Departament Telekomunikacji Wyniki Rady TTE Przegląd ram regulacyjnych dot. telekomunikacji Marcin Krasuski Naczelnik Wydziału Współpracy z Zagranicą Departament.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Europejska Współpraca Terytorialna
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Kongres Wolności w Internecie
Najważniejsze problemy przy implementacji znowelizowanego pakietu dyrektyw łączności elektronicznej kwiecień 2010 r.
Założenia do projektu ustawy
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Spotkanie Zespołów zadaniowych ds. Wsparcia przedsiębiorczości oraz ds. Wsparcia miast Polski Wschodniej w ramach Zespołu roboczego ds. przygotowania Programu.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Nowelizacja Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów Informatycznych.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ Władysław Ortyl Sekretarz Stanu Warszawa, 12 lipca 2007 r.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Informacji i Promocji Warszawa, 28 czerwca 2007 r. Wytyczne w zakresie informacji i promocji.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Rola Instytucji Audytowej
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Struktura Austriackiego Urzędu Regulacji Radiofonii i Telewizji
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Ochrona danych osobowych
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Internet 2006: rozwój e-commerce
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Informacja na temat dokumentów programowych i pakietu legislacyjnego polityki rybołówstwa w Polsce oraz UE na lata
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
Warszawa, 23 luty 2011 r. Procedura budżetowa w UE – wnioski dla polskiej administracji.
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Inteligentna specjalizacja jako warunek ex-ante dla programów operacyjnych w latach Marcin Łata Departament Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
TRANSPORT I ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
PROJEKT „SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ”
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Małgorzata Sawicka Departament Rozwoju Rynku Finansowego Ministerstwo Finansów Rynek usług bankowych w Unii Europejskiej Warszawa, 25 stycznia 2007 r.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Polityka.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Strategia.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Procesy decyzyjne i instytucje UE
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Warunki wstępne (ex ante) stan
DZIAŁANIA GRUPY ROBOCZEJ ART.29
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Zapis prezentacji:

Departament Telekomunikacji Wyniki Rady TTE Przegląd ram regulacyjnych dot. telekomunikacji Marcin Krasuski Naczelnik Wydziału Współpracy z Zagranicą Departament Telekomunikacji 15 grudnia 2014 r.

Agenda spotkania 1.Debriefing po Radzie Unii Europejskiej ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii -TSM 2.Plany dotyczące przeglądu dyrektyw telekomunikacyjnych / inicjatywy Jednolitego Rynku Cyfrowego w UE

1.Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dostępności stron internetowych instytucji sektora publicznego –Sprawozdanie z postępu prac 2.Wniosek w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki dotyczące europejskiego jednolitego rynku łączności elektronicznej i mające na celu zapewnienie łączności na całym kontynencie, zmieniającego dyrektywy 2002/20/WE, 2002/21/WE i 2002/22/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 1211/2009 i (UE) nr 531/ Przyjęcie state of play 3.Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków mających na celu zapewnienie wspólnego wysokiego poziomu bezpieczeństwa sieci i informacji w obrębie Unii (pierwsze czytanie) –Informacje przygotowane przez prezydencję 4.Projekt konkluzji Rady w sprawie zarzadzania Internetem –Przyjęcie konkluzji Rady 5.Strategia „UE 2020” – przygotowanie przeglądu śródokresowego –Debata orientacyjna Agenda Rady TTE

Rada TTE o TSM Prezydencja włoska starała się uzyskać mandat do rozpoczęcia negocjacji z Parlamentem Europejskim. Jednakże w wyniku braku porozumienia w Radzie, co do tekstu propozycji, Prezydencja zakończyła prace przyjęciem dokumentu, który opisuje stan aktualnych negocjacji w Radzie UE (tzw. state of play ). Większość państw UE uważa, że do porozumienia w Radzie w kwestii roamingu i neutralności sieci jest jeszcze daleka droga. Obecnie trwa analiza tych tematów na poziomie roboczym w Radzie UE.

Kolejność działań – najważniejsze punkty Wprowadzenie obowiązkowej zasady „roam like at home” – 15 grudnia 2016 r., chyba że wyraźnie zostanie przewidziana klauzula opt-out dla użytkownika końcowego do 30 czerwca 2016 r. Komisja ma przeprowadzić konsultacje publiczne i przedstawić sprawozdanie na temat: o sytuacji na rynku, z uwzględnieniem zmian w rozwiązaniach strukturalnych bądź likwidacji tych rozwiązań oraz o okresu obowiązywania i poziomu maksymalnych opłat hurtowych lub o innych rozwiązań dla problemów na rynku hurtowym, w tym zasady uczciwego wykorzystania lub innych środków chroniących przed nadużywaniem usług roamingu o regulowanych cenach hurtowych. 30 czerwca 2016 r. + X miesięcy Przyjęcie wniosku ustawodawczego, jeżeli zachodzi taka okoliczność, oraz negocjacje z Parlamentem Europejskim. Poziom regulowanych cen hurtowych - poziom przewidziany w obecnym rozporządzeniu Roamingu III, bez uszczerbku dla jakichkolwiek zmian wynikających ze sprawozdania, o którym mowa w bullecie 2, zakładając, że taka zmiana nie nastąpi wcześniej, niż 1 rok po wprowadzeniu zasady „roam like at home”.. Rada TTE – roaming – skrytykowana propozycja prezydencji

Usunięcie definicji „neutralności sieci” i „usług specjalistycznych”. W motywie, umieścić sformułowanie mówiące, że neutralność sieci jest celem, co rozwiałoby obawy, że taka definicja mogłaby stać w sprzeczności z konkretnym przepisem. Zasady dotyczące ogólnego zarządzania ruchem, a także obowiązek utrzymania wystarczającej przepustowości sieci dla usług dostępu do Internetu, niezależnie od innych usług także świadczonych w ramach tego samego dostępu. Taki tekst precyzowałby, że zarządzanie ruchem byłoby dozwolone, o ile odbywałoby się w sposób przejrzysty, niedyskryminujący, proporcjonalny i zgodny z zasadami konkurencji. Środki zarządzania ruchem, byłyby dozwolone w określonej liczbie przypadków: istnienia wyroku sądu i obowiązków prawnych; ze względów bezpieczeństwa i integralności sieci; do celów czasowej kontroli przeciążenia sieci; w celu zapewnienia wysokiej jakości transmisji głosowej włączając w usługi ratunkowe oraz na wniosek użytkownika. Środki te nie mogą być stosowane dłużej, niż jest to niezbędne. Zachować zapis „bez uszczerbku dla prawa Unii i prawa krajowego” w odniesieniu do zgodności z prawem informacji, treści, aplikacji i usług oraz urządzeń końcowych. Krajowe organy regulacyjne są uprawnione i zobowiązane do monitorowania i egzekwowania art. 23, w tym do nakładania obowiązków w zakresie jakości usługi. Rada TTE – neutralność sieci – skrytykowana propozycja prezydencji

Podstawowym problemem procesu legislacyjnego TSM jest brak kompromisu w między państwami UE. W kwestii roamingu jest nią sprawa analizy stanu rynku hurtowego usług w roamingu przeprowadzona przed implementacją RLAH. W przypadku neutralności sieci ochrona otwartego Internetu poprzez wyraźny zakaz dyskryminacji cenowej, jasne wyjątki zarządzania ruchem oraz wyłączenie kryterium legalności treści z TSM. Bez korzystnego uregulowania tych zagadnień, Polska pomimo entuzjastycznego nastawienia do dokończenia budowy jednolitego europejskiego rynku cyfrowego, będzie się opowiadać za powrotem dossier za poziom roboczy i dalszą analizę zagadnień. Rada TTE – stanowisko Polski

Rada TTE – możliwe scenariusze Najprawdopodobniej: PREZ LV wróci do negocjacji w styczniu 2015 r. i jeszcze w zimie rozpocznie negocjacje z PE. Negocjowany pakiet będzie składał się z dwóch części: o neutralność sieci – część łatwiejsza. o roaming – negocjacje będą trudniejsze, ponieważ są dwie grupy państw mające przeciwstawne interesy. Kwestia widma radiowego najprawdopodobniej nie znajdzie się w samym pakiecie, choć PE i KE bardzo zabiega o takie rozwiązanie. Jednak z zapowiedzi KE wynika, że w niedługiej przyszłości koordynacja widma będzie jednym z głównych punktów nowych propozycji KE (przegląd prawa telekomunikacyjnego i związanych aktów). Jeśli obietnice KE będą wiarygodne, to PE może ustąpić i zgodzić się na usunięcie tej części. W „normalnej” sytuacji negocjacje ciągnęłyby się miesiącami i zakończenie procesu mogłoby nastąpić w 2016 r. Obecnie jednak perspektywa nowego programu KE będzie działała „przyśpieszająco”. Tak więc można wyobrazić sobie zarówno zakończenie negocjacji z PE w trakcie wiosny 2015 r., jak i przedłużenie ich do jesieni. Alternatywnym rozwiązaniem mogłoby być wycofanie projektu TSM przez Komisję i włączenie kwestii NN oraz roamingu do propozycji legislacyjnej, która zostanie przedstawiona przez KE w najbliższych latach, np. w ramach przeglądu ram prawnych w telekomunikacji. Jest to jednak mało prawdopodobne.

Na połowę 2015 r. Komisja Europejska zapowiedziała rozpoczęcie przeglądu ram regulacyjnych UE dotyczących sieci i usług łączności elektronicznej. Ambitne cele KE: Celem KE jest przyspieszenie dokończenia budowy europejskiego rynku cyfrowego, a więc wniosek legislacyjny może nie być ograniczony tylko sektora telekomunikacji, np.: -e-handel, -Prawo autorskie, -Ochrona danych osobowych, -E-kompetencje, -Podatki, -E-administracja. Priorytety innych państw członkowskich (DE, UK, EE); Cele na początek 2015 r.: -Identyfikacja interesów polskiego sektora łączności elektronicznej. -Cel operacyjny: określenie obszarów regulacyjnych ważnych z punktu widzenia interesów Polski i zmiennych koniecznych do zagwarantowania kształtu przyszłego pakietu tak, aby jak najbardziej odpowiadał specyfice polskiego rynku telekomunikacyjnego. Harmonogram: -Styczeń/luty prace koncepcyjne – konsultacje z sektorem, -Marzec – opracowanie wstępnego stanowiska Polski, -Maj/czerwiec – spodziewana publikacja projektu przez KE Przegląd pakietu telekomunikacyjnego / Projekt jednolitego rynku cyfrowego w UE

Kontakt Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Departament Telekomunikacji Departament Społeczeństwa Informacyjnego Marcin Krasuski, Emil Kędzierski,