykorzystaniu najbardziej efektywnego i bezpiecznego dla budżetu miasta wariantu finansowego.

CELE FINANSOWE Z przeprowadzonej oceny możliwości inwestycyjnej gminy miejskiej Mielec najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest wariant IV z wersji B. Zakłada poziom zadłużenia gminy miejskiej do 30% rocznego budżetu i przeznaczenie 50% z 17% wydatków majątkowych na wkład własny – oczywiście przy założeniu pozyskania 85%wartości inwestycji w formie dotacji z funduszy zewnętrznych, w tym UE i EOG.

WARTOŚC INWESTYCJI Z DOTACJĄ 85% CELE FINANSOWE WARTOŚC INWESTYCJI Z DOTACJĄ 85% W tym wariancie możliwości inwestycyjne gminy miejskiej Mielec w roku 2008 , jako I roku realizacji procesów inwestycyjnych w oparciu o niniejszą strategię i opracowane WPI i WPF wynoszą łącznie: 32 421 898 PLN Kredyt 30% budżetu 278 486 480 PLN 9 351 074 PLN 50% z zaplanowanej kwoty z budżetu na ( ok. 17% ) wydatki majątkowe 236 713 508 PLN Wysokość możliwych dotacji z funduszy zewnętrznych , w tym UE i EOG (85% wartości inwestycji )

WARTOŚC INWESTYCJI BEZ DOTACJI CELE FINANSOWE WARTOŚC INWESTYCJI BEZ DOTACJI W tym wariancie możliwości inwestycyjne gminy miejskiej Mielec w roku 2008 , jako I roku realizacji procesów inwestycyjnych w oparciu o niniejszą strategię i opracowane WPI i WPF wynoszą łącznie: 41 772 972 PLN 9 351 074 PLN 50% z zaplanowanej kwoty z budżetu na ( ok. 17% ) wydatki majątkowe 32 421 898 PLN Kredyt 30% budżetu

CELE FINANSOWE [CF 5.] Systemowe pozyskiwanie zgodnie z założeniami określonymi w niniejszej strategii i opracowanych na jej podstawie WPI i WPF zewnętrznych środków finansowych na wspołfinansowanie zadań inwestycyjnych i społecznych w wysokości do 85% wartości budżetów.

CZĘŚĆ II – Cele i sformułowania Strategii 12.Współpraca zewnętrzna: 12.1.Współpraca regionalna 12.2.Współpraca zagraniczna

13. Analiza budżetów Gminy lata 2006 -2007 CZEŚĆ III- Prognoza finansowa Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego MIASTA. 13. Analiza budżetów Gminy lata 2006 -2007 14. Prognoza dochodów i wydatków gminy na lata 2007 – 2020 15.Ocena możliwości finansowych gminy w zakresie realizacji inwestycji 15.1.Prognoza możliwości inwestycyjnych gminy miejskiej Mielec 2007-2020 15.2.Mapa pozycjonowani środków finansowych ze źródeł zewnętrznych, w tym funduszy UE i EOG na zadania realizowane w ramach Strategii w latach 2007 – 2013

CZEŚĆ IV- ZARZĄDZANIE STRATEGIĄ . 16.Organizacja prac nad strategią – system komunikacji i udział mieszkańców w realizacji Strategii 17.Utworzenie Funduszu Rozwoju Miasta Mielca 18.Partnerstwo Publiczno-Prywatne PPP 19.Harmonogram realizacji Strategii 20.Monitoring i ewaluacja 21.Procedury uaktualniania

CZEŚĆ V- Marketing Strategii 22.Promocja Strategii 23.Wizerunek miasta MIELEC 24.Uczestnicy promocji 25.Strona Internetowa 26.Public Relations 27.Nawiązanie do marketingu terytorialnego 28.Podsumowanie 29.Bibliografia 30.Spis tabel, wykresów, map

CZEŚĆ VI- ZAŁĄCZNIKI 31. Sprawozdanie z badania ankietowego: Kim jesteśmy ?Dokąd zmierzamy? 32. Zestawienie zadań inwestycyjnych zgłoszonych przez beneficjentów uczestniczących w konsultacjach społecznych, które stanowią bazę wyjściowa do WPI i WPF 33. Mapa pozycjonowani funduszy zewnętrznych , w tym funduszy UE i EOG na współfinansowanie zadań inwestycyjnych i społecznych gminy miejskiej Mielec w latach 2007 – 2015