Gospodarka oparta na wiedzy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

WIELKOPOLSKIE NA TLE REGIONÓW W POLSCE
WZROST I ROZWÓJ GOSPODARCZY
Ubóstwo w Polsce: wiek, płeć, wykształcenie
Kapitał ludzki i kapitał społeczny a dobrobyt Polski paradoks
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
WZROST I ROZWÓJ GOSPODARCZY
Źródło: NBP.
Wykład: CZY PŁACE SĄ LEPKIE? – MECHANIZMY FUNKCJONOWANIA RYNKU PRACY
Struktura zatrudnienia w przedsiębiorstwach
Dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 27 Styczeń 2004 PAŃSTWO A PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Recesje i bezrobocie.
Dochód narodowy: definicje i rachunki
Sytuacja na rynku pracy
Ekonomia bezrobocie dr Robert Pater.
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla użytkowników INTERNET A SZANSE ŻYCIOWE I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia'
Zatrudnienie w Polsce w 2005
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Jak zwiększyć zatrudnienie w Polsce?
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
DLACZEGO ABSOLWENCI MAJĄ KŁOPOTY ZE ZNALEZIENIEM PRACY?
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
UWARUNKOWANIA SPOŁECZNE. zasób wiedzy i umiejętności, zdobytych w procesie kształcenia i praktyki zawodowej, a także zdrowia i energii witalnej. Stanowi.
KONFERECJA Jestem Kobietą Pracującą czyli o zarobkowej i nie zarobkowej pracy kobiet, 10 grudnia 2005 Kobiety na rynku pracy w Polsce. Aspekty ekonomiczne.
1. DIAGNOZA 1.1 ZMIANY ILOŚCIOWE: “boom edukacyjny”, wzrost aspiracji edukacyjnych między 1995 a 2009 r. udział osób z wykształceniem wyższym w grupie.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt K apitał ludzki i społeczny jako czynniki rozwoju regionu łódzkiego" Dr Paweł Kubiak.
Cechy charakterystyczne państw rozwijających się
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Społeczeństwo i gospodarka USA a Polski
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Prognoza wpływu zmian demograficznych na liczbę
Stan zdrowia mieszkańców Warszawy
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
Funkcjonowanie rynku pracy
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Instytut Statystyki i Demografii
Obecne i prognozowane tendencje na polskim rynku pracy Diversity Index Głos Biznesu. Różnorodność Procentuje Łódź 25 stycznia 2012 r. dr Grzegorz Baczewski,
UWARUNKOWANIA DEMOGRAFICZNE ŁODZI
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Niepełnosprawni w badaniach GUS Niepełnosprawni ogółem
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Dr hab. Ryszard Szarfenberg Warszawa,
mieszkańców pomorskiej wsi
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Aktualna informacja o rynku pracy w województwie zachodniopomorskim Szczecin, 29 czerwca 2011 r.
Zmiany demograficzne w Polsce
Realnie o finansach w oświacie - czyli kto i gdzie degraduje polską oświatę i status nauczycieli Nauczycielu! Ucz się sam!
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Spotkanie Prasowe 16 maja 2007 r.. „Niesprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego” Raport przeprowadzony na zlecenie NSZZ Solidarność, opracowany.
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza (IVQ2013/IIQ2014)
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
Realnie o płacach nauczycieli w Polsce Olsztyn
Kobiety na rynku pracy.
Piękne umysły jako kapitał społeczny. Przemiany w edukacji i rewolucja w środkach komunikowania się Edukacja jako kluczowe zadanie w społeczeństwie informacyjnym.
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
Rynek pracy i wynagrodzenia dla kobiet
1 Pomiar rynku pracy: Polska. 2 Dzisiejszy wykład: cele Statystyka publiczna - polska i międzynarodowa Podstawowe miary opisu rynku pracy Zmiany na rynku.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
Bezrobocie.
Wskaźniki ekonomiczno-społeczne 2. WSKAŹNIKI EKONOMICZNE
Zapis prezentacji:

Wykład: GOSPODARKA OPARTA NA WIEDZY – INWESTYCJE W KAPITAŁ LUDZKI JAKO KLUCZOWE ŹRÓDŁO BOGACTWA

Gospodarka oparta na wiedzy [ang. knowledge-based economy] Gospodarka, w której wiedza jest głównym czynnikiem produktywności i wzrostu gospodarczego (przed pracą i kapitałem, surowcami i energią); zasadniczą rolę w gospodarce opartej na wiedzy odgrywa informacja, edukacja i technologie, w szczególności technologie informacyjne i komunikacyjne.

Źródła wzrostu gospodarczego w USA w latach 1929-1982 Źródło: Denison Edward, Trends in AMERICAN Economic Growth, 1929-1982

Szacunkowy wpływ dodatkowego roku nauki na stopę wzrostu gospodarczego

Gary Becker (ur. 1930) Theodore Schultz (1902-98) Nagroda Nobla 1992 Nagroda Nobla 1979

Teoria human-capital Theodora Schultza Kapitał ludzki – można określić jako zasób wiedzy i umiejętności, zdrowia, energii witalnej zawarty w społeczeństwie. Szybszy wzrost dochodu narodowego w porównaniu ze wzrostem roboczogodzin, ziemi i kapitału rzeczowego ma swe źródło przede wszystkim w podwyższonym poziomie wykształcenia siły roboczej. Umiejętności i wiedza są formą kapitału; kapitał ten jest w znacznej mierze efektem przemyślanych inwestycji; w zachodnich cywilizacjach rósł on o wiele szybciej niż konwencjonalnie pojmowany kapitał.

Inwestycje w kapitał ludzki wg T. Schultza formalne kształcenie szkolne na wszystkich szczeblach szkolenia w czasie pracy programy studiów dla dorosłych usługi związane z ochroną zdrowia, wpływające na długość życia, siłę i witalność ludzi poszukiwanie informacji na temat sytuacji ekonomicznej firm i perspektywach zawodowych badania naukowe migracje ludności w celu znalezienia lepszej pracy

Pomiar inwestycji w kapitał ludzki 1. Podejście kosztowe (rachunek wielkości nakładów na kształcenie, ochronę zdrowia itp.) H = E * N H – zasób kapitału ludzkiego E – przeciętne nakłady wydatkowane na kreację umiejętności N – ilość osób w populacji 2. Podejście dochodowe (zdyskontowana wartość oczekiwanych dochodów; pod uwagę bierze się oczekiwaną długość życia, strumień zarobków i stopę % do dyskontowania zarobków)

Miary kapitału ludzkiego Osiągnięcia edukacyjne populacji, które wyznacza się przy użyciu dwóch wskaźników: średniej liczby lat uczęszczania do szkoły oraz najwyższego ukończonego poziomu edukacyjnego; Barro i Lee [2000]. 2) Wydatki na cele edukacyjne; Barro i Sala-i-Martin [1995]. 3) Relacja wysokości wynagrodzeń pracowników do poziomu wykształcenia; miernik Mulligana i Sala-i-Martina [1997] określający stosunek płac pomiędzy pracownikiem z określonym poziomem wykształcenia a pracownikiem bez formalnego wykształcenia.

Koszty a lata kształcenia wg T.Schultza Przeciętny koszt kształcenia K K = f (l) Kw Kś Kp Lata kształcenia l

Wykształcenie a PKB per capita, 2001

Średnia liczba lat nauki a PKB per capita Źródło: Heston i inni (2002), Barro i Lee (2000)

Edukacja jako źródło bogactwa, USA W 1910 r. tylko 9% młodych Amerykanów uzyskiwało średnie wykształcenie, ale w ciągu kolejnych 30. lat odsetek ten wzrósł ponad pięciokrotnie – w 1940 r. 50% młodych ludzi w USA mogło pochwalić się dyplomem szkoły średniej. Źródło: C. Goldin, 2001.

Różnica w dochodach - analiza dla różnych poziomów wykształcenia, 1999/2000* *punkt odniesienia (poziom 0) - dochody osób z wykształceniem średnim Źródło: Blöndal, Field, Girouard: Investment in human capital, 2002

Średnie roczne dochody w USA - analiza dla różnych poziomów wykształcenia, 1999 Źródło: Blöndal, Field, Girouard: Investment in human capital, 2002

Dochody mężczyzn w różnych grupach wiekowych - analiza wg poziomu wykształcenia, USA Wykształcenie wyższe średnie wyższe średnie niższe Źródło: Blöndal, Field, Girouard: Investment in human capital, 2002

Wykształcenie a płaca w Brazylii, 1998 Przeciętna płaca godzinowa pracownika (w miastach): a) bez wykształcenia 1,94 R$ (100%), b) z wykształceniem podstawowym 2,56 R$ (132%), c) niższym średnim 3,60 R$ (186%), d) średnim wyższym 6,31 R$ (325%), e) wyższym 15,8 R$ (814%). Źródło: Andreas Blom Lauritz Holm-Nielsen Dorte Verner: EDUCATION, EARNINGS, AND INEQUALITY IN BRAZIL 1982-1998;IMPLICATIONS FOR EDUCATION POLICY. World Bank

Średnia miesięczna płaca w Polsce (wg poziomu wykształcenia), 2004 Źródło: GUS, 2004

Inwestycja w studia MBA, USA Koszt studiów MBA: ok. 50-60 tys. $. Przyrost dochodów: Absolwenci Wharton Business School + 96 tys. $ (a aż 89% trafia do elitarnego klubu menedżerów zarabiających ponad 100 tys. $), absolwenci Kellog Business School + 87 tys. $ (83% osiąga zarobki > 100 tys. $), absolwenci Harvard Business School + 95 tys. $ (89% osiąga zarobki > 100 tys. $); Źródło: ”Business Week”, 11/2000.

Stopa zwrotu dla kolejnego roku nauki w Brazylii Źródło: Blom, Holm-Nielsen, Verner (World Bank, 2001)

Wykształcenie a stopa bezrobocia, Polska 2000 Źródło: opracowanie własne na podstawie analizy baz danych (n=2158) firmy B.P.S. Consultants Poland (badania prowadzone na reprezentatywnych próbach losowych).

Edukacja a aktywność zawodowa Wg danych OECD, w Polsce tylko 48% kobiet, które nie ukończyły szkoły średniej wykazuje się aktywnością zawodową, natomiast wśród kobiet posiadających wyższe wykształcenie magisterskie odsetek osób aktywnych zawodowo wynosi aż 87%. Zgodnie z danymi Department of Labor, w USA w 2001 r. 79,7% osób w wieku powyżej 25 lat posiadających wyższe wykształcenie wykazywało aktywność zawodową (w grupie osób posiadających średnie wykształcenie odsetek ten wynosił 64,4%, a w grupie osób z wykształceniem podstawowym tylko 43%).

Współczynniki aktywności zawodowej, 2003 Źródło: www.stat.gov.pl

Wykształcenie a ubóstwo, Argentyna, 1998 Liczba lat nauki: 1) najubożsi Argentyńczycy mieli za sobą przeciętnie 6,9 lat nauki, 2) ubodzy 7,0 lat, 3) pozostali (ci którzy nie kwalifikowali się do grupy ubogich) 10,5 roku. Stopa bezrobocia: 1) w pierwszej grupie sięgała 36,5%, 2) w drugiej 22,6%, 3) a w trzeciej 8,9%. Źródło: Raport Banku Światowego: Poor People in a Rich Country. A Poverty Report for Argentina

Wykształcenie a ubóstwo, USA W USA wśród osób, które nie ukończyły szkoły średniej, z różnych programów opieki społecznej korzysta 30% osób w wieku 25-54 lata i aż 46% w wieku powyżej 54 lat. W populacji osób posiadających wyższe wykształcenie wskaźniki te są kilka razy niższe i wynoszą tylko: 4% (w grupie wiekowej 25-54 lata) i 14% (w grupie wiekowej powyżej 54 lat). Źródło: Ellwood, 2001

Współczynnik skolaryzacji brutto w Polsce, 1990-2007 52,7% w 2008/2009 r. Źródło: GUS Współczynnik skolaryzacji brutto jest to (wyrażony procentowo) stosunek wszystkich osób uczących się na danym poziomie do całej populacji (według stanu w dniu 31 grudnia) osób będących w wieku nominalnie przypisanym temu poziomowi kształcenia (19-24 lat).

Wykształcenie właściciela a sytuacja finansowa jego firmy, Polska 2003 Źródło: opracowanie własne na podstawie analizy baz danych (n=1049) firmy B.P.S. Consultants Poland (badania prowadzone na reprezentatywnej próbie losowej firm mikro – zatrudniających do 9 osób).

Wykształcenie właściciela firmy a korzystanie z Internetu, Polska 2003 Źródło: opracowanie własne na podstawie analizy baz danych (n=1049) firmy B.P.S. Consultants Poland (badania prowadzone na reprezentatywnej próbie losowej firm mikro – zatrudniających do 9 osób).

Kapitał ludzki a wyniki MSP – wyniki badań (1) Autorzy Próba Zmienne niezależne Zmienne zależne Zależności między zmiennymi Fairlie i Robb (2007) Właściciele firm, n=34179, USA Kapitał ludzki (4) Zyski Zatrudnienie Sprzedaż + Kangasharju i Pekkala (2001) Samozatrudnieni, n=13808, Finlandia Kapitał ludzki Przetrwanie Bates (1990) Firmy prowadzone przez białych mężczyzn, n=4429, USA Kapitał ludzki (3) Brüderl, Preisendörfer (1998) Firmy z Monachium i Górnej Bawarii, n=1710, Niemcy Kapitał ludzki (5) Bosma, van Praag, Thurik, de Wit (2004) Firmy, które zaczęły działalność w 1994 r., n= 896, Holandia Kapitał ludzki (7)

Kapitał ludzki a wyniki MSP – wyniki badań (2) Autorzy Próba Zmienne niezależne Zmienne zależne Zależności między zmiennymi Pennings, Lee, Van Witteloostuijn (1998) Biura rachunkowe, n=851, Holandia Kapitał ludzki (6) Przetrwanie + Coleman (2007) Firmy prowadzone przez kobiety, n=605, USA Kapitał ludzki (4) Zyski Honig i Davidsson (2000) Nowe firmy, n=452, Szwecja Davidsson i Honig (2003) Nowe firmy , n=380, Szwecja Kapitał ludzki (3) Uruchomienie działalności Chandler i Hanks (1998) Firmy ze stanu Utah n=102, USA Sprzedaż Dochody