Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 „Choroby” informacyjne Paweł Perekietka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Technologia informacyjna według MENiS
Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Edukacja Medialna dr inż. Mariusz Kąkolewicz - ZTK UAM.
2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna.
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
Przyczyny utraty przez firmy informacji.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
Ekologia informacji – sposób na choroby informacyjne?
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Somatognozja.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Wyzwania przedsiębiorczości
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
„Zdolności a umiejętności”
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
w praktyce pedagogicznej
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Umiejętność obserwacji.
OCZEKIWANIA CO DO INFORMACJI. Istnieje społeczne przyzwolenie na wydawanie pieniędzy na „dobre i potrzebne” kampanie informacyjne. Mówi się, że nieznajomość.
RACHUNKOWOŚĆ DLA MENEDŻERÓW
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Procesy informacyjne w zarządzaniu
Projektowanie systemów informacyjnych Uwaga: Uwaga: do wykładu jest „bryk” w Internecie: Preferowany kontakt:
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Metody komunikowania się
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
The Leader in Me.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Dobór, gromadzenie i przechowywanie dowodów na potrzeby zadania audytowego Ministerstwo Finansów 24 września 2015 r. 1.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
Psychologiczne skutki sytuacji kryzysowych i sposoby ich łagodzenia
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Stres w pracy nauczyciela
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Program wsparcia placówek oświatowych z województwa podkarpackiego
Zapis prezentacji:

Andrzej Majkowski 1 informatyka +

2 „Choroby” informacyjne Paweł Perekietka

Informacje w Internecie. Szanse i zagrożenia „Każde źródło informacji wydaje się być dobrym pod warunkiem, że wiadomo: –jaka jest jego zawartość –i wartość w nim zgromadzonej informacji –oraz jak z niego korzystać”. „To nie informacje same w sobie stanowią zagrożenie, lecz nierozsądny i nieodpowiedzialny ich wybór oraz ich używanie i wykorzystywanie”. prof. Wiesław Babik 3

Homeostaza informacyjna Informacje docierające do człowieka stanowią bodźce, na które on odpowiada w sposób mniej lub bardziej czynny. Mówimy o homeostazie (równowadze) informacyjnej, która jest inna dla każdej osoby (zależy m.in. od cech charakteru). Informacje mają wpływ zarówno na stan fizyczny, jak i stan psychiczny człowieka. O „chorobie” informacyjnej możemy mówić wówczas, gdy zostaje naruszona homeostaza informacyjna. 4

Czynniki chorobotwórcze Do ujawnienia „choroby” niezbędny jest udział: zewnętrznego czynnika chorobotwórczego (przyczyny chorób), wewnętrznego stanu organizmu, czyli reakcji obronnych. Przyczyną „choroby” może być informacja, posiadająca jedną lub wiele następujących cech: –jest nieprawdziwa, –jest niewiarygodna, –jest niekompletna, –jest nieaktualna. 5

„Choroby” informacyjne „Choroby” informacyjne można pogrupować w następujący sposób: ze strony nadawcy informacji: –brak poczucia odpowiedzialności za komunikat, –brak troski o prawdziwość komunikatu, –nieprzekazywanie komunikatu w całości (wraz ze wszystkimi towarzyszącymi mu informacjami, które mogą być potrzebne odbiorcy do pełnego i poprawnego odbioru komunikatu), –urojenia informacyjne (generowanie informacji w oparciu o własne domysły niepoparte faktami (na przykład plotki), 6

„Choroby” informacyjne „Choroby” informacyjne można pogrupować w następujący sposób: ze strony poszukującego informacji: –frustracja informacyjna, –stres informacyjny, –przeciążenie informacyjne, 7

„Choroby” informacyjne „ Choroby” informacyjne można pogrupować w następujący sposób: ze strony odbiorcy informacji: –bezkrytyczny odbiór i przekazywanie informacji, często bez jej zrozumienia i internalizacji, –tendencyjny (życzeniowy) odbiór informacji, –selektywny odbiór tylko tych informacji, których spodziewa się odbiorca, czyli intencjonalne nastawienie na odbiór informacji, –ignorowanie tych informacji, które są w konflikcie z doświadczeniami odbiorcy, –kompletny brak zaufania do nadawcy komunikatu, –niewłaściwe rozumienie komunikatów, –przeciążenie informacyjne. 8

„Choroby” informacyjne Sytuację chorobliwą (patologię) stanowi też: samotność informacyjna, czyli brak wsparcia (dostępu) do informacji ze strony innych źródeł informacji, podawanie informacji bez ujawniania jej źródła, wyolbrzymianie znaczenia (wagi) informacji, pomniejszanie znaczenia (wagi) informacji, tzw. bulimia informacyjna, oraz takie zjawiska związane z inżynierią informacji, jak: manipulowanie informacją oraz sterowanie informacją. 9

Kultura informacyjna Najwłaściwszym sposobem obrony przed chorobami informacyjnymi jest profilaktyka (informacyjna), którą zapewnia właściwa kultura informacyjna. Za przejawy kultury informacyjnej można uznać: posiadanie wiedzy na temat istoty informacji i jej funkcji, świadomość roli i znaczenia informacji, umiejętność poprawnego posługiwania się pojęciami i terminami odnoszącymi się do procesów informacyjnych, zdolność właściwego interpretowania informacji, umiejętność selekcji informacji pochodzących z różnych, często niespójnych i zróżnicowanych źródeł informacji, umiejętność doboru właściwych środków w procesie gromadzenia, przechowywania i udostępniania informacji, poszanowanie informacji jako (cudzej) własności i dobra prywatnego i ogólnoludzkiego. 10

Kultura informacyjna Osoba „biegła” w umiejętnościach informacyjnych: rozpoznaje potrzeby informacyjne i określa istotę i zakres potrzebnej informacji, znajduje potrzebne informacje sprawnie i efektywnie, krytycznie ocenia informacje i sam proces jej poszukiwania, zarządza zgromadzoną informacją, wykorzystuje zdobyte i przetworzone informacje do tworzenia nowych koncepcji lub wiedzy, wykorzystuje informacje ze zrozumieniem i uznaniem kulturowych, etycznych, ekonomicznych, prawnych i społecznych problemów związanych z jej stosowaniem. Australijskie standardy umiejętności informacyjnych (ANZIL) 11