Warunki członkostwa Wynegocjowane okresy przejściowe
Swobodny przepływ towarów Polska przyjęła całość dorobku prawnego UE Do r. na wdrożenie wspólnotowej procedury rejestracji leków Oznacza to, że od dopuszczenie do obrotu leków musi być zgodne z prawem UE. Po upływie tego terminu leki nie spełniające tego warunku zostaną wycofane z rynku
Zakres prawnej regulacji Przyjęcie około 500 aktów prawnych- większość dotyczy wytwarzania i wprowadzania na rynek produktów. Zniesienie ceł.opłat wyrównawczych, barier o charakterze ilościowych ( kontyngentów) barier o charakterze jakościowym związanych z przekraczaniem granicy np. kontrole sanitarne i weterynaryjne
Unia celna Zmniejszenie wpływów budżetowych z tytułu ceł Z 5 mld zł w r do 1450 mln zł w 2004 w 2005 do 270 mln zł w 2006 do 270 – 290 mln zł Polska zobowiązała się do: Zniesienia opłat manipulacyjnych
Unia celna c.d. Utworzenia laboratorium do badań na użytek celników Uruchomienia czterech systemów informatycznych i łączności z odpowiednimi służbami UE. Modernizacja urzędów celnych na granicy wschodniej i północnej System kontroli wewnętrznej
Swobodny przepływ osób Okres przejściowy w formule Polska w stosunku do obywateli UE może stosować identyczne ograniczenia Wielka Brytania, Holandia, Irlandia Szwecja i Dania zadeklarowały otwarcie swoich rynków pracy w okresie pierwszych dwóch lat
Swobodny przepływ pracowników c.d. Polska zaakceptowała dorobek prawny w dziedzinie uznawania dyplomów i kwalifikacji i tytułów zawodowych W przypadku dyplomu licencjata pielęgniarstwa i położnictwa wydawane będą certyfikaty potwierdzające wymagane doświadczenie zawodowe ( co najmniej 3 lata praktyki zawodowej lub 5 lat dla dyplomów pielęgniarek i położnych
Swoboda świadczenia usług Transport Kabotaż ( transport wewnętrzny) od 1 maja 2009 Trzyletni okres przejściowy dla PKP Stopniowe i za opłatą otwieranie dróg dla najcięższych (ponad 44 tony ) unijnych tirów – do r. Pełna liberalizacja usług lotniczych
Swoboda świadczenia usług c.d. Od 2006 r. monopol poczty zostanie ograniczony do przesyłek o wadze 50 g. Fundusze własne banków spółdzielczych okres przejściowy do 31 grudnia 2007 do równowartość 500 tys. euro Do równowartość 1 mln euro
Swobodny przepływ kapitału 5 lat od daty członkostwa na nabywanie przez obywateli UE i obszaru EOG drugich domów Okres ten nie obowiązuje w stosunku do osób zamieszkałych legalnie w Polsce przez okres co najmniej 4 lat przed nabyciem nieruchomości 12 lat nieruchomości rolne i leśne Nie dotyczy to rolników UE dzierżawiących ziemię powyżej trzech lat a, w województwach: warmińsko- mazurskim, kujawsko pomorskim, zachodnio- pomorskim, lubuskim,wielkopolskim, dolnośląskim i opolskim przez lat 7
Prawo spółek i konkurencja Pełne dostosowanie do prawa spółek W zakresie pomocy publicznej w sektorach SSE: Okres przejściowe dla małych i średnich P. odpowiednio 2011 r. i 2010 r. Dla dużych P., które uzyskały zezwolenia na działalność do końca roku do 75% kosztów inwestycji, dla P., po roku 2000 – 50% kosztów inwestycji Hutnictwo do 2006 r redukcja mocy produkcyjnej o tys.ton
Rolnictwo Dopłaty bezpośrednie: W 2004 r 25%,w 2005 –30%,w % w % pełnego poziomu. W następnych latach co 10 % Uzyskano zgodę na relokację środków przewidzianych na rozwój obszarów wiejskich 20% w latach 2004 –2006 Uwzględniając dofinansowanie krajowe Polska uzyskała możliwość sumarycznego podniesienia wysokości dopłat bezpośrednich w 2004 r do 55 % w 2005 do 60% i w 2006 do 65 % poziomu krajów UE.
Rolnictwo c.d. Okresy przejściowe dla 113 zakładów przetwórstwa mleka i 40 przetwórstwa rybnego – do końca 2006 r i przetwórstwa mięsnego - do końca 2007 r. Produkty z tych zakładów dopuszczone zostały wyłącznie na terenie Polski do czasu restrukturyzacji. 10 lat na uprawę wyłącznie ziemniaka odpornego na raka ziemniaczanego.
Podatki Dyrektywy unijne szczegółowo regulują stawki VAT i akcyzę natomiast nie regulują podatków bezpośrednich PIT, CIT i podatki majątkowe. Stawka podstawowa VAT na usługi i towary w UE wynosi 22 % Polska uzyskała następujące okresy przejściowe: 7% na usługi gastronomiczne do % na książki i czasopisma specjalistyczne do
Podatki c.d. 7% na usługi budowlane i remontowe do % na artykuły żywnościowe przeznaczone dla ludzi i zwierząt do 30 kwietnia 2008 r Do dostosowanie akcyzy na papierosy do minimalnej wysokości akcyzy UE
Polityka audio wizualna Polska zobowiązała się do 50% udziałów filmów i audycji unijnych w programie TV Zniesienie 33% limitu kapitału zagranicznego w spółkach audiowizualnych Limitowania udziału reklam niekodowania emisji głównych imprez m.in. Sportowych Swobodę retransmisji
Środowisko - kanalizacja Do kanalizacja zbiorcza dla aglomeracji powyżej RLM od 2000 do RLM zrzut ścieków z aglomeracji od do RLM zrzut ścieków z aglomeracji powyżej RLM zrzut ścieków do rzek z aglomeracji poniżej 2000 RLM Zrzut ścieków do wód przybrzeżnych z aglomeracji poniżej RLM
Środowisko c.d Zrzut ścieków z zakładów sektora rolniczego reprezentujących równoważna liczbę mieszkańców powyżej osiągniecie odzysku materiałów opakowanych rzędu 50% i recyklingu rzędu 25% Zrzut substancji niebezpiecznych do wód Ogólna suma kosztów inwestycyjnych w sektorze środowisko wynosi 36,3 mld euro.
Środowisko c.d. Realizacja zobowiązań negocjacyjnych wymaga wzrostu nakładów inwestycyjnych w tym sektorze o 36% rocznie Dostosowania wpłyną na wzrost cen usług i produktów. Największe wydatki rzędu ponad 3 mld euro w latach 2003 –2007 następnie będą coraz mniejsze do 810 mln euro w roku 2015
Finanse i budżet Pełna składka do budżetu UE. W roku 2004 pomniejszona o 800 mln euro. W latach następnych 2,5 mld euro Dodatkowe środki w latach 2004 –2006 na granice – 280 mln euro Z funduszy strukturalnych :550 mln euro w roku 2005 i 450 mln euro w Nie spowoduje to redukcji funduszy strukturalnych na lata
Budżet i finanse c.d. Środki na współfinansowanie funduszy strukturalnych na lata 2004 –6 3, 5 mld euro Na dopłaty bezpośrednie do rolnictwa kolejno w latach 2004 –2006, 467, 519, 587 mln euro. Konieczność sfinansowania luki w budżecie po przekazaniu 75% wpływów z ceł i części dochodów z VAT
Budżet i finanse c.d. Obsługa zadłużenia zagranicznego w latach 2004 –2006 3,7 –3,9 mld USD rocznie a w roku ,3 mld USD Zobowiązania negocjacyjne (środowisko, infrastruktura, inne ) Składki do Europejskiego Banku centralnego 13,2-14,3 mln euro w grudniu każdego roku EBI 637 mln euro w 6 ratach ( 212,34 mln euro rocznie) Europejski Fundusz Rozwoju (AKP) 34 mln euro
Budżet i finanse c.d. Polska pozostanie beneficjantem netto od pierwszego roku członkostwa. W ,4 mld euro w kolejnych dwóch latach 2,6 mld i 3 mld euro.
Budżet UE Generalnie budżet WE ustanawiany jest z następujących wpływów: - opłaty celne pobierane na podstawie wspólnej taryfy celnej;[1][1] - opłaty od produktów rolnych importowanych z krajów spoza Wspólnoty;[2][2] - procent od podatku VAT pobieranego przez kraje członkowskie; - procent od dochodu narodowego brutto państw członkowskich. Z budżetu Wspólnoty pokrywane są dwie kategorie podstawowych wydatków: -wydatki obowiązkowe ( związane przede wszystkim z dotacjami do rolnictwa wspólnotowego- około 60% całości budżetu); -wydatki nieobowiązkowe-dotyczą innych dziedzin np. funduszów celowych, ochrony środowiska, transportu itp. Wydatki obowiązkowe wynikają z decyzji państw członkowskich, wydatki fakultatywne wynikają z ogólnego planu finansowego W [1] Za wyjątkiem ceł na towary podlegające EWWiS, które są odprowadzane do budżetów narodowych. [1] [2] Opłaty wyrównawcze wynikające ze Wspólnej Polityki Rolnej państw członkowskich Dotyczą one towarów rolnych importowanych na rynek Wspólnoty z krajów trzecich. Celem tych opłat jest kompensata różnicy między ceną stosowaną na dany produkt we Wspólnocie a ceną światową, która z reguły jest niższa. Opłaty wyrównawcze są więc w rzeczywistości ruchomymi cłami, których wysokość waha się w zależności od sytuacji cenowej na rynkach światowych.[2]
Budżet UE Stworzenie budżetu następuje w wielostopniowym postępowaniu, w którym można wyróżnić 6 podstawowych etapów. 1. Komisja do 1 lipca każdego roku przygotowuje wstępny projekt planu budżetowego na podstawie przesłanych projektów cząstkowych budżetu wszystkich instytucji wspólnotowych i ich służb. Komisja wstępny projekt przedstawia Radzie do 1 sierpnia. 2. Rada decyduje o przyjęciu projektu kwalifikowaną większością głosów i kieruje tak przegłosowany projekt do PE najpóźniej do 5 października. 3. PE ma okres 45 dni, w którym jest zobowiązany do uchwalenia swojego stanowiska. W razie jego braku, po 45 dniach uważa się, że budżet został przyjęty przez PE. 4. PE w ciągu 45 dni, może budżet zatwierdzić zwykłą większością głosów, odrzucić kwalifikowaną większością, zmienić wysokość wydatków, lub zaproponować Radzie poprawki w tym zakresie. Zmiany wydatków nieobowiązkowych wymagają zwykłej większości głosów, wydatków obowiązkowych bezwzględnej większości głosów. 5. Proponowane zmiany stają się prawnie obowiązujące, jeżeli Rada w terminie 15 dni nie zgłosi wobec nich sprzeciwu, lub zmiany te uzyskają zgodę Rady kwalifikowaną większością głosów. 6. W przypadku odrzucenia przez Radę poprawek PE, następuje ostatnia faza postępowania. PE działając jako ostatnia instancja kwalifikowaną większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków, może utrzymać proponowane przez siebie poprawki i odpowiednio przyjąć budżet. Jednakże PE, może działając tą samą kwalifikowaną większością głosów, odrzucić całość projektu budżetu i zażądać przedstawienia nowego projektu.