Przedsiębiorstwa sektora MSP: miejsce w polskiej gospodarce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WIELKOPOLSKIE NA TLE REGIONÓW W POLSCE
Advertisements

Budowa Krajowego Systemu Innowacji
Innowacyjność 2006 Aleksander Żołnierski
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Stan sektora w regionach
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Innowacyjność i aplikacyjność badań w reformie nauki Leszek Grabarczyk Dyrektor Departamentu Wdrożeń i Innowacji Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Beata Lubos Warszawa, 26 czerwca 2012 r.. 2 Uporządkowanie dokumentów strategicznych.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
CZY POLSKA GOSPODARKA MOŻE SOBIE POZWOLIĆ NA OSŁABIENIE DYNAMIKI EKSPORTU? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Danuta Jabłońska Prezes Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
ROLA MSP W POLSKIEJ GOSPODARCE
2009 Sosnowiec, 25 czerwca 2009 r. Tomasz Czerwoniak Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Dotacje na rozwój kadr, inwestycje oraz wsparcie działań
Wybrane działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w zakresie wspierania innowacji i przedsiębiorczości Irma Pęciak Dyrektor Zespołu Innowacji.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na rzecz rozwoju innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw Świętokrzyska Giełda Kooperacyjna.
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Wsparcie na prace badawczo- rozwojowe i wdrażanie ich wyników oraz na inwestycje we wzornictwo przemysłowe Izabela Wójtowicz Warszawa, 9 czerwca 2009 r.
Usługi informacyjne Punktów Konsultacyjnych KSU – dlaczego warto korzystać z bezpłatnych informacji o programach pomocowych i nie tylko? IX Forum Edukacyjne.
Katowice, 15 maja 2012.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Działanie 2.3 – Inwestycje dla MŚP Tomasz.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Zewnętrzne źródła finansowania przedsięwzięć innowacyjnych 9 marca 2009 r. Anna Rąplewicz Dyrektor ds. Edukacji, Doradztwa i Funduszy Europejskich Regionalna.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Seminaria magisterskie Studia stacjonarne II stopnia
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Fundusze venture capital - czy będą finansować projekty innowacyjne?
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Wsparcie na wdrożenie CSR
Finansowanie działań inwestycyjnych w OIiP
Program pilotażowy w województwie kujawsko-pomorskim PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA I EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU Michał Majcherek - Kierownik Projektu Pracodawcy.
Fundusze strukturalne na badanie i innowacje w latach
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Dr Lidia Kaliszczak Uniwersytet Rzeszowski Wydział Ekonomii
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
INICJACJA PROCESÓW INNOWACYJNYCH zarządzanie innowacyjnością
Wsparcie dla rozwoju technologii
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
C O KAŻDY PRZEDSIĘBIORCA O ŚRODKACH UNIJNYCH WIEDZIEĆ POWINIEN ! M ARCIN K OWALSKI Wrocław, dnia
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
PARP w nowej perspektywie finansowej
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Programowanie perspektywy finansowej
Zielona Góra, 30 kwietnia 2015 r.. …Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020 wskazuje, iż potencjał wykorzystania innowacyjności w procesie rozwoju.
Jerzy Cieslik, Dynamic Entrepreneurship
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji VII. Polityka przedsiębiorczości.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Wdrażanie Osi I Przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury w latach Poddziałania –
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Firmy globalne.
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

Przedsiębiorstwa sektora MSP: miejsce w polskiej gospodarce Paulina Zadura -Lichota Dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności Przedsiębiorstwa sektora MSP: miejsce w polskiej gospodarce Warszawa, 25 listopada 2013 r.

Udział przedsiębiorstw w tworzeniu PKB  

Liczba przedsiębiorstw aktywnych

Zatrudnienie w przedsiębiorstwach w latach 2004-2011

Proces przedsiębiorczości wg GEM Całkowita przedsiębiorczość we wczesnym stadium (TEA) Potencjalni przedsiębiorcy: nastawienie i zdolności Zamierzenia Pre-przedsiębiorcy Nowi przedsiębiorcy Dojrzałe firmy Porzucenie działalności Fazy przedsiębiorczości Charakterystyki Płeć Wiek Wpływ Wzrost Innowacje Internacjonalizacja Branża Sektor Profil przedsiębiorczości

TEA

TEA GEM APS 2012, Warszawa 23.10.2013

Dynamika przedsiębiorczości GEM APS 2012, Warszawa 23.10.2013

Postawy przedsiębiorcze

Luka płci

Sektory rozpoczynania działalności GEM APS 2012, Warszawa 23.10.2013

Przedsiębiorstwa w Polsce są zróżnicowane Firmy wysokiego wzrostu Firmy ustabilizowane LIDERZY 3% DOGANIAJĄCY 7% UMIARKOWANI 30% LIFESTYLE* 60% Blisko światowej granicy technologicz. Bardzo szybki wzrost obrotów Bardzo szybki wzrost zatrudnienia Działalność B+R wewn. lub zewn. Szeroka działalność inwestycyjna Długoterminowe plany rozwojowe Finans. własne, zwrotne i ew. equity Poziom co najmniej kraj. granicy tech. Dynamiczny wzrost obrotów Dynamiczny wzrost zatrudnienia Absorpcja najnow. techn., inicjacja B+R Szeroka działalność inwestycyjna Co najmniej średnio terminowe plany Finansowanie własne i zwrotne Innowacyjność w skali lokalnej Umiarkowany wzrost obrotów Powolny wzrost lub stabilizacja zatrudn. Absorpcja dojrzałych techn., Umiarkowane i rzadkie inwestycje Plany rozwojowe niespisane lub brak Finans. własne, uzupełniane zwrotnym Zapóźnienie technologiczne Stabilizacja lub powolny wzrost obr. Brak zatrudnienia lub inicjacja zatrudnienia Co do zasady nie wdrażają innowacji Brak lub inicjacja inwestycji Brak planów rozwojowych Finansowanie w zasadzie tylko własne Przedmiotem zainteresowania PARP jest stymulowanie zarówno przedsiębiorczości rozumianej jako wsparcie prostego biznesu, jak również jej bardziej zaawansowanej formy – innowacyjności. Mając to w pamięci i myśląc o zadaniach PARP na lata 2014-2020, dokonaliśmy segmentacji przedsiębiorstw działających w Polsce. Populację przedsiębiorstw podzieliliśmy na cztery główne kategorie, które różnią się takimi cechami jak: poziom rozwoju, w tym zaawansowania technologicznego, tempo wzrostu, podejmowane działania prorozwojowe i perspektywy wzrostu. Segmentacja ta pokazuje nam, że każda grupa ma inny potencjał i inne potrzeby a co za tym idzie powinna być inaczej wspierana. Z jednej strony wyróżniliśmy przedsiębiorstwa typu lifestyle (brak stosownego odpowiednika w języku polskim). Jest to najbardziej zróżnicowana grupa, których celem istnienia jest przynoszenie dochodów właścicielowi na niewysokim poziomie, najczęściej poprzez samozatrudnienie. Są to głównie mikro firmy, które najczęściej nie zatrudniają pracowników. Działają na rynkach, gdzie panuje wysoka konkurencja lub w niszach rynkowych. Konkurują głównie niskimi kosztami. Co do zasady ich potencjał wzrostu jest najmniejszy. Szacowana wielkość w liczbach 1050 000 do 1 150 000 (wszystkie przedsiębiorstwa 1 780 000) Nieco lepiej rokującą grupą są przedsiębiorstwa określone przez nas jako umiarkowani. Jest to duża grupa, również zróżnicowana. Są to firmy w przeważającej mierze tradycyjne o ugruntowanej pozycji, które osiągnęły już pewien zadowalający dla właściciela poziom rozwoju i udziału w rynku. Firmy te rosną wraz z rynkiem, na którym działają. Jest to najczęściej rynek dojrzały. Część podmiotów działa też na rynkach schyłkowych. Panuje na nich duża konkurencja. Konkurują głównie niskimi kosztami lub relacją jakość/cena. Kolejną grupą są podmioty określone przez nas jako doganiający (z ang. catching-up). Są to podmioty, w których kluczowym motorem wzrostu jest innowacyjność i wdrażanie nowych technologii. Ich poziom rozwoju odstaje jeszcze od liderów. Skupiają się oni na absorpcji nowoczesnych dostępnych na rynku technologii. Lepsi z nich inicjują B+R. Konkurują relacją jakość/cena lub jakością. Działają głównie na stosunkowo młodych ale dojrzewających rynkach. Najmniej liczną grupą są liderzy. Jest to wąska grupa podmiotów, które znajdują się blisko światowej granicy technologicznej lub sami tę granicę wyznaczają. Inwestują w B+R. Konkurują głównie jakością produktów, zyskują premię cenową z tytułu bycia liderem/jednym z liderów rynku. Cechuje je szybkie wdrażanie nowych lub istotnie ulepszonych produktów, nowatorskość i wzornictwo. Działają zazwyczaj na rynkach wschodzących lub w niszach rynkowych. (Dane na slajdzie są przybliżone. Są to szacunki własne oparte na danych statystycznych GUS i Eurostat, badaniami własnymi oraz literaturą przedmiotu.) *Przedsiębiorstwa, których jedynym celem istnienia jest przynoszenie dochodów właścicielowi, głównie firmy mikro

Elastyczność działania i współpraca Zmiany? Innowacyjni Kobiety - pracodawcy Zorientowani na ICT ? Młodzi przedsiębiorcy Kobiety – pracodawcy (BKL – samodyskryminacja) – kobieca przedsiębiorczość Młodzi – w ICT w szczególności? Optymizm – mniejszy im dłużej firma działa na rynku, większy gdy zatrudnia pracowników Jacy jesteśmy? Z pewnością: Częścią sieci społecznościowych: 70% użytkowników internetu jest aktywnych na portalach społecznościowych – 1. miejsce wśród krajów OECD (OECD Internet Economy Report 2012), Aktywnie korzystający z internetu i technologii komunikacyjnych: 10. miejsce w UE jeśli chodzi o wykorzystanie internetu do nauki. Polski rynek ICT rozwija się bardzo dynamicznie – przewiduje się, że do 2020 r. liczba użytkowników internetu wzroście z obecnych 18 mln do 28 mln. Dzięki środkom europejskim przeznaczonym na PO Cyfrowa Polska i wzmocnieniu potencjału inwestycyjnego podmiotów sektora ICT, może stać się on najlepiej rozwijającym się rynkiem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Elastyczność działania i współpraca

Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości

Innowacyjność

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Dziękuję za uwagę paulina_zadura@parp.gov.pl Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ul. Pańska 81/83 00-834 Warszawa http://badania.parp.gov.pl/