1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności 2007-2013 (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego Biuro Funduszy Europejskich i Współpracy z Regionem _____________________________________________ Fundusze Strukturalne.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata wersja druga Wstępnego projektu.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
Europejska polityka spójności w Polsce w latach 2007 – 2013
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Program wsparcia działań proinnowacyjnych w przemyśle okrętowym w Strategii Rozwoju Regionu i innych dokumentach planowania strategicznego Województwa.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Unia Europejska Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1 Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i wynikające z.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Badania i rozwój w funduszach strukturalnych w Polsce
Wsparcie dla rozwoju technologii
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Programowanie perspektywy finansowej
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
SPOTKANIE KONSULTACYJNE NA TEMAT ZAGADNIENIA GEODEZYJNE W STRATEGII ROZWOJU WOJEDZTWA MAZOWIECKIEGO PROPOZYCJA TEMATYKI MAZOWIECKICH PRZEDSIĘWZIĘĆ.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Wsparcie małej i średniej przedsiębiorczości w ramach WRPO założenia programowe Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Wdrażania.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Fundusze unijne na rzecz innowacji: Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Poznań, 14 stycznia 2008 r. copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

1

U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia) M AJ 2006

3 Plan prezentacji 1.Narodowa Strategia Spójności 2.Programy Operacyjne w ramach NSS 3.Mapa pomocy regionalnej

4 1. Narodowa Strategia Spójności

5 Narodowa Strategia Spójności (NSS) Dokument strategiczny określający priorytety i obszary wykorzystania oraz system wdrażania funduszy strukturalnych oraz Funduszu Spójności w ramach budżetu Wspólnoty na lata Obecny projekt NSS został zatwierdzony przez Radę Ministrów 14 lutego 2006 r. Planowany termin zatwierdzenia wersji ostatecznej: maj/czerwiec 2006 r. Do 27 marca 2007 r. nazwa dokumentu brzmiała „Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie” (NSRO)

6 Cel strategiczny NSS Tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki polskiej opartej na wiedzy i przedsiębiorczości, zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz wzrost poziomu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej Polski w ramach Unii Europejskiej i wewnątrz kraju.

7 Horyzontalne cele szczegółowe NSS Cele wynikające ze Strategii Lizbońskiej, Strategicznych Wytycznych Wspólnoty oraz z analizy polskiej gospodarki: –tworzenie warunków dla utrzymania trwałego i wysokiego tempa wzrostu gospodarczego, –wzrost zatrudnienia poprzez rozwój kapitału ludzkiego oraz społecznego, –podniesienie konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, w tym szczególnie sektora usług, –budowa i modernizacja infrastruktury technicznej, mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności Polski i jej regionów, –wzrost konkurencyjności polskich regionów i przeciwdziałanie ich marginalizacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej, –rozwój obszarów wiejskich.

8 Struktura finansowa NSS Łączna wartość środków finansowych w ramach NSS: 85,6 mld EUR W tym: Dofinansowanie z Unii Europejskiej:ok. 59,5 mld EUR Publiczny wkład krajowy: ok. 9,7 mld EUR Wkład podmiotów prywatnych: ok. 16,3 mld EUR

9 Programy Operacyjne w ramach NSS 16 Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO) Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej Program Operacyjny Infrastruktura i środowisko Program Operacyjny Kapitał ludzki Program Operacyjny Innowacyjna gospodarka Program Europejskiej Współpracy Terytorialnej Program Operacyjny Pomoc Techniczna Zakładany termin zatwierdzenia wersji ostatecznych PO: wrzesień 2006 r.

10 Podział środków finansowych Programy operacyjneKwota alokacji [mld EUR] % 16 Regionalnych Programów Operacyjnych15,926,8 Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej2,23,6 Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko21,335,7 Program Operacyjny Kapitał Ludzki8,113,7 Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka7,0*11,7 Program Europejskiej Współpracy Terytorialnej0,61,0 Program Operacyjny Pomoc Techniczna0,20,4 OGÓŁEM55,392,9** * Kwota 10-krotnie wyższa od środków, z których finansowane były działania w ramach SPO-WKP na lata 2004 – ** Różnicę 4,2 mld EUR (7,1%) stanowią środki podzielone na: –Krajową rezerwę programową, –Krajową rezerwę wykonania, –Krajową rezerwę na pokrycie nadzwyczajnych strat i nieprzewidzianych wypadków.

11 2. Programy Operacyjne (PO) w ramach NSS

12 PO Innowacyjna Gospodarka (1) Cel główny: –Wzmocnienie roli przedsiębiorstw w procesie budowy gospodarki opartej na wiedzy. Cele szczegółowe: –Wzmocnienie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw, –Zwiększenie wpływu sektora nauki na gospodarkę, –Tworzenie miejsc pracy w nowoczesnej gospodarce, –Wzmocnienie powiązań międzynarodowych polskiej nauki i gospodarki. Przyjęta strategia: Kompleksowe wsparcie innowacyjnych przedsięwzięć (prace B+R, inwestycje, tworzenie miejsc pracy, doradztwo i szkolenia niezbędne do realizacji inwestycji).

13 PO Innowacyjna Gospodarka (2) Planowane są następujące działania: Priorytet 1 Badania i rozwój nowoczesnych technologii 1.1Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy 1.2Badania w ramach współpracy międzynarodowej 1.3Wsparcie projektów celowych i badawczych na rzecz przedsiębiorców 1.4Wsparcie komercjalizacji i upowszechnianie wyników działalności B+R Priorytet 2 Infrastruktura sfery B+R 2.1Rozwój środków o wysokim potencjale badawczym 2.2Wsparcie tworzenia wspólnej infrastruktury badawczej jednostek naukowych 2.3Inwestycje związane z rozwojem infrastruktury informatycznej nauk

14 PO Innowacyjna Gospodarka (3) Priorytet 3 Kapitał dla innowacji 3.1 Inicjowanie działalności innowacyjnej 3.2 Wspieranie funduszy kapitału podwyższonego ryzyka 3.3 Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie prywatnych oszczędności w MSP Priorytet 4 Inwestycje w innowacyjne przedsiębiorstwa 4.1 Inwestycje w B+R w przedsiębiorstwach 4.2 Kredyt technologiczny 4.3 Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym 4.4 Wsparcie inwestycji o dużym znaczeniu dla gospodarki

15 PO Innowacyjna Gospodarka (4) Priorytet 5 Dyfuzja innowacji 5.1Wspieranie powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym 5.2Wspieranie sieci proinnowacyjnych instytucji otoczenia biznesu o znaczeniu ponadregionalnym 5.3Wspieranie ośrodków innowacyjności 5.4Zarządzanie własnością intelektualną Priorytet 6 Polska gospodarka na rynku międzynarodowym 6.1System wsparcia promocji sprzedaży na JRE oraz promocji eksportu 6.2Rozwój sieci centrów obsługi inwestorów oraz stref inwestycyjnych 6.3Wzmocnienie marki „Polska”

16 Regionalne Programy Operacyjne Obszary wsparcia obejmują m.in.: –Badania i rozwój technologiczny, innowacje i przedsiębiorczość, –Społeczeństwo informacyjne, –Środowisko, –Turystykę, –Inwestycje w transport, –Inwestycje energetyczne.

17 Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej W ramach Programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej realizowane będą: –Programy współpracy regionalnej, których celem jest wspieranie zintegrowanego i zrównoważonego rozwoju w sferze gospodarczej, społecznej i kulturalnej, zmierzające do zwiększenia konkurencyjności obszarów przygranicznych oraz poprawy jakości życia mieszkańców, –Programy współpracy transnarodowej, obejmujące realizację ponadnarodowych projektów w zakresie gospodarki wodnej, poprawy dostępności regionów i wspierania zaawansowanych technologii komunikacyjno-informatycznych, przeciwdziałania katastrofom naturalnym i technologicznym, rozwoju sieci współpracy naukowej i technologicznej, –Program/Programy współpracy międzyregionalnej, obejmujące wspieranie sieci współpracy oraz wymianę doświadczeń między regionami z terytorium całej UE w zakresie innowacyjności, technologii, środowiska, zapobiegania ryzyku, odnowy zasobów miejskich.

18 PO Infrastruktura i środowisko Wsparcie przeznaczone m.in. na: –Rozbudowę i modernizację infrastruktury transportowej, –Rozwój technologii wykorzystujących odnawialne i alternatywne źródła energii, zwiększenie wykorzystania energii pierwotnej i obniżenie energochłonności gospodarki.

19 PO Kapitał Ludzki Wsparcie będzie przeznaczone m.in. na: –Podnoszenie kwalifikacji, –Zachęty do podejmowania działalności gospodarczej i promowanie działań z zakresu przedsiębiorczości, –Doskonalenie zawodowe kadr, –Poprawę jakości zatrudnienia, –Podnoszenie kompetencji kadry urzędniczej.

20 3. Mapa pomocy regionalnej

21 Mapa pomocy regionalnej dla Polski, Zgodnie z przyjętymi przez Komisję Europejska w grudniu 2005 r. nowymi wytycznymi w sprawie pomocy regionalnej na lata maksymalne poziomy pomocy regionalnej dla dużych przedsiębiorstw określone zostały następująco: –dla PKB w regionie <75% PKB dla EU-25: maksymalny poziom pomocy to 30% –dla PKB w regionie <60% PKB dla EU-25: maksymalny poziom pomocy to 40% –dla PKB w regionie <45% PKB dla EU-25: maksymalny poziom pomocy to 50% Dla Polski, przy uwzględnianiu PKB na poziomie województw (tzw. poziom statystyczny NUTS2) powyższe kryteria przedstawiają się następująco: –30% dla woj. mazowieckiego, –40% dla woj. śląskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, zachodniopomorskiego i pomorskiego, –50% dla pozostałych województw. Zgodnie z Wytycznymi, każde państwo członkowskie powinno na ich podstawie zgłosić do Komisji Europejskiej krajowe mapy pomocy regionalnej, które po zatwierdzeniu przez Komisję wejdą w życie od 1 stycznia 2007 r.

© 2006 Ernst & Young Wszelkie prawa zastrzeżone. Ernst & Young jest zarejestrowanym znakiem towarowym. E RNST & Y OUNG Violetta Filipowicz Menedżer Tel.: Fax: Paweł Tynel Menedżer Tel.: Fax:

© 2006 Ernst & Young Wszelkie prawa zastrzeżone. Ernst & Young jest zarejestrowanym znakiem towarowym. E RNST & Y OUNG