Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych Cyfrowa Szkoła - podsumowanie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
Technologia informacyjna według MENiS
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
Projekt ITAAT TIK w systemie edukacji w Polsce 22 października 2010, Ronda.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno–komunikacyjnych Cyfrowa szkoła Stan realizacji.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Szkolenia przygotowujące nauczycieli gimnazjów
Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno–komunikacyjnych Cyfrowa szkoła Stan realizacji.
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
Cyfrowa Szkoła Rządowy Projekt Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.
Podniesienie kompetencji nauczycieli z obszarów wiejskich Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych metod nauczania w obszarze ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych.
Szkoła Podstawowa w Gostkowie w programie szkoła z klasą 2013/2014
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca I stopnia – MEN Instytucja pośrednicząca II stopnia – ORE Beneficjent – Powiat Przasnyski.
Co to jest TIK?.
Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych „Cyfrowa szkoła”
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Założenia PROJEKTU
Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w ramach projektu Wstęp – zapoznanie z celami, uwarunkowaniami, realizacją i oczekiwanymi efektami.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizacja wspomagania szkół
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
ZAŁOŻENIA I REZULTATY PROJEKTU „KOMPETENTNY E- NAUCZYCIEL”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
TIK w pracy nauczyciela
Co to jest sieć? To forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce.
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
„Rozwój doskonalenia nauczycieli w powiecie augustowskim” Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5. Kompleksowe wspomaganie szkół Projekt.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Źródła finansowania projektów podnoszących kompetencje cyfrowe PO WER
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Założenia pilotażu Czas pilotażu : 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat, Początek pilotażu: 1 września 2016 r. Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Cyfrowa szkoła. O wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach powszechnych - na przykładzie projektu opracowania i udostępnienia.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
na rzecz cyfryzacji szkół
„Programowanie czas zacząć”
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Projekt Dolnośląska e-Szkoła (DeS)
Zapis prezentacji:

Rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych Cyfrowa Szkoła - podsumowanie. Koszalin 12 maja 2014 r.

Diagnoza stanu wyjściowego  Stan wyposażenia szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne, zwłaszcza urządzenia mobilne przed rozpoczęciem programu.  87% szkół podstawowych dysponuje co najmniej jedną pracownią komputerową;  9,6 – liczba uczniów szkół podstawowych przypadających na jeden komputer;  10,5 – liczba uczniów szkół podstawowych przypadających na jeden komputer z dostępem do Internetu;  Dostęp do komputerów w domu:  93,6 % gospodarstw domowych z dziećmi do 16 roku życia – posiada komputer  81,7% gospodarstw domowych z dziećmi do 16 roku życia – posiada komputer wraz z dostępem do Internetu szerokopasmowego (dane GUS za 2011 r.)  Działania regionalnych/lokalnych samorządów w zakresie doposażenia szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne (liderzy cyfryzacji: np. Nowy Tomyśl, Jarocin, Września) 2

Główne założenia programu pilotażowego Czas trwania programu: od dnia 4 kwietnia 2012 r. do dnia 31 sierpnia 2013 r. Cele programu: rozwijanie kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania TIK w procesie edukacyjnym oraz wspieranie zmiany modelu nauczania w kierunku rozwijania kreatywności, umiejętności kooperacji oraz krytycznego myślenia, w tym wyszukiwania, oceny i twórczego wykorzystywania dostępnych źródeł wiedzy. 3

Kluczowe obszary programu pilotażowego. Program pilotażowy obejmował cztery kluczowe obszary:  „e-nauczyciel” dotyczący rozwijania umiejętności nauczycieli w zakresie nauczania z wykorzystaniem TIK, a ponadto komunikowania się z uczniami i rodzicami oraz prowadzenia dokumentacji szkolnej z wykorzystaniem TIK,  „e-zasoby edukacyjne, w tym e-podręcznik” dotyczący uzupełnienia oferty publicznych elektronicznych zasobów edukacyjnych, w tym zapewnienie dostępu do bezpłatnych e-podręczników,  „e-szkoła” dotyczący zapewnienia szkołom niezbędnej infrastruktury w zakresie TIK, w szczególności nowoczesnych pomocy dydaktycznych,  „e-uczeń” dotyczący zapewnienia uczniom, w szczególności zagrożonym cyfrowym wykluczeniem, dostępu do nowoczesnych pomocy dydaktycznych.

1. Organizacja sieci wsparcia i doskonalenia dla ok. 19 tys. „e-koordynatorów z zakresu stosowania TIK w nauczaniu przedmiotów; 2. Przygotowanie materiałów merytorycznych i szkoleniowych; 3. Przygotowanie edukacyjnej platformy informatycznej umożliwiającej organizację sieci wsparcia szkoły. 1. Organizacja sieci wsparcia i doskonalenia dla ok. 19 tys. „e-koordynatorów z zakresu stosowania TIK w nauczaniu przedmiotów; 2. Przygotowanie materiałów merytorycznych i szkoleniowych; 3. Przygotowanie edukacyjnej platformy informatycznej umożliwiającej organizację sieci wsparcia szkoły. 1. Rozbudowa cyfrowych zasobów edukacyjnych na portalu Scholaris; 2. Przygotowanie „e- podręczników”, które będą dostępne na otwartej platformie edukacyjnej; 3. Przygotowanie przez telewizję Polską S.A. audycji oświatowych dla szkół dostępnych na internetowym portalu edukacyjnym TVP 1. Rozbudowa cyfrowych zasobów edukacyjnych na portalu Scholaris; 2. Przygotowanie „e- podręczników”, które będą dostępne na otwartej platformie edukacyjnej; 3. Przygotowanie przez telewizję Polską S.A. audycji oświatowych dla szkół dostępnych na internetowym portalu edukacyjnym TVP Dotacje celowe dla organów prowadzących szkoły na zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych i innego sprzętu niezbędnego do realizacji programów nauczania Dotacje celowe dla organów prowadzących szkoły na zakup przenośnych komputerów do korzystania przez uczniów na zajęciach lekcyjnych i w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych 1. Realizacja komponentu badawczego w ramach pilotażu; 2. Ewaluacja procesu wdrażania TIK w szkołach, ewaluacja efektów edukacyjnych pilotażu. 1. Realizacja komponentu badawczego w ramach pilotażu; 2. Ewaluacja procesu wdrażania TIK w szkołach, ewaluacja efektów edukacyjnych pilotażu. Projekty systemowe Priorytetu III POKL „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach” i „System doskonalenia nauczycieli” – komplementarne i skoordynowanie z programem „Cyfrowa szkoła”. Projekty systemowe 1. „Scholaris-portal wiedzy dla nauczycieli” (ok. 11 mln) 2. „E-podręczniki do kształcenia ogólnego” (45 mln)-skoordynowane z programem „Cyfrowa szkoła” 3. Porozumienie MEN-TP S.A. (0,5 mln) Projekty systemowe 1. „Scholaris-portal wiedzy dla nauczycieli” (ok. 11 mln) 2. „E-podręczniki do kształcenia ogólnego” (45 mln)-skoordynowane z programem „Cyfrowa szkoła” 3. Porozumienie MEN-TP S.A. (0,5 mln) Program „Cyfrowa szkoła” od dnia 4 kwietnia 2012 r. do dnia 31 sierpnia 2013 r. - pilotaż 1. Program „Cyfrowa szkoła” - pilotaż 2. Projekt systemowy „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego 1. Program „Cyfrowa szkoła” - pilotaż 2. Projekt systemowy „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego ORE ( w partnerstwie z innymi podmiotami) ORE ( w partnerstwie z innymi podmiotami), TP S.A. MEN, wojewodowie, organy prowadzące 1. MAiC 2. IBE 1. MAiC 2. IBE Ok. 20 mln zł. (w latach ) Ok. 56,5 mln zł. (w latach ) Ok. 55 mln zł. (w roku 2012) 5 mln zł. (w latach ) Model organizacji i finansowania działań programu pilotażowego.

W projekcie zsynchronizowano działania realizowane i finansowane z różnych źródeł, w tym projektów UE. „komponent badawczy” – rodzaj dodatkowego mini-pilotażu, w ramach którego 24 wyselekcjonowane szkoły, otrzymają dedykowane zestawy pracowni oraz sprofilowane szkolenia z zakresu wykorzystywania nowych metod pracy (np. e-podręczniki, programowanie obiektowe, odwrócona klasa) [ok. 5 mln zł] Ewaluacja programu – kompleksowe badanie efektów programu, w tym edukacyjnych (wpływ ICT na podnoszenie kompetencji uczniów) 6 Obszary działań w programie pilotażowym

Działania w obszarze „e-nauczyciel” miały na celu kompleksowe przygotowanie nauczycieli szkół podstawowych uczestniczących w programie do różnorodnego wykorzystywania TIK w pracy dydaktyczno-wychowawczej, w szczególności do:  wzbogacania i unowocześniania warsztatu pracy nauczyciela;  stosowania i rozwijania metod kształcenia i oceniania z użyciem TIK;  prowadzenia zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK oraz różnego rodzaju elektronicznych zasobów edukacyjnych;  inspirowania i angażowania uczniów do kształcenia się i kreatywności;  współpracy z rodzicami oraz środowiskiem lokalnym;  rozwoju zawodowego, współpracy z innymi nauczycielami, w tym współpracy w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli, i samokształcenia. Formy wsparcia dyrektorów szkół i nauczycieli uczestniczących w programie:  Szkolenia i warsztaty (konferencje ogólnopolskie i regionalne; spotkania lokalne);  Sieci współpracy i samokształcenia w zakresie ICT;  Kursy interaktywne (interaktywny kurs internetowy dla koordynatorów, platforma wsparcia dla dyrektorów);  Poradniki TIK i samouczki;  Przykłady dobrych praktyk 7 Cele programu pilotażowego w obszarze „e-nauczyciel”

Obszar „e-zasoby edukacyjne” Projekt E-podręczniki do kształcenia ogólnego Celem projektu jest rozszerzenie oferty publicznych elektronicznych zasobów edukacyjnych, w tym zapewnienie dostępu do bezpłatnych e-podręczników do nauczania wybranych przedmiotów w szkołach podstawowych, gimnazjach i w szkołach ponadgimnazjalnych. W ramach projektu przewidziano opracowanie 18 elektronicznych podręczników do 14 przedmiotów/zajęć edukacyjnych, jak również 2,5 tysiąca uzupełniających je zasobów edukacyjnych. E-podręczniki będą miały otwarty charakter. Otwartość zasobów edukacyjnych oznacza powszechny, swobodny i darmowy dostęp w dowolnym miejscu i czasie. Korzystanie z wytworzonych w projekcie e-podręczników nie będzie obligatoryjne – prawo doboru podręcznika oraz innych materiałów edukacyjnych należy do wyłącznych kompetencji nauczycieli. 8

Obszar e-zasoby edukacyjne, w tym e-podręcznik e – podręcznik - harmonogram (multimedialny, zawierający filmy, interaktywne obrazy i ćwiczenia) wrzesień 2013 r. – wersje próbne trzech e-podręczników do matematyki; wrzesień 2014 r. – pierwsze gotowe e-podręczniki; czerwiec 2015 r. – 18 e-podręczników do 14 przedmiotów – dostępne dla szkół 9

Obszar „e-szkoła” i „e-uczeń” Szkoły miały dowolność komponowania zestawów pomocy dydaktycznych w ramach listy określonej w programie. W programie określone zostały jedynie funkcjonalności i zadania, jakie szkoły powinny osiągnąć i zrealizować w programie. Otrzymanie środków na zakup pomocy dydaktycznych wiąże się z obowiązkiem realizacji określonych w programie zadań dydaktycznych (prowadzenie lekcji, realizacja projektów edukacyjnych, dzielenie się dobrymi praktykami). Z zakupionego w ramach programu sprzętu część uczniów będzie mogła korzystać również w domach.

Realizacja programu „Cyfrowa szkoła” obszary „e-szkoła” i „e-uczeń” Zgodnie z informacją uzyskaną z poszczególnych województw po zakończeniu fazy zakupów pomocy dydaktycznych w 399 szkołach sprzęt komputerowy został dostarczony, zintegrowany i uruchomiony. W dalszej części programu uczestniczy dodatkowo szkoła podstawowa z Radomia, która otrzymała sprzęt komputerowy od organu prowadzącego.

 ok lekcji z wykorzystaniem TIK;  ok. 70 tys. uczniów uczestniczyło w zajęciach w wykorzystaniem TIK;  ponad 2 tysiące scenariuszy lekcji;  ok. 1,5 tysiąca otwartych lekcji;  ponad 1,5 tysiąca projektów edukacyjnych;  ok. 3,5 tys. nauczycieli współpracuje i uczy się w 73 sieciach współpracy;  399 szkół, które zdobyło doświadczenie we wdrażaniu TIK. 12 Osiągnięte rezultaty

Dziękuję za uwagę. 13