Warunki członkostwa Wynegocjowane okresy przejściowe.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLNICTWO I GOSPODARKA ŻYWNOŚCIOWA
Advertisements

MECHANIZM DOPŁAT DO PRYWATNEGO PRZECHOWYWANIA WIEPRZOWINY
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Informacja na temat nowego okresu programowania 2007–2013 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
System głosowania w Radzie Unii Europejskiej i jego znaczenie dla alokacji środków budżetowych. Joanna Nędzusiak.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
HARMONIZACJA PODATKÓW W KRAJACH UE
CZYSTA INWESTYCJA – ROZWÓJ I EKOLOGIA
Katowice, 15 maja 2012.
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
Informacja o realizacji budżetu w 2012 rok Warszawa r. Komisja Infrastruktury i Inwestycji Rady Miasta.
Unia Europejska po 1990 roku Michał Jasiulewicz
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Europejski obszar gospodarczy
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Piaseczno Przyszłość Józefosławia i Julianowa Warszawa - Ursynów.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego w ramach PROW.
Finanse publiczne w świetle statystyk
Tworzenie i organizacja banków
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Warszawa, Przegląd sytuacji sektora rolnego ocena zagrożeń w sferze instytucjonalnej obsługi rolnictwa Z uwagi na zapóźnienia: wprowadzenie.
WSPARCIE ROZWOJU POLSKICH PRZEDSIĘBIORC Ó W Część II Finansowanie MŚP Katowice, 15 maja 2012.
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT POROZUMIENIE w Radzie UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa z 25 czerwca 2013 r. WPR na lata 2014 – 2020.
CZY WSPÓLNY RYNEK JEST NAPRAWDĘ WSPÓLNY?
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Unia Europejska.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Historia integracji Polski z Unią Europejską:
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
1 16 września 2013 r..
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Prawo gospodarcze UE – Prawo celne
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Zapis prezentacji:

Warunki członkostwa Wynegocjowane okresy przejściowe

Swobodny przepływ towarów Polska przyjęła całość dorobku prawnego UE Do r. na wdrożenie wspólnotowej procedury rejestracji leków Oznacza to, że od dopuszczenie do obrotu leków musi być zgodne z prawem UE. Po upływie tego terminu leki nie spełniające tego warunku zostaną wycofane z rynku

Zakres prawnej regulacji Przyjęcie około 500 aktów prawnych- większość dotyczy wytwarzania i wprowadzania na rynek produktów. Zniesienie ceł.opłat wyrównawczych, barier o charakterze ilościowych ( kontyngentów) barier o charakterze jakościowym związanych z przekraczaniem granicy np. kontrole sanitarne i weterynaryjne

Unia celna Zmniejszenie wpływów budżetowych z tytułu ceł Z 5 mld zł w r do 1450 mln zł w 2004 w 2005 do 270 mln zł w 2006 do 270 – 290 mln zł Polska zobowiązała się do: Zniesienia opłat manipulacyjnych

Unia celna c.d. Utworzenia laboratorium do badań na użytek celników Uruchomienia czterech systemów informatycznych i łączności z odpowiednimi służbami UE. Modernizacja urzędów celnych na granicy wschodniej i północnej System kontroli wewnętrznej

Swobodny przepływ osób Okres przejściowy w formule Polska w stosunku do obywateli UE może stosować identyczne ograniczenia Wielka Brytania, Holandia, Irlandia Szwecja i Dania zadeklarowały otwarcie swoich rynków pracy w okresie pierwszych dwóch lat

Swobodny przepływ pracowników c.d. Polska zaakceptowała dorobek prawny w dziedzinie uznawania dyplomów i kwalifikacji i tytułów zawodowych W przypadku dyplomu licencjata pielęgniarstwa i położnictwa wydawane będą certyfikaty potwierdzające wymagane doświadczenie zawodowe ( co najmniej 3 lata praktyki zawodowej lub 5 lat dla dyplomów pielęgniarek i położnych

Swoboda świadczenia usług Transport Kabotaż ( transport wewnętrzny) od 1 maja 2009 Trzyletni okres przejściowy dla PKP Stopniowe i za opłatą otwieranie dróg dla najcięższych (ponad 44 tony ) unijnych tirów – do r. Pełna liberalizacja usług lotniczych

Swoboda świadczenia usług c.d. Od 2006 r. monopol poczty zostanie ograniczony do przesyłek o wadze 50 g. Fundusze własne banków spółdzielczych okres przejściowy do 31 grudnia 2007 do równowartość 500 tys. euro Do równowartość 1 mln euro

Swobodny przepływ kapitału 5 lat od daty członkostwa na nabywanie przez obywateli UE i obszaru EOG drugich domów Okres ten nie obowiązuje w stosunku do osób zamieszkałych legalnie w Polsce przez okres co najmniej 4 lat przed nabyciem nieruchomości 12 lat nieruchomości rolne i leśne Nie dotyczy to rolników UE dzierżawiących ziemię powyżej trzech lat a, w województwach: warmińsko- mazurskim, kujawsko pomorskim, zachodnio- pomorskim, lubuskim,wielkopolskim, dolnośląskim i opolskim przez lat 7

Prawo spółek i konkurencja Pełne dostosowanie do prawa spółek W zakresie pomocy publicznej w sektorach SSE: Okres przejściowe dla małych i średnich P. odpowiednio 2011 r. i 2010 r. Dla dużych P., które uzyskały zezwolenia na działalność do końca roku do 75% kosztów inwestycji, dla P., po roku 2000 – 50% kosztów inwestycji Hutnictwo do 2006 r redukcja mocy produkcyjnej o tys.ton

Rolnictwo Dopłaty bezpośrednie: W 2004 r 25%,w 2005 –30%,w % w % pełnego poziomu. W następnych latach co 10 % Uzyskano zgodę na relokację środków przewidzianych na rozwój obszarów wiejskich 20% w latach 2004 –2006 Uwzględniając dofinansowanie krajowe Polska uzyskała możliwość sumarycznego podniesienia wysokości dopłat bezpośrednich w 2004 r do 55 % w 2005 do 60% i w 2006 do 65 % poziomu krajów UE.

Rolnictwo c.d. Okresy przejściowe dla 113 zakładów przetwórstwa mleka i 40 przetwórstwa rybnego – do końca 2006 r i przetwórstwa mięsnego - do końca 2007 r. Produkty z tych zakładów dopuszczone zostały wyłącznie na terenie Polski do czasu restrukturyzacji. 10 lat na uprawę wyłącznie ziemniaka odpornego na raka ziemniaczanego.

Podatki Dyrektywy unijne szczegółowo regulują stawki VAT i akcyzę natomiast nie regulują podatków bezpośrednich PIT, CIT i podatki majątkowe. Stawka podstawowa VAT na usługi i towary w UE wynosi 22 % Polska uzyskała następujące okresy przejściowe: 7% na usługi gastronomiczne do % na książki i czasopisma specjalistyczne do

Podatki c.d. 7% na usługi budowlane i remontowe do % na artykuły żywnościowe przeznaczone dla ludzi i zwierząt do 30 kwietnia 2008 r Do dostosowanie akcyzy na papierosy do minimalnej wysokości akcyzy UE

Polityka audio wizualna Polska zobowiązała się do 50% udziałów filmów i audycji unijnych w programie TV Zniesienie 33% limitu kapitału zagranicznego w spółkach audiowizualnych Limitowania udziału reklam niekodowania emisji głównych imprez m.in. Sportowych Swobodę retransmisji

Środowisko - kanalizacja Do kanalizacja zbiorcza dla aglomeracji powyżej RLM od 2000 do RLM zrzut ścieków z aglomeracji od do RLM zrzut ścieków z aglomeracji powyżej RLM zrzut ścieków do rzek z aglomeracji poniżej 2000 RLM Zrzut ścieków do wód przybrzeżnych z aglomeracji poniżej RLM

Środowisko c.d Zrzut ścieków z zakładów sektora rolniczego reprezentujących równoważna liczbę mieszkańców powyżej osiągniecie odzysku materiałów opakowanych rzędu 50% i recyklingu rzędu 25% Zrzut substancji niebezpiecznych do wód Ogólna suma kosztów inwestycyjnych w sektorze środowisko wynosi 36,3 mld euro.

Środowisko c.d. Realizacja zobowiązań negocjacyjnych wymaga wzrostu nakładów inwestycyjnych w tym sektorze o 36% rocznie Dostosowania wpłyną na wzrost cen usług i produktów. Największe wydatki rzędu ponad 3 mld euro w latach 2003 –2007 następnie będą coraz mniejsze do 810 mln euro w roku 2015

Finanse i budżet Pełna składka do budżetu UE. W roku 2004 pomniejszona o 800 mln euro. W latach następnych 2,5 mld euro Dodatkowe środki w latach 2004 –2006 na granice – 280 mln euro Z funduszy strukturalnych :550 mln euro w roku 2005 i 450 mln euro w Nie spowoduje to redukcji funduszy strukturalnych na lata

Budżet i finanse c.d. Środki na współfinansowanie funduszy strukturalnych na lata 2004 –6 3, 5 mld euro Na dopłaty bezpośrednie do rolnictwa kolejno w latach 2004 –2006, 467, 519, 587 mln euro. Konieczność sfinansowania luki w budżecie po przekazaniu 75% wpływów z ceł i części dochodów z VAT

Budżet i finanse c.d. Obsługa zadłużenia zagranicznego w latach 2004 –2006 3,7 –3,9 mld USD rocznie a w roku ,3 mld USD Zobowiązania negocjacyjne (środowisko, infrastruktura, inne ) Składki do Europejskiego Banku centralnego 13,2-14,3 mln euro w grudniu każdego roku EBI 637 mln euro w 6 ratach ( 212,34 mln euro rocznie) Europejski Fundusz Rozwoju (AKP) 34 mln euro

Budżet i finanse c.d. Polska pozostanie beneficjantem netto od pierwszego roku członkostwa. W ,4 mld euro w kolejnych dwóch latach 2,6 mld i 3 mld euro.

Budżet UE Generalnie budżet WE ustanawiany jest z następujących wpływów: - opłaty celne pobierane na podstawie wspólnej taryfy celnej;[1][1] - opłaty od produktów rolnych importowanych z krajów spoza Wspólnoty;[2][2] - procent od podatku VAT pobieranego przez kraje członkowskie; - procent od dochodu narodowego brutto państw członkowskich. Z budżetu Wspólnoty pokrywane są dwie kategorie podstawowych wydatków: -wydatki obowiązkowe ( związane przede wszystkim z dotacjami do rolnictwa wspólnotowego- około 60% całości budżetu); -wydatki nieobowiązkowe-dotyczą innych dziedzin np. funduszów celowych, ochrony środowiska, transportu itp. Wydatki obowiązkowe wynikają z decyzji państw członkowskich, wydatki fakultatywne wynikają z ogólnego planu finansowego W [1] Za wyjątkiem ceł na towary podlegające EWWiS, które są odprowadzane do budżetów narodowych. [1] [2] Opłaty wyrównawcze wynikające ze Wspólnej Polityki Rolnej państw członkowskich Dotyczą one towarów rolnych importowanych na rynek Wspólnoty z krajów trzecich. Celem tych opłat jest kompensata różnicy między ceną stosowaną na dany produkt we Wspólnocie a ceną światową, która z reguły jest niższa. Opłaty wyrównawcze są więc w rzeczywistości ruchomymi cłami, których wysokość waha się w zależności od sytuacji cenowej na rynkach światowych.[2]

Budżet UE Stworzenie budżetu następuje w wielostopniowym postępowaniu, w którym można wyróżnić 6 podstawowych etapów. 1. Komisja do 1 lipca każdego roku przygotowuje wstępny projekt planu budżetowego na podstawie przesłanych projektów cząstkowych budżetu wszystkich instytucji wspólnotowych i ich służb. Komisja wstępny projekt przedstawia Radzie do 1 sierpnia. 2. Rada decyduje o przyjęciu projektu kwalifikowaną większością głosów i kieruje tak przegłosowany projekt do PE najpóźniej do 5 października. 3. PE ma okres 45 dni, w którym jest zobowiązany do uchwalenia swojego stanowiska. W razie jego braku, po 45 dniach uważa się, że budżet został przyjęty przez PE. 4. PE w ciągu 45 dni, może budżet zatwierdzić zwykłą większością głosów, odrzucić kwalifikowaną większością, zmienić wysokość wydatków, lub zaproponować Radzie poprawki w tym zakresie. Zmiany wydatków nieobowiązkowych wymagają zwykłej większości głosów, wydatków obowiązkowych bezwzględnej większości głosów. 5. Proponowane zmiany stają się prawnie obowiązujące, jeżeli Rada w terminie 15 dni nie zgłosi wobec nich sprzeciwu, lub zmiany te uzyskają zgodę Rady kwalifikowaną większością głosów. 6. W przypadku odrzucenia przez Radę poprawek PE, następuje ostatnia faza postępowania. PE działając jako ostatnia instancja kwalifikowaną większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków, może utrzymać proponowane przez siebie poprawki i odpowiednio przyjąć budżet. Jednakże PE, może działając tą samą kwalifikowaną większością głosów, odrzucić całość projektu budżetu i zażądać przedstawienia nowego projektu.