WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
XIII Warszawskie Forum Polityki Społecznej
Advertisements

Rola Krajowego Forum Wodnego
Czym jest rzecznictwo? I dlaczego warto się w nie angażować?
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Decydujmy razem Spotkanie informacyjno-rekrutacyjne
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
2 1. Założenia ramowe 2. Partnerstwo 3. Idea projektu 3. Idea projektu WŁĄCZwiek 4. Planowane działania/Polska 5. Cele i przyszłość
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Rola samorządów w budowaniu współpracy lokalnej Jolanta Zientek-Varga Łochów, 9 grudnia 2009 r.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Białe plamy na mapie wsparcia społeczeństwa obywatelskiego Na podstawie Mapy środków na wspieranie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Animatorzy Społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Piechowice 2008.
Solidarność międzypokoleniowa a aktywność społeczna osób starszych.
Centra Organizacji Pozarządowych
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Jan Szomburg Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Gdańsk, r. Dialog i partnerstwo dla rozwoju Pomorza.
KLASA OBYWATELSKA Z POSZERZONYM JĘZYKIEM ANGIELSKIM SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ROK SZKOLNY 2011/2012.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Udział Warszawy w projekcie MY GENERATION. Projekt My Generation Efektywne strategie w promocji pozytywnego potencjału młodej generacji ( Effective strategies.
Spotkanie mieszkańcówSpotkanie mieszkańców z Burmistrzem Byczyny z Burmistrzem Byczyny Spotkanie dotyczyć usprawnienia przepływu informacji i poprawy przekazu.
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
Jak społeczność lokalna może wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
DEBATA Nie tylko wybory czy młodzi ludzie mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? w ramach realizacji programu CEO - Sejm Dzieci.
Szkoła Współpracy.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Młodzieżowa Rada Gminy
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Obywatele dla Demokracji czerwiec Obywatele dla Demokracji Program finansowany ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
DEBATA 2014,,Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?” Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać.
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Plan debaty Czas trwania debaty: Stworzenie przez uczestników „mapy form aktywności społecznej” Przedstawienie wyników z ankiety dot. aktywności.
Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Nie tylko wybory.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
XX SESJA SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY „Młodzi aktywni?... … czyli co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?”
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Nasza „mała” demokracja
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
w województwie pomorskim
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Warsztat konsultacyjny
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
Zapis prezentacji:

WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów WŁĄCZwiek – publiczne debaty o potrzebach seniorów SENAT RP – 29 kwietnia 2009 r. TOOLKIT – zestaw narzędzi do organizacji spotkań z osobami starszymi Wstępne wyniki spotkań Hanna Nowakowska

WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Zestaw narzędzi został zaprojektowany aby dostarczyć organizacjom starszych osób oraz innym zainteresowanym uczestnikom informacje, pomysły, sugestie i wskazówki niezbędne do planowania, organizacji i prowadzenia niewielkich spotkań ze starszymi osobami. 2

Europejski Proces Integracji Społecznej WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Europejski Proces Integracji Społecznej Proces, znany jako Otwarta Metoda Koordynacji, oparty jest na zasadzie, że chociaż formułowanie zasad polityki w obszarze ubóstwa leży w gestii Państw Członkowskich UE, możliwe są znacznie szybsze i efektywniejsze postępy poprzez dzielenie się pomysłami, doświadczeniami oraz wzajemne uczenie się. Stwarza to możliwość nacisku, aby głos starszych osób doświadczających ubóstwa uwzględniono w debatach na temat zasad polityki na poziomie krajowym. 3

Dlaczego taki zestaw narzędzi? WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Dlaczego taki zestaw narzędzi? Toolkit - zestaw narzędzi został napisany w celu zwiększenia roli starszych ludzi doświadczających ubóstwa i wykluczenia społecznego przy opracowaniu i następnie wdrożeniu krajowych strategii przeciwko ubóstwu i wykluczeniu społecznemu. 4

WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Skąd taki pomysł? Zawartość i zasady Toolkit’u w znacznej mierze Oparto na pracach przeprowadzonych przez Brytyjską Koalicję Przeciwko Ubóstwu (UKCoalition Against Poverty) w 2004 roku w kontekście Kampanii „Aby zostać usłyszanym”, którą opisuje się jako „demokratyczny proces zaprojektowany, aby umożliwić ludziom doświadczonym wykluczeniem społecznym wyrażanie swoich poglądów na temat rządowych inicjatyw i polityk przeciwko ubóstwu”. (www.ukcap.org/getheard

Toolkit – zestaw narzędzi - zawartość WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Toolkit – zestaw narzędzi - zawartość Toolkit to przewodnik, w jaki sposób należy organizować spotkania ze starszymi osobami doświadczającymi ubóstwa i/lub wykluczenia. Nie jest to instrukcja, której należy bezwzględnie przestrzegać. To tylko wskazówka. 6

Filozofia uczestnictwa WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Filozofia uczestnictwa Poprzez swoje własne doświadczenia osoby starsze i żyjące w ubóstwie znają się na sprawach, które oddziałują na ich sytuację. Stają się ekspertami życia. Doświadczeń takich należy wysłuchać w ramach debaty politycznej, aby uniknąć pomyłek oraz położyć odpowiedni nacisk na godność ludzką i prawa człowieka. 7

Motywacja do organizacji demokratycznych spotkań WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Motywacja do organizacji demokratycznych spotkań Chociaż zasady uczestnictwa znajdują silne poparcie rzeczywistość wielokrotnie rozczarowuje. Organizacje pozarządowe często są krytycznie nastawione do sposobów, w jaki rządy radzą sobie z głosem grup zagrożonych. Jednak nawet w ramach organizacji pozarządowych słuchanie opinii ludzi doświadczających ubóstwa i uwzględniane ich poglądów w politycznej debacie nie zawsze jest tak proste, jak może się wydawać. 8

Jakie są cele takich spotkań? WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Jakie są cele takich spotkań? umożliwienie starszym ludziom oraz osobom z nimi współpracującym zastanowienie się nad sposobem, w jaki rozumieją swoje ubóstwo i wykluczenie społeczne; identyfikacja i zbadanie metod oddziaływania polityki, programów i inicjatyw na osoby starsze; określenie, w jaki sposób polityka rządowa może efektywniej radzić sobie z ubóstwem doświadczanym przez ludzi starszych; zbadanie różnych sposobów, w jakie ubóstwo szczególnie oddziałuje na osoby starsze; zaproponowanie efektywniejszych rozwiązań w ramach narodowych planów integracji społecznej odnoszących się do radzenia sobie z ubóstwem doświadczanym przez starszych ludzi. 9

Prosty scenariusz: SCENARIUSZ Faza przygotowawcza WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów SCENARIUSZ Prosty scenariusz: Faza przygotowawcza Scenariusz spotkania– rozpisanie przykładowego spotkania Prowadzenie spotkanie Działania podejmowane po spotkaniu 10

Podstawowe korzyści ze spotkań WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Podstawowe korzyści ze spotkań Słuchanie bezradnych starszych osób i gromadzenie informacji, jakie sprawy naprawdę wpływają na ich życie; Zachęcanie organizacji i instytucji, aby rozpoczęły współpracę z osobami starszymi często bezradnymi; Stworzenie uczestnikom szansy na dzielenie się swoimi doświadczeniami oraz budowanie poczucia solidarności;. 11

Podstawowe korzyści ze spotkań WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Podstawowe korzyści ze spotkań Przekazanie uczestnikom pozytywnych doświadczeń – często jest to pierwszy raz, gdy osoby takie czują się wysłuchane; Uczestnicy odkrywają, że ktoś pracuje po to, aby usprawnić ich życie; Stworzenie dobrej okazji do informowania poszczególnych osób o ich prawach; Zwrócenie uwagi na problemy starszych ludzi i podkreślenie możliwych rozwiązań dla zidentyfikowanych problemów

WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Wstępne podsumowanie polskich spotkań

Wstępne wyniki spotkań WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Wstępne wyniki spotkań Na potrzeby projektu – 2 ankiety: dla os starszych i dla decydentów Odbyło się 5 spotkań: Tczew, Pruszków, Lublin, Olsztyn, Warszawa Uczestnicy spotkań: osoby starsze, osoby starsze biedne i wykluczone (44), decydenci (14) Zebraliśmy 46 ankiet od os. starszych i 20 od decydentów

WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Ankieta Starsze osoby Starsze osoby ubogie i/lub wykluczone

Wstępne wyniki spotkań z osobami starszymi WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Wstępne wyniki spotkań z osobami starszymi Największe przeszkody, bariery i problemy dnia codziennego wg pytanych osób(od najważniejszego): Zdrowie (zdecydowana większość) Utrudniony dostęp do zabiegów medycznych Samotność/osamotnienie Brak środków na zakup leków Brak poczucia bezpieczeństwa (ulica, parki, klatka schodowa) Instytucje/urzędy – brak zrozumienia ze strony urzędników Bariery architektoniczne Komunikacja miejska

Wstępne wyniki spotkań z osobami starszymi WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Wstępne wyniki spotkań z osobami starszymi Czym spowodowane jest wykluczenie społeczne (wg. osób starszych)? Brakiem pieniędzy (zdecydowana większość) Brakiem życzliwości i zrozumienia Brakiem usług dla osób starszych Problemem w uzyskaniu porady lekarskiej Brakiem bliskich/przyjaciół Brakiem możliwości uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym Trudnościami w korzystaniu ze swoich praw obywatelskich

Wstępne wyniki spotkań z osobami starszymi WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Wstępne wyniki spotkań z osobami starszymi Osoby starsze nie mają wpływu na kształtowanie lokalnej polityki (zdecydowana większość) Osoby starsze powinny uczestniczyć w tworzeniu polityki społecznej na szczeblu lokalnym (prawie wszyscy respondenci) 75% pytanych zadeklarowało chęć aktywnego uczestnictwa w konsultacjach dla władz lokalnych Obecnie nie uczestniczą. A dlaczego nie uczestniczą?

Wstępne wyniki spotkań z osobami starszymi WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Wstępne wyniki spotkań z osobami starszymi Nie uczestniczą ponieważ (od najważniejszych): Nikt ich o to nie prosi (zdecydowana większość) Władze nie są zainteresowane Brak informacji na ten temat Osoby starsze nie mają……………nic do powiedzenia Osoby starsze nie są zainteresowane

Wstępne wyniki spotkań z decydentami WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Wstępne wyniki spotkań z decydentami Ankieta Co mówią lokalni decydenci?

Wstępne wyniki spotkań z decydentami WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Wstępne wyniki spotkań z decydentami 50% ankietowanych twierdzi, że w ich gminie realizowana jest polityka społeczna uwzględniająca potrzeby os. starszych. Gminy, które tworzą taką politykę konsultują swoją politykę z: org. pozarządowymi działającymi na rzecz osób starszych osobami starszymi specjalistami dostawcami usług socjalno-społecznych

Wstępne wyniki spotkań z decydentami WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Wstępne wyniki spotkań z decydentami Wszyscy pytani decydenci uważają, że w gminach powinno funkcjonować ciało doradcze, w skład którego powinny wejść osoby starsze. Większość jest zdania, iż w skład takiego ciała doradczego powinni, przed wszystkim, wjeść specjaliści, organizacje pozarządowe i osoby indywidualne.

Wstępne wyniki spotkań z decydentami WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Wstępne wyniki spotkań z decydentami Jak zachęcić os. starsze do aktywnego udziału w tworzenie lokalnej polityki społecznej gminy (cytaty z ankiet): należy stworzyć warunki do uczestnictwa pokazywać, że głos os. starszych jest ważny propagować modę na aktywność podmiotowy stosunek do każdej osoby starszej dać głos i SŁUCHAĆ wzmacniać autorytet os. starszych organizować debaty w środowisku lokalnym

Wstępne wyniki spotkań z decydentami WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów Wstępne wyniki spotkań z decydentami opracować mapę zasobów i potrzeb uświadamiać o równych prawach pomagać w samoorganizowaniu się ZAPROSIĆ os. Starsze do współpracy, np. z Radami Osiedli każdorazowo docenić wkład pracy, tak by osoby starsze czuły się potrzebne w samorządzie tworzyć „ciało” doradcze wpierać org. pozarządowe os. starszych i współpracować

FORUM 50+ Seniorzy XXI wieku ! WŁĄCZwiek - publiczne debaty o potrzebach seniorów DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Fundacja na Rzecz Kobiet JA KOBIETA FORUM 50+ Seniorzy XXI wieku ! ul. Szpitalna 5/5 00-031 Warszawa Tel. 0-22 828 91 28 wew.140 Kom. +48 694 451 604 E-mail: fundacja-jakobieta@o2.pl E-mail: forum50plus@free.ngo.pl 25