Gdańsk 26.11.2013 III Spotkanie Zespołu Zadaniowego - Wojewódzki Program Rozwoju Ekonomii Społecznej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Rozwój przedsiębiorczości społecznej w regionie Warszawa, dnia 18 kwietnia 2013 roku.
Spotkanie Zespołów zadaniowych ds. Wsparcia przedsiębiorczości oraz ds. Wsparcia miast Polski Wschodniej w ramach Zespołu roboczego ds. przygotowania Programu.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Plan komunikacji PO KL - założenia
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Joanna Brzozowska – Wabik związek lustracyjny spółdzielni pracy
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Gdańsk Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OŚRODEK WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ w regionie stargardzkim Priorytet VII. Promocja integracji społecznej Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i.
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Mazowiecka Sieć Ośrodków Doradczo-Informacyjnych w zakresie Innowacji MSODI Działania w ramach projektu: Działania promocyjne dostępne dla osób zainteresowanych.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ EKONOMIA SPOŁECZNA.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Tomasz Schimanek Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej Toruń, 21/09/2012 r. Organizator.
Regionalny Program Operacyjny
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Katowice, 18 listopada 2015 r. Projekt „Kształcenie i doradztwo dla kadr pomocy i integracji społecznej województwa śląskiego” współfinansowany jest ze.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
Szczyrk, kwietnia 2016 r. Edyta Tkacz KONFERENCJA „System wsparcia ekonomii społecznej w województwie śląskim”
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Ekonomia społeczna – istota problemu
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Materiał opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego.
Konsultacje społeczne projektu
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Sprawozdanie roczne z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Stan na Warszawa, 24 maja 2018 r. Materiał.
Pomorski system wsparcia ekonomii społecznej
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Zapis prezentacji:

Gdańsk III Spotkanie Zespołu Zadaniowego - Wojewódzki Program Rozwoju Ekonomii Społecznej

Maciej Kisała ROPS Wojewódzki Program Rozwoju Ekonomii Społecznej PLAN SPOTKANIA 1.Informacja na temat Struktury budowanego programu 2.Ukonstytuowanie Grup Tematycznych 3.Praca w Grupach Ustalenia wewnątrz grup co do trybu prac Analiza przypadku – Planu działania ES w innego województwa Przedstawienie wniosków (wspólne) dyskusja 4.Ustalenie dalszego przebiegu prac Zespołu/ Grup

Maciej Kisała ROPS Wojewódzki Program Rozwoju Ekonomii Społecznej Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju STRUKTURA PROGRAMU I PROCEDURY „BUDOWY” Art. 15 programy rozwoju - dokumenty realizujące cele zawarte w strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, w tym programy wojewódzkie, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, oraz programy wieloletnie, o których mowa w przepisach o finansach publicznych. 6. Dla każdego programu instytucja opracowująca program przygotowuje przed jego przyjęciem raport ewaluacyjny, zawierający uprzednią ewaluację skuteczności efektywności realizacji programu. 7. Raport ewaluacyjny, o którym mowa w ust. 6, jest przekazywany do wiadomości odpowiednio Radzie Ministrów lub sejmikowi województwa wraz projektem programu. Art. 16. Program obejmuje okres niewykraczający poza okres obowiązywania średniookresowej strategii rozwoju kraju lub strategii rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, które realizuje.

Maciej Kisała ROPS Wojewódzki Program Rozwoju Ekonomii Społecznej Art Program określa w szczególności: 1) diagnozę sytuacji społeczno-gospodarczej w odniesieniu do zakresu objętego programowaniem strategicznym oraz wyniki raportu ewaluacyjnego, o którym mowa w art. 15 ust. 6; 2) cel główny i cele szczegółowe w nawiązaniu do średniookresowej strategii rozwoju kraju, narodowej strategii spójności lub strategii rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, wraz z określonymi wskaźnikami; 3) priorytety oraz kierunki interwencji w zakresie terytorialnym, w tym w ujęciu wojewódzkim; 4) sposób monitorowania i oceny stopnia osiągania celu głównego i celów szczegółowych; 5) plan finansowy, w tym: a) źródła finansowania realizacji programu, b) kwotę środków przeznaczonych na finansowanie realizacji programu i jej podział między poszczególne priorytety, c) informację wysokości współfinansowania na poziomie programu priorytetów; 6) podstawowe założenia systemu realizacji. STRUKTURA PROGRAMU I PROCEDURY „BUDOWY”

Maciej Kisała ROPS Wojewódzki Program Rozwoju Ekonomii Społecznej Art Program rozwoju opracowany przez właściwy zarząd województwa jest przyjmowany przez zarząd województwa w drodze uchwały. Art. 19a. 1. Projekty programów podlegają konsultacjom jednostkami samorządu terytorialnego oraz partnerami społecznymi gospodarczymi Art. 6 ust. 2-4 stosuje się odpowiednio. 2. Podmiot opracowujący projekt strategii rozwoju ogłasza w dzienniku o zasięgu krajowym oraz na swojej stronie internetowej informację o konsultacjach, a w szczególności zaproszenie do uczestnictwa w procesie konsultacji, miejsce i tematy spotkań i konferencji oraz adres strony internetowej, na której zamieszczono projekt strategii rozwoju, z zastrzeżeniem ust. 2a. 2a. W przypadku projektu strategii rozwoju o charakterze regionalnym podmiot ogłasza informację o konsultacjach w dzienniku o zasięgu krajowym lub regionalnym oraz na swojej stronie internetowej. 3. Podmioty, o których mowa w ust. 1, mogą, w terminie 35 dni od dnia ogłoszenia, o którym mowa w ust. 2, wyrazić opinię do projektu. Nieprzedstawienie opinii w terminie oznacza rezygnację z prawa jej wyrażenia. 4. W terminie 30 dni od dnia zakończenia konsultacji, o których mowa w ust. 1, podmioty je organizujące przygotowują sprawozdanie z przebiegu i wyników konsultacji, zawierające w szczególności ustosunkowanie się do uwag zgłaszanych w trakcie konsultacji wraz z uzasadnieniem oraz podają je do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej. STRUKTURA PROGRAMU I PROCEDURY „BUDOWY”

Maciej Kisała ROPS Wojewódzki Program Rozwoju Ekonomii Społecznej UCHWAŁA NR 1198/296/13 Zarządu Województwa Pomorskiego z dnia 24 października 2013 roku w sprawie przyjęcia zasad, trybu i harmonogramu opracowania Wojewódzkiego Programu Rozwoju Ekonomii Społecznej na lata … § 3. Struktura programu. 1.Struktura programu będzie zawierała następujące elementy: 1) diagnoza sytuacji społeczno – gospodarczej w odniesieniu do zakresu objętego programowaniem strategicznym, 2) raport ewaluacyjny ex-ante, zawierający uprzednią ewaluację skuteczności i efektywności realizacji Programu, 3) cel główny i cele szczegółowe w nawiązaniu do strategii rozwoju województwa, strategii polityki społecznej, wraz z określonymi wskaźnikami, 4) priorytety oraz kierunki interwencji w zakresie terytorialnym, 5) sposób monitorowania i oceny stopnia osiągania celu głównego i celów szczegółowych, 6) promocja ekonomii społecznej, 7) plan finansowy, w tym : - źródła finansowania realizacji programu, - kwotę środków przeznaczonych na finansowanie realizacji programu i jej podział między poszczególne priorytety, - informację wysokości współfinansowania na poziomie programu i priorytetów; 8) podstawowe założenia systemu realizacji.

Maciej Kisała ROPS Wojewódzki Program Rozwoju Ekonomii Społecznej Grupa I - Priorytet I TWORZENIE SYSTEMU WSPIERANIA PODMIOTÓW EKONOMII SPOŁECZNEJ ORAZ ICH OTOCZENIA Grupa II - Priorytet II UPOWSZECHNIANIE IDEI EKONOMII SPOŁECZNEJ Grupa III - Priorytet III ZWIĘKSZENIE UDZIAŁU PODMIOTÓW EKONOMII SPOŁECZNEJ W ROZWOJU GOSPODARCZYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO KONCEPCJA PRAC

Maciej Kisała ROPS Wojewódzki Program Rozwoju Ekonomii Społecznej Grupa I SYSTEM Cel 1: Ujednolicenie kierunków działań na rzecz rozwoju inicjatyw w obszarze ES w regionie Działania: 1.1 powołanie zespołu koordynująco-monitorującego wieloletni plan działań na rzecz promocji i upowszechniania ekonomii społecznej oraz rozwoju instytucji sektora ekonomii społecznej i jej otoczenia w regionie; 1.2 budowanie mechanizmów skutecznej komunikacji oraz ich wdrażanie – przełamywanie barier między sektorami oraz komunikowanie się ze wszystkimi potencjalnie zainteresowanymi rozwojem ekonomii społecznej w województwie; 1.3 stworzenie warunków do powstawania międzysektorowych partnerstw na rzecz ES; 1.4 stworzenie katalogu aktów prawnych dotyczących ekonomii społecznej; 1.5 stworzenie systemu identyfikacji przyszłych liderów oraz pracowników PES; 1.6 propagowanie wprowadzania zapisów o ekonomii społecznej w dokumentach strategicznych jednostek samorządu terytorialnego. Cel 2: Podnoszenie wiedzy specjalistycznej oraz zapewnienie doradztwa specjalistycznego dla kadry PES oraz kadry wspierajacej PES Działania: 2.1 koordynowanie działań na rzecz ekonomii społecznej w województwie pomorskim poprzez zbieranie i dystrybuję informacji - utworzenie i prowadzenie banku wiedzy na temat ekonomii społecznej w województwie; 2.2 organizacja szkoleń specjalistycznych odpowiadającym zidentyfikowanym potrzebom; 2.3 udział liderów oraz pracowników PES i ich otoczenia a także instytucji wsparcia w wizytach studyjnych; 2.4 opracowanie i dystrybucja publikacji i broszur nt. ekonomii społecznej; 2.5 zapewnienie usług doradczych.

Maciej Kisała ROPS Wojewódzki Program Rozwoju Ekonomii Społecznej Grupa II UPOWSZECHNIANIE Cel 1: Promowanie wiedzy o ekonomii społecznej Działania: 1.1 stworzenie systemu rekomendacji PES dla biznesu; 1.2 organizacja forum ES; 1.3 włączenie inicjatyw PES do konkursu „Bursztynowy Mieczyk” i innych konkursów; 1.4 włączenie do współpracy mediów; 1.5 stała aktualizacja katalogu dobrych praktyk; 1.6 wydawanie publikacji na temat działań PES, otoczenia PES oraz instytucji wspierających; 1.7 prowadzenie i włączanie się w kampanie społeczne o zasięgu regionalnym i lokalnym PES oraz ich otoczenia; 1.8 prowadzenie działań informacyjno - promocyjnych podczas różnych wydarzeń i wśród wszystkich grup zawodowych i społecznych; 1.9 utworzenie podstrony na stronie internetowej skupiającej ofertę produktów i usług PES z województwa pomorskiego. Cel 2 Edukowanie w zakresie ekonomii społecznej Działania: 2.1 wprowadzenie zagadnień z zakresu ekonomii społecznej do systemu kształcenia formalnego i ustawicznego; 2.2 popularyzacja wiedzy na temat ekonomii społecznej wśród przedstawicieli samorządów; 2.3 popularyzacja wiedzy na temat ekonomii społecznej wśród przedstawicieli sektora prywatnego.

Maciej Kisała ROPS Wojewódzki Program Rozwoju Ekonomii Społecznej Grupa III ZWIĘKSZENIE UDZIAŁU PODMIOTÓW Cel 1: Stworzenie warunków do powstawania podmiotów ekonomii społecznej, ich otoczenia oraz instytucji wsparcia Działania: 1.1 aktualizacja diagnozy sytuacji ekonomii społecznej w województwie pomorskim; 1.2 utworzenie dwóch OWES; 1.3 inkubowanie powstania nowych PES w regionie. Cel 2: Dążenie do ekonomizacji PES Działania: 2.1 budowanie marki pomorskich PES; 2.2 opracowanie katalogu produktów i usług; 2.3 wspieranie istniejących PES i ułatwienie im działania i rozwoju. Specjalną pieczą należy otoczyć podmioty takie jak organizacje pozarządowe prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki non profit, które obecnie nie otrzymują wsparcia z głównych źródeł finansowania POKL. Cel 3: Tworzenie dodatkowych mechanizmów wsparcia finansowego PES Działania: 3.1 wskazywanie możliwości wsparcia PES przez JST (stosowanie klauzul społecznych, udostępnianie lokali, itp.); uzupełnienie systemu wsparcia dla PES w skład którego wejdą fundusze pożyczkowe, dotacje oraz poręczenia. Cel 4: Inicjowanie współpracy pomiędzy PES a sektorem biznesowym Działania: 4.1 sieć spotkań regionalnych z biznesem (fora, konferencje); 4.2 udzielanie wsparcia dla PES przed spotkaniami z partnerami biznesowymi; 4.3 promowanie idei społecznej odpowiedzialności biznesu.

Dziękuję za uwagę.