Kuratorium Oświaty w Poznaniu czerwiec 2009 r..  Skłonić do dyskusji na temat wykorzystania wyników sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego do planowania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kuratorium Oświaty w Poznaniu czerwiec 2009 r.
Advertisements

FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2010/2011 Gimnazjum Publiczne nr 2 w Solcu Kujawskim Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób , aby uczniowie.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
MAŁGORZATA STEFANIAK KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. WIOSNY LUDÓW W KSIĄŻU WIELKOPOLSKIM
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Kuratorium Oświaty w Poznaniu czerwiec 2009 r.

 Skłonić do dyskusji na temat wykorzystania wyników sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego do planowania pracy szkoły.  Przedstawić ideę organizowania cyklicznych, całorocznych spotkań oraz działań służących osiągnięciu poprawy wyników egzaminów zewnętrznych.

 Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego są dla nas niezadowalające i przyjmujemy je z przykrością.  Skłaniają do refleksji i z pewnością posłużą do ukierunkowania nadzoru pedagogicznego w przyszłym roku szkolnym. Nadzór pedagogiczny nad szkołami dotyczy bowiem wielu aspektów życia szkoły i należy brać pod uwagę wszechstronny rozwój młodego człowieka.  Przygotowanie do egzaminów zewnętrznych jest bardzo ważnym aspektem nadzoru.

SprawdzianŚrednia pkt% Kraj22,255,50 Okręg22,0355,08 mazowieckie23,8559,63 małopolskie23,3658,40 podlaskie2357,50 podkarpackie22,9957,48 łódzkie22,7256,80 opolskie22,556,25 lubelskie22,4456,10 dolnośląskie22,456,00 zachodniopomorskie22,2955,73 pomorskie22,2955,73 śląskie22,2655,65 kujawsko-pomorskie22,1755,43 świętokrzyskie22,1255,30 warmińsko-mazurskie22,155,25 lubuskie22,0655,15 wielkopolskie21,954,75

Część humanistyczna Średnia Część matematyczno - przyrodnicza Średnia pkt% % Kraj31,6763,34Kraj26,0352,06 Okręg31,1262,24Okręg25,4150,82 mazowieckie32,8165,62mazowieckie27,5355,06 małopolskie32,665,3małopolskie27,254,3 podkarpackie32,464,9kujawsko-pomorskie26,553 lubelskie3263,9podlaskie26,553 śląskie31,9863,96łódzkie26,452,8 łódzkie31,4262,84podkarpackie26,352,7 lubuskie31,2862,56śląskie25,8451,68 kujawsko-pomorskie31,262,4lubelskie25,751,3 opolskie31,262,3wielkopolskie25,6551,3 podlaskie31,262,4pomorskie25,651,2 zachodniopomorskie31,1762,34opolskie25,450,9 świętokrzyskie31,1262,24warmińsko-mazurskie25,250,4 dolnośląskie31,162,3dolnośląskie25,250,5 wielkopolskie31,0462,08lubuskie25,1350,26 pomorskie30,7261,44świętokrzyskie25,1350,26 warmińsko-mazurskie30,460,8zachodniopomorskie25,0550,1

Liczba szkółLiczba szkół w województwie z wynikami: niskimiśrednimiwysokimi Sprawdzian Część humanistyczna Część matematyczno- przyrodnicza Język angielski Język niemiecki

 Czy w pełni potrafimy wykorzystać wyniki z egzaminu zewnętrznego? (analizy CKE i OKE; analiza wyników w szkole)  Czy dobrze organizujemy proces dydaktyczny?  Czy potrafimy motywować i rozbudzać aspiracje uczniów? (strategia osiągania zamiast strategii unikania)  Czy wystarczająco wspieramy każdego ucznia? (ucznia zdolnego; ucznia z trudnościami w uczeniu się)  Czy dzielimy się wiedzą, doświadczeniem i odpowiedzialnością za efekty kształcenia?  Czy właściwie planujemy i organizujemy nadzór pedagogiczny oraz prowadzimy jego rzetelną ewaluację?

Jakie należy podjąć działania, by osiągnąć lepsze efekty kształcenia ?

 Prezentowane wyniki powinni wykorzystać nauczyciele oraz nadzór pedagogiczny do planowania pracy szkoły. Umożliwi to przygotowanie i podjęcie działań służących doskonaleniu wielkopolskiej edukacji, by w następnych latach osiągnięcia uczniów w zakresie sprawdzanych wiadomości i umiejętności były wyższe, a nawet jak najwyższe.

Wnioski i rekomenadcje dyrektorów szkół woj. wielkopolskiego

W pełni wykorzystamy wyniki z egzaminu zewnętrznego gdy: Wszyscy nauczyciele będą odpowiedzialni za wyniki egzaminu zewnętrznego. Dokonamy zespołowej analizy wyników sprawdzianu i egzaminu. Opracujemy wieloletnią koncepcję pracy zespołowej (obejmującą nauczycieli wszystkich przedmiotów), służącą doskonaleniu wyników sprawdzianu i egzaminu, których celem będzie podniesienie poziomu umiejętności określonych w standardach wymagań. Będziemy efektywnie współpracować w zespołach przedmiotowych i interdyscyplinarnych. Rzetelnie zaplanujemy i zrealizujemy wnioski z prowadzonych analiz. Będziemy przeprowadzać w szkołach próbne egzaminy, a następnie będziemy omawiać wyniki z uczniami i rodzicami oraz radą pedagogiczną; współfinansowanie profesjonalnych prób. Wykorzystamy wyniki egzaminów na kolejnym etapie kształcenia do diagnozy (do prognozowania) osiągnięć uczniów. Będziemy doskonalić rady pedagogiczne z zakresu analizy i wykorzystania wyników do planowania pracy nauczyciela (m.in. tendencje, EWD).

Prawidłowo zorganizujemy proces dydaktyczny gdy:  Będziemy koncentrować działania dydaktyczne na realizacji podstawy programowej i wyposażaniu ucznia w umiejętności kluczowe.  Nauczyciele będą odpowiedzialni za rzetelną realizację i monitorowanie podstawy programowej.  Efektywnie wykorzystamy czas pracy dydaktycznej (zastępstwa, imprezy, rajdy w czasie pozalekcyjnym).  Będziemy doskonalić umiejętność planowania procesu dydaktycznego przez nauczycieli.  Będziemy doskonalić i egzekwować od nauczycieli umiejętność właściwego wyboru materiałów dydaktycznych dla ucznia, szczególnie w klasach młodszych (podręczniki i materiały dodatkowe, tylko do wypełnienia, nie stymulują właściwego rozwoju, szczególnie w zakresie logicznego myślenia - ograniczać w szkołach podstawowych korzystanie z ksero i zeszytów ćwiczeń na rzecz pisania); prowadzić obowiązkowe zeszyty przedmiotowe na pierwszym etapie edukacyjnym.  Stymulować uczniów do kreatywnego myślenia; promować techniki i metody twórczego myślenia przez wsparcie metodyczne (doradcy metodyczni).  Nauczyciele uzyskają uprawnienia egzaminatora OKE.

Prawidłowo zorganizujemy proces dydaktyczny gdy:  Uwzględnimy w organizacji pracy szkoły w zakresie wykorzystania godzin wynikających z art.42 KN pracę z uczniem wymagającym wsparcia, a część w/w godzin przeznaczymy dla wszystkich klas III na „oswojenie” się z formą testu.  Będziemy organizować współpracę nauczycieli wszystkich przedmiotów.  W szerszym zakresie zastosujemy metodę projektu, metody problemowe i warsztatowe.  Zapewnimy bardziej atrakcyjną bazę szkolną (wyposażenie szkół w nowoczesne środki dydaktyczne, np. tablice interaktywne, powszechny dostęp do Internetu).  Zostanie określona liczba godzin zajęć realizowanych samodzielnie w każdej klasie w przypadku klas łączonych.

Będziemy właściwie motywować, rozbudzać aspiracje i wspierać uczniów gdy:  Nauczyciele będą efektywnie wykorzystywać czas na lekcji, indywidualizować proces dydaktyczny.  Rozpoznamy i określimy uzdolnienia (indywidualizacja nauczania i wskazanie każdemu uczniowi, na jakim etapie się znajduje i co jeszcze powinien zrobić, jest jednym z elementów uzyskania wyższych wyników; pozytywne wzmacnianie).  Zdiagnozujemy trudności w uczeniu się i zapewnimy opiekę specjalistów do rozwiązywania problemów i systematycznej pracy z uczniami mającymi trudności (pedagog, psycholog, logopeda w każdej szkole); szczególnie ważne w zakresie wczesnego wspomagania dziecka.  Opracujemy system wspierania ucznia zdolnego i utalentowanego.  Zintensyfikujemy pracę z uczniem średniozdolnym.

Będziemy właściwie motywować, rozbudzać aspiracje i wspierać uczniów gdy:  Będziemy postulować podniesienie rangi sprawdzianu (brak konsekwencji formalnych przy naborze do szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, co obniża motywację do nauki - szkoły średnie nie określają dolnej granicy punktów warunkującej przyjęcie do szkoły).  Będziemy wskazywać korzyści wynikające z posiadania dobrego wykształcenia.  Wdrożymy działania wychowawcze zwiększające motywację uczniów - rola rodziców w rozbudzaniu szacunku dla instytucji szkoły i nauczycieli – w tym także polityka medialna (często poszukiwanie taniej sensacji, brak podstawowych wiadomości na temat posługiwania się wynikami egzaminu, rankingi itp.)  Zachęcimy do udziału w konkurach.  Zwiększymy ilość zajęć pozalekcyjnych wyrównujących szanse edukacyjne.  Stworzymy system wspierania ucznia z trudnościami edukacyjnymi adekwatny dla każdej szkoły.  Upowszechnimy stosowanie w szkołach oceniania kształtującego.  Wyeliminujemy negatywne emocje towarzyszące egzaminowi gimnazjalnemu.  Nauczmy dzieci uczenia się.

Wystarczająco dzielimy się wiedzą i doświadczeniem na temat efektów kształcenia gdy:  Wszyscy członkowie rady pedagogicznej wezmą odpowiedzialność za wyniki egzaminów.  Zorganizujemy współpracę zespołów przedmiotowych i interdyscyplinarnych między nauczycielami szkół podstawowych i gimnazjów na terenie gmin.  Będziemy właściwie organizować pracę opiekunów stażu nauczyciela.  Stworzymy banki dobrych praktyk w celu dzielenia się wiedzą, doświadczeniem w zakresie motywowania uczniów.  Wszyscy będziemy odpowiedzialni za kształcone umiejętności w poszczególnych obszarach, w tym również za kulturę języka.

Właściwie zaplanujemy i zorganizujemy nadzór pedagogiczny oraz jego ewaluację gdy:  Ukierunkujemy nadzór pedagogiczny na efekty.  Będziemy właściwe wspierać i motywować nauczycieli.  Będziemy konsekwentnie monitorować realizację wniosków w ramach nadzoru pedagogicznego.  Będziemy skutecznie motywować nauczycieli do uzyskiwania kwalifikacji i umiejętności pedagogicznych, w tym także uzyskania uprawnień egzaminatora.  Zmniejszymy ilość hospitacji obejmujących całą jednostkę lekcyjną na rzecz hospitacji bardziej wycinkowych, np. nastawionych na badanie konkretnych ogniw lekcji, na badanie warsztatu pracy nauczyciela, na badanie zeszytów uczniowskich lub prac klasowych (np. stosowanie przez nauczycieli j. polskiego kryteriów ustalonych przez CKE).  W sposób szczególny będziemy pełnić nadzór pedagogiczny (wewnątrzszkolny) nad nauczycielami, których uczniowie osiągają niskie wyniki.  Stworzymy wewnętrzny system diagnozowania przy współpracy z zewnętrznymi instytucjami przygotowanymi do tego rodzaju działań.  Zmniejszone pensum dydaktyczne dyrektorów umożliwi sprawniejszą realizację nadzoru.  W polityce zatrudnienia prowadzonej przez dyrektora możliwe będzie zapewnie kadry pełnoetatowej oraz ograniczenie do minimum nauczycieli zatrudnianych w kilku szkołach. 

WNIOSKI I REKOMENDACJE  Aby osiągnąć dobre i bardzo dobre wyniki na egzaminie uczeń winien uczestniczyć w kulturze (kino, teatr, muzeum, filharmonia).  Współodpowiedzialność rodziców za wyniki sprawdzianu i egzaminu.  Poziom trudności sprawdzianu nie jest dostosowany do możliwości uczniów.  Zbyt krótki czas sprawdzianu (wydłużyć czas do 90 minut).  Przesunąć termin sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego (inny termin sesji egz.)  Zatrudnić obserwatorów na wszystkich sprawdzianach i egzaminach.  Wnikliwa weryfikacja egzaminatorów; poprawa zadań według specjalizacji.  Mniej priorytetów kuratora i ministra.  Upowszechnienie edukacji przedszkolnej.  Zwiększyć środki na wyjazdy edukacyjne, zielone szkoły, projekty edukacyjne, biblioteki szkolne.  Lepsza organizacja praktyk studenckich (może wydłużenie czasu ich trwania).

 We współpracy z ODN opracować system szkoleń poświęcony motywowaniu ucznia, pracy z uczniem zdolnym i pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu.  Powiązać gminny system stypendialny z wynikami egzaminu zewnętrznego.  Dokonać dokładnej analizy socjologicznej wyników w poszczególnych wojewódzkich.  Większe wsparcie samorządu terytorialnego w zakresie doradztwa metodycznego i sfinansowanie dodatkowych godzin na zajęcia fakultatywne, zajęć dydaktyczno- wyrównawczych, kół zainteresowań.  Postulować wprowadzenie zmian legislacyjnych w kierunku niedopuszczania dzieci bez dojrzałości szkolnej do rozpoczęcia nauki w szkole.  Ujednolicić kryteria konkursów przedmiotowych i olimpiad w całym kraju.  Upowszechnić wymianę doświadczeń wymianę doświadczeń /wysokie wyniki/ – dobre praktyki.  Diagnozowanie osiągnięć szkół z niskimi wynikami z egzaminacyjnymi.  System diagnostyczny prowadzony w PPP powinien wspierać pracę nauczyciela z uczniem na lekcji i rodzica w domu – nie może być tylko podstawą do dostosowania wymagań.  Każda szkoła powinna analizować wyniki indywidualnie, trzeba wypracować program poprawy efektywności, biorąc pod uwagę doświadczenia z kilku lat; trzeba zwrócić uwagę na powtarzalność zadań i problemów.

 Stworzenie systemu wspierającego pracę dyrektora i szkoły, co sprzyja budowaniu jego autorytetu.  Uwzględnianie przez OKE uwag zgłaszanych przez dyrektorów szkół.  Diagnoza po klasie III powinna mieć charakter obligatoryjny, ponieważ wiemy, które umiejętności uczniowie posiadają. W tym okresie należy zwrócić uwagę na uczniów z problemami; pracować z nimi na zespołach wyrównawczych.  Współpraca OKE i Kuratorium Oświaty w Poznaniu z dyrektorami szkół w zakresie analizowania wyników i planowania pracy.  Udostępnienie przez OKE w Poznaniu szerszej informacji o wynikach egzaminów zewnętrznych.  Dostęp do wyników swojej szkoły, z okresu od 2002 r. dyrektor powinien mieć przez cały czas. Nierzadko nowi dyrektorzy nie mają przekazanych plików z wynikami szkół z lat poprzednich, albo zdarza się, że po prostu wyniki te są kasowane podczas usterek sprzętu.  Komisje nadzorujące sprawdzian/egzamin powinny być zewnętrzne.  Powrót do publikacji danych z egzaminu (sprawdzianu) w formie, którą zaproponował portal scholaris.  Dokonać dokładnej analizy socjologicznej wyników w poszczególnych wojewódzkich.

 W każdej gminie powinni być zatrudnieni doradcy metodyczni oraz specjaliści tacy jak pedagog, psycholog, logopeda.  Stypendia dla uczniów zdolnych w każdej gminie. Powiązać gminny system stypendialny z wynikami egzaminu, sprawdzianu.  Większe wsparcie samorządu terytorialnego w zakresie doradztwa metodycznego i sfinansowanie dodatkowych godzin - zajęcia fakultatywne, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, koła zainteresowań.  Wsparcie finansowe (dodatek motywacyjny, dodatek funkcyjny, płatne zastępstwa, zajęcia pozalekcyne, projekty, środki na doskonalenie zawodowe nauczycieli). W prezentacji wykorzystano dane zawarte we wstępnych informacjach o wynikach egzaminów Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz raportach wszystkich Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych.

Wielkopolski Kurator Oświaty - Elżbieta Walkowiak Wicekurator - Hanna Rajcić-Mergler oraz z espół ds. egzaminów zewnętrznych Kuratorium Oświaty w Poznaniu w składzie: Barbara Szkudlarekst. wizytator Krzysztof Paluszkiewiczst. Edward Pawlicki Wiesław Pachockist. Małgorzata Wilczyńska-Grześst. Julitta Włodarczykst.