„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Tematyka spotkania 1.Rola i znaczenie ewaluacji w nadzorze pedagogicznym. 2.Zmiany w przepisach prawa w odniesieniu do szkół i placówek reprezentowanych przez Państwa dyrektorów, ze szczególnym uwzględnieniem wniosków i rekomendacji ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. 3.Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej. 4.Statut szkoły lub placówki – uwagi, wnioski, rekomendacje. 5.„Otwarty mikrofon” – dyskusja.
Nadzór pedagogiczny (art. 33 UOSO) 1. Nadzór pedagogiczny polega na: 1) ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół, placówek i nauczycieli; 2) analizowaniu i ocenianiu efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek; 3) udzielaniu pomocy szkołom, placówkom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; 4) inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych.
Nadzór pedagogiczny 2. W zakresie wymienionym w ust. 1 pkt 1 i 2 nadzorowi podlega w szczególności: 1) zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami; 2) realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania; 3) przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki; 4) przestrzeganie statutu szkoły lub placówki; 5) przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach; 6) zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
1)Ewaluacja 2)Kontrola 3) Wspomaganie Formy nadzoru pedagogicznego
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny wspomaga szkoły i placówki w szczególności przez: 1)przygotowywanie i podawanie do publicznej wiadomości na stronie internetowej organu analiz wyników sprawowanego nadzoru pedagogicznego, w tym wniosków z ewaluacji zewnętrznych i kontroli; 2)promowanie wykorzystania ewaluacji w procesie doskonalenia jakości działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki;
Wspomaganie Wspomaganie to działanie organu sprawującego nadzór pedagogiczny mające na celu inspirowanie i intensyfikowanie w szkołach i placówkach procesów służących poprawie i doskonaleniu ich pracy.
Ewaluacja Ewaluacja - praktyczne badanie oceniające przeprowadzane w szkole lub placówce
Rodzaje ewaluacji 1) ewaluacja zewnętrzna ewaluacja przeprowadzana przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny 2) ewaluacja wewnętrzna ewaluacja przeprowadzana przez dyrektora szkoły lub placówki 3) ewaluacja całościowa ewaluacja zewnętrzna przeprowadzana w zakresie wszystkich wymagań 4) ewaluacja problemowa ewaluacja zewnętrzna przeprowadzana w zakresie wybranych wymagań
Ewaluacja zewnętrzna polega na: 1) zbieraniu i analizowaniu informacji w zakresie wymagań, o których mowa w załączniku do rozporządzenia, 2) ustalaniu poziomu spełniania przez szkołę lub placówkę wymagań
Ewaluacja wewnętrzna „Ewaluacja w szkole polega na zaplanowanym i metodologicznie uściślonym, systematycznym zbieraniu i przetwarzaniu informacji o warunkach, przebiegu i skuteczności działań szkoły. Celem ewaluacji jest uzyskanie zobiektywizowanych wniosków w celu utrzymania, zaniechania bądź modyfikacji podlegających badaniu działań szkoły lub też w celu zainicjowania nowych działań (...) „ K. Stróżyński „Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym”
Ewaluacja wewnętrzna w aspekcie prawnym jest jednym z zadań postawionych przed dyrektorem i zespołem nauczycielskim. Przeprowadza ją dyrektor i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły. Przeprowadzana jest w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności.
„Badawczy” charakter ewaluacji winien dominować nad jej charakterem „zadaniowym”. Ewaluacja służy bowiem lepszemu zrozumieniu badanych zjawisk i procesów, nie wskazuje drogi postępowania, lecz inspiruje do przemyśleń.
„e-valesco” – móc, zdołać, wzmocnić się, nabrać siły, spotężnieć, być zdolnym, potrafić