Ekonomia Społeczna w perspektywie Małopolski dr hab. Jarosław Górniak, prof. UJ Dr Barbara Worek Seweryn Krupnik Centrum Ewaluacji i Analizy Polityk Publicznych Uniwersytet Jagielloński
Agenda Informacja o Centrum Informacja o zrealizowanych badaniach Najważniejsze wyzwania Planowane działania EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
Centrum Ewaluacji i Analizy Polityk Publicznych Założenia: Analiza PES w kontekście polityk publicznych Każde działanie publiczne wymaga uzasadnienia tzn. pokazania, że jest najlepszym możliwym sposobem dochodzenia do celów publicznych EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
Zrealizowane badania w obszarze ES (2007 – 2008) dla Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego popyt na zakładanie PES wśród NGO rynek usług szkoleniowych i doradczych dla przedsiębiorstw społecznych uwarunkowania prawne dla Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Krakowie diagnoza małopolskich PES raporty dostępne na stronie: www.obserwatorium.malopolska.pl EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
Najważniejsze wnioski Duże zainteresowanie przedsiębiorczością społeczną Koncepcja przedsiębiorczości społecznej (wsparcie publiczne, rozwiązania prawne) jest niejasna Zróżnicowanie działań i problemów różnych kategorii PES Niewystarczająca przychylność instytucji publicznych Deficyty wiedzy i umiejętności wśród wszystkich interesariuszy (instytucje wspierające PES, JST, PES) EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
Poziomy wyzwań dla Ekonomii Społecznej Obszar Otoczenie pośrednie Otoczenie bezpośrednie PES Podmioty Politycy, decydenci na poziomie centralnym Instytucje (potencjalnie) wspierające PES Osoby zarządzające PES Wyzwania Wizja, legitymizacja, jakość rządzenia Wiedza, brak przychylności Kompetencje, wsparcie EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
Otoczenie pośrednie Brak jasnej i komunikowalnej wizji PES Problem legitymizacji PES Ambiwalentna rola funduszy unijnych Niestabilność i niejasność rozwiązań (prawo, model finansowania) Brak elastyczności/adekwatności rozwiązań odgórnych do wewnętrznie zróżnicowanej rzeczywistości. EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
Wizja przedsiębiorczości społecznej cele przedsiębiorczości społecznej dobre praktyki diagnoza wizja rozwiązania prawne model finansowy wiedza/ umiejętności wdrażanie EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
Otoczenie bezpośrednie Brak wiedzy/umiejętności wynikający z braku wizji w otoczeniu pośrednim. Brak przychylności wynikający z braku legitymizacji (zwłaszcza JST). EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
PES Zróżnicowanie (spółdzielnie socjalne a CIS-y i ZAZ-y) Cele społeczne a myślenie rynkowe Problemy w kontaktach z otoczeniem wynikające z braku legitymizacji Potrzebne wsparcie: finansowe, infrastrukturalne, szkoleniowo – doradcze EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
Podsumowanie wyzwań Wyzwania kluczowe: wizja społeczna legitymizacja odpowiedzialność EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
Wyzwania badawcze Zniechęcenie do badań i zmęczenie badaniami wśród PES i ich otoczenia Słabe przekonanie o użyteczności wyników badań Identyfikacja nieskutecznych działań EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
Planowane działania Monitoring przedsiębiorczości społecznej jako jedno z działań Małopolskiego Paktu na rzecz Ekonomii Społecznej Pomiar efektywności społecznej EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
Dziękujemy!!! Jarosław Górniak jaroslaw.gorniak@uj.edu.pl Barbara Worek b.worek@uj.edu.pl Seweryn Krupnik seweryn.krupnik@uj.edu.pl raporty dostępne na stronie: www.obserwatorium.malopolska.pl EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE