Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Szkoła dla 6-latka 6.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna
NAWIGATOR-WIGOR NA TOR, czyli droga od entuzjazmu do sukcesu Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię
Wczesna interwencja i wsparcie edukacji małego dziecka.
Inwestowanie w rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Departament Polityki Rodzinnej Wspieranie rozwoju usług opieki nad dziećmi w wieku.
Z-ca Dyrektora Kamila Siwak
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
OŚRODKI PRZEDSZKOLNE – szansa na dobry start
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Możliwości dofinansowania działań edukacyjnych w województwie.
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Rodzina w polityce społecznej m. st. Warszawy Urząd m. st. Warszawy Warszawa 2010.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 3, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Projekt Edukacja przedszkolna szansą na sukces Twojego dziecka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Alina Kozińska-Bałdyga Rymanów, 13 luty O czym będę mówiła? Małe Szkoły – inicjatywy obywatelskie na wsi Małe Przedszkole w Każdej Wsi – program.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Gminne spotkanie prezentacja zapisów strategii Biecz, dnia 13 czerwca 2013r.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Partycypacja w tworzeniu i wdrażaniu Strategii Rozwoju Edukacji Elementarnej w Gminie Głuchów.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Realizacja Priorytetu IX PO KL w Województwie Zachodniopomorskim.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
PRIORYTET IX PO KL ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
Misja Wykształcony Gdańszczanin w pełni wykorzystujący swój potencjał rozwojowy w dynamicznie zmieniającym się świecie Pełen rozwój potencjału intelektualnego.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
w części dotyczącej wydatków
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego NSZZ „Solidarność”
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Zapis prezentacji:

Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego Dlaczego edukacja małych dzieci jest ważna Pawłosiów 01.12.2009 Fundacja Komeńskiego 1

Fundacja Komeńskiego Jesteśmy organizacją pozarządową działającą od 2003 roku. Dążymy do zapewnienia optymalnych warunków rozwoju i wyrównania szans edukacyjnych wszystkim dzieciom od urodzenia do 10 roku życia. Chcemy stwarzać dzieciom jak najlepsze warunki do budowania poczucia własnej wartości, rozbudzania ciekawości, rozwijania samodzielności i kreatywności. Szczególnie dbamy o dobro tych dzieci, które mają mniejsze szanse na udany start w dorosłe życie: z małych miejscowości, ze środowisk zaniedbanych ekonomicznie i kulturowo. Fundacja Komeńskiego

Fundacja Komeńskiego - priorytety Zapewnienie wszystkim dzieciom dostępu do wysokiej jakości wczesnej edukacji Ośrodki Przedszkolne, Grupy Zabawowe, Centra Dziecka i Rodziny Podnoszenie jakości edukacji elementarnej w Polsce Akademia Komeńskiego - Ośrodek Ustawicznej Edukacji Nauczycieli i Rodziców Uspołecznianie zarządzania edukacją Lokalne Strategie Edukacji/ Wyrównywania szans edukacyjnych Partnerstwo na rzecz Rozwoju i Edukacji Małych Dzieci (PREMD) Zwiększenie świadomości społecznej na temat znaczenia wczesnej edukacji dla równości szans i rozwoju kapitału ludzkiego Konferencje, seminaria, publikacje Fundacja Komeńskiego

Dlaczego należy inwestować w rozwój i edukację małych dzieci I. Wczesne doświadczenia dzieci mają długofalowy i formujący wpływ na rozwój mózgu, umiejętności i zachowań człowieka. Okresem krytycznym jest czas między urodzeniem a 5 – 6 rokiem życia, czyli przed rozpoczęciem formalnej nauki. Wtedy właśnie najdynamiczniej rozwijają się umiejętności językowe, matematyczne, społeczno-emocjonalne, buduje się poczucie własnej wartości i ciekawość świata – fundamenty nieodzowne do osiągnięcia sukcesu w życiu. Fundacja Komeńskiego

Rozwój i edukacja małych dzieci The Council for Early Child Development - Putting Science into Action for Children Rozwój i edukacja małych dzieci Gęstość synaps Po urodzeniu 6 lat 14 lat Argumenty neurologiczne Połączenia między komórkami nerwowymi w mózgu i ich gęstość . W momencie urodzenia gęstość połączeń miedzy neuronami jest stosunkowo niewielka. Od urodzenia do 6 roku życia z każdą sekundą powstaje 700 nowych połączeń. Dlatego w wieku lat 6 – jest ich najwięcej a w wieku lat 14 juz znowu nieco rzadsza- ale oczywiście gęstsza niż przy urodzeniu. W wieku 6 lat jest ich najwięcej ponieważ mózg jest do tego procesu odpowiednio przygotowany – „powstające w każdej sekundzie nowe połączenia w mózgu maja do tego odpowiednio przygotowane rusztowanie” Kiedy porównuje się gęstość neuronów dzieci wychowywanych w rodzinach i mających regularne kontakty społeczne i dzieci z domu dziecka, które mają znacznie mniej regularne kontakty społeczne, różnica w obrazie tkanki mózgowej jest bardzo znaczna. Słabe połączenia, te, które nie są używana –zamierają. Ten proces nazwany jest sieciowaniem i rzeźbieniem mózgu. Stymulacja bodźcami ma ogromny wpływ na sieci w mózgu. Im jesteśmy starsi, tym więcej nieużywanych połączeń zanika. (Rethinking the Brain, Families and Work Institute, Rima Shore, 1997). Im większa gęstość połączeń nerwowych w mózgu tym łatwiej jest się dziecku rozwijać i przyswajać informacje z jego środowiska. Łatwiej się uczy, szybciej reaguje na bodźce, Rethinking the Brain, Families and Work Institute, Rima Shore, 1997. From: Founders’ Network, slide 03-012 Fundacja Komeńskiego 5 Created: August 24, 2005

Wrażliwość Edukacja małych dzieci – moment krytyczny The Council for Early Child Development - Putting Science into Action for Children Lata przed-szkolne Lata szkolne Wysoka Matematyka Umiejętności społeczne Wrażliwość Tworzenie znaczeń Język Sposoby reagowania Kontrola emocji Okresy krytyczne rozwoju mózgu- Wczesne doświadczenia dzieci mają długofalowy i formujący wpływ na rozwój mózgu i zachowań człowieka. Okresem krytycznym dla rozwoju funkcji mózgu odpowiadających za podstawowe funkcjonowanie jednostki jest okres miedzy urodzeniem a 5 – 6 rokiem życia, czyli przede rozpoczęciem formalnej nauki. Tworzą się wówczas zręby rozwoju poznawczego, umiejętności społecznych i emocjonalnych, językowych. Badania potwierdzają, istnienie krytycznych momentów wrażliwości mózgu. Na przykład: Dzieci urodzone z kataraktą, której nie wyleczy się wkrótce po urodzeniu nigdy nie będą potrafiły normalnie widzieć – okres krytyczny dla rozwoju widzenia mija bardzo szybko Dzieci urodzone głuche nigdy nie osiągną tych samych umiejętności językowych jak dzieci, które stracą słuch nieco pózniej w trakcie lat dziecinnych. Dzieci głuche od urodzenia „przegapią” okres wrażliwości w rozwoju językowym (mija on ok. 2 roku życia) Dzieci, które maja do czynienia z co najmniej 2 językami zanim osiągną wiek 7 miesięcy będą zdolne do mówienia w obu językach tak samo dobrze i i łatwiej będą uczyć się dodatkowych języków. Wiadomo, że kiedy w latach szkolnych uczymy się drugiego języka raczej aktywowane są partie mózgu odpowiedzialne za pamięć a nie za język. Nasza fizjologia uniemożliwi nam formowanie prawidłowych dźwięków i raczej będziemy mówić z obcym akcentem. Dzieciom, które nie mają regularnych kontaktów z innymi dziećmi zanim osiągną 4 lata trudniej rozwijają umiejętności społeczno- emocjonalne niż dzieci wlączone w grupę rówieśnicczą w wieku 2 czy 3 lat. Nash, 1997; Early Years Study, 1999; Shonkoff, 2000.) Wniosek: Główne wysiłki powinny być skierowane na najwcześniejsze lata, gdy system nerwowy jest najbardziej plastyczny i najłatwiej jest pokonać ograniczenia ‘Sensitive periods’ in early brain development – this slide is based on the following references: Doherty, G. (1997). Zero to Six: the Basis for School Readiness. Applied Research Branch R-97-3E Ottawa: Human Resources Development Canada. McCain & Mustard (1999). Early Years Study. Toronto, Ontario: Publications Ontario. Shonkoff, Jack (Ed) (2000). From Neurons to Neighborhoods: The Science of Early Childhood Development. Washington, D.C.: National Academy Press. Widzenie Słyszenie Niska 1 2 3 4 5 6 7 Lata życia Graph developed by Council for Early Child Development (ref: Nash, 1997; Early Years Study, 1999; Shonkoff, 2000.) 6 Created: August 24, 2005

Dlaczego należy inwestować w rozwój i edukacje małych dzieci II. Wspieranie edukacji małych dzieci to najlepsza inwestycja. Stopa zwrotu z inwestowania w rozwój małych dzieci jest bardzo wysoka. Jak dowodzi laureat ekonomicznej Nagrody Nobla James Hackmann, inwestowanie w rozwój i edukację dzieci do 6 roku życia, daje zwrot w wysokości co najmniej czterokrotnej. Stopa zwrotu inwestycji maleje bardzo znacząco w miarę wzrastania dzieci. Inwestowanie w przygotowanie zawodowe jest już nieopłacalne z ekonomicznego punktu widzenia. Fundacja Komeńskiego

Edukacja małych dzieci jako inwestycja przedszkole szkoła Zwrot z każdego zainwestowanego $ przygotowanie zawodowe Argumenty ekonomiczne Edukacja małych dzieci jako inwestycja Stopa zwrotu w inwestycję jaką jest wczesna edukacja jest bardzo wysoka. Zgodnie z badaniami laureata Nagrody Nobla Jamesa J.Hackmana inwestowanie we wczesna edukaję (dzieci do 6 roku zycia) daje zwrot w wysokości co najmniej 4 krotnej stopa zwrotu inwestycji maleje bardzo znacząco w miarę wzrostu wieku dzieci. Inwestowanie w przygotowanie zawodowe jest nieopłacalne ekonomicznie Według wyników ponad 30-letnich badań amerykańskich* po wkroczeniu w dorosłość dzieci korzystające w wieku przedszkolnym z dobrych programów edukacyjnych: Więcej zarabiają (miesięcznie 2000 USD i więcej) – 29% vs 7% Cieszą się wyższym standardem życia (większa liczba właścicieli domów) – 36% vs 13% Są lepiej wykształcone – 71% vs 54% Znacząco mniej korzystały z pomocy społecznej w ciągu ostatnich 10 lat – 59% vs 80% Zanotowano wśród nich znacząco mniejszą liczbę aresztowań – 7% vs 35% *Więcej informacji patrz: E. Putkiewicz, M. Żytko, Znaczenie edukacji przedszkolnej…, w: M. Zahorska (red.), Edukacja przedszkolna w Polsce – szanse i zagrożenia, ISP, Warszawa 2003, s.62-63 wiek Inwestycja w edukację przedszkolną zwraca się w przyszłości – lepiej wykształcone społeczeństwo to większe wpływy z podatków oraz mniejsze koszty pomocy społecznej. Fundacja Komeńskiego

Dlaczego należy inwestować w rozwój i edukację małych dzieci III. Dobre środowisko rozwojowo-edukacyjne dla małych dzieci umożliwia dobrą współpracę z rodzicami. Wsparcie rodziców w wychowywaniu małych dzieci to najlepsza profilaktyka. Dobre środowisko pozwala wcześnie wykrywać i eliminować deficyty i prowadzić – wspólnie z rodzicami - efektywne działania wspierające prawidłowy rozwój dzieci. Fundacja Komeńskiego

Dlaczego należy inwestować w rozwój i edukację małych dzieci IV. Wczesna profilaktyka zachowań agresywnych – szansą na dobrą edukację w przyszłości  Badania wykazują, że dzieci o wysokim poziomie agresji prezentowanej w wieku 5 lat wielokrotnie częściej nie kończą edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym (80% prawdopodobieństwa przerwania nauki ws 25% prawdopodobieństwa). Jeżeli dzieci nigdy nie zachowywały się agresywnie to prawdopodobieństwo że skończą szkołę jest prawie 80% dużo bardziej zagrożone wypadnięciem z systemu edukacji są dzieci które bardzo często zachowują się agresywnie. Fundacja Komeńskiego

Edukacja małych dzieci - profilaktyka The Council for Early Child Development - Putting Science into Action for Children Edukacja małych dzieci - profilaktyka Profilaktyka zachowań agresywnych – szansą na dobrą edukację w przyszłości Inne badania wykazują, że dzieci o wysokim poziomie agresji prezentowanej w wieku 5 lat wielokrotnie częściej nie kończą edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym (80% prawdopodobieństwa przerwania nauki ws 25% prawdopodobieństwa). – konieczne jest więc identyfikacja problemów dzieci i interwencja na poziomie przedszkola zanim problemy dziecka uniemożliwią mu prawidłowe funkcjonowanie w szkole. Tremblay 1999 Jeżeli dzieci nigdy nie zachowywały się agresywnie to prawdopodobieństwo że skończą szkołę jest prawie 80% dużo bardziej zagrożone wypadnięciem z systemu edukacji są dzieci które bardzo często zachowują się agresywnie. Zdiagnozowanie dziecka które zachowuje się agresywnie to początek pracy – trzeba zlikwidować źródło agresji i bardzo ważna jest tu rola i postawa rodziców oraz całego otoczenia rodziny. Badania polskie dotyczące związków pomiędzy uczęszczaniem do przedszkola a umiejętnościami na progu szkoły podstawowej pokazują, że poziom wskaźników czytania, pisania i umiejętności matematycznych uczniów wzrasta wraz z długością stażu przedszkolnego. Szczególnie widoczne jest to w przypadku dzieci z rodzin o niskim statusie społeczno– ekonomicznym. Najlepsze wyniki osiągają dzieci, które zaczęły uczęszczać do przedszkola w wieku 3 lat, (Por. B. Murawska, Segregacja na progu szkoły podstawowej, ISP, Warszawa 2004). Tremblay 1999 Fundacja Komeńskiego 11 Created: August 24, 2005

Dlaczego należy inwestować w rozwój i edukację małych dzieci V. Wczesne doświadczenia edukacyjne najefektywniej pomagają wyrównywać szanse życiowe dzieci. Wczesne dzieciństwo jest pierwszym i zasadniczym etapem tworzenia się nierówności edukacyjnych ponieważ w tym okresie możliwości rozwojowe dzieci są największe i najsilniejszy jest wpływ środowiska, w którym są wychowywane. Pozytywne zmiany relacji wychowawczych w rodzinach i wsparcie specjalistyczne  dla dzieci poniżej 5 roku życia może przełamać schemat społecznego dziedziczenia biedy i problemów społecznych. Dlatego dostęp do jakościowej edukacji jest szczególnie ważny dla dzieci wychowujących się w środowiskach zaniedbanych kulturowo i ekonomicznie. Fundacja Komeńskiego

Jakość edukacji małych dzieci Wysoka jakość edukacji przekłada się na dobry start szkolny dziecka. Wysoka jakość edukacji to przede wszystkim: dobra, relacja nauczyciela z dzieckiem dobry program pracy z dziećmi dobra współpraca nauczyciela z rodzicami Fundacja Komeńskiego

– inwestowanie w małe dzieci Unia Europejska – inwestowanie w małe dzieci  Państwowe subwencje na edukację małych dzieci prowadzoną przez różne podmioty (publiczne, pozarządowe, prywatne)  Obniżanie wieku obowiązku szkolnego/przedszkolnego  Tworzenie systemów podnoszenia kwalifikacji pedagogicznych osób pracujących z małymi dziećmi  Wprowadzanie do ustawodawstwa oświatowego różnorodnych form wspierających rozwój dzieci. OECD - Organisation for Economic Co-operation and Development John Bennet – ekspert z dziedziny edukacji pracujący w OECD - organizacja zrzeszająca państwa dobrze rozwinięte gospodarczo John Bennet – prawdziwe wyrównywanie szans będzie skuteczne gdy podział środków przeznaczonych na ten cel będzie rozdzielony na zasadach – mniej dla terenów dobrze rozwiniętych a więcej dla tych bardziej potrzebujących np. nauczyciel na wsi pracuje z mniejszą liczbą dzieci niż nauczyciel z miasta. Misja OECD OECD zrzesza rządy krajów zobowiązały się do demokracji i gospodarki rynkowej na całym świecie: Wsparcie zrównoważonego wzrostu gospodarczego Zwiększenia zatrudnienia Podniesienie standardu życia Utrzymania stabilności finansowej Gospodarczej pomóc innym w państwach rozwijających się Przyczynić się do wzrostu w światowym handlu Fundacja Komeńskiego

Unia Europejska – inwestowanie w małe dzieci Zgodnie z postanowieniami Strategii Lizbońskiej państwa członkowskie Unii Europejskiej powinny dołożyć wszelkich starań aby do 2010 r.:  90% dzieci miało zapewnioną edukacje przedszkolną  33% dzieci poniżej 3 lat miało zapewniony dostęp do edukacji różnych form opieki i wychowania.

Różnorodne formy opieki i edukacji Anglia * Dla dzieci w wieku 0-5 lat  Grupy zabawowe Dzienne placówki oświaty Ośrodki dla dzieci Ośrodki rodzinne Przedszkola Klasy zerowe przy szkołach podstawowych (od 3 lat) Świetlice rekreacyjne Świetlice rodzinne Opiekunki do dzieci Świetlicobusy Wypożyczalne zabawek I inne * Zgodnie z ustawą „The Children Act” Polska Dla dzieci w wieku 0-5 lat Żłobki  Przedszkola * Inne formy wychowania przedszkolnego* * Na podstawie Ustawy o systemie oświaty Francja * Dla dzieci w wieku 0-5 lat Opiekunki pracujące we własnych domach Opiekunki zajmujące się dziećmi w domu rodziców Publiczne żłobki Żłobki rodzinne Ogniska dziecięce École maternelle * powszechna edukacja dla dzieci 3-5 letnich (99% dzieci) * Na podstawie Ustawy o szkolnictwie z 1886 r. Tutaj dodajemy, że aktualnie jest w przygotowaniu ustawa ( przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej ) na podstawie, którego będzie można tworzyć Inne formy opiek Żłobkowej (Projekt z dnia 5 sierpnia 2009 r) KLUB DZIECIĘCY – od 1 roku do 4 lat – okres opieki, jeden opiekun na 8 dzieci, max- 5 godzin dziennie i 25 tygodniowo DZIENNY OPIEKUN - od 20 tygodnia do 4 lat – okres opieki ( max- 8 dzieci pod opieką w jej własnym domu lub innym lokalu) NIANIA – indywidualne zatrudnienie w gospodarstwie domowym ( relatywnie potrzebne wysokie zarobki rodziny ) Wejście w życie projektowanej ustawy zaplanowane jest na 1 czerwca 2010 roku. Fundacja Komeńskiego

Małe dziecko w Polsce - statystyki Dysproporcja w edukacji małych dzieci pomiędzy miastem a wsią. Źródło danych: Główny Urząd Statystyczny (GUS) 2008 Fundacja Komeńskiego

Małe dziecko w Polsce - statystyki Liczba dzieci w/w 3-5 lat 1064153 Miasto 611 644 Wieś 452 509 Liczba dzieci w przedszkolach lub oddziałach przedszkolnych 556552 Miasto 429 986 Wieś 126 250 Ogółem w Polsce w wieku 3-5 lat jest 1 064 153 dzieci. W mieście 611 644 Na wsi 452 509 Do przedszkola chodzi ogółem 556 552 W mieście 429 986 Na wsi 126 250 Źródło danych: Główny Urząd Statystyczny (GUS) 2008 Fundacja Komeńskiego

Małe dziecko w Polsce - statystyki Liczba dzieci w/w 0-3 lat 1534735 Miasto 891954 Wieś 642781 Liczba dzieci w żłobkach i oddziałach żłobkowych 30187 Miasto 30173 Wieś 14 Razem około 2% Liczba dzieci w/w 0-3 lat 1534735 Miasto 891954 Wieś 642781 Liczba dzieci w żłobkach i oddziałach żłobkowych 30187 Miasto 30173 Wieś 14 Razem około 2% Źródło danych: Główny Urząd Statystyczny (GUS) 2008 Fundacja Komeńskiego

Wspieranie rozwoju i edukacji małych dzieci - kierunki zmian I. Podnoszenie jakości instytucji zajmujących się małymi dziećmi  wyższe kwalifikacje nauczycieli II. Dywersyfikacja form pracy z dziećmi  korzystanie z dobrych praktyk organizacji pozarządowych III. Uspołecznianie zarządzania edukacją  większy wpływ rodziców  długofalowe strategie edukacyjne wypracowywane w dialogu społecznym  uwzględnienie potrzeb i opinii najmłodszych obywateli Fundacja Komeńskiego

Projekt – „Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci wiejskich” Podnoszenie jakości instytucji zajmującymi się małymi dziećmi – szkolenia dla nauczycieli, rodziców, pracowników urzędu gminy, zespoły nauczycielsko – rodzicielskie podejmujące działania na rzecz dzieci. Dywersyfikacja form opieki – nowa forma zajęć Grupy Zabawowe dla dzieci i rodziców, możliwość prowadzenia zajęć przez wyszkolonego Animatora (nauczyciele, rodzice, pracownicy świetlic i bibliotek). Uspołecznianie zarządzania edukacją – strategie wyrównywania szans edukacyjnych opracowywane z udziałem społeczności lokalnej, organizacja pozarządowa jako partner lokalnych instytucji edukacyjnych podejmujący działania na rzecz małych dzieci. Fundacja Komeńskiego

Sponsor Projektu Wsparcie udzielone przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego, a także ze środków budżetu Rzeczpospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych Fundacja Komeńskiego

Dziękuję za uwagę! www.frd.org.pl „Bo jakie początki takie będzie wszystko” - Jan Amos Komeński www.frd.org.pl