Międzyregionalna współpraca transgraniczna realizowana w ramach Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej TRITIA z o.o. Ostrawa, 30. 04. 2013.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EUROPEJSKIE UGRUPOWANIE WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Projekt „Regionalna Strategia Innowacji – RSI 2030”
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska-Rzeczpospolita Polska Rola Instytucji Regionalnych – możliwości nawiązywania współpracy.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Narodowa Strategia Spójności
BEZPIECZEŃSTWO. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
PROCES PROGRAMOWANIA ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO NA LATA Konsultacje społeczne projektu Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Pozostała alokacja - ogólna charakterystyka projektów.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Wprowadzenie do programu EUWT TRITIA z o.o.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Nowy Targ 16 czerwca 2008.
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Innowacyjna współpraca (Innowacyjny rozwój współpracy transgranicznej instytucji Województwa Śląskiego i Samorządowego Kraju.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Współpraca transgraniczna na pograniczu czesko-polsko-słowackim
Regionalny Program Operacyjny
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
TRITIA Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorilanej.
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
1. 2 Konferencja podsumowująca projektu „Strategia zintegrowanej współpracy czesko-polskiego pogranicza” Hradec Kralove, dn r.
„Strategie systemowej współpracy instytucji publicznych
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Europejska Współpraca Terytorialna OCHRONA ZDROWIA Departament Rozwoju Regionalnego i Współpracy Zagranicznej Urząd Marszałkowski województwa.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
1. 2 Konferencja regionalna POWT Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Wałbrzych, r.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Zapis prezentacji:

międzyregionalna współpraca transgraniczna realizowana w ramach Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej TRITIA z o.o. Ostrawa, r.

po co EUWT? po co EUWT? …bo jest instrumentem prawnym wprowadzonym przez prawo wspólnotowe, pozwalającym na tworzenie sformalizowanych grup współpracy, …bo wzmacnia gospodarczą, społeczną i terytorialną spójność w Unii Europejskiej, …bo umożliwia współpracę pomiędzy podmiotami z różnych poziomów administracji, EUWT może pełnić funkcję forum wymiany opinii i miejsca dialogu instytucji zainteresowanych rozwojem współpracy na obszarze działania ugrupowania.

funkcjonowanie EUWT EUWT wyposażone jest w osobowość prawną, a przez to również w pełną zdolność do czynności prawnych w rozumieniu poszczególnych systemów prawa krajowego; oznacza to, że EUWT mogą - m.in. - nabywać i zbywać ruchomości i nieruchomości oraz zatrudniać pracowników i występować jako strona w postępowaniu sądowym, funkcjonowanie EUWT jest finansowane przez podmioty powołujące ugrupowanie; koszt założenia ugrupowania i prowadzenia bieżącej działalności pokrywany jest ze środków własnych, np. ze składek członkowskich; EUWT mogą ubiegać się o środki tak jak inni beneficjenci realizujący projekty w ramach programów finansowanych ze środków UE,

funkcjonowanie EUWT Rozporządzenie w sprawie EUWT weszło w życie w 2006 r., a dwa lata później powstały cztery pierwsze EUWT. Do końca 2012 r. utworzono 32 EUWT zrzeszających ok. 700 samorządów lokalnych i regionalnych oraz władz krajowych z 17 różnych państw członkowskich (obecnie powstaje kolejnych 16 EUWT). Działania nad utworzeniem EUWT TRITIA rozpoczęto w 2009 r. Większość EUWT realizuje szerokie inicjatywy w zakresie rozwoju polityk i opracowywania strategii (tzw. podejście badawczo- konsolidujące do nowych sposobów zarządzania i zapewniania spójności – poprzez planowane przestrzenne i rozwoju miast, a także inicjatywy w dziedzinie kultury, sportu i edukacji).

Województwo Opolskie (PL) Województwo Śląskie (PL) Województwo Śląskie (PL) Kraj Morawsko-Śląski (CZ) Kraj Morawsko-Śląski (CZ) Samorządowy Kraj Żyliński (SK) Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej TRITIA z o.o. powołano dla ułatwienia współpracy transgranicznej, transnarodowej i międzyregionalnej między Krajem Morawsko-Śląskim (CZ), Samorządowym Krajem Żylińskim (SK), Województwem Opolskim (PL) i Województwem Śląskim (PL)… założone cele EUWT TRITIA:  ułatwienie codziennego życia obywatelom obszaru Ugrupowania – czesko-polsko-słowackiego pogranicza  utworzenie transgranicznej spójności na poziomie całego obszaru  realizacja projektów w celu wspólnego strategicznego rozwoju  rozszerzenie dotychczasowych dwustronnych działań pomiędzy regionami

DANE WYJŚCIOWE obszar 34 tys. km² populacja 8 mln sekretariat EUWT Cieszyn

dane na rok 2010 Moravskoslezský kraj Žilinský samosprávny kraj Województwo Opolskie Województwo Śląskie powierzchnia km² km² km² km² populacja osób osoby osób osób zaludnienie 230 osób / km² 102 osoby / km² 110 osób / km² 377 osób / km² stolica OstravaŽilinaOpoleKatowice partnerzy EUWT TRITIA

podstawy prawne tworzenia i przystępowania do EUWT na poziomie europejskim reguluje - Rozporządzenie (WE) nr 1082/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej na poziomie krajowym (polskim) regulują - Ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej - Rozporządzenie Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 17 czerwca 2009 r. w sprawie sposobu prowadzenia Rejestru Europejskich Ugrupowań Współpracy Terytorialnej - Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach problemy natury prawnej ze względu na różnice prawa czeskiego, polskiego i słowackiego, założyciele EUWT TRITIA postanowili o umiejscowieniu siedziby Ugrupowania w Polsce i w związku z tym – przyjęciu jurysdykcji polskiej uwarunkowania prawne tworzenia europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej

Strategie systemowej współpracy instytucji publicznych Kraju Morawsko- Śląskiego, Województwa Śląskiego i Opolskiego POWT Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska budżet projektu ,46 EUR współfinansowanie EFRR ,83 EUR Współpraca i wsparcie współpracy transgranicznej samorządów regionalnych oraz podmiotów działających w Kraju Żylińskim i Morawsko-Śląskim POWT Republika Słowacka - Republika Czeska budżet projektu ,00 EUR współfinansowanie EFRR ,50 EUR Innowacyjna współpraca (Innowacyjny rozwój współpracy transgranicznej instytucji Województwa Śląskiego i Samorządowego Kraju Żylińskiego) PWT Rzeczpospolita Polska - Republika Słowacka budżet projektu ,11 EUR współfinansowanie EFRR ,85 EUR przygotowania do utworzenia EUWT TRITIA realizacja 3 dwustronnych projektów transgranicznych w ramach EWT

…stworzenie dokumentu wskazującego wspólny potencjał czterech regionów leżących na obszarze działania EUWT TRITIA, jego możliwości rozwojowe oraz kierunki dalszych działań, - prace nad dokumentem prowadzone były w układzie: czesko-polskim, słowacko-czeskim i polsko-słowackim i zostały podzielone na część analityczno-diagnostyczną i strategiczną (wraz z opracowaniem zalecanych projektów współdziałania i wskazania źródła ich finansowania), - po opracowaniu trzech odrębnych dokumentów strategicznych zostały one scalone w jeden dokument: strategię dla obszaru działania EUWT TRITIA na lata , cele zrealizowanych 3 projektów

główne obszary współpracy 1. transport poprzez łączność i wzajemną dostępność regionów członkowskich 2. gospodarka poprzez innowacyjne i konkurencyjne środowisko; wspieranie współpracy MSP oraz tworzenie i współpracę klastrów transgranicznych; wspieranie B+R; wspólne misje gospodarcze i sieci Izb Handlowych 3. energetyka poprzez wspólną politykę energetyczną, odnawialne źródła energii, działania na rzecz ograniczenia zanieczyszczenia powietrza 4. ruch turystyczny poprzez wspólne kampanie promocyjne; tworzenie ponadregionalnych produktów oraz brandmark EUWT jako konkurencyjnego miejsca przeznaczenia

pozostałe obszary współpracy 1. kultura poprzez wspieranie ochrony dziedzictwa kulturowego 2. środowisko naturalne poprzez wspieranie ochrony zasobów naturalnych i wspólnego zarządzania nimi 3. kapitał ludzki – edukacja poprzez tworzenie sieci podmiotów celem efektywniejszego wykorzystania wspólnej infrastruktury 4. współpraca instytucji publicznych poprzez promowanie współpracy prawnej i administracyjnej, wymianę osób i doświadczeń w ramach staży międzynarodowych 5. sport poprzez organizowanie i promowanie wspólnych imprez

chronologia działań VI.2009 – decyzja o utworzeniu EUWT TRITIA na spotkaniu szefów regionów w Żylinie 2009/2010 – międzyregionalne grupy zadaniowe opracowują zasady organizacji i funkcjonowania ugrupowania X.2010 – szefowie regionów zatwierdzają strukturę organizacyjną ugrupowania 2010 – sejmiki regionalne zatwierdzają dokumentację założycielską: konwencję i statut ugrupowania 2011 – międzyregionalne grupy zadaniowe dostosowują wydane przez MSZ RP sugestie do treści konwencji i statutu do prawa krajowego poszczególnych partnerów oraz założonych planów działania ugrupowania 2012 – sejmiki regionalne zatwierdzają zmiany w dokumentach założycielskich 2012 – pozytywne decyzje (zgody) właściwych ministerstw na przystąpienie wszystkich partnerów do tworzonego EUWT TRITIA XII.2012 – podpisnie dokumentów założycielskich EUWT TRITIA 25.II.2013 – wpisanie EUWT TRITIA do Rejestru EUWT prowadzonego przez MSZ RP; ugrupowanie uzyskuje osobowość prawną

I. Walne Zgromadzenie EUWT TRITIA z o.o. W Cieszynie, r., spotkali członkowie Walnego Zgromadzenia EUWT TRITIA z o.o., desygnowani przez władze regionów partnerskich: - Juraj Blan á r – Predseda ŻSK - Miroslav Nov á k – Hejtman MSK - Józef Sebesta – Marszałek WO - Mirosław Sekuła – Marszałek WŚ

decyzje I. WZ EUWT TRITIA z o.o. Walne Zgromadzeni e, obradując pod przewodnictwem Hetmana MSK, podjęło łącznie 13 uchwał, dotyczących m.in.: przyjęcia Regulaminu Obrad Walnego Zgromadzenia wyboru członków RN (Witold Czyż, Pavol Holestiak, Janusz Kamiński, Martin Sikora) wyboru dyrektora (Branislav Zacharides) przyjęcia planu działania i budżetu EUWT TRITIA na rok 2013 przyjęcia struktury organizacyjnej ustalenia rocznych składek członkowskich

przyjęta struktura organizacyjna WALNE ZGROMADZENIE 4 członków (po jednym przedstawicielu każdego członka Ugrupowania) RADA NADZORCZA 4 członków (po jednym przedstawicielu każdego członka Ugrupowania) menedżer projektowy dyrektor menedżer finansowy

plan działania EUWT TRITIA Przyjęty przez WZ Plan Działania na rok 2013 obejmuje m.in.: Stworzenie sekretariatu – na siedzibę wybrano Zamek Cieszyn Rozpoczęcie działalności projektowej – obejmuje przygotowanie dwóch własnych projektów w ramach naboru Funduszu Mikroprojektów PO RCz – RP Budowanie marki EUWT oraz jej marketing – poprzez przyłączenie się do Platformy EUWT działającej przy Komitecie Regionów w Brukseli Wewnętrzna działalność EUWT – obejmująca również kwestie i kadrowe oraz opracowanie wszystkich, niezbędnych przepisów dla nowej organizacji, których wymaga polskie prawo

Wydział Gospodarki, Promocji i Współpracy Międzynarodowej Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego ul. Juliusza Ligonia Katowice | |