Czy rozwój eGovernment jest wystarczającym czynnikiem rozwoju państwa w perspektywie roku 2010 ? Wdrażanie polityki strukturalnej jako czynnik zmiany.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Związku Miast Polskich
innowacyjna wielkopolska
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Zasady polityki regionalnej UE
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Rola Doradztwa w doskonaleniu innowacyjno ś ci sektora Rolno- spo ż ywczego Prof.zw.dr hab.Katarzyna Duczkowska- Małysz Puławy 2009.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Myślenie sieciowe Technologie komunikacji i informacji (ICT) jako narzędzie zarządzania gminą i powiatem Konferencja Polskie gminy w nowoczesnej Europie.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Polska w Programach Ramowych UE
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Konferencja: Współczesne nurty badawcze w naukach o zarządzaniu Analiza skuteczności zarządzania jednostką samorządu terytorialnego na tle wyzwań stawianych.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Czy rozwój eGovernment jest wystarczającym czynnikiem rozwoju państwa w perspektywie roku 2010 ? Wdrażanie polityki strukturalnej jako czynnik zmiany w Nowych Krajach Członkowskich Krzysztof Głomb

Definicja Komisji Europejskiej Nie szukajmy zastępców - to rządy i samorządy są odpowiedzialne za rozwój eGovernment Definicja Komisji Europejskiej wykorzystanie technologii komunikacji i informacji wspólnie ze zmianami organizacyjnymi i zastosowaniem nowych umiejętności w celu udoskonalenia usług publicznych i procesów demokratycznych oraz wzmocnienia wsparcia dla realizacji polityk społecznych i gospodarczych eGovernment jest centralnym elementem Planu Działań eEurope 2005. Jest jedynym obszarem „eEurope2005”, gdzie rządy krajów europejskich nie tylko powinny upewnić się, czy posiadają odpowiednie możliwości rozwoju, ale gdzie posiadają pełnie władzy, aby działania te zrealizować” [EC,2003]

Czy wdrażamy ICT na pustyni Czy wdrażamy ICT na pustyni ? Czy wykorzystujemy europejski potencjał eGovernment? ` W wielu krajach Unii Europejskiej dostępność usług publicznych on line jest bardzo wysoka i sięga nawet 80%. Jednakże wstępne wyniki badania wskazują na przepaść pomiędzy możliwością podaży usług on line, a zainteresowaniem korzystaniem z nich w latach 2000-2004 zaawansowano badania nad eGovernment w Europie  rozpoczęto od strony podażowej, lecz szybko przekonano się, że trzeba badać przede wszystkim stronę popytową [bechmarkingi Capgemini] strona podażowa [administracja] - podnoszenie jakości i generalnego wpływu eGovernment na e – Rozwój [projekty SIBIS, BISER,eUser] strona popytowa [użytkownicy]- podnoszenie jakości i skuteczności obsługi użytkowników, ale także efektywności działań samej administracji Podstawowe wnioski: eGovernment powinno korzystać z ICT, lecz definiowanie usług publicznych powinno odbywać się zgodnie z potrzebami użytkowników - nie zaś rosnącą podażą możliwości technicznych uwarunkowania społeczne, indywidualnych odbiorców oraz organizacji systemu usług mają daleko większe znaczenie niż ICT kwestia zdecydowanych działań w ramach polityk krajowych oraz UE ma znaczenie dla wykorzystania potencjału eGovernment – bez nich będziemy pogłębiali „digital divide”

Potwierdza się historyczny paradoks: Administracja tworzy eGovernment dla siebie samej. Rządy i samorządy tworzyły w znacznej mierze narzędzia eGovernment dla samych siebie Rozwój eGovernment ma tylko wtedy sens, jeśli służy realizacji potrzeb społecznych, ekonomicznych, etc 2. eAdministracja nie jest niczym innym niż administracja. Ona tylko pozwala działać szybciej, lepiej [A. Mother, eEnvoy Office] eGovernment winien być częścią optymalnych kanałów dostarczania usług dla mieszkańców i przedsiębiorców oraz wsparcia dla administracji 3. eGovernment nie stanowił zaplecza dla zarządzania zmianą prowadzącą do rozwoju krajów UE eGovernment wspomagać winnien procesy prorozwojowe w skali państwa na jego różnych poziomach

Czynniki rozwoju eGovernment w latach 2005-2007 Technologia Rozwój wiedzy i technologii eGovernment w ramach projektów 5 i 6 Programów Ramowych buduje silne fundamenty rozwoju Konieczne jest zdecydowane usprawnienie transferu technologii z projektów IST do praktyki projektów wdrożeniowych w UE25 Prawo Działania standaryzacyjne oraz budowa podstaw prawnych dla rozwoju eGov przez Komisję Europejską wpływa na rozwój w EU25 Duże zapotrzebowanie na konsekwentne ramy prawne i standaryzacyjne dla rozwoju e Government w UE25, szczególnie w NKC Polityka Reformy ustrojowe oraz administracji w niektórych krajach członkowskich UE wymuszają zmiany w „środowisku wdrożeń eGov” Rozwój eGovernment w warunkach tradycyjnej administracji w wielu krajach UE oznacza brnięcie w ślepą uliczkę! Raport Willema Koka wskazuje na brak politycznego wsparcia dla reform i modernizacji państwa w krajach członkowskich jako krytyczny czynnik niepowodzenia Strategii Lizbońskiej [eEurope Action Plan]

eGovernment może stać się czynnikiem rozwoju UE, ale konieczne są reformy ustrojowe i modernizacja administracji Zorientowanie na usługi Funkcjonalność – użyteczność dla mieszkańca Usługi standardowe i oceniane przez rynek Administracja oparta na wiedzy – nie manufaktura produktów Administracja transparentna Demokratyzacja zapewnienie równości szans Większa wrażliwość na środowisko, bezpieczeństwo, jakość zarządzania Większa mobilność ludzi Większa ilość wolnego czasu u mieszkańców Model agencyjnego świadczenia usług – administracja usług publicznych Model bazujący na efektywności ekonomicznej „Urząd” przychodzi z usługami do obywatela Urzędnicy zarządzają podażą usług Nowe priorytety, polityki, idee, usługi. Broker e-usług - współpraca administracji z sektorem prywatnym Profesjonalizacja zarządzania i „usieciowienie” pracy urzędników Nowoczesna infrastruktura dostepu do e-usług Społeczne środowisko rozwoju eGovernment 2005 Politycy na ogół nie dostrzegają tych uwarunkowań Uwarunkowania eGovernment 2010 Zmiany wymagają silnej koordynacji i przywództwa Podstawowa rola eGovernment w EU na początku XXI wieku - wspomaganie „zarządzania zmianą” – reformami państwa i modernizacja administracji

Efektywne wdrożenie polityki strukturalnej warunkiem intensywnego rozwoju eGovernment w NKC Nowe Kraje Członkowskie nie są zdolne do sfinansowania niezbędnych reform ustrojowych oraz modernizacji administracji bez silnego wsparcia z funduszy strukturalnych. Obecny model wdrażania polityki strukturalnej w NKC nie stwarza jednak możliwości dla rozwoju eGovernment w oczekiwanej skali. Przyczyny ograniczonego wpływu polityki strukturalnej na rozwój eGovernment w NKC: relatywnie niewielka podaż środków funduszy strukturalnej na projekty rozwoju eGovernment w NKC [w Polsce 250 ME na lata 2004-2007] zachowawczość decydentów politycznych posiadających limitowaną wiedzę o eGovernment i jego roli jako narzędzia „zarządzania zmianą” – konieczne czytelne działania w skali UE niewielka innowacyjność realizowanych projektów – słaby transfer nowoczesnych rozwiązań z projektów IST, brak możliwości realizacji projektów finansowanych w ramach „akcji innowacyjnych” do 2007 roku niska kultura planowania strategicznego oraz realizacji strategii innowacyjności i rozwoju społeczeństwa informacyjnego na wszystkich poziomach administracji deficyt wiedzy i specjalistów w zakresie programowania i projektowania projektów eGovernment – silny, nie zawsze pozytywny wpływ firm sektora ICT na kształt projektów deficyt badań nad eGovernment, w tym badań społecznych dotyczących zapotrzebowania na usługi on line.

Jak wdrażać efektywnie eGovernment w najbliższych latach w Nowych Krajach Członkowskich – punkt widzenia SMWI Problematyka eGovernment powinna stać się priorytetem horyzontalnym strategii rozwoju na różnych poziomach zarządzania państwem: centralnym, regionalnym i lokalnym. Systemy eGov stanowić winny element politycznie uzgodnionej i profesjonalnie zaplanowanej reformy administracji publicznej oraz narzędzie „zarządzania zmianami” kreowanymi procesem reform. Niezbędne czynniki sukcesu reform administracji NKC z wykorzystaniem eGovernment: powiązanie przez KE priorytetów polityki strukturalnej z wymogiem reform i modernizacji administracji publicznej NKC z wykorzystaniem eGovernment jako narzędzia „zarządzania zmianą” i zwiększania efektywności administracji wykreowanie programów modernizacji administracji publicznej, które uwzględniać będą realne uwarunkowania i zdiagnozowane potrzeby użytkowników oraz wyzwania nowoczesnych technologii ICT wdrożenie przez KE efektywnych mechanizmów transferu wiedzy i innowacyjnych technologii IST kreowanych w ramach europejskich projektów badawczych do projektów modernizujących administrację stworzenie warunków instytucjonalnych do efektywnego zarządzania eGovernment w skali kraju wspomaganie tworzenia się profesjonalnego zaplecza eksperckiego dla wdrożeń projektów eGovernment, w tym instytucji wspomagających samorządy lokalne i regionalne w kreowaniu i wdrażania strategii rozwoju eGovernment

Kontakt: Krzysztof Głomb e-mail: k.glomb@mwi.pl mobile: 605.290.500 Dziękuję za uwagę! Kontakt: Krzysztof Głomb e-mail: k.glomb@mwi.pl mobile: 605.290.500 http://www.mwi.pl