Wniosek o płatność w ramach działania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Advertisements

WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA ZASADY WYPEŁNIANIA WNIOSKU O PŁATNOŚĆ W RAMACH POIiŚ Ewa Proniewicz Departament.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
1 Oś 1 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów 4 listopad 2009 r.
Realizacja projektów systemowych w ramach Poddziałania i PO KL.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Sposób składania wniosków do działania 9.3 RPO WP Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
SCHEMAT II. PILOTAŻOWY PROGRAM LEADER +
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
Zasady wypełniania wniosku w ramach działania
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
WNIOSEK O PŁATNOŚĆ I ZAŁĄCZNIKI DO WNIOSKU – „Odnowa wsi
Rozliczanie finansowe projektów w ramach działania 2.3 Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego – przygotowanie wniosków o płatność,
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie Odnowa i rozwój wsi Czerwiec 2010.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH Czerwiec 2010 działanie Odnowa i rozwój wsi.
Opis dokumentów finansowych
Wymagania w zakresie sporządzania załączników
Wymagania w zakresie sporządzania załączników do wniosku beneficjenta o płatność w ramach priorytetu 1, 3 i 4 ZPORR Białystok, 29 czerwca 2005 r.
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
„Najistotniejsze informacje związane z rozliczaniem operacji oraz obowiązki Beneficjentów w zakresie wniosków o płatność” Krystyna Grygiel Dział Autoryzacji.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Załączniki do wniosku o płatność Toruń, 12 kwietnia 2006 r.
Procedury finansowe Toruń, grudzień 2005 r.. Wniosek o płatność podstawą ubiegania się o refundację poniesionych wydatków Wzór określony Rozporządzeniem.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Kraków, listopad 2005r. Oddział Weryfikacji i Potwierdzania Płatności Realizacja wniosków o płatność
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Zasady.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
Refundacje wynagrodzeń młodocianych pracowników
„Zasady poprawnego rozliczania projektów w ramach Programu Operacyjnego RYBY ” Pisz, r.
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
1. Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 – 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania.
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
Ul. Przy Rondzie 6, adres do korespondencji: ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks „Narodowy Program Przebudowy.
Finansowanie projektów z EFS w ramach Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Jachranka, 12 grudnia 2014 r. Najczęściej popełniane błędy przy rozliczaniu projektów realizowanych w ramach PROW
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa 12 grudnia 2013 roku 12 grudnia 2013 roku ROZLICZENIA KOSZTÓW w ramach działania Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r.1 Wrocław, 23 kwietnia 2009 r. P RAKTYCZNE ASPEKTY WYPEŁNIANIA WNIOSKU BENEFICJENTA O PŁATNOŚĆ.
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
Fundusz Współpracy 1 Jachranka, 25 stycznia 2005 Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL WNIOSEK O PŁATNOŚĆ.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zasady rozliczania wniosków o płatność w ramach Działania,,Odnowa i rozwój wsi” oraz „Wdrażanie lokalnych.
Procedura Finansowo - Księgowa w UMP. ZAKŁADANIE KONTA Wniosek o otwarcie konta dochodowego i wydatkowego dla projektu przekazywany jest do Wydziału Finansowego.
Działanie 1.1. POPC Instrukcja przygotowania Harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji projektu.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
Umowa o przyznaniu pomocy
UMOWA O PRZYZNANIU POMOCY
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
UROCZYSTE PRZEKAZANIE UMÓW W RAMACH PODDZIAŁANIA 19.2
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
Zapis prezentacji:

Wniosek o płatność w ramach działania Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Wniosek o płatność w ramach działania 313, 322, 323 „Odnowa i rozwój wsi” 17 września 2010 rok

Wniosek o płatność Wniosek o płatność wraz z załącznikami należy złożyć osobiście, przez pełnomocnika lub przez osobę upoważnioną Miejscem składania wniosków jest sekretariat Departamentu Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego ul. Augustyńskiego 2; pokój 300 A (III piętro) 80-819 Gdańsk; od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:45 – 15:45

Wniosek o płatność Beneficjent zobowiązuje się do spełnienia warunków określonych w Programie, ustawie i rozporządzeniu oraz realizacji operacji zgodnie z postanowieniami umowy, a w szczególności: poniesienia kosztów, stanowiących podstawę wyliczenia przysługującej Beneficjentowi pomocy, w formie rozliczenia bezgotówkowego, przeprowadzonego przelewem za pośrednictwem rachunku bankowego

Wniosek o płatność Kwalifikowalność wydatków: rozliczenia bezgotówkowe Początek okresu kwalifikowalności: koszty ogólne – poniesione po 1 stycznia 2007 r. pozostałe koszty – poniesione po dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy Koszty ogólne do wysokości 10 % pozostałych kosztów kwalifikowalnych

Wniosek o płatność-załączniki 1. Faktury i dokumenty o równoważnej wartości dowodowej Propozycja opisu na dokumentach księgowych (drugostronnie). Poniższy opis znajduje się na stronie internetowej DPROW w zakładce Działania samorządowe, Odnowa i rozwój wsi, Dokumenty związane z działaniem. Dokument księgowy zgodnie z Ustawą o rachunkowości powinien zawierać następujące elementy: Sprawdzono pod względem merytorycznym, Sprawdzono pod względem formalno - rachunkowym, Zatwierdzono do wypłaty, Dekretacja księgowa  (jeżeli dotyczy),

Wniosek o płatność-załączniki Pozostałe elementy opisu dokumentu księgowego: Nazwa działania: ”Odnowa i Rozwój wsi” Umowa o przyznanie pomocy nr ............ …………………………..z dnia ............................................... tytuł operacji………………………… Umowa z wykonawcą / zlecenie  z dostawcą  nr........ z dnia ...................(jeżeli dotyczy) Data i podpis osoby sporządzającej opis dokumentu

Wniosek o płatność-załączniki Adnotacja: wskazująca numer odrębnego konta – syntetycznego lub analitycznego albo kodu rachunkowego -  w przypadku Beneficjentów prowadzących pełną księgowość na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r.o rachunkowości (Dz.U.z 2009 r. Nr 152, poz. 1223z późn. zm.). albo wskazująca numer pozycji z „Zestawienia wszystkich dokumentów księgowych dotyczących operacji” – Beneficjenci nie prowadzący pełnej księgowość na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r.o rachunkowości (Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223z późn. zm.) Data i podpis osoby odpowiedzialnej za w/w wskazania.

Wniosek o płatność-załączniki Zgodnie ze zmieniającym Rozporządzeniem do Odnowy i Rozwoju Wsi z dnia 12 sierpnia 2010 r. §4 ust. 1 pkt. 2 w przypadku gdy zdarzenie powoduje poniesienie kosztów kwalifikowalnych należy stosować oddzielny system rachunkowości albo odrębny kod rachunkowy. Powyższe zapisy będą sprawdzane na etapie kontroli/wizytacji w miejscu. W przypadku nie stosowania się do zapisów Rozporządzenia koszty kwalifikowalne podlegające refundacji zostaną pomniejszone o 10%.

Wniosek o płatność-załączniki 2. Decyzja ostateczna o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego, jeżeli właściwy organ nałożył taki obowiązek w wydanym pozwoleniu na budowę lub nałożył taki obowiązek innymi decyzjami (oryginał lub kopia). Należy dostarczyć decyzję z pieczęcią Powiatowego/ Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego „Decyzja stała się ostateczna z dniem…”

Wniosek o płatność-załączniki 3. Dokumenty potwierdzające odbiór/wykonanie prac: Protokoły odbioru robót; Protokoły z odbioru, zamontowania i uruchomienia urządzeń; Protokoły odbioru wyposażenia z wykazem wszystkich dostarczonych pozycji; Inne protokoły odbioru/przekazania do użytkowania poszczególnych części/całości projektu Wszystkie zakupione maszyny, urządzenia muszą być zamontowane oraz uruchomione. Protokoły odbioru robót: mogą być sporządzone odrębnie do każdej faktury lub zbiorczo dla kilku faktur np. gdy występuje ten sam wykonawca; powinny być podpisane przez wszystkich członków komisji reprezentujących wykonawcę i inwestora;

Wniosek o płatność-załączniki 4. Dokumenty potwierdzające przyznanie dotacji lub dofinansowania oraz opis sposobu ich rozliczenia: dokument powinien zawierać czytelny i nie budzący wątpliwości opis sposobu rozliczenia środków finansowych przeznaczonych na zakres rzeczowy, który pokrywa się z zakresem rzeczowym realizacji operacji; wskazane jest aby wykonać zestawienie kosztów operacji z wyodrębnieniem kosztów kwalifikowalnych wraz z podaniem źródeł ich finansowania;

Wniosek o płatność-załączniki 5. Kosztorys powykonawczy jest załącznikiem obligatoryjnym do wniosku o płatność, powinien odzwierciedlać stan faktyczny wykonanych prac i nie może być kopią kosztorysu ofertowego. W przypadku gdy podczas przeprowadzonej kontroli u beneficjenta okazuje się, że stan rzeczywisty wykonanych prac jest zupełnie inny niż wynika to z kosztorysu powykonawczego, dokonywana jest korekta kwoty pomocy na etapie weryfikacji wniosku o płatność. Niezależnie od rodzaju umowy (ryczałtowa czy kosztorysowa), dla prawidłowego rozliczenia zawartej z SW umowy i prawidłowego (zgodnego ze stanem faktycznym) wypełnienia zestawienia rzeczowo finansowego z realizacji operacji konieczne są szczegółowe obmiary elementów składowych operacji przed złożeniem wniosku o płatność.

Każda zmiana zakresu rzeczowego operacji wymaga akceptacji SW. Ewentualne zmiany w trakcie procesu przygotowania i realizacji inwestycji Każda zmiana zakresu rzeczowego operacji wymaga akceptacji SW. SW sprawdza: zgodność zmiany z przepisami prawa (m.in. zamówienia publiczne, z par. 144 ustawy prawo zamówień publicznych), zakres zmian rzeczowy i finansowy (kosztorys różnicowy), czy zmiana nie wpłynie na zmianę celu projektu oraz zwiększenie kwoty pomocy, -

Ewentualne zmiany w trakcie procesu przygotowania i realizacji inwestycji Zmiany w trakcie realizacji inwestycji są dopuszczalne jeżeli: - są zgodne z przepisami prawa (zamówienia publiczne, prawo budowlane, inne przepisy), - zostaną odpowiednio udokumentowane i wycenione (protokoły konieczności, kosztorysy różnicowe, aneksy do umowy z wykonawcą), - roboty zamienne – w ramach kosztów kwalifikowalnych, jeżeli zostały udokumentowane protokołami konieczności i wycenione (kosztorysy różnicowe) i jeżeli nie mają wpływu na UZYSKANIE CELU OPERACJI, - zostaną zgłoszone przed ich dokonaniem i zaakceptowane przez SW (aneks lub pismo).

Ewentualne zmiany w trakcie procesu przygotowania i realizacji inwestycji Warunek akceptacji przez SW: niezwłoczne zgłoszenie zmian do SW, wraz z uzasadnieniem i dokumentami opisanymi w poprzednim slajdzie; akceptacja SW jest potwierdzana na piśmie, lub wprowadzona aneksem – jeżeli wpływa na treść zestawienia rzeczowo-finansowego operacji; zmiana umowy nie może powodować zwiększenia kwoty pomocy ani zmiany celu operacji; każda zmiana zakresu rzeczowo – finansowego w trakcie realizacji wymaga udokumentowania faktycznie zrealizowanych kosztów kosztorysem powykonawczym.

Ewentualne zmiany w trakcie procesu przygotowania i realizacji inwestycji Roboty dodatkowe w uproszczeniu możemy zdefiniować jako wprowadzenie do zakresu inwestycji objętego operacją (przetargiem) nowej pozycji, nie ujętej w zestawieniu rzeczowo-finansowym ( w specyfikacji przetargowej). Roboty dodatkowe nie ujęte w umowie stanowią koszty niekwalifikowalne. Roboty dodatkowe są zawsze finansowane w 100% przez beneficjenta (nie ma możliwości dofinansowania robót dodatkowych ze środków Programu, nawet w sytuacji, gdy na podstawowym zakresie inwestycji pojawiają się tzw. „Oszczędności„

Ewentualne zmiany w trakcie procesu przygotowania i realizacji inwestycji Uwaga! należy zgłaszać i dokumentować każdą zmianę w realizacji operacji (sankcjonowanie aneksem); nawet zmiana nie usankcjonowana wcześniej aneksem (sytuacje zastane) może być rozliczona, pod warunkiem rzetelnej informacji dołączonej do wniosku o płatność końcową (zestawienie rzeczowo finansowe sporządzone według rzetelnych obmiarów); konieczny rzetelny odbiór inwestycji ze szczegółowymi obmiarami wszystkich elementów inwestycji.

Kontrola zrealizowanego zakresu rzeczowego operacji (wniosek o płatność końcową) Kontrola administracyjna – zestawienie rzeczowo-finansowe do ostatniego aneksu do umowy, umowa z wykonawcą, protokół odbioru, faktury (w przypadku zmiany realizacji – dodatkowo kosztorys powykonawczy); Kontrola na miejscu – rzeczywiste obmiary wykonanych prac; Kontrola na miejscu stwierdzi niezgodność realizacji z umową, jednakże nie będzie to nieprawidłowość, bowiem beneficjent sam skorygował zestawienie rzeczowo finansowe i przedstawił faktycznie zrealizowany zakres w ujęciu rzeczowym i finansowym w kosztorysie powykonawczym. Dofinansowanie będzie liczone w stosunku do wartości zrealizowanej i opłaconej.

Kontrola zrealizowanego zakresu rzeczowego operacji (wniosek o płatność końcową) Uwaga! Stwierdzenie w trakcie kontroli na miejscu innego sposobu realizacji projektu niż to wynika z protokołu odbioru i zestawienia rzeczowo-finansowego z realizacji operacji oznacza potwierdzenie nieprawdy w dokumentach i jest klasyfikowane jako przestępstwo podlegające zgłoszeniu do prokuratora!

Wniosek o płatność – kary umowne Kary umowne – koszty niekwalifikowalne (w przypadku kompensaty ze zobowiązaniem wynikającym z faktury) Kary umowne są dokumentowane notą obciążeniową, Nota jest wpisywana do sekcji V WoP Wykaz faktur ze znakiem”-”, Kary naliczane od kwoty brutto pomniejszają koszty całkowite o kwotę brutto, natomiast koszty kwalifikowalne o kwotę netto (kwota brutto pomniejszona o VAT), Kary naliczane od kwoty netto pomniejszają koszty całkowite jak również koszty kwalifikowalne o tą samą kwotę, Poprawna kwota kosztów kwalifikowalnych jest odpowiednio przenoszona do sekcji IV Dane dotyczące WoP oraz VI Zestawienie Rzeczowo-Finansowe, Należy pamiętać o poprawnym, proporcjonalnym obliczeniu odchyleń zgodnie ze wzorem podanym w instrukcji wypełniania WoP.

Wniosek o płatność Podsumowanie: Do wniosku należy złożyć załączniki zgodnie z zawartym do WoP wykazem Przy nazwie każdego załącznika należy pamiętać o wpisie liczby składanych załączników oraz w posumowaniu liczbę załączników ogółem W zależności od rodzaju załącznika należy złożyć oryginał lub kopię. Faktury (…) oraz dowody zapłaty potwierdza za zgodność z oryginałem wyłącznie pracownik UM, natomiast pozostałe kopie mogą być potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez: • pracownika UM • notariusza bądź w sytuacji, gdy w danej miejscowości nie funkcjonuje kancelaria notarialna przez wójta, burmistrza lub pracowników urzędów gminy/miasta działających z upoważnienia w/w organów • podmiot, który wydał dokument

Wniosek o płatność Podsumowanie, c.d: Dane Beneficjenta w załącznikach powinny być zgodne z danymi wniosku, Weryfikacji podlega również obecność stosownych pieczęci i podpisów, jeżeli WOP podpisywany jest przez z-ce wójta, koniecznym jest dołączenie stosownego upoważnienia wskazującego zakres wykonywanych czynności, We wszystkich załącznikach (czytelny podpis lub parafka i imienna pieczątka), Zaświadczenia, opinie, protokoły ważne są bezterminowo chyba, że z ich treści lub instrukcji do wniosku wynika inaczej, Należy zgłaszać i dokumentować każdą zmianę w realizacji operacji, nawet zmiana nie usankcjonowana aneksem może być rozliczona, pod warunkiem rzetelnej informacji dołączonej do wniosku o płatność końcową.

Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego www.dprow.woj-pomorskie.pl tel: (058) 32 61 650 fax: (058) 32 61 673 email: dprow@woj-pomorskie.pl

Dziękuję za uwagę.