ROLA DYREKTORA SZKOŁY W MIĘDZYNAROWYM PROJEKCIE WSPÓŁPRACY SZKÓŁ KONFERENCJA 5 LISTOPADA 2010
Rola dyrektora w realizacji międzynarodowego projektu zależy od wielu czynników : osobowości dyrektora i sposobu zarządzania umiejętności posługiwania się językiem obcym doświadczenia i pasji nauczycieli w realizacji projektów fazy realizacji danego projektu
Rola dyrektora na etapie poszukiwania partnera i przygotowywania projektu Wspiera - wskazuje źródła czerpania informacji, dzieli się własnymi doświadczeniami Motywuje - wskazuje korzyści jakie osiągają nauczyciele i szkoła w wyniku udziału w projekcie Mobilizuje - zachęca nauczycieli do udziału w mobilności, wizycie przygotowawczej
Rola dyrektora na etapie precyzowania tematu projektu i aplikowania Inspiruje – może poddać pod dyskusję własny pomysł; wskazuje także korzyści płynące z bycia koordynatorem projektu, nie narzuca tematu Wspomaga – sprawdza, doradza, kontroluje terminy, ale nie wypełnia wniosku Ustala – konsultuje terminy mobilności i inne warunki z dyrektorami szkół partnerskich
Rola dyrektora w fazie realizacji projektu Upowszechnia - przedstawia rodzicom, uczniom, nauczycielom założenia projektu, chwali się projektem Monitoruje – sprawdza zgodność realizowanych działań i produktów projektu z harmonogramem we wniosku Kontroluje – skrupulatnie sprawdza zgodność wydatkowanych środków z umową finansową Podtrzymuje na duchu – w sytuacji kryzysowej dyrektor zachowuje zimną krew, pociesza, szuka rozwiązania problemu
Rola dyrektora w fazie przygotowania i realizacji mobilności Dyrektor: Stoi na straży bezpieczeństwa dzieci i nauczycieli Sprawdza dokumenty od strony cywilno-prawnej Pełni rolę gospodarza, np. organizuje szczególny event dla goszczonych nauczycieli Upowszechnia udział szkoły w projekcie
Rola dyrektora w fazie końcowej realizacji projektu Wspomaga – udziela wsparcia nauczycielom przy sporządzeniu raportu końcowego Kontroluje – sprawdza terminowość wydatkowanych środków finansowych Monitoruje – sprawdza wyrywkowo zamieszczenie produktów projektu w bazie danych Dokonuje podsumowania projektu – dziękuje uczestnikom, chwali, wręcza pamiątkowe dyplomy, obficie nagradza
Dlaczego warto pełnić te wszystkie role ? Dyrektor: rozwija umiejętności organizacyjne i komunikacyjne poznaje nowe rozwiązania z dziedziny zarządzania buduje własny wizerunek i autorytet promuje siebie w środowisku
Ponadto dyrektor szkoły: doskonali umiejętność posługiwania się językami obcymi poznaje europejskie systemy edukacyjne, zawiera nowe znajomości jest doceniany przez FRSE ma również szansę na otrzymanie, np. nagrody prezydenta
Dziękuję serdecznie za uwagę Anna Rabiega – ZSO nr 7 w Łodzi Kontakt: