NADZÓR PEDAGOGICZNY DOLNOŚLĄSKIEGO KURATORA OŚWIATY NAD PORADNIAMI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNYMI W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 – 2014/2015 (EWALUACJA, KONTROLA,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Rozpatrywanie odwołań od orzeczeń wydanych przez publiczne poradnie psychologiczno - pedagogiczne Barbara Łaska Kuratorium Oświaty w Łodzi.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Narada dyrektorów
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Kuratorium Oświaty w Kielcach
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Uchybienia formalne i merytoryczne w wydanych orzeczeniach
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Kuratorium Oświaty w Kielcach
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wydział Nadzoru Pedagogicznego Nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2014/2015.
PODSUMOWANIE EWALUACJI ZEWNĘTRZNYCH PRZEPROWADZONYCH NA TERENIE DELEGATURY W SIEDLCACH W ROKU SZKOLNYM 2014/ Delegatura w Siedlcach.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Zapis prezentacji:

NADZÓR PEDAGOGICZNY DOLNOŚLĄSKIEGO KURATORA OŚWIATY NAD PORADNIAMI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNYMI W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 – 2014/2015 (EWALUACJA, KONTROLA, SKARGI) SPOTKANIE Z DYREKTORAMI PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNYCH WROCŁAW 19 MARCA 2015 R. Kuratorium Oświaty we Wrocławiu Wydział Rozwoju Edukacji

DANE STATYSTYCZNE W województwie Dolnośląskim funkcjonuje 77 Publicznych i Niepublicznych Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych. W tym: Publiczne Poradnie Psychologiczno – Pedagogiczne: 49 Niepubliczne Poradnie Psychologiczno – Pedagogiczne: 28 Dolnośląski Kurator Oświaty w latach 2012 – 2015 (do dnia 28 lutego 2015 r.) zlecił przeprowadzenie w PPP: Ewaluacji: 31 Kontroli: 77 Rozpatrywał skargi: 7

E W A L U A C J A w poradniach psychologiczno – pedagogicznych w latach 2009/2010 – 2014/2015

Ewaluacje w poradniach psychologiczno – pedagogicznych i specjalistycznych w województwie dolnośląskim Rok szkolnyLiczba ewaluacji 2011/ / / /2015 (do 28 II 2015) 7 Ogółem31

Ewaluacje całościowe i problemowe w poradniach psychologiczno – pedagogicznych w województwie dolnośląskim Rodzaj ewaluacji 2011/ / / / 2015 Ogółem całościowa problemowa Rodzaj poradni 2011/ / / / 2015 Ogółem publiczna niepubliczna 00235

Wymagania wobec poradni psychologiczno - pedagogicznych do , tj. przed zmianą rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego 1. Obszar: Efekty ‒ Potrzeby osób korzystających z oferty placówki są realizowane ‒ Osoby korzystające z oferty placówki są aktywne ‒ Osoby korzystające z oferty placówki są zadowolone z działalności placówki 2. Obszar: Procesy ‒ Placówka ma koncepcję pracy ‒ Oferta placówki umożliwia realizację zadań placówki ‒ Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany i są efektem współdziałania nauczycieli ‒ Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych 3. Obszar: Środowisko ‒ Wykorzystywane są zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju ‒ Promowana jest wartość edukacji 4. Obszar: Zarządzanie ‒ Funkcjonuje współpraca w zespołach ‒ Sprawowany jest wewnętrzny nadzór pedagogiczny ‒ Warunki funkcjonowania placówki

Wymagania wobec poradni psychologiczno - pedagogicznych od r., tj. po zmianie rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego 1. Placówka realizuje koncepcję pracy. 2. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki. 3. Placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki. 4. Procesy edukacyjne są efektem współpracy nauczycieli i innych osób realizujących zadania placówki. 5. Promowana jest wartość edukacji. 6. Wykorzystywane są zasoby placówki i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju. 7. Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych. 8. Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi.

Wyniki ewaluacji w poradniach psychologiczno - pedagogicznych przeprowadzonych w okresie od do

Mocne i słabe strony dolnośląskich poradni psychologiczno – pedagogicznych badanych do r. Mocne stronySłabe strony Obszar „Efekty” 1.Analizowanie poziomu satysfakcji klientów. 2.Wprowadzanie nowych usług. 3.Pracownicy merytoryczni poradni korzystają z form doskonalenie zawodowego. 1.Zaspokajanie potrzeb klientów. 2.Liczba etatów zatrudnionych specjalistów w stosunku do potrzeb. 3.Długi czas oczekiwania na wizytę u specjalisty. Obszar „Procesy” 1.Oferta programowa jest modyfikowanie. 2.Prowadzenie działań statutowych w siedzibie klienta. 3.Monitorowanie poziomu zadowolenia klientów z jakości świadczonych usług.

Mocne i słabe strony dolnośląskich poradni psychologiczno – pedagogicznych badanych do r. Mocne stronySłabe strony Obszar „Środowisko” 1.Współpraca z podmiotami środowiska lokalnego. 2.Wykorzystywanie zasobów środowiskowych do rozwoju placówki Obszar „Zarządzanie” 1.Zaangażowanie pracowników we współpracę w zespołach. 2.Wnioski z nadzoru pedagogicznego przyczyniają się do wdrożenia projakościowych zmian placówce. 1.Doskonalenie dotyczące metod i form współpracy. 2.Plan utrzymania lub polepszania warunków lokalowych i wyposażenia. 3.Baza lokalowa i bariery architektoniczne dla osób niepełnosprawnych.

Wyniki ewaluacji w poradniach psychologiczno –pedagogicznych przeprowadzonych w okresie od do

Mocne i słabe strony dolnośląskich poradni psychologiczno – pedagogicznych badanych w okresie od do Mocne stronySłabe strony Wymaganie: Promowana jest wartość edukacji 1.Podejmowanie różnorodnych działań adekwatnych do potrzeb klientów Wymaganie: Wykorzystywane są zasoby placówki i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju 1.Znajomość potrzeb środowiska oraz wykorzystywanie jego zasobów 2. Realizowanie zadań we współpracy z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym.

Mocne i słabe strony dolnośląskich poradni psychologiczno – pedagogicznych badanych w okresie od do Mocne stronySłabe strony Wymaganie: Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych 1.Poszerzanie i wzbogacanie oferty na bazie wniosków z badań zewnętrznych i wewnętrznych. 2.Cykliczne badanie efektywności własnej pracy. 3.Podnoszenie poziomu świadczonych usług. 1.Systemowe rozwiązania dotyczące zbierania informacji o rozwoju osób i instytucji korzystających ze wsparcia poradni. Pozostałe wymagania oceniane w ewaluacji całościowej 1.Powszechność i dostępność oferty świadczonych usług. 2.Systematyczne badanie potrzeb środowiska oraz budowanie adekwatnej oferty. 3.Współpraca i wzajemna pomoc nauczycieli w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych. 1.Warunki lokalowe. 2.Zasoby kadrowe. 3.Nowatorstwo i innowacyjność w realizowanych działaniach.

K O N T R O L E planowe w poradniach psychologiczno – pedagogicznych w latach 2009/2012 – 2014/2015

Kontrole planowe w poradniach psychologiczno - pedagogicznych w latach szkolnych 2009/2010 – 2014/2015 Rok szkolny Tematyka kontroli Liczba kontroli 2009/2010Wydawanie opinii w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia i przystąpienia ucznia lub absolwenta ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu /20111.Prawidłowość wykonywania przez dyrektorów publicznych szkół i placówek zadań w zakresie planowania nadzoru pedagogicznego. 2.Zgodność wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego przez zespoły orzekające z obowiązującymi przepisami prawa /2015Prawidłowość wydawania przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. 44 Ogółem 77

Kontrola zgodności z przepisami prawa opinii wydawanych przez poradnie psychologiczno - pedagogiczne Czas oczekiwania na opinię:  do miesiąca -196 opinii, tj. 43,6 %,  od 1 miesiąca do 2 miesięcy - 83 opinie, tj. 18,4 %,  od 2 do 3 miesięcy - 50 opinii, tj. 11,1 %,  powyżej 3 miesięcy opinii, tj. 25,6 %. Nieprawidłowości w wydanych opiniach były spowodowane brakiem:  oznaczenia poradni – w 11 opiniach, tj. w 2,4 %,  daty i miejsca urodzenia dziecka – w 100 opiniach, tj. w 22,2 %,  nazwy i adresu szkoły – w 178 opiniach, tj. w 39,6 %,  miejsca zamieszkania – w 21 opiniach, tj. w 4,7 %,  stanowiska poradni – w 11 opiniach, tj. w 2,4 %,  szczegółowego uzasadnienia stanowiska poradni – w 1 opinii, tj. w 0,2 %,  wskazania formy pomocy – w 13 opiniach, tj. w 2,9 %,  uzasadnienia wskazanej formy pomocy – w 80 opiniach, tj. w 17,8 %.

Kontrola zgodności wydawania orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego przez zespoły orzekające z obowiązującymi przepisami prawa w roku szkolnym 2010/2011. Nieprawidłowości dotyczyły:  terminu doręczania wnioskodawcom orzeczeń wydanych przez zespoły orzekające,  składów zespołów orzekających,  braku nazwy i adresu szkoły w wydanych orzeczeniach i w składanych wnioskach o wydanie orzeczenia.

Kontrole przeprowadzone w roku szkolnym 2014/2015

Podstawa prawna R 1 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poz. 1072), zwane dalej „R1”. R 2 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. z 2014 r. poz. 392), zwane dalej „R2”. R 3 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 414), zwane dalej „R3”.

Od r. skontrolowano 44 Poradnie Psychologiczno – Pedagogiczne w tym poddano analizie 1167 wydanych orzeczeń. Stwierdzone nieprawidłowości formalno – prawne w orzeczeniach: W przypadku wydania orzeczenia z uwagi na niepełnosprawność sprzężoną nie wskazywano współwystępujących niepełnosprawności (np. autyzm i upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, niesłyszenie i upośledzenie w stopniu umiarkowanym), zgodnie z przepisami R2: §2 ust 1 i R3:§1 (R1: załącznik nr 1; R2: § 2 ust. 1; R3:§ 1);R2R3R1 Liczba poradni u których stwierdzono nieprawidłowości: 3 Liczba stwierdzonych nieprawidłowości: 6

Nieprawidłowości formalno - prawne Diagnoza nie zawierała informacji o możliwościach rozwojowych i potencjale dziecka, w tym określenie poziomu rozwoju intelektualnego (np. norma wiekowa, upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym), spójną z powodem wydania orzeczenia. Liczba poradni u których stwierdzono nieprawidłowości: 5 Liczba stwierdzonych nieprawidłowości: 6

Nieprawidłowości formalno - prawne Brak określenia w zaleceniach warunków realizacji potrzeb edukacyjnych, form stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka. Liczba poradni u których stwierdzono nieprawidłowości: 9 Liczba stwierdzonych nieprawidłowości (brak określenia): 63

Nieprawidłowości formalno - prawne Brak określenia w zaleceniach form pomocy psychologiczno - pedagogicznej. Liczba poradni u których stwierdzono nieprawidłowości: 8 Liczba stwierdzonych nieprawidłowości (brak określenia): 38

Nieprawidłowości formalno - prawne Brak określenia w zaleceniach najkorzystniejszych dla dziecka form kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno- wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym. Liczba poradni u których stwierdzono nieprawidłowości: 18 Liczba stwierdzonych nieprawidłowości (brak określenia): 150

Nieprawidłowości formalno - prawne Brak elementów diagnozy uzasadniających potrzebę kształcenia specjalnego. Liczba poradni u których stwierdzono nieprawidłowości: 6 Liczba stwierdzonych nieprawidłowości (brak uzasadnień): 14

Nieprawidłowości formalno - prawne Brak elementów diagnozy uzasadniających zalecane najkorzystniejsze formy kształcenia specjalnego. Liczba poradni u których stwierdzono nieprawidłowości: 26 Liczba stwierdzonych nieprawidłowości (brak uzasadnień): 558

Nieprawidłowości formalno - prawne Brak uzasadnień zalecanych form pomocy psychologiczno - pedagogicznej. Liczba poradni u których stwierdzono nieprawidłowości: 21 Liczba stwierdzonych nieprawidłowości (brak uzasadnień): 349

Nieprawidłowości formalno - prawne Brak określenia spodziewanych efektów pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Liczba poradni u których stwierdzono nieprawidłowości: 21 Liczba stwierdzonych nieprawidłowości (brak uzasadnień): 349

Nieprawidłowości formalno - prawne Nieprawidłowe określenie czasu obowiązywania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (które wydaje się na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego albo okresu kształcenia w danej szkole (R1: § 9 ust.1)). Liczba poradni u których stwierdzono nieprawidłowości: 1 Liczba stwierdzonych nieprawidłowości: 1

Nieprawidłowości formalno - prawne Nieprawidłowe określenie czasu obowiązywania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów szkół podstawowych z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim (które wydaje na okres każdego etap edukacyjny w tej szkole (R1: § 9 ust. 2)). Liczba poradni u których stwierdzono nieprawidłowości: 2 Liczba stwierdzonych nieprawidłowości: 3

Najczęściej pojawiające się uchybienia w orzeczeniach Uchybienia formalne w wydawanych orzeczeniach w związku z odwołaniami od orzeczeń

DANE STATYSTYCZNE Dane dotyczą lat 2012 – 2015 (do 28 lutego 2015) Liczba odwołań od wydanych orzeczeń – 12 Utrzymanych w mocy – 8 Uchylonych – 4

Najczęściej pojawiające się uchybienia formalne: Brak zarządzenia dyrektora poradni powołującego skład zespołu orzekającego – (§4 ust. 1) Nieprawidłowy skład zespołu orzekającego – (§4 ust.2) Pełnienie przez pracownika funkcji przewodniczącego zespołu bez pisemnego upoważnienia dyrektora poradni – (§4 ust.2 pkt1) Niedokładnie wypełnione protokoły – brak informacji o odmiennym stanowisku członka zespołu orzekającego – (§7 ust.3) Zobowiązanie wnioskodawcy do osobistego odbioru orzeczenia – (art. 39 KPA oraz 42 §1 KPA)

Najczęściej pojawiające się uchybienia formalne: Pełnienie podwójnej roli przez dyrektora poradni jako przewodniczącego i jako członka zespołu orzekającego (np. pedagog, psycholog) – (§4 ust. 2 pkt 1). Brak zgodności w składzie zespołu, który był wpisany w protokole, ze składem zespołu na wydanym orzeczeniu – (§4 ust. 1-2) Brak potwierdzenia daty doręczenia orzeczenia rodzicom – (§16 ust. 1) Niezachowanie terminu postępowania orzekającego w procedurze odwoławczej - (§17 ust. 1 – 4) Nieprawidłowe wzory orzeczeń – (wydane na nieaktualnych drukach) – (§10 ust. 1)

S K A R G I dotyczące poradni psychologiczno - pedagogicznych od roku 2012

Skargi dotyczące poradni psychologiczno - pedagogicznych 3 skargi / 457 ogółem skarg / 466 ogółem skargi / 371 ogółem skarga / 47 ogółem 2015 do 28 II 2015

Sposób rozpatrzenia skarg dotyczących poradni psychologiczno - pedagogicznych Na 7 złożonych skarg: 1 zasadna 3 częściowo zasadne 1 bezzasadna 2 anonimowe niepodlegające rozpatrzeniu

Dziękuję za uwagę