Badania segmentacji i selektywności

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
D-Link Technology Trend Zakupy online Grudzień, 2007.
Advertisements

Co przyczyni się do mojego sukcesu w FM GROUP?
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
badania rynku turystycznego
Reklama jest zjawiskiem ściśle związanym z gospodarką rynkową i stanowi jej integralną część.
Asystent Gabinet Lekarski
Podstawowe informacje
Opracowanie: Maria W ą sik. Pierwsze komputery budowano w celu rozwi ą zywania konkretnych problemów. Gdy pojawiało si ę nowe zadanie, nale ż ało przebudowa.
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
Pytanie to coraz cz ęś ciej nasuwa si ę przeci ę tnemu cz ł owiekowi chc ą cemu stworzy ć now ą sie ć w domu. Pytanie to coraz cz ęś ciej nasuwa si.
Gumowy Surowiec.
Rynki finansowe – cz. I Wielkopolska Wyższa Szkoła Społeczno- Ekonomiczna w Środzie Wielkopolskiej doc. dr Anna Iwańczuk.
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
RAZEM PRZECIW PRZEMOCY
Internet jako narzędzie badań
Asystent CRM.
„Student jako konsument na rynku multimediów”
20 lat wspólnie Dwadzie ś cia lat temu ż ycie było du ż o trudniejsze ni ż dzisiaj. Po ka ż dy towar, nawet najdrobniejszy trzeba było sta ć w kolejkach.
O tym, że fundusze europejskie są doskonałym narzędziem, które pomagają podnosić poziom nauczania i kwalifikacji młodych ludzi, nie trzeba już dzisiaj.
Metody zbierania danych empirycznych
Co to jest 112 Numer alarmowy „112” jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych.
MOCNE I SŁABE STRONY NARZĘDZI PLANISTYCZNYCH
2 kwietnia 2014r. Dzień Przedsiębiorczości Alicja Rokosz I Liceum Ogólnokształc ą ce ul. Mickiewicza Ła ń cut tel Opiekun: Marta Kaczmarczyk.
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
INFORMACJA MARKETINGOWA
Równowaga rynkowa.
BADANIA ROZWOJU NOWEGO PRODUKTU
CROSS-PROMOCJA Batonik MilkyWay+Guma Orbit dla Dzieci
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
KRĘGIELNIA.
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
DOMY OPIEKI Badanie wzorców umownych stosowanych w placówkach świadczących usługi w zakresie zapewnienia opieki osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CITY Eventor Cieślak Magdalena, Gromisz Magda, Jarzębowski Kacper, Karpiuk Magdalena, Kulik Konrad.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
Podstawowe techniki i narzędzia badawcze Szkolenie dla przedstawicieli LGD i LGR Metodyka budowy oddolnych zintegrowanych strategii rozwoju obszaru z wykorzystaniem.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
31 maja 2016r. 1 Regionalne badanie nastrojów społecznych wokół UEFA EURO 2012™ Prezentacja wyników badania z mieszkańcami Gdańska, Poznania,
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie systemami dystrybucji
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
WPŁYW RÓWNOŚCI PŁCI NA JAKOŚĆ ŻYCIA - METODOLOGIA, MODEL ANALITYCZNY I GŁÓWNE WYNIKI Ewa Krzaklewska Piotr Brzyski Uniwersytet Jagielloński.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
ROLA POT W TWORZENIU ZINTEGROWANEGO SYSTEMU BADAŃ KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH TERESA BUCZAK.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
PLAN MARKETINGOWY Imię i nazwisko. Podsumowanie sytuacji rynkowej  Sytuacja rynkowa: przeszła, bieżąca i przyszła  Uwzględnij udział w rynku, wiodące.
SEGMENTACJA RYNKU.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
WYNIKI BADAŃ SONDAŻOWYCH W BIAŁYMSTOKU
Co to jest logistyka? Logistyka jest terminem opisuj ą cym wszelkie dzia ł ania zwi ą zane z : procesem planowania, organizowania, realizowania, kontrolowania.
Zapis prezentacji:

Badania segmentacji i selektywności Konrad Ołubiec

WPROWADZENIE

Badania rynku Badania rynku to badania polegające na rozpoznaniu mechanizmu rynkowego, struktury, stanu i rozwoju jego elementów w celu stworzenia przesłanek do podejmowania trafnych i efektywnych decyzji.  

Segmentacja rynku Segmentacja rynku to dokonanie podziału rynku w celu wyodrębnienia grup nabywców o podobnych cechach, dochodach, potrzebach, reakcji na reklamę, preferencjach odnośnie sposobu zakupu itp. Dzięki takiemu właśnie wyselekcjonowaniu klientów, możliwe jest skoncentrowanie działań firmy na wybranym segmencie, zgodnie z filozofią, misją i wizją firmy. Ponadto ułatwi ono przygotowanie usług lub produktów dostosowanych do wybranego segmentu nabywców, a także odpowiednie ukierunkowanie i efektywność działań marketingowych.   Segmentacja rynku polega na jego podzieleniu na mniejsze części zwane segmentami, które różnią się między sobą oczekiwaniami klientów względem produktu, sposobem zakupu lub innymi kryteriami. Po dokonaniu segmentacji przedsiębiorstwo musi wybrać segment, w którym chce sprzedawać swoje towary.

Segmentacja rynku Głównym celem segmentacji jest analiza struktury rynku, czyli potrzeb klientów, które rynek tworzą. Możemy wyróżnić rynki jednolite, pod względem struktury potrzeb i zróżnicowane Błędy spotykane podczas segmentacji: Dzielenie na segmenty rynku jednorodnego Traktowanie jako jednolity rynku złożonego z różnorodnych potrzeb klientów Niewłaściwy dobór kryterium segmentacji: wiek, poziom dochodu

METODYKA BADAŃ

Przedmiot, cel badań Celem badań rynku jest zdobycie informacji o kształtowaniu się mechanizmów rynkowych takich, jak popyt, podaż, ceny, zachowania i preferencje konsumentów, działania konkurencji, funkcjonowanie systemu dystrybucji, sprzedaży itp. Celem badań segmentacyjnych jest określenie użytkowników produktu / usługi i ich podział na segmenty. Proces badawczy jako świadoma, celowa zmierzona czynność powinna się kierować określonymi regułami i wskazaniami, które będą kontrolowały postępowanie badacza. W związku z tym po wcześniejszym określeniu problemu ogólnego i hipotezy badawczej, zmiennej i wskaźników, kolejnym krokiem jest ustalenie metody, technik i narzędzi badawczych.

Metody, techniki i narzędzia badawcze Do ogólnych metod badań marketingowych zaliczamy: Obserwacje (kontrolowane, niekontrolowane) Wywiady (bezpośrednie, telefoniczne, głębinowe, zogniskowane) Ankiety Kwestionariusze Panele Eksperymenty i parę innych mniej popularnych metod.

Metody, techniki i narzędzia badawcze Do badań segmentacyjnych konsumentów najczęściej wykorzystywane są metody badań ilościowych - wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo (CATI) oraz tradycyjne wywiady kwestionariuszowe face- to-face (PAPI). Badania ilościowe dzielą się na podkategorie takie jak: *przyczynowe – określające powód lub zależności *przyczynowo skutkowe (eksperymentalne) prowadzone są w celu identyfikacji przyczyn wywołujących określone zjawiska na rynku *opisowe – prowadzone w celu scharakteryzowania m.in. populacji konsumentów, możliwych do zdefiniowania segmentów konsumentów grupy docelowej, zebrania informacji dotyczących wielkości sprzedaży czy określenia udziału w rynku.

Techniki badań ilościowych PAPI (od ang. Paper and Pencil Interview) termin określający zbiorczo techniki badań ilościowych, bazujące na konwencjonalnej ‐ papierowej wersji kwestionariuszy badawczych, w których pisemnie zaznaczane są odpowiedzi respondentów. CAPI (od ang. Computer Assisted Personal Interviewing  ‐  wywiad osobisty ze wspomaganiem komputerowym) technika badań  ilościowych, w której bezpośredniemu kontaktowi ankietera z respondentem towarzyszy komputer (zwykle przenośny), zaopatrzony w specjalistyczne oprogramowanie wspomagające realizację wywiadu. CASI (od ang. Computer Assisted Self Interviewing  ‐  komputerowa ankieta wypełniana samodzielnie przez respondenta) technika badań  ilościowych zbliżona do systemu CAPI. *CATI (od ang. Computer Assisted Telephone Interviewing  ‐  wywiad telefoniczny ze wspomaganiem komputerowym) technika badań  ilościowych, w której pozyskiwanie informacji od respondentów, odbywa się  za pośrednictwem  łączy telefonicznych i przy wykorzystaniu specjalistycznego oprogramowania komputerowego. CAWI (od ang. Computer Assisted Web Interviewing  ‐  ankieta internetowa nadzorowana przez system komputerowy *Operat badawczy - spis wszystkich jednostek badanej zbiorowości (populacji), z którego dobierana jest, w sposób losowy, próba respondentów do badania reprezentatywnego.

Techniki badań jakościowych Zogniskowane Wywiady Grupowe (FGI)  (z ang. Focus Group Interviews) jedna z najpopularniejszych metod badań  jakościowych, polegająca na wspólnej dyskusji grupy respondentów / uczestników wywiadu, na zadany z góry temat / grupę tematów.  Scenariusz wywiadu - szczegółowy plan przebiegu jakościowego wywiadu grupowego lub indywidualnego, który opisuje tematykę kolejnych fragmentów rozmowy, precyzuje pytania problemy, które winny zostać  postawione przed respondentami, wprowadza uporządkowanie i nadaje logiczną  strukturę  prowadzonemu wywiadowi. Indywidualne Wywiady Pogłębione (IDI)   (z ang. Individual In Depth Interviews) jedna z bardziej popularnych metod badań  jakościowych, polegająca na szczegółowej, wnikliwej rozmowie z informatorem / respondentem, której celem jest dotarcie do jakichś  precyzyjnych informacji, poszerzenie wiedzy związanej z tematem badania. Obserwacja uczestnicząca - technika charakterystyczna dla badań jakościowych polegająca na  śledzeniu / przyglądaniu się  określonym zachowaniom respondentów ujawnianym w naturalnych warunkach (w domu, w sklepie, w miejscu pracy).

STUDIA PRZYPADKÓW

Streszczenie Przypadkiem opisywanym prze zemnie będzie siłownia która ma zamiar polepszyć usługi w kierunku zachęcenia do korzystania z usług większej ilości kobiet. Właściciele siłowni zastanawia się nad kupnem nowego sprzętu którego funkcje będą dopasowane przede wszystkim pod płeć żeńską. Należy przeprowadzić właściwą segmentację rynku i udowodnić czy dana inwestycja się zwróci oraz czy będzie popyt na dane usługi. Rozwiązanie tych problemów wymaga przeprowadzenia badania marketingowego

Słowa kluczowe badania marketingowe segmentacja rynku selektywność rynku Popyt Siłownia Klienci sprzęt sportowy

Opis przypadku Siłownia "super gym" funkcjonuje od 2007 roku. Siłownia jest spółką partnerską i posiada swoją siedzibę przy ul. Kościuszki 27 w Dąbrowie Górniczej

Super Gym . Klub w swoim wyposażeniu posiada wachlarz sprzętów w którego skład wchodzą m.in. ławeczki, stojaki, poręcze, hantle, sztangi ze stałym oraz ruchomym obciążeniem, maszyny na wolny ciężar a także maszyny stacjonarne. W "super gym'ie" można skorzystać z usług trenera personalnego.

Super Gym Usługi siłowni są skierowane do osób fizycznych różnej płci, choć przede wszystkim męskiej, w wieku od 15 - 60, zamieszkujących miasto Dąbrowa Górnicza a także miasta ościenne. Godziny otwarcia klubu wyglądają następująco: Poniedziałek – Piątek: 7.00-22.00 , Sobota: 10.00-18.00, Niedziela: 12.00-18.00 Formy płatności w super gymie są następujące: gotówka, karta kredytowa, przelew bankowy.

Super Gym Właściciele siłowni mają w planach kupno sprzętu z którego korzystają przede wszystkim kobiety (stepery, rowerki, eliptery, maty, duże piłki przeznaczone do pilatesu aerobiku itp.) oraz uruchomienie zajęć typu aerobik, pilates, joga prowadzonych przez wykwalifikowanych trenerów.

Super Gym Wniosek: z przeprowadzonych badań można stwierdzić iż inwestycja ma przyszłość, gdyż coraz bardziej popularny staje się styl życia "fit". Kobiety, zarówno młode jak i te trochę starsze chcą wyglądać szczupło i zdrowo, dlatego jest duża szansa aby przyciągnąć dany segment rynku planowanymi inwestycjami.

Pytania Kontrolne 1. Wyjaśnij pojęcie segmentacji rynku. 2. Podaj kryteria segmentacji. 3. Przedstaw jak wygląda procedura segmentacji rynku oraz najczęstsze błędy podczas jej dokonywania. 4. Dokonaj segmentacji rynku dla danej firmy na podstawie płci i zainteresowań

Bibliogrfia http://www.praktycznaekonomia.edu.pl/pl/Segmentacja- rynku http://www.eit-centrum.waw.pl/badanie-rynku-i-analiza- rynkowa/ J. Altkorn, Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków 2004 http://www.scritub.com/limba/poloneza/Metody- techniki-i-narzdzia-bad411713421.php

Dziękuje za Uwagę KONIEC