Jak wysłać formularz podatkowy elektronicznie? Są trzy sposoby złożenia formularza elektronicznego: - formularz interaktywny; - aplikacja e-Deklaracje Desktop; - program kadrowo-płacowy / finansowo-księgowy (tzw. oprogramowanie dedykowane dla firm).
Wysyłanie informacji podatkowych (PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40) formularzem interaktywnym Jest to jedyny sposób przesłania informacji w formie elektronicznej dla płatników, którzy: nie posiadają programu płacowego z możliwością wysyłki informacji podatkowych do systemu e-Deklaracje posiadają oprogramowanie bez takiej możliwości (przestarzałe i nie rozwijane przez twórców) nie upoważnili do tego biura rachunkowego (UPL-1)
Wysyłanie informacji podatkowych (PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40) formularzem interaktywnym Niezbędne programy do poprawnego działania formularza interaktywnego: Adobe Reader – odczyt dokumentów PDF (wer. 9 lub wyższa) wtyczka pobrana ze strony e-Deklaracje (zainstalowana po instalacji Adobe Reader, koniecznie odinstalować starszą wersję wtyczki – jeżeli jest zainstalowana) certyfikat kwalifikowany czytnik kart kryptograficznych, oprogramowanie kryptograficzne,
Wysyłanie informacji podatkowych (PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40) formularzem interaktywnym Formularz interaktywny należy pobrać ze strony Ministerstwa Finansów , adres: http://www.finanse.mf.gov.pl/pp/e-deklaracje, zakładka „formularze”. Po wypełnieniu i wysłaniu formularza elektronicznego należy pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru - korzystając z formularza UPO. Formularz UPO pozwala na weryfikację statusu dokumentu oraz pobranie UPO wykorzystując numer referencyjny dokumentu. Numer referencyjny jest nadawany przez system e-Deklaracje. Do celów dowodowych wystarczy zachować UPO. Zaleca się również zapisanie kopii informacji/deklaracji na dysk w trakcie jego składania.
Wysyłanie informacji podatkowych (PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40) formularzem interaktywnym Linki do informacji dotyczących wysyłania formularzy elektronicznych na stronie „e-Deklaracje” Ministerstwa Finansów: formularze interaktywne - PIT pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji – UPL-1 instrukcje do obsługi formularzy elektronicznych Urzędowe Poświadczenie Odbioru - UPO
Uniwersalna Bramka Dokumentów Nowy kanał komunikacji elektronicznej dla płatników (informacja Ministerstwa Finansów) Szanowni Państwo, Ministerstwo Finansów informuje, że zmiany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzają od 1 stycznia 2015 r. nowe zasady składania do urzędów skarbowych wybranych PIT-ów, między innymi w zakresie składania informacji PIT-11, PIT-8C, PIT-R oraz rocznego obliczenie podatku PIT-40. Każdy płatnik, mający obowiązek sporządzenia informacji lub rocznego obliczenia podatku dla więcej niż pięciu podatników (osób fizycznych), oraz gdy informacje składa w jego imieniu biuro rachunkowe, będzie zobowiązany do wysyłania tych deklaracji/informacji do urzędu skarbowego wyłącznie w formie elektronicznej. Aby usprawnić składanie deklaracji drogą elektroniczną zostanie uruchomiona Uniwersalna Bramka Dokumentów (UBD), będąca nowym, intuicyjnym kanałem służącym do wysyłania zbiorczych e- deklaracji. Główną zaletą tej bramki jest możliwość złożenia w ramach jednej transmisji danych do 20 000 dokumentów oraz pobranie jednego UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru) dla całej wysyłki. W tym celu wprowadzone zostały nowe schematy informacji zbiorczych PIT-11, PIT-8C, PIT-R oraz deklaracji zbiorczej PIT-40, które w Uniwersalnej Bramce Dokumentów zostały oznaczone: PIT-11Z, PIT-8CZ, PIT-RZ oraz PIT-40Z. Schematy dokumentów zbiorczych nie przewidują składania korekt. Korekty powinny być składane jako pojedyncze dokumenty (PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40) za pośrednictwem dotychczasowej bramki e- Deklaracje. Płatnicy zaliczek na podatek dochodowy będący osobami fizycznymi, będą mieli możliwość podpisania wysyłanych przez UBD dokumentów (PIT-11Z, PIT-8CZ, PIT-40Z) danymi autoryzacyjnymi (imię, nazwisko, data urodzenia, NIP, przychód). Składanie korekt oraz pojedynczych deklaracji będzie możliwe przy użyciu bramki e-Deklaracje. Nowy kanał zostanie uruchomiony 1 stycznia 2015 roku, ale już dziś prezentujemy Państwu: w zakładce Do pobrania – Specyfikację Wejścia-Wyjścia UBD dla środowiska testowego. w zakładce Struktury dokumentów XML – Wzory dokumentów do testów Uniwersalnej Bramki Dokumentów. Pod adresem https://test-ubd.mf.gov.pl/uslugi/dokumenty znajduje się testowa wersja Uniwersalnej Bramki Dokumentów, która pozwoli na dostosowanie Państwa systemów teleinformatycznych do nowego rozwiązania oraz przygotowanie do korzystania z kolejnego kanału komunikacji. Serdecznie zachęcamy Państwa do testowania Informacja powyższa jest skierowana przede wszystkim do twórców oprogramowania płacowego aby swoje programy dostosowali do nowych możliwości zbiorczego składania dokumentów elektronicznych.
Aplikacja e-Deklaracje Desktop (formularze: PIT-16, PIT-16, PIT-16A, PIT-19A, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PCC-3, VAT-7, VAT-7D, VAT-7K) Aplikacja służy do wysyłania formularzy elektronicznych: PIT-16, PIT-16, PIT- 16A, PIT-19A, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PCC-3, VAT- 7, VAT-7D oraz VAT-7K bez podpisu kwalifikowanego (możliwe jest także wysłanie z podpisem kwalifikowanym). Za pomocą tej aplikacji możemy wysłać np. deklaracje miesięczne VAT. Działa on-line, tzn. do prawidłowej pracy jest niezbędne połączenie z internetem. Posiada rozbudowany interfejs, działa w środowisku Windows, Mac OS oraz Linux. Danymi autoryzującymi w przypadku braku certyfikatu kwalifikowanego są: NIP/PESEL, nazwisko, imię, data urodzenia, przychód za rok poprzedni.
Aplikacja e-Deklaracje Desktop (formularze: PIT-16, PIT-16, PIT-16A, PIT-19A, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PCC-3, VAT-7, VAT-7D, VAT-7K) Niezbędne programy do działania aplikacji: Adobe Reader (wer. 9 lub wyższa) Adobe AIR (środowisko pozwalające uruchomić program e- Deklaracje Desktop, wer. 2 lub wyższa) Adobe Flash Player (wtyczka do przeglądarek internetowych, niezbędna do uruchomienia instalacji on-line, wer. 9.0.115 lub wyższa) W przypadku podpisu kwalifikowanego – certyfikat kwalifikowany, czytnik kart kryptograficznych, oprogramowanie kryptograficzne
Aplikacja e-Deklaracje Desktop (formularze: PIT-16, PIT-16, PIT-16A, PIT-19A, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PCC-3, VAT-7, VAT-7D, VAT-7K) Linki do informacji dotyczących wysyłania formularzy elektronicznych za pomocą aplikacji e-Deklaracje Desktop oraz niezbędnych programów: Adobe Reader - http://get.adobe.com/reader/ Adobe AIR - http://get.adobe.com/air/ Adobe Flash Player - http://get.adobe.com/flashplayer/ E-Deklaracje Desktop - link do pobrania instalatora OFF-Line Instrukcja aplikacji e-Deklaracje Desktop
UPO Urzędowe Potwierdzenie Odbioru należy pobrać niezależnie od sposobu wysłania formularza podatkowego. Komunikatem o prawidłowym przetworzeniu dokumentu jest kod „200”. W każdym innym przypadku należy przeanalizować błąd i poprawiony dokument ponownie wysłać. Kody komunikatów są dostępne w „Instrukcji aplikacji e-Deklaracje Desktop” na stronie 19 oraz instrukcji do formularzy interaktywnych na stronie 39.
Wysyłanie formularzy podatkowych za pomocą programów kadrowo-płacowych i finansowo-księgowych Programy kadrowo-płacowe oraz finansowo- księgowe są w większości przystosowane do bezpośredniej wysyłki formularzy podatkowych do systemu e-Deklaracje. Czasem może być konieczna aktualizacja oprogramowania lub zakup dodatkowego modułu. Informacji dotyczących możliwości w tym zakresie proszę szukać w instrukcjach obsługi tych programów lub bezpośrednio u twórców lub dostawców.
Infolinia i Pomoc dla Portalu Podatkowego, w tym systemu e-Deklaracje Ministerstwo Finansów 00-916 Warszawa ul. Świętokrzyska 12 INFOLINIA PORTALU PODATKOWEGO, W TYM SYSTEMU e- DEKLARACJE (pomoc w sprawie procedur składania deklaracji i problemów technicznych) tel. 801 055 055 (dla połączeń z telefonów stacjonarnych) tel. 22 330 03 30 (dla połączeń z telefonów komórkowych) tel. +48 22 330 03 30 (dla połączeń z zagranicy) Czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 16:00 POMOC TECHNICZNA PORTALU PODATKOWEGO, W TYM SYSTEMU e-DEKLARACJE (pomoc w sprawie problemów technicznych przy obsłudze systemu e-Deklaracje) e-mail: info.e-deklaracje@mf.gov.pl
Infolinia i Pomoc dla Portalu Podatkowego, w tym systemu e-Deklaracje Pomoc w sprawie podpisu elektronicznego CERTUM - Powszechne Centrum Certyfikacji www.certum.pl Infolinia (czynna 24h na dobę) tel.: 801 540 340 (dla połączeń z tel. stacjonarnych) tel.: +48 91 4801 340 (dla połączeń z tel. komórkowych) e-mail: infolinia@unizeto.pl Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. www.kir.com.pl Infolinia (poniedziałek - piątek, w godzinach 8.00 - 18.00) z telefonu stacjonarnego: 801 500 207 z telefonu stacjonarnego lub komórkowego: 22 545 55 55 Sigillum - Polskie Centrum Certyfikacji Elektronicznej www.sigillum.pl Infolinia (w dni powszednie w godz. 8:00 - 16:00) tel.: 22 464 79 79 CenCert - Centrum Certyfikacji Kluczy www.cencert.pl Infolinia tel.: 801 055 015 Centrum Certyfikacji EuroCert www.eurocert.pl Wsparcie techniczne dla klientów EuroCert - w dniach roboczych (pon-pt) w godzinach 8-16 tel.: 22 490 49 86
Zachęcam do lektury strony internetowej "e-Deklaracje" oraz zakładki "pytania i odpowiedzi" gdzie znajdą Państwo szczegółowe i wyczerpujące informacje. Dziękuję za uwagę