KRAJOWA REZERWA WYKONANIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Advertisements

Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Stan wdrażania PO KL Bydgoszcz, 13 maja 2011 r.. Postęp finansowy.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plany działania na 2007 i 2008 rok dla regionalnych Priorytetów PO KL Wrocław,
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 6 września Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Możliwości dofinansowania działań edukacyjnych w województwie.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej wdrażane przez WUP w Lublinie Wdrażanie PO KL przez WUP w Lublinie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w latach
Program Operacyjny Kapitał Ludzki KOMPONENT REGIONALNY Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław,
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Program Operacyjny Kapitał Ludzki perspektywą rozwoju dla lokalnego rynku pracy województwa lubelskiego Agnieszka Pidek – Klepacz Biuro Europejskiego.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Wsparcie dla rozwoju technologii
Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie opolskim (z wyłączeniem Działania 8.2) 01 grudnia 2014 r. Jacek Suski Dyrektor Wojewódzkiego.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Program Operacyjny Kapitał Ludzki w województwie zachodniopomorskim Szczecin, dnia r.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO – 2020
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Dodatkowe środki dla regionu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Szczecin, dnia r.
Programowanie perspektywy finansowej
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat gostyniński otrzymał.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
PO KL Komponent Regionalny podsumowanie i rezultaty.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Instrumenty wsparcia dla dolnośląskiego rynku pracy w perspektywie finansowej 2014 – 2020 Wrocław – październik, 2015 r.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Działania z EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Szczecin, 16 grudnia 2015 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki listopada 2008 r.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
1 Toruń, 12 listopada 2007 Rynek pracy otwarty dla wszystkich – korzyści PO KL dla regionu.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Zapis prezentacji:

Krajowa Rezerwa Wykonania w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki

KRAJOWA REZERWA WYKONANIA Krajowa Rezerwa Wykonania (KRW) utworzona na podstawie art. 50 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 Wydzielono 3% alokacji na Cel Konwergencja w tym: Europejskiego Funduszu Społecznego – 300 221 937 euro Grudzień 2009 r. – przyjęcie przez KK NSRO Metodologii podziału Krajowej Rezerwy Wykonania w ramach krajowych oraz regionalnych programów operacyjnych Podział KRW na poziomie całego PO KL (Priorytet I-V oraz 16 województw (Priorytety VI-IX)) Dodatkowe środki dla ośmiu województw

KRYTERIA PODZIAŁU KRW kryterium tempa wydatkowania (stopień wykonania komponentu regionalnego/ priorytetu mierzony wykorzystaniem alokacji)

PODZIAŁ Krajowej Rezerwy Wykonania Województwo Alokacja UE na lata 2007-2013 KRW (EFS) Udział KRW w alokacji Warmińsko- Mazurskie 265 873 899 60 896 736 22,9% Zachodniopomorskie 260 538 163 54 807 063 21,0% Opolskie 148 185 479 44 455 644 30,0% Podkarpackie 367 465 797 42 627 715 11,6% Kujawsko- Pomorskie 340 389 165 36 538 041 10,7% Świętokrzyskie 269 867 322 30 448 369 11,3% Lubelskie 435 162 677 18 269 021 4,2% Pomorskie 319 177 487 12 179 348 3,8% OGÓŁEM   300 221 937 + 15% współfinansowania (52 980 342 EUR) = 353 202 279 EUR

PRZEZNACZENIE KRW wyznaczając obszary wymagające interwencji województwa opierały się na: kierunkach wsparcia wynikających z realizacji PO KL założeniach Strategii na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu EUROPA 2020 strategii rozwoju województwa analizie sytuacji społeczno-gospodarczej regionu na podstawie opracowań własnych i IZ PO KL wynikach badań ewaluacyjnych koncentracja KRW na wybranych, kluczowych obszarach

PRZEZNACZENIE KRW Planowany podział alokacji KRW w ramach Priorytetów PO KL

PRZEZNACZENIE KRW Planowany podział alokacji KRW wg kierunków wsparcia

PRZEZNACZENIE KRW Szacunkowy podział alokacji KRW wg kategorii interwencji Indykatywny podział alokacji KRW wg celów EU2020: smart growth - ok. 10% (kat. 63, 74) inclusive growth - ok. 90% (kat. 62, 64-73)

PRZEZNACZENIE KRW Planowany podział alokacji KRW wg województw

WOJEWÓDZTWO WARMIŃSKO-MAZURSKIE Mocne strony: Zmiany polityki skrajnie socjalnej na integracyjną, aktywizującą, zatrudnieniową Rozbudowany system finansowania dla przedsiębiorstw Potencjał rozwojowy branż strategicznych Słabe strony: Niekorzystna struktura bezrobocia (długotrwale bezrobotni, osoby bez kwalifikacji zawodowych, niepełnosprawni) Niedostosowanie popytu i podaży rynku pracy Wysokie uzależnienie dużych grup społecznych od świadczeń społecznych Niski stopień rozwoju przedsiębiorczości oraz słaby udział nowoczesnych technologii Niskie nakłady na szkolenia MSP Niski udział dzieci w wieku 3-5 lat w edukacji przedszkolnej, zwłaszcza na obszarach wiejskich 10

WOJEWÓDZTWO WARMIŃSKO-MAZURSKIE Obszar wsparcia Kierunki alokacji KRW (60 896 736 EUR) Wzmocnienie regionalnego systemu innowacji i rozwój branż strategicznych Monitorowanie trendów MŚP i wykorzystania innowacji Działania zwiększające świadomość innowacyjności Promowanie branż strategicznych w tym „srebrnej” i „zielonej” gospodarki Tworzenie sieci współpracy (klastry) Przeciwdziałanie marginalizacji osób młodych Wsparcie dla osób młodych pozostających bez zatrudnienia w tym poprzez wsparcie powiatowych urzędów pracy Inkubatory ekonomii społecznej dla osób młodych Przeciwdziałanie marginalizacji dzieci i młodzieży Długotrwały model wsparcia osób w wieku 50+ i osób niepełnosprawnych Kompleksowe wsparcie dla osób 50+ i osób niepełnosprawnych, w tym wykorzystujące nowe metody ich aktywizacji Szkolenia, kursy i poradnictwo zawodowe dla osób pracujących Wspieranie talentów i ich zatrzymanie w regionie Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy Promocja przedsiębiorczości wśród młodzieży, przedsiębiorczość akademicka Wspieranie rozwoju talentów w przedsiębiorstwach Rozwój instrumentów finansowych Wsparcie przedsiębiorczości oraz samozatrudnienia (instrumenty zwrotne i bezzwrotne) Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej Rozwój umiejętności miękkich Kompleksowe wsparcie zawierające elementy ukierunkowane na rozwój umiejętności miękkich Indywidualne i grupowe doradztwo zawodowe Mocne strony: Zmiany polityki skrajnie socjalnej na integracyjną, aktywizującą, zatrudnieniową Rozbudowany system finansowania dla przedsiębiorstw Potencjał rozwojowy branż strategicznych Słabe strony: Niekorzystna struktura bezrobocia (długotrwale bezrobotni, osoby bez kwalifikacji zawodowych, niepełnosprawni) Niedostosowanie popytu i podaży rynku pracy Wysokie uzależnienie dużych grup społecznych od świadczeń społecznych Niski stopień rozwoju przedsiębiorczości oraz słaby udział nowoczesnych technologii Niskie nakłady na szkolenia MSP Niski udział dzieci w wieku 3-5 lat w edukacji przedszkolnej, zwłaszcza na obszarach wiejskich 11

WOJEWÓDZTWO ZACHODNIOPOMORSKIE Mocne strony: Wysoki odsetek studiujących na kierunku nauka-inżynieria Relatywnie młoda struktura wiekowa społeczeństwa Dobrze funkcjonujące organizacje pozarządowe wspierające osoby niepełnosprawne Słabe strony: Wysoki poziom bezrobocia Liczne grupy i środowiska zagrożone marginalizacją Niedostateczny poziom inwestycji w nowoczesne technologie Nie w pełni dostosowana do potrzeb rynku pracy oferta edukacyjna Niedostateczna dostępność opieki przedszkolnej Dysproporcje rozwoju społeczno-ekonomicznego w układzie przestrzennym 12

WOJEWÓDZTWO ZACHODNIOPOMORSKIE Obszar wsparcia Kierunki alokacji KRW (54 807 063 EUR) Aktywizacja zawodowa osób pozostających bez zatrudnienia Nabycie lub zmiana kwalifikacji zawodowych osób w szczególnie niekorzystnej sytuacji na rynku pracy (kobiety, osoby niepełnosprawne, osoby 50+, osoby z terenów wiejskich, kadry przedsiębiorstw przechodzących procesy restrukturyzacyjne) poprzez szkolenia, staże, prace interwencyjne Wsparcie finansowe w zakresie zakładania działalności gospodarczej (instrumenty zwrotne i bezzwrotne) Wspieranie podmiotów ekonomii społecznej w celu zapobiegania wykluczeniu społeczno-zawodowemu Podnoszenie konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw Wzrost kwalifikacji pracowników poprzez specjalistyczne kursy i szkolenia Transfer wiedzy i innowacji pomiędzy sektorem naukowo-badawczym a sektorem przedsiębiorczości w regionie Realizacja programów rozwojowych szkół oraz podnoszenie jakości i atrakcyjności szkolnictwa zawodowego Dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy związanego ze zidentyfikowaniem mocnych stron regionu Wyrównanie dysproporcji regionalnych i wzrost spójności społecznej Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i bezrobociu na obszarach wiejskich (aktywne instrumenty rynku pracy i kompleksowe działania mające na celu wspieranie jednostek pomocy społecznej w realizacji ich zadań związanych z wykluczeniem społecznym) Tworzenie placówek przedszkolnych na terenach wiejskich Doradztwo zawodowe w szkołach (programy doradztwa zawodowego, system zindywidualizowanego doradztwa w zakresie kształtowania ścieżki edukacyjnej) Mocne strony: Wysoki odsetek studiujących na kierunku nauka-inżynieria Relatywnie młoda struktura wiekowa społeczeństwa Dobrze funkcjonujące organizacje pozarządowe wspierające osoby niepełnosprawne Słabe strony: Wysoki poziom bezrobocia Liczne grupy i środowiska zagrożone marginalizacją Niedostateczny poziom inwestycji w nowoczesne technologie Nie w pełni dostosowana do potrzeb rynku pracy oferta edukacyjna Niedostateczna dostępność opieki przedszkolnej Dysproporcje rozwoju społeczno-ekonomicznego w układzie przestrzennym 13

WOJEWÓDZTWO OPOLSKIE Mocne strony: Słabe strony: Najniższy w kraju wskaźnik rodzin korzystających z pomocy społecznej Względnie duża stabilność prowadzonej działalności gospodarczej Duża aktywność samorządu terytorialnego w przeciwdziałaniu ubóstwu i wykluczeniu społecznemu Słabe strony: Wysokie bezrobocie Relatywnie niski poziom przedsiębiorczości w regionie (stan zastany) Niski poziom współpracy pomiędzy środowiskiem naukowym a sektorem przedsiębiorstw Zróżnicowany poziom zagrożenia ubóstwem i wykluczeniem społecznym pomiędzy poszczególnymi powiatami 14

WOJEWÓDZTWO OPOLSKIE Obszar wsparcia Kierunki alokacji KRW (44 455 644 EUR) Uruchomienie niewykorzystanych zasobów pracy Wsparcie dla osób bez zatrudnienia, w tym osób biernych zawodowo prowadzące do zdobycia przez nich kwalifikacji niezbędnych do podjęcia zatrudnienia (szczególne wsparcie skierowane do osób niepełnosprawnych) Wsparcie dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz wykluczonych społecznie (w tym osób niepełnosprawnych) Wsparcie dla istniejących podmiotów integracji społecznej oraz instytucji otoczenia sektora ekonomii społecznej Wsparcie dla zmian w sferze struktury zatrudnienia Wsparcie dla przedsiębiorstw zamierzających podnieść kwalifikacje kadry zarządzającej i swoich pracowników, wsparcie doradcze dla MŚP Stymulowanie rozwoju kapitału społecznego Rozwój edukacji przedszkolnej poprzez tworzenie nowych placówek oraz wsparcie istniejących przedszkoli lub innych form wychowania przedszkolnego Wsparcie szkół i placówek oświatowych realizujących kształcenie ogólne poprzez realizację programów rozwojowych Rozwój przedsiębiorczości Wsparcie dla osób zamierzających rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w formie bezzwrotnej dotacji oraz nowych instrumentów zwrotnych, w tym wsparcie przedsiębiorczości akademickiej Wsparcie dla osób fizycznych oraz prawnych zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą w formie spółdzielni socjalnej Innowacyjność Wsparcie sieci współpracy pomiędzy naukowcami a przedsiębiorcami, w tym m.in. stypendia naukowe, staże i szkolenia praktyczne 15

WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Mocne strony: Relatywnie wysoki przyrost naturalny oraz korzystna struktura wiekowa zasobów ludzkich – wciąż demograficznie młode społeczeństwo; Wzrost liczby osób pracujących w przemyśle i budownictwie oraz usługach Dobrze rozwinięty przemysł lotniczy działający w oparciu o high-tech Słabe strony: Wysoka stopa bezrobocia Niekorzystna sytuacja na rynku pracy zwłaszcza osób do 25 lat oraz kobiet Duże zagrożenie wykluczeniem społecznym oraz ubóstwem Najniższy poziom przedsiębiorczości w kraju, zwłaszcza w sektorze MSP Niski poziom upowszechnienia edukacji przedszkolnej Kierunki edukacji niedostosowane do potrzeb rynkowych 16 16

WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Obszar wsparcia Kierunki alokacji KRW (42 627 715 EUR) Działania na rzecz aktywnej polityki rynku pracy Wsparcie finansowo-doradcze dla rozpoczynających działalność gospodarczą (instrumenty zwrotne i bezzwrotne) Podnoszenie kwalifikacji zawodowych zgodnych z zapotrzebowaniem na rynku pracy Umożliwienie zdobywania doświadczenia zawodowego poprzez staże i przygotowanie zawodowe Szukanie nowych innowacyjnych rozwiązań skutkujących wzrostem efektywności zatrudnieniowej osób do 25 r. ż. Działania na rzecz aktywnej polityki integracyjnej Rozwój aktywnej polityki integracyjnej w zakresie zapewnienia zatrudnienia możliwie największej liczbie osób zagrożonych ubóstwem oraz wykluczeniem społecznym (staże, subsydiowane zatrudnienie i zajęcia reintegracji zawodowej) Rozwijanie umiejętności i kompetencji społecznych, niezbędnych na rynku pracy Rozwój form i metod wsparcia w celu przezwyciężenia indywidualnych barier osób niepełnosprawnych w zakresie powrotu oraz utrzymania się na rynku pracy Działania na rzecz upowszechnienia edukacji przedszkolnej Udzielanie wsparcia na zakładanie oraz początkową fazę funkcjonowania nowych ośrodków wychowania przedszkolnego 17 17

WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE Mocne strony: Wzrost liczby osób pracujących w przemyśle i budownictwie oraz usługach Dobrze wykwalifikowana kadra służb instytucji pomocy społecznej i systemu oświaty Finansowanie przez podmioty gospodarcze 42,4% całości nakładów na działalność B+R w regionie (dla Polski 24,5%) Słabe strony: Wysoka stopa bezrobocia Utrzymujące się wysokie bezrobocie strukturalne, technologiczne oraz ukryte na obszarach wiejskich Rosnąca liczba osób i rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym Słaby dostęp do przedszkoli szczególnie na obszarach wiejskich Brak mechanizmów pozwalających na dostosowywanie programów badawczych uczelni do potrzeb gospodarki regionu 18

WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE Obszar wsparcia Kierunki alokacji KRW (36 538 041 EUR) Działania na rzecz upowszechnienia edukacji przedszkolnej Umożliwienie powstania nowych ośrodków przedszkolnych na terenach, na których nie funkcjonują dotąd tego typu placówki Promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Realizacja formy wsparcia w postaci instrumentów zwrotnych na podjęcie działalności gospodarczej oraz instrumentów bezzwrotnych dla osób z grup defaworyzowanych na rynku pracy Wsparcie na podejmowanie działalności gospodarczej w zakresie tworzenia spółek spin off/ spin out Integracja społeczna Działania na rzecz aktywizacji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym Stworzenie warunków umożliwiających korzystanie z dofinansowania większej liczby projektów mających na celu wsparcie dla osób niepełnosprawnych i osób po 50 r. ż. Stworzenie długofalowych działań wspierających osoby do 25 r. ż. w procesie wychodzenia z zagrożeń patologiami, ubóstwem i w powrocie na rynek pracy Tworzenie warunków dla tworzenia i funkcjonowania pozaszkolnych form integracji społecznej młodzieży 19

WOJEWÓDZTWO ŚWIĘTOKRZYSKIE Mocne strony: Dobrze rozwinięta sieć placówek szkoleniowych, instytucji szkolenia ustawicznego oraz zaplecze naukowe Rozwinięta baza przemysłowa i przetwórcza, złoża mineralne Doświadczenia w budowie infrastruktury społeczeństwa informacyjnego Słabe strony: Niski poziom zatrudnienia osób w wieku 15-24 lata Niski poziom przedsiębiorczości oraz niewystarczająco rozwinięta sieć infrastruktury technicznej Wysoki poziom bezrobocia rejestrowanego i długookresowego Niskie wyniki z części matematyczno-przyrodniczej na egzaminie gimnazjalnym Wysoki odsetek osób zagrożonych wykluczeniem społecznym 20

WOJEWÓDZTWO ŚWIĘTOKRZYSKIE Obszar wsparcia Kierunki alokacji KRW (30 448 369 EUR) Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu Wsparcie grup najbardziej zagrożonych wykluczeniem społecznym i ubóstwem: długotrwale bezrobotnych, niepełnosprawnych, w wieku 50+ Wsparcie samozatrudnienia osób bezrobotnych Preferowanie projektów, które zakładają innowacje społeczne na rzecz osób zagrożonych wykluczenie społecznym, programy aktywnej integracji, ukierunkowane na walkę z dyskryminacją Rozwój edukacji Tworzenie i rozwój placówek wychowania przedszkolnego z ukierunkowaniem wsparcia na tereny wiejskie Rozwijanie nowoczesnych metod kształcenia („e”), kompetencji kluczowych oraz kształcenia w zawodach związanych z zieloną gospodarką Poprawa sytuacji młodzieży na rynku pracy Ułatwienie młodzieży wchodzenia na rynek pracy (doradztwo, staże, szkolenia, udzielanie informacji) Propagowanie idei przedsiębiorczości wśród młodzieży w tym rozwój przedsiębiorczości akademickiej Zwiększenie innowacyjności gospodarki Szkolenia i doradztwo dla kadr przedsiębiorstw w zakresie wdrażania nowych technologii, w tym zwłaszcza ograniczenie emisji CO² (preferowane projekty realizowane przez wyższe uczelnie) Rozwój przedsiębiorczości opartej na wykorzystaniu nowych technologii Rozwój umiejętności zawodowych osób pracujących z własnej inicjatywy podejmujących kształcenie w zakresie zastosowania nowych technologii 21

WOJEWÓDZTWO LUBELSKIE Mocne strony: Wyższy niż na poziomie kraju poziom wykształcenia mieszkańców Wzrost liczby dzieci w wieku 3-5 lat uczęszczających do przedszkoli na terenach wiejskich Wzrost znaczenia MMŚP Wysoka aktywność w zakresie rozpoczynania działalności gospodarczej Słabe strony: Wysoki odsetek osób bezrobotnych, w tym osób długotrwale pozostających bez pracy Wysoki poziom ubóstwa i wykluczenia społecznego Niedostosowanie kierunków kształcenia do potrzeb regionalnego rynku pracy Niedostateczne wsparcie osób wykluczonych społecznie Niska innowacyjność przedsiębiorstw 22 22

WOJEWÓDZTWO LUBELSKIE Obszar wsparcia Kierunki alokacji KRW (18 269 021 EUR) Wsparcie dla przedsiębiorstw Ogólne i specjalistyczne szkolenia oraz doradztwo związane ze szkoleniami dla kadr zarządzających i pracowników przedsiębiorstw Doradztwo dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (MMŚP), w tym dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą Wsparcie przedsiębiorczości i samozatrudnienia Pilotażowe wdrożenie instrumentów zwrotnych na podjęcie działalności gospodarczej dla osób znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy, w tym w szczególności dla osób w wieku 15-24 lata oraz 50-64 lata Wsparcie edukacji przedszkolnej Tworzenie przedszkoli (w tym również uruchamianie innych form wychowania przedszkolnego) na obszarach i w środowiskach o niskim stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej (w szczególności na obszarach wiejskich) - ze szczególnym uwzględnieniem tzw. „białych plam” w edukacji przedszkolnej na terenie województwa, Aktywizacja zawodowa osób pozostających bez zatrudnienia Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy (w szczególności dla osób w wieku 50-64 lata i osób niepełnosprawnych) w postaci szkoleń prowadzących do podniesienia, uzupełnienia bądź zmiany kwalifikacji zawodowych powiązanych z subsydiowanym zatrudnieniem Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu poprzez aktywizację zawodową i społeczną osób zagrożonych wykluczeniem społecznym skierowane do osób najbardziej zagrożonych wykluczeniem społecznym (osoby niepełnosprawne, osoby niezatrudnione w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej, osoby w wieku 15-24 lata opuszczające instytucjonalne formy opieki zastępczej) 23 23

WOJEWÓDZTWO POMORSKIE Mocne strony: Wysoka przedsiębiorczość i aktywność mieszkańców Dominująca rola usług w strukturze gospodarki i zatrudnienia Duży potencjał naukowo-badawczy, rozwinięta branża wysokich technologii oraz znacząca liczba MŚP w regionie Wysoki odsetek osób z wykształceniem wyższym Słabe strony: Spadek poziomu zatrudnienia oraz wysokie bezrobocie, szczególnie na obszarach wiejskich Niskie nakłady na działalność badawczo-rozwojową, słabe powiązania nauki z gospodarką oraz niski poziom inwestycji Najsłabsze w kraju wyniki egzaminów zewnętrznych Niewystarczająca oferta okołobiznesowa 24

WOJEWÓDZTWO POMORSKIE Obszar wsparcia Kierunki alokacji KRW (12 179 348 EUR) Aktywizacja zawodowa i podwyższenie kwalifikacji zawodowych – wysoka jakość i elastyczność zasobów pracy w regionie Nowoczesne i innowacyjne metody aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych Programy stałego podnoszenia kwalifikacji pracowników w województwie Aktywizacja osób na obszarach słabych strukturalnie Elastyczne i multidyscyplinarne programy szkoleniowe Kształcenie o doskonalenie osób pracujących w ramach innowacyjnych branż rozwijających się w województwie (ICT, energia odnawialna, chemiczna, farmaceutyczna) Efektywność zatrudnieniowa – główny czynnik oceny działań prozatrudnioniowych Zwiększanie mobilności zawodowej i geograficznej mieszkańców regionu Wsparcie przedsiębiorczości – wysoki poziom przedsiębiorczości opartej o innowacje i branże przyszłości Stymulowanie i wspieranie samozatrudnienia mieszkańców regionu (wsparcie finansowo-doradcze dla rozpoczynających działalność gospodarczą - instrumenty zwrotne i bezzwrotne) poprzez: Kierunkowanie aktywności gospodarczej na perspektywiczne obszary, takie jak zielona gospodarka, srebrna gospodarka Wspieranie rozwoju firm typu spin off / spin out Zwiększanie atrakcyjności samozatrudnienia wśród absolwentów i studentów 25

HARMONOGRAM PODZIAŁU KRW Podział KRW w ramach PO KL styczeń 2011 r. Przedstawienie propozycji podziału KRW przez województwa Zatwierdzenie podziału KRW przez Komitet Koordynacyjny NSRO luty 2011 r. Określenie poziomu alokacji wg obszarów oraz poziomu wskaźników, które zostaną osiągnięte w ramach dodatkowych środków KRW luty/marzec 2011 r. Przekazanie zmian PO KL do KE czerwiec 2011 r. Planowane zatwierdzenie zmian w PO KL listopad/ grudzień 2011 r.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Zarządzania EFS Dziękuję za uwagę Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Zarządzania EFS tel. (22) 330 30 01 fax. (22) 330 30 31 www.efs.gov.pl