Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przemysław Skoczyński
Advertisements

Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
KOBIETA W RUCHU DROGOWYM
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Plan działań eEuropa+ - Wspólne działania na rzecz wdrożenia społeczeństwa informacyjnego w Europie Wskaźniki pomiaru stanu wdrażania Grażyna Omarska p.o.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Pierwszy Światowy Tydzień Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym 23. –
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Internet 2006: rozwój e-commerce
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Czysty transport miejski
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
MERCOSUR-Wspólny Rynek Ameryki Południowej
Europejski obszar gospodarczy
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Przyszłość technik satelitarnych w Polsce
WPROWADZENIE DO SYSTEMU TACHOGRAFÓW CYFROWYCH
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
„Drzewa przydrożne – sytuacja w Polsce i Europie”
Stan bezpieczeństwa za okres 10 m-cy roku 2013 w KPP Bielsku Podlaskim.
The Global Road Safety Partnership is hosted by Rola GRSP w realizacji Dekady Działań BRD Barbara Król Global Road Safety Partnership (GRSP)
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Informacja o wynikach kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Informator dla kierowców podróżujących w czasie Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Planowanie i wdrażanie inteligentnych systemów transportowych w Polsce
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Obszar działania Policji ruchu drogowego w Holandii
Marek Litwin, Warszawa r.
„WYPADEK TO NIE PRZYPADEK”
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Dla Twojego bezpiecze ń stwa Prędkość jest kluczowym czynnikiem, od którego zależy prawdopodobieństwo, a przede wszystkim skutki wypadków drogowych. Prawie.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Wypadki drogowe.
NURD – TRZEŹWOŚĆ KIERUJĄCYCH Wydział Ruchu Drogowego KWP w Opolu
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Przewożenie osób w pojazdach Lublin, dnia 19 października 2015 roku.
WRD KWP w Rzeszowie. Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w okresie styczeń-maj 2011 Polska +700 (5,3%)+227 (20%)+438 (2,6%) Wypadki Zabici Ranni.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Grzegorz Strączkowski. „podstawowe urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa’’ Źródło Encyklopedia PWN.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Polityka.
Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000 na lata Politechnika Gdańska Katedra Inżynierii Drogowej Prof. Ryszard KRYSTEK Politechnika.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Jak wygląda przebieg szkolenia w Słowenii?
BEZPIECZEŃSTWO PASAŻERÓW W TRANSPORCIE ZBIOROWYM
STAN BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH WOJ. LUBUSKIEGO
Czy prawem możemy zapewnić bezpieczeństwo?
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Prędkość – główna przyczyną wypadków drogowych w Polsce !
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 1: Wypadki drogowe – statystyka i przyczyny Aktualizacja 2014: mł. bryg.
Bezpieczeństwo w Dzielnicy Targówek 2017
ZESPÓŁ SZKÓŁ im. WALERGO GOETLA W SUCHEJ BESKIDZKIEJ
Zapis prezentacji:

Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia) Zajęcia nr 3 dr Tomasz Wójtowicz

Europejska Karta Bezpieczeństwa Drogowego i jej polski odpowiednik – studium przypadku

Europejski Program Działań na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – zmniejszyć o połowę liczbę ofiar wypadków drogowych w Unii Europejskiej do 2010: wspólna odpowiedzialność Rok 2003

Dlaczego zdaniem KE bezpieczeństwo na drogach wymagało ingerencji Wspólnoty i wprowadzenia nowych regulacji prawnych? 375 mln użytkowników dróg; 200 mln obywateli UE posiadało prawo jazdy; Na drogach państw UE poruszało się 200 mln pojazdów; Sieć drogowa przekroczyła 4 mln kilometrów;

Dlaczego zdaniem KE bezpieczeństwo na drogach wymagało ingerencji Wspólnoty i wprowadzenia nowych regulacji prawnych? Każdego roku na drogach dochodziło do 1.300 000 wypadków; W ich wyniku ginęło ok. 40 000 ludzi; 1 700 000 zostawało rannych; Bezpośrednie i pośrednie koszty związane z tą tragedią sięgały 160 mld Euro, czy 2% produktu narodowego brutto UE;

Wypadki drogowe główną przyczyną śmierci ludzi poniżej 45. roku życia! Dlaczego zdaniem KE bezpieczeństwo na drogach wymagało ingerencji Wspólnoty i wprowadzenia nowych regulacji prawnych? Wypadki drogowe główną przyczyną śmierci ludzi poniżej 45. roku życia!

Zmniejszyć o połowę liczbę zabitych na drogach do 2010

Dlaczego zdaniem KE bezpieczeństwo na drogach wymagało ingerencji Wspólnoty i wprowadzenia nowych regulacji prawnych?

Dlaczego zdaniem KE bezpieczeństwo na drogach wymagało ingerencji Wspólnoty i wprowadzenia nowych regulacji prawnych? Portugalia Hiszpania Finlandia

Główne przyczyny wypadków, jakie zostały określone w dokumentach UE: Nadmierna i niedostosowana do warunków panujących na drodze prędkość. Jest ona przyczyną ponad 1/3 wypadków ze skutkiem śmiertelnym; Spożywanie alkoholu i narkotyków oraz zmęczenie. Każdego roku prowadzenie pojazdu po spożyciu alkoholu odpowiada za mnie więcej 10 000 ofiar śmiertelnych; Brak zapinania pasów i zakładania kasków ochronnych. Zdaniem urzędników, jeśli w każdym kraju udałoby się korzystanie z pasów do najwyższego poziomu, to każdego roku ponad 7000 osób zostałoby uratowanych od śmierci;

Główne przyczyny wypadków, jakie zostały określone w dokumentach UE: Projektowanie samochodów w sposób, który nie bierze pod uwagę bezpieczeństwa jako podstawowego wyznacznika; Niedostateczne wyposażenie dróg w elementy ograniczające obrażenia w momencie wypadków; Brak przestrzegania przez kierowców zawodowych przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku; Niedostateczna widoczność innych uczestników ruchu (szczególnie narażeni użytkownicy dróg – piesi, rowerzyści);

Cel mobilizujący programu Zmniejszenie o połowę liczby zabitych na drogach do roku 2010

Odwołanie się do przykładów Komisja Europejska podejmując decyzję o wprowadzeniu programów na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego opierała się o wynikach, jakie osiągnęły państwa członkowskie takie jak Szwecja, Wielka Brytania i Holandia. W tych krajach po raz pierwszy zastosowano z powodzeniem cele ilościowe dla redukcji liczny ofiar wypadków drogowych.

Bezpieczeństwo ruchu drogowego sprawą wszystkich udziałowców systemu transportowego Unia Europejska Państwo Samorząd Sektor prywatny wdrożenie przepisów unijnych; krajowe cele na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego; egzekwowanie nieprzestrzegania przepisów; egzekowowanie łamania przepisów przez policję; kampanie informacyjne w placówkach oświatowych; pasy bezpieczeństwa; wyposażenie samochodu; przepisy kontrolne wobec kierowców; kampanie informacyjne; kampanie wewnętrzne dla pracowników; zniżki ubezpieczeniowe dla wyposażonych samochodów;

Możliwości oddziaływania UE Nowe możliwości prawne: Art. 71 Traktatu o UE, upoważnia wspólnotę do wydawania przepisów celem wprowadzenia środków poprawy bezpieczeństwa w transporcie. Mowa tutaj m.in. o: pasach bezpieczeństwa, okresowych badaniach pojazdów, kontrolach drogowych, tachografach, przewozach towarów niebezpiecznych itp. Ustanowienie rynku wewnętrznego (1988-1992) umożliwiło projektowanie bezpieczniejszych części samochodowych, głównie przez ustanowienie standardów technicznych – wydanie ponad 5o dyrektyw

Główne obszary działań Skłanianie użytkowników dróg do poprawy zachowań; Wykorzystanie postępu technicznego do poprawy bezpieczeństwa pojazdów; Zachęcanie do poprawy infrastruktury drogowej; Bezpieczeństwo w komercyjnych przewozach osób i towarów; Służby ratownictwa i udzielanie pomocy ofiarom wypadków drogowych; Gromadzenie, analiza i rozpowszechnianie danych o wypadkach;

Wniosek: Zwiększenie sankcji karnych Główne obszary działań Skłanianie użytkowników dróg do poprawy zachowań Wniosek: Zwiększenie sankcji karnych

Wniosek: zmiana mentalności Skłanianie użytkowników dróg do poprawy zachowań Wniosek: zmiana mentalności

Skłanianie użytkowników dróg do poprawy zachowań

Skłanianie użytkowników dróg do poprawy zachowań Wprowadzenie nowych wymagań zdrowotnych dla kandydatów na kierowców oraz osób posiadających już prawo jazdy monitorowanie procesów produkcji i wydawania prawa jazdy (ograniczenie nielegalnego handlu)

Główne obszary działań 2. Wykorzystanie postępu technicznego do poprawy bezpieczeństwa pojazdów postępy w projektowaniu pojazdów – UE posiada wyłączną kompetencje w dziedzinie całościowego zatwierdzania typu dla samochodów osobowych i jednośladowych pojazdów silnikowych; Europejski Program Oceny Nowych Samochodów (EuroNCAP)

Wykorzystanie postępu technicznego do poprawy bezpieczeństwa pojazdów ochrona w momencie zderzenia czyli bezpieczeństwo bierne – zapinanie pasów bezpieczeństwa;

Wykorzystanie postępu technicznego do poprawy bezpieczeństwa pojazdów zapobieganie wypadkom czyli bezpieczeństwo czynne (radary pokładowe, elektroniczne programy stabilizujące, zaawansowane systemy wspomagania kierownicy, systemy zapobiegające uruchomieniu samochodu przez osobę nietrzeźwą, systemy zarządzania prędkością);

Wykorzystanie postępu technicznego do poprawy bezpieczeństwa pojazdów

Główne obszary działań 3. Zachęcanie do poprawy stanu infrastruktury drogowej koncepcja „czytelnych dróg” (czytelne zjazdy i wjazdy, bariery krawędziowe, pasy otwartego terenu na poboczu); opracowanie technicznych przewodników dotyczących bezpieczeństwa infrastruktury drogowej (wyznaczenie uniwersalnych zasad, które następnie można położyć na ścieżce legislacyjnej);

Zachęcanie do poprawy infrastruktury drogowej

Zachęcanie do poprawy infrastruktury drogowej

Zachęcanie do poprawy infrastruktury drogowej

Zachęcanie do poprawy infrastruktury drogowej

Zachęcanie do poprawy infrastruktury drogowej

Zachęcanie do poprawy infrastruktury drogowej Transeuropejska sieć drogowa; Bezpieczeństwo w tunelach; Nowa koncepcja „inteligentnej drogi” i projekt GALILEO (wczesne wykrywanie zdarzeń na drodze i powiadamianie kierowców); GALILEO – planowane uruchomienie miało mieć miejsce w 2008 roku…

Główne obszary działań 4. Bezpieczeństwo w komercyjnych przewozach osób i towarów urządzenia ograniczające prędkość w pojazdach powyżej 3,5 t (Dyrektywa UE z 2002 roku); pasy bezpieczeństwa (Dyrektywa UE z 2003 roku); wprowadzenie tachografów cyfrowych; przepisy dotyczące przewozów materiałów niebezpiecznych; szkolenia i informowanie pracowników;

Główne obszary działań 5. Służby ratownictwa i udzielanie pomocy ofiarom wypadków drogowych Brak przeszkolenia (kompetencji) użytkowników dróg do udzielenia pierwszej pomocy; Skutki niewłaściwie udzielonej pomocy (kalectwo); Nałożenie na operatorów sieci telefonicznych obowiązku dostarczania służbom ratowniczym informacji o wypadkach pod numerem 112;

Główne obszary działań 6. Gromadzenie, analiza i rozpowszechnianie danych o wypadkach Urządzenie rejestrujące w samochodzie (czarne skrzynki); Nowe podejście do wypadków samochodowych – obok dochodzenia sądowego i ubezpieczeniowego, także dochodzenie „przyczynowe”; Europejskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (gromadzenie i analiza danych);

Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów W kierunku europejskiego obszaru bezpieczeństwa ruchu drogowego: kierunki polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020

Cel: kontynuacja prac nad celem zakładającym zmniejszenie o połowę łącznej liczby ofiar śmiertelnych wypadków w UE do 2020 począwszy od 2010

Cele strategiczne: Poprawa edukacji i szkolenia użytkowników dróg; (nauka przed egzaminem, szkolenia po uzyskaniu prawa jazdy) Poprawa egzekwowania przepisów ruchu drogowego; (blokady alkoholowe, ograniczniki prędkości, kampanie informacyjne) Bezpieczniejsza infrastruktura drogowa; (środki na drogi, które będą spełniać wymogi bezpieczeństwa); Bezpieczniejsze pojazdy (pojazdy przyszłości)

Cele strategiczne: Propagowanie wykorzystania nowoczesnych technologii w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego; (V2V, V2I, I2I); Poprawa usług w sytuacjach awaryjnych i usług po odniesieniu obrażeń; (niechronieni użytkownicy dróg) 7. Ochrona użytkowników szczególnie narażonych na wypadki; (widoczność, świadomość);

Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Powstała aby wykroczyć poza granice subsydiarności oraz wzmocnić i poprawić spójność działań politycznych i pobudzić powstawanie nowych projektów w ramach bezpieczeństwa ruchu drogowego. Skierowana jest głównie do: firm przewozowych; producentów pojazdów; towarzystw ubezpieczeniowych; operatorów infrastruktury; władz lokalnych i regionalnych;

Historia karty powstała w 2004 roku; podstawy jej zostały sformułowane w Generalnej Dyrekcji ds. Mobilności i Transportu; obecnie w nowym etapie realizacji na lata 2013-2016;

Karta obejmuje swoim zasięgiem takie zagadnienia jak: - nauka jazdy, - stan techniczny samochodów, - infrastruktura, - jednolite zasady ruchu drogowego.

Członkowie W lutym 2014, prawie 2300 organizacji z wszystkich typów zastosował stać sygnatariuszy Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego:   - 15% duże firmy i przedsiębiorstwa     - 23% małych i średnich firm     - 13% federacji stowarzyszeń zawodowych lub     - 24% organizacji pozarządowych     - 16% regionów i miast     - 9% instytucje

Podjęli zobowiązania do   - Poprawy zachowanie użytkowników: 61%     - Bezpieczeństwa pojazdu: 13%     - Bezpieczeństwo infrastruktury: 18%     - Transport profesjonalny: 11%     - Zmniejszenia wypadków: 12%

Dziękuje za uwagę