Certyfikacja lotnisk zgodnie z wymaganiami unijnymi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

REKRUTACJA : Projekt ZDOBĄDŹ ZAWÓD Z PRZYSZŁOŚCIĄ - AUDYTORA ENERGETYCZNEGO skierowany jest do dorosłych osób pracujących,
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Województwo Podkarpackie
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Rejestr spraw sądowych i administracyjnych połączony z Elektronicznym Postępowaniem Upominawczym. Składanie pozwów, otrzymywanie nakazów, śledzenie statusów.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Stan przygotowań Mazowsza do EURO 2012 w perspektywie krajowej i w zakresie bezpieczeństwa Krzysztof Dąbrowski Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania.
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
1 Aeroklub Polski r..
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
problematyka, propozycje rozwiązań, dobre przykłady
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Traktat Lizboński.
System nawigacji satelitarnej
KRYSTYNA BANDAU-PALKA GŁ. SPECJALISTA DIE - MN i I
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Rola Instytucji Audytowej
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Tytuł prezentacji Warszawa, r..
Analiza bezpieczeństwa osób i mienia na terenie zarządzanym przez PKP PLK S.A. Rok 2010.
Lotnisko Warszawa/Modlin Świat U Progu Twojego Domu !
Lipki – Oława – modernizacja obwałowań, gm. Oława i Jelcz – Laskowice
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa,
Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa,
Służba Ochrony Zabytków
Funkcje Państwowej Agencji Atomistyki w Programie Polskiej Energetyki Jądrowej 22 stycznia 2014, Warszawa.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
mgr inż. Magdalena Lubiecka-Budzanowska
Ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 7)
Zespół Badawczy Centrum Badań i Edukacji Statystycznej w Jachrance
Z punktu widzenia PKBWL...
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
ZEZWOLENIA NA DOPUSZCZENIE DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH ZGODNYCH I NIEZGODNYCH Z TSI Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie.
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Gdańsk, r. Departament Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJA DOT. DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH w ramach PO KL 2007 – 2013 w województwie pomorskim.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
Certyfikacja lotnisk zgodnie z wymaganiami unijnymi
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Technik lotniskowych służb operacyjnych
Zapis prezentacji:

Certyfikacja lotnisk zgodnie z wymaganiami unijnymi Urząd Lotnictwa Cywilnego Departament Lotnisk, 13 stycznia 2015

System prawa UE Rozporządzenie WE 216/2008 Rozporządzenia KE dla lotnisk 139/2014 (11 artykułów) Specyfikacje Certyfikacyjne (CS) Akceptowane sposoby stosowania przepisów Materiały doradcze Załącznik 2 Wymagania dla władz lotniczych (AR) Załącznik 3 Wymagania dla organizacji (OR) Załącznik 4 Wymagania operacyjne dla lotnisk (OPS) Załącznik 1 Definicje AMC - AR Alt. AMC GM - AR AMC - OR Alt. AMC GM - OR AMC - OPS Alt. AMC GM- OPS GM - CS

Struktura przepisów UE Przepisy wykonawcze 139/2014 (Implementing rules) AMC - Akceptowane sposoby stosowania przepisów GM - Materiały doradcze CS - Specyfikacje certyfikacyjne WE 216/2008 Parlament i Rada UE Komisja Europejska EASA HARD LAW „Binding” SOFT LAW „Non-binding”

Stosowalność prawa UE Lotniska, w tym ich wyposażenie, przeznaczone do użytku publicznego oraz obsługujące zarobkowy przewóz lotniczy, na których prowadzi się operacje podejścia lub odlotu przy wykorzystaniu procedur instrumentalnych, oraz a) które dysponują utwardzoną drogą startową o długości co najmniej 800 m. lub b) obsługują wyłącznie śmigłowce. Personel i organizacje zaangażowane w eksploatację tych lotnisk powinny spełniać wymogi rozporządzenia 216/2008.

Możliwość wydania odstępstwa Zgodnie z art. 4 ust. 3b rozporządzenia 216/2008 w drodze odstępstwa od ust. 3a Państwa Członkowskie mogą podjąć decyzję o odstąpieniu od stosowania przepisów niniejszego rozporządzenia wobec lotniska, które: obsługuje nie więcej niż 10 000 pasażerów rocznie, oraz - obsługuje nie więcej niż 850 operacji związanych z obsługą towarów rocznie.

Przygotowanie Polski optymalne Rozporządzenie 216/2008 oraz rozporządzenie 139/2014 są wiążące i stosowane bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich UE. Co do zasady nie ma potrzeby tworzenia przepisów krajowych do ich wdrożenia. Zasadne pewne zmiany w przepisach krajowych, a nawet określenie niektórych wymagań, np. gdzie prawo UE wyraźnie nakazuje, aby Państwa członkowskie takie przepisy opracowały.

Zasadne zmiany prawa Kwestie związane z między innymi z: określaniem bazy certyfikacyjnej na podstawie specyfikacji certyfikacyjnych (CS) wydawanych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA); monitorowaniem otoczenia lotnisk; zarządzaniem zagrożeniami związanymi z dziką zwierzyną; organizacją systemu zgłaszania, gromadzenia, analizowania i rozpowszechniania informacji o bezpieczeństwie, a także sposobu zgłaszania i zatwierdzania zmian na lotnisku, służbami ratowniczo-gaśniczymi.

Zasadne zmiany prawa Nowelizacja przepisów: Ustawy Prawo lotnicze, Rozporządzenia ws. certyfikacji, Rozporządzenia ws. kontroli Opracowanie wewnętrznego systemu certyfikacji i nadzoru w ULC (np. Podręcznika certyfikacji)

Terminy W okresie przejściowym, tzn. do dnia 31 grudnia 2017, lotniska posiadające certyfikat będą mogły go posiadać i przedłużać na podstawie obecnie obowiązujących przepisów. W tym czasie będą musiały przejść proces ponownej certyfikacji (konwersję certyfikatu) potwierdzającej spełnianie wymagań europejskich (określonych w AMC i CS). W związku z zastosowaniem wyżej opisanego mechanizmu, do dnia 31 grudnia 2017 roku wszystkie lotniska spełniające warunki art. 4 ust. 3a rozporządzenia 216/2008/WE będą musiały uzyskać certyfikat zgodnie z rozporządzeniem 216/2008 oraz rozporządzeniem nr 139/2014.

„Nowy” certyfikat W odniesieniu do każdego lotniska wymagany jest certyfikat. Certyfikat wydawany jest gdy wnioskodawca wykaże, iż lotnisko spełnia wymogi podstawy certyfikacji lotnisk określone w podstawie certyfikacji oraz że lotnisko nie posiada żadnych cech lub charakterystyk powodujących, że jego eksploatacja nie jest bezpieczna. Certyfikat obejmuje lotnisko, jego eksploatacje i jego wyposażenie związane z bezpieczeństwem. Certyfikat może być oddzielny dla lotniska i dla zarządzającego.

Podstawa certyfikacji Zgodnie z art. 8a rozporządzenia 216/2008 na podstawę certyfikacji lotniska składają się: 1) specyfikacje certyfikacyjne dotyczące rodzajów lotnisk (CS); 2) przepisy, w odniesieniu do których zaakceptowano równoważny poziom bezpieczeństwa (ELOS); 3) specjalne szczegółowe specyfikacje techniczne (SC). Ważnym nowym elementem jest możliwość wydawania dokumentu akceptującego odstępstwo i sposób jego usunięcia (DAAD). Urząd Lotnictwa Cywilnego Departament Lotnisk, 13 stycznia 2015

Odstępstwa od SC ELOS (Equivalent Level of Safety) ─ równoważny poziom bezpieczeństwa. Dotyczy przypadków, gdy po dokonaniu odpowiedniej analizy bezpieczeństwa można w inny sposób osiągnąć wymagany cel (np. gdy RESA < 240 m, można zastosować specjalne materiały plastyczne (EMAS), itp.). SC (Special Conditions) ─ warunki specjalne. SC przyznawane są w szczególnych wypadkach, związanych warunkami lokalnymi, ukształtowaniem terenu itp. (np. Gibraltar, gdzie droga publiczna przebiega w poprzek drogi startowej.

Odstępstwa od SC DAAD (Deviation Acceptance and Action Document) − Dokument akceptujący dane odstępstwo oraz sposób działania zarządzającego lotniskiem, mający na celu jego usunięcie. − DAAD może być przyznane jeśli nie kwalifikuje się jako ELOS lub SC. − DAAD powinno być określone, gdy dane wymaganie nie może być spełnione teraz, ale zostanie wdrożone w przyszłości. − W odniesieniu do każdego odstępstwa DAAD sporządza się dodatkowo ocenę bezpieczeństwa. Wnioski o DAAD składane mogą być tylko do 31 grudnia 2024 r.

Zadania zarządzających lotniskami Przygotowanie się do składania wniosku o konwersję certyfikatu. Wykazanie zgodności z podstawą certyfikacji (spełniania przepisów 216/2008, 139/2014, CS, AMC). Opracowanie systemu zarządzania zintegrowanego z systemem zarządzania bezpieczeństwem. Zweryfikowanie spełniania przez personel wymagań. Opracowanie programu szkoleń i sprawdzianów umiejętności.

Zadania zarządzających lotniskami Zweryfikowanie programów bezpieczeństwa, systemu zgłaszania spraw związanych z bezpieczeństwem. Opracowanie nowej INOP. Zweryfikowanie PDSZ. Opracowanie procedur monitorowania otoczenia lotniska. Zapewnienie koordynacji działań z innymi organizacjami działającymi lub świadczącymi usługi na terenie lotniska.

EWIDENCJA CERTYFIKATÓW LOTNISK UŻYTKU PUBLICZNEGO Lp. Nazwa lotniska Kod lCAO Numer certyfikatu Kod ref. Nazwa i adres zarządzającego Ważny do: 1. Bydgoszcz - Szwederowo EPBY PL-004/EPBY/2012 4D Port Lotniczy Bydgoszcz SA ul. Paderewskiego 1 86-005 Białe Błota KRS: Port Lotniczy Bydgoszcz SA ul.. Grodzka 12 85-109 Bydgoszcz 28.04.2015 r. 2. Szczecin - Goleniów EPSC PL-005/EPSC/2013 Port Lotniczy Szczecin - Goleniów Sp z o.o. Glewice 1A 72-100 Goleniów 28.09.2015 r. 3. Łódź - Lublinek EPLL PL-005/EPLL/2013 Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta Sp. z o.o. ul. Gen. S. Maczka 35 94-328 Łódź 02.11.2015 r. 4. Kraków - Balice EPKK PL-004/EPKK/2013 Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków - Balice Sp. z o.o. ul. Kpt. M. Medweckiego 1 32-083 Balice 16.05.2016 r. 5. Rzeszów - Jasionka EPRZ PL-004/EPRZ/2013 Port Lotniczy "Rzeszów-Jasionka" Sp. z o.o. Jasionka 942 36-002 Jasionka 26.05.2016 r. 6. Katowice - Pyrzowice EPKT PL-005/EPKT/2013 Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. Al. Korfantego 38 40-161 Katowice 04.10.2016 r. 7. Gdańsk im. Lecha Wałęsy EPGD PL-006/EPGD/2013 Port Lotniczy Gdańsk Sp z o.o. ul. Słowackiego 200 80-298 Gdańsk 23.10.2016 r. 8. Lotnisko Chopina w Warszawie EPWA PL-005/EPWA/2013 4E Przedsiębiorstwo Państwowe ,,Porty Lotnicze" ul. Żwirki i Wigury 1 00-906 Warszawa 21.11.2016 r. 9. Lublin EPLB PL-002/EPLB/2013 Port Lotniczy Lublin SA ul. Króla Jana III Sobieskiego 1 21-040 Świdnik KRS: Port Lotniczy Lublin SA ul. Hempla 6 20-008 Lublin 11.12.2016 r. 10. Zielona Góra - Babimost EPZG PL-003/EPZG/2014 Przedsiębiorstwo Państwowe ,,Porty Lotnicze" ul. Żwirki i Wigury 1, 00-906 Warszawa 01.04.2017 r. 11. Poznań - Ławica EPPO PL-005/EPPO/2014 Port Lotniczy Poznań - Ławica Sp z o.o. ul. Bukowska 285 60-189 Poznań 29.05.2017 r. 12. Warszawa/Modlin EPMO PL-003/EPMO/2014 Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa - Modlin Sp. z o.o. Gen. Wiktora Thommee 1A 05-102 Nowy Dwór Mazowiecki 12.07.2017 r. 13. Wrocław - Strachowice EPWR PL-004/EPWR/2014 Port Lotniczy Wrocław S.A. ul. Graniczna 190 54-530 Wrocław 06.08.2017 r.

Najbliższe działania Próbny proces konwersji certyfikatu na przykładzie EPBY. Kolejne spotkanie informacyjne dla pracowników lotnisk odpowiedzialnych za praktyczne przygotowanie do stosowania ww. przepisów odbędzie się najpóźniej do połowy lutego 2015 r. EASA regularnie organizuje warsztaty i konferencje na temat stosowania nowych wymagań (informacje dostępne są na stronie www.easa.europa.eu)

Dziękuję za uwagę. KONTAKT Sylwia Ciszewska - Zastępca Dyrektora Departamentu Lotnisk: sciszewska@ulc.gov.pl Joanna Santkiewicz-Galas - Specjalista w Inspektoracie Lotnisk Certyfikowanych Wg Standardów Międzynarodowych: jsantkiewiczgalas@ulc.gov.pl Beata Grabowska - Naczelnik Wydziału Analiz i Standardów Lotniskowych: bgrabowska@ulc.gov.pl