Gospodarowanie odpadami komunalnymi na przykładzie gminy SUCHA BESKIDZKA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
"Rekultywacja składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
Państwowy Instytut Geologiczny Program Ochrony Środowiska dla Powiatu Piaseczyńskiego na lata 2004 –2015 wraz z Planem Gospodarki Odpadami.
ODPŁATNE PRZEJĘCIE PRZEZ GMINĘ KARPACZ OBOWIĄZKÓW W ZAKRESIE ODBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH.
SYSTEM Gospodarowania ODPADAMI KOMUNALNYMI W MIELCU mielec,
ZAKŁAD UTYLIZACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH Sp. z o.o. w Mielcu
ZAKŁAD UTYLIZACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH Sp. z o.o. w Mielcu
Ogólne zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
AKTUALIZACJA PLANU GOSPODARKI ODPADAMI DLA WOJ
Interesujące systemy selektywnej zbiórki odpadów z Polski i Europy
Co to jest Orli Staw? Orli Staw – osada w Polsce położona w województwie wielkopolskim, w powiecie kaliskim, w gminie Ceków-Kolonia. Miejscowość wchodzi.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Badanie świadomości ekologicznej i postaw mieszkańców Łodzi wobec segregacji odpadów i planowanej inwestycji infrastrukturalnej – instalacji termicznego.
„PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA MIASTA ŁODZI - PGO - ŁÓDŹ” na lata z perspektywą na lata Łódź, Wydział Gospodarki Komunalnej.
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Prezentację przygotowali:
Projekt FWIE Pilotażowa selektywna zbiórka odpadów w systemie workowym na terenie Dzielnicy VII w Krakowie - uzasadnienie Dobry przykład" gmin, w których.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
Starostwo Powiatowe w Szczecinku ul. 28 Lutego Szczecinek
1 Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Ochrony Środowiska Sosnowiec, ŻYCIE PO ŚMIECIACH Czy dzięki nowej ustawie region będzie.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
System zbiórki odpadów
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
JAK SEGREGOWAĆ ODPADY? „Rewolucja śmieciowa”
Segregacja śmieci w TTBS Sp. z o.o. od 01 lipca 2013 roku w Chełmży :
Nadrzędnym celem polityki w zakresie gospodarki odpadami jest zapobieganie powstawaniu odpadów poprzez rozwiązywanie problemu odpadów „u źródła”, odzyskiwanie.
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Systemowe rozwiązania gospodarki odpadami w powiatach
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
1. UTWORZENIE ZESPOŁU Powołanie Zespołu do przygotowania oraz wprowadzenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (Zarządzenie Nr
MPO KRAKÓW ISO 9001 Problematyka efektywnej gospodarki odpadami - Nowoczesne rozwiązania w branży usług komunalnych Kraków, kwiecień 2007.
By nie utonąć w śmieciach...
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Ekologia Wykonała Maja Bocian.
Sucha Beskidzka – moje miasto
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
Zmiany, które wymusiło nowe prawo I. I.Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 28 listopada 2014 r. (Dz. U. Z 2015 r. poz.87)
Gmina Popielów GMINA. Opis wdrożonego rozwiązania Ze względu na położenie gminy w obrębie Stobrawskiego Parku Krajobrazowego i w Dolinie Odry prezentowane.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Prezentacja do scenariusza zajęć pn. „Jak postępować odpowiedzialnie z odpadami opakowaniowymi”
Zagospodarowanie odpadów
„Nowe zasady gospodarowania odpadami” Miejski Zakład Dróg i Zieleni Wołomin ul. Sienkiewicza 1.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Instytut Eurotest BADANIE OPINII OSÓB PROWADZACYCH GOSPODARSTWA DOMOWE NA TERENIE GDAŃSKA DOTYCZACYCH ZMIANY SPOSOBU ZBIERANIA SELEKTYWNEGO ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wadowice Wdrożenie – aspekty praktyczne.
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata PROJEKT PLANU INWESTYCYJNEGO Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Autor: Kacper Nowak II A
Selektywna zbiórka odpadów w Toruniu – co zmienia się od 2018 roku
wzrost stawek za zagospodarowanie odpadów
Zapis prezentacji:

Gospodarowanie odpadami komunalnymi na przykładzie gminy SUCHA BESKIDZKA

Położenie geograficzne Suchej Beskidzkiej Gmina Sucha Beskidzka położona jest w południowo – zachodniej części województwa małopolskiego w Powiecie Suskim. Graniczy ona z 3 – ma gminami: Zembrzyce Stryszawa Maków Podhalański Zajmuje powierzchnię 2746 ha (około 4% powierzchni powiatu) i jest zamieszkiwana przez 9695 mieszkańców, co stanowi około 12 % ludności powiatu. Jest to gmina miejska – miasto Sucha Beskidzka. Sucha Beskidzka- miasto powiatowe, leży na wysokości 365 m n.p.m. w malowniczej kotlinie w dolinach rzek Stryszawki i Skawy, na pograniczu Beskidów Makowskiego, Żywieckiego i Małego. Lokowana jako niewielka osada w 1405 roku na 13 łanach frankońskich w 2005 roku obchodzić będzie 600- lecie istnienia. Nieprzeciętne walory krajobrazowe, wynikające z położenia miasta w centrum Beskidów oraz jeden z większych kompleksów zabytkowych w województwie małopolskim z renesansowym zamkiem zwanym "Małym Wawelem", to niewątpliwe atuty miasta. Dogodne położenie przy skrzyżowaniu głównych szlaków komunikacyjnych Sucha- Kraków - Żywiec -Zakopane oraz możliwość wypadu w okoliczne pasma Beskidów i dalej na Słowację to czynniki, które sprzyjają rozwojowi różnych form turystyki. Pod względem fizjograficznym teren położony jest w makroregionie Beskidów Zachodnich i mezoregionie Beskidu Makowskiego. Makroregion Beskidów Zachodnich cechuje się pod względnymi wysokościami sięgającymi od 300 do 800 m. n.p.m.

Odpady komunalne Stan aktualny

Oszacowane ilości odpadów komunalnych w 2003 r Oszacowane ilości odpadów komunalnych w 2003 r. dla gminy Sucha Beskidzka na podstawie 18strumieni odpadów komunalnych Lp. Strumień odpadów Oszacowana ilość odpadów komunalnych [Mg/rok] Wskaźnik wytwarzania odp. kom. w [kg/M/r] Gmina Sucha Beskidzka Małe miasta Gmina miejska 1. Odpady kuchenne ulegające biodegradacji 99,00 959,81 2. Odpady zielone 12,00 116,34 3. Papier i karton (nieopakowaniowe) 22,95 222,50 4. Opakowania z papieru i tektury 5. Opakowania wielomateriałowe 5,10 49,44 6. Tworzywa sztuczne nieopakowaniowe 27,30 264,67 7. Opakowania z tworzyw sztucznych 11,70 113,43 8. Odpady tekstylne 9,00 87,25 9. Szkło nieopakowaniowe 3,60 34,90 10. Opakowania ze szkła 20,40 197,78 11. Metale 8,40 81,44 12. Opakowania z blachy stalowej 2,40 23,27 13. Opakowania z aluminium 1,20 11,63 14. Odpady mineralne 32,00 310,24 15. Drobna frakcja popiołowa 42,00 407,19 16. Odpady wielkogabarytowe 15,00 145,42 17. Odpady budowlane 30,00 290,85 18. Odpady niebezpieczne 2,00 19,39 Razem: 367,00 3558,06

Z terenu gminy Sucha Beskidzka w 2003 roku zebrano ok. 2,09 tys Z terenu gminy Sucha Beskidzka w 2003 roku zebrano ok. 2,09 tys. Mg odpadów komunalnych w tym oraz odzyskano 155,6 Mg odpadów takich jak papier, szkło, złom i plastik.. Gminę Sucha Beskidzka zamieszkuje ok. 9,695 tys. osób, zatem średnia ilość odpadów komunalnych przypadająca na jednego mieszkańca na rok wynosi ok. 215,6 kg . Ilość odpadów komunalnych zebranych z terenu gminy wynosząca 2 090,0 Mg w 2003 roku różni się od ilości odpadów oszacowanych (3 613,11 Mg) o ok. 172,8%. Można to tłumaczyć tym, że odpady organiczne, mineralne i makulatura są wykorzystywane indywidualnie, m. in. do produkcji kompostu, a niektóre rodzaje odpadów są spalane w gospodarstwach domowych. Nie prowadzi się zbiórki odpadów pochodzących z budowy i remontów. Ponadto część odpadów deponowana jest na nielegalnych miejscach tzw. „dzikich wysypiskach”.

Selektywna zbiórka Na terenie gminy Sucha Beskidzka od 1997 roku prowadzona jest selektywna zbiórka odpadów w oparciu o system kontenerowy (pojemniki rozstawione na terenie miasta). Do selektywnej zbiórki wykorzystuje się pojemniki nowego typu Igloo (1,5 m3) – rozstawiono 35 kompletów (1 komplet składa się z pojemnika zielonego – na szkło, niebieskiego – na makulaturę i żółtego – na tworzywa sztuczne, co razem daje 105 szt. pojemników) oraz starego typu Igloo (1,6 m3) - ustawiono 13 kompletów (1 komplet składa się z pojemnika czerwonego na szkło, niebieskiego na tworzywa sztuczne, co razem daje nam 26 szt. pojemników) i foliowych worków (110 dm3)-–zielone na szkło, niebieskie na papier, żółte na tworzywa sztuczne i czarne na odpady nie segregowane (110 i 56 litrów). Komplety pojemników tzw. "gniazda" w ilości 48 rozmieszczone zostały na terenie miasta (osiedla mieszkaniowe, centrum miasta i obrzeża miasta). Opróżnianie pojemników następuje na telefoniczne zgłoszenie w miarę potrzeby, natomiast worki wywożone są zgodnie z harmonogramem. W 2003 roku zebrano 155,60 Mg odpadów. Oprócz tego w gospodarstwach indywidualnych w zabudowie jednorodzinnej selektywna zbiórka odbywa się z wykorzystaniem systemu workowego. Worki te opróżniane są najczęściej raz w miesiącu.

Składowanie odpadów Na terenie gminy działają 2 firmy prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych. Odpady komunalne nie segregowane są zbierane do kontenerów i pojemników (głównie typu KP–7 i pojemniki 110 dm3 ) lub worków foliowych (110 i 56 dm3). Podstawowym sposobem unieszkodliwiania odpadów komunalnych jest ich sortowanie w Rejonowej Sortowni i deponowanie na Składowisku Odpadów Komunalnych. W roku 2003 roku zebrano następujące ilości odpadów z selektywnej zbiórki: 91,40 Mg szkła 14,10 Mg tworzyw sztucznych (plastiku), 21,70 Mg makulatury, 28,40 Mg metali.

Niekontrolowane miejsca gromadzenia odpadów, tzw. „dzikie wysypiska” Nielegalne wysypiska stanowią zagrożenie spowodowane niezgodnym z wymogami ochrony środowiska składowaniem odpadów, w których mogą znajdować się odpady niebezpieczne (tj. płyty azbestowe, opakowania po lakierach, farbach pestycydach, olejach, itp.) Na terenie Gminy Sucha Beskidzka lokalizowane są przez Straż Miejską nieliczne "dzikie wysypiska”, które na bieżąco likwidują miejscowi mieszkańcy.

Komunalne osady ściekowe Źródłem powstawania osadów ściekowych w gminie Sucha Beskidzka jest Miejski Zakład Wodociągów i Kanalizacji - oczyszczalnia ścieków o przepustowości Q = 5 000 m3 na dobę. Ilość powstających osadów ściekowych w przeliczeniu na suchą masę wynosi 109 Mg/rok. Oczyszczalnia ta usytuowana jest w bezpośrednim sąsiedztwie Rejonowej Sortowni i Składowiska Odpadów Komunalnych. Podmioty te posiadają zgodę na odzysk ustabilizowanych komunalnych osadów ściekowych jako warstwy inertnej na składowisku odpadów innych niż niebezpieczne. W obecnej chwili, po dokonaniu zakupu prasy do odwadniania osadów ściekowych, przystąpiono do jej uruchomienia.

Odpady niebezpieczne W gminie Sucha Beskidzka do tej pory nie prowadzono, poza zbiórką baterii, zorganizowanej zbiórki odpadów niebezpiecznych występujących w strumieniu odpadów komunalnych. Zbierano zużyte baterie. Nie otrzymano danych ilościowych dotyczących ww. zbiórki odpadów niebezpiecznych. Łączna ilość odpadów niebezpiecznych wytwarzanych w sektorze komunalnym na terenie całej gminy wynosi więc 19,39 Mg/rok.

Cele i założenia gospodarki odpadami Odpady komunalne Cele i założenia gospodarki odpadami

Cele dotyczące osadów ściekowych do roku 2015 Głównym celem dotyczącym gospodarki osadami ściekowymi jest: Zmniejszenie stopnia składowania osadów ściekowych na składowisku, Minimalizacja magazynowania osadów w oczyszczalniach ścieków, Kontrola osadów wykorzystywanych do przesypywania, rekultywacji i upraw leśnych, W tym celu konieczne jest regularne prowadzenie badań składu chemicznego osadów ściekowych i kwalifikowanie na tej podstawie do wykorzystania. Preferowanym kierunkiem wykorzystania osadów będzie ich kompostowanie a następnie rolnicze wykorzystywanie. Ponadto w zależności od składu i uwarunkowań lokalnych osady ściekowe mogą być także poddawane przeróbce termicznej lub w ostateczności deponowane na składowisku. Dla Gminy Sucha Beskidzka przewiduje się następujący sposób postępowania z osadami ściekowymi: Kompostowanie w powstałej w obrębie RS i SOK kompostowni odpadów, Przesypywanie odpadów na składowisku odpowiednio przygotowanymi osadami, Unieszkodliwianie osadów w instalacji pirolitycznej znajdującej się w Fabryce Osłonek Białkowych „FABIOS” w Białce.

Kierunki działań niezbędne do osiągnięcia założonych celów na lata 2004-2015 Kierunki działań niezbędnych do osiągnięcia ww. celów zostały wytyczone w Planie Gospodarki Odpadami dla Powiatu Suskiego. Do kierunków działań niezbędnych do osiągnięcia założonych celów na lata 2003-2015 sektorze komunalnym należą: 1. Prowadzanie gospodarki odpadami komunalnymi w sposób systemowy w układzie ponadlokalnym. Proponujemy powołanie tzw. Zakładu Zagospodarowania Odpadów –obejmujący swoim działaniem Gminę Sucha Beskidzka oraz gminy zrzeszone w Związku Gmin Dorzecza Górnej Skawy, składający się z Rejonowej Sortowni, Składowiska Odpadów Komunalnych, Oczyszczalni Ścieków oraz projektowanej Kompostowni i Punktu Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych. 2. Redukcja w odpadach komunalnych zawartości składników ulegających biodegradacji, które będą kierowane na składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, 3. Wdrażanie systemu selektywnej zbiórki surowców wtórnych, 4. Wdrażanie systemu eliminacji odpadów niebezpiecznych ze strumienia odpadów komunalnych (sposoby zbierania i unieszkodliwiania), 5. Bieżąca likwidacja „dzikich wysypisk”, 6. Osiągnięcie ustawowych limitów odzysku i recyklingu dla wydzielonych strumieni odpadów komunalnych.

Analiza SWOT istniejącego systemu gospodarowania odpadami Odpady komunalne Analiza SWOT istniejącego systemu gospodarowania odpadami

Silne strony - częściowe istnienie systemu selektywnej zbiórki surowców wtórnych poprzez system tzw. gniazd w zabudowie wielorodzinnej oraz system worków w zabudowie jednorodzinnej, - akcyjna zbiórka odpadów wielkogabarytowych, - zapewnienie w gminie świadczenia usług w zakresie zbiórki, transportu i unieszkodliwiania odpadów komunalnych poprzez powierzenie tych obowiązków firmom posiadającym odpowiednie zaplecze transportowe i logistyczne, - zbiórka przeterminowanych leków w przychodniach, ośrodkach zdrowia i aptekach w specjalnych pojemnikach i przekazywane specjalistycznym firmom, - edukacja ekologiczna wśród mieszkańców, szczególnie wśród uczniów w szkołach. Słabe strony: - składowanie znacznej ilość odpadów komunalnych na składowisku na terenie gminy, - brak wdrożenia kompostowania odpadów organicznych wśród mieszkańców zabudowy jednorodzinnej, - konieczność ciągłego dotowania działalności systemu w zakresie selektywnej zbiórki surowców wtórnych, - nierozwiązany problem prawidłowego unieszkodliwiania zebranych odpadów organicznych - nierozwiązany problem selekcji odpadów niebezpiecznych występujących w strumieniu odpadów komunalnych - uzależnienie odbioru surowców wtórnych od wymagań stawianych przez firmy odbierające, znajdujące się poza terenem miasta.

Zagrożenia - duża konkurencja ze strony firm zajmujących się zbiórką i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych (dumpingowe ceny) - mogąca spowodować deprecjacje istniejących proekologicznych rozwiązań, - wzrost cen usług spowodowany koniecznością dostosowania się do wymogów obowiązującego prawa – szczególnie w odniesieniu do odpadów niebezpiecznych wyodrębnionych ze strumienia odpadów komunalnych oraz odpadów organicznych, - brak świadomości ekologicznej mieszkańców w zakresie konieczności selekcji odpadów niebezpiecznych ze strumienia wytwarzanych odpadów komunalnych, - brak budżetowych środków finansowych na realizację zakładanych celów. Szanse - zrozumienie wśród społeczności lokalnej w zakresie konieczności podjęcia działań inwestycyjnych, - otwartość na nowoczesne rozwiązania (BAT) w zakresie gospodarki odpadami, - umiejętność wykorzystania funduszy pomocowych UE.

KONIEC Przygotowała: Marta Czekaj