Zatrudnienie i polityka społeczna w Unii Europejskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Nowa Perspektywa finansowa
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Pierwsza Doroczna Konwencja Europejskiej Platformy Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu Kraków października 2011 r.
Perspektywa Finansowa
Stanowisko Rządu RP wobec propozycji KE Warszawa, 5 marca 2013 r.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
prezentacja Michała Nycza
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Rozwój kapitału ludzkiego - spotkanie eksperckie - Waldemar Sługocki Podsekretarz Stanu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 1 marca 2011.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Rola Instytucji Audytowej
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
REFORMA SIECI EURES WDRAŻANIE ROK 2014
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Jednolity rynek wiedzy i pracy - polityka UE w zakresie innowacji i mobilności obywateli Małgorzata Handzlik Poseł do Parlamentu Europejskiego.
Informacja na temat dokumentów programowych i pakietu legislacyjnego polityki rybołówstwa w Polsce oraz UE na lata
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Rola i wpływ organizacji obywatelskich na kształt krajowej i europejskiej polityki społecznej PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO.
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Rada Unii Europejskiej (fr. Conseil de l'Union européenne; ang
REGIONALNY SYSTEM WSPIERANIA MŁODZIEŻY Wyzwania, potrzeby, rekomendacje.
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Komisja europejska.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Nowa Strategia Europejska na rzecz Wzrostu i Zatrudnienia
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
i inne dokumenty dotyczące perspektywy finansowej
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Przygotowanie przez partnerów społecznych strategii partnerstwa na lata Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Inteligentna specjalizacja jako warunek ex-ante dla programów operacyjnych w latach Marcin Łata Departament Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo.
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
EFS – założenia na lata Warszawa, 19 lutego 2015 r.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Unit D2: Social Inclusion and Poverty Reduction
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Polityka sp ó jności UE. Polityka sp ó jności w ujęciu czasowym 1957 r. W traktacie rzymskim pierwszy raz wspomniano o r ó żnicach regionalnych 1958 r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Polityka.
Komisja Europejska 10 priorytetów w 10 scenariuszach Pobudzanie zatrudnienia, wzrostu i inwestycji Sylwia K. Mazur, Scenariusz 1, Załącznik 1.
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Europejski Fundusz Społeczny po 2013 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Zapis prezentacji:

Zatrudnienie i polityka społeczna w Unii Europejskiej Janusz Gałęziak, radca-minister Stałe Przedstawicielstwo RP przy UE

Proces decyzyjny w Unii Europejskiej Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej jako podstawa inicjatywy legislacyjnej KE Komisja Europejska kieruje projekt legislacyjny do Rady i Parlamentu Rada i Parlament negocjują ostateczny kształt aktu prawnego Opinie EKES i KoR

Kompetencje UE w zakresie zatrudnienia i polityki społecznej Zachęty do współpracy Wytyczne w sprawie zatrudnienia Dyrektywy w obszarach -bhp -zabezpieczenie społeczne pracowników -informacja i konsultacje z pracownikami -równouprawnienie w zatrudnieniu

Priorytety prezydencji greckiej Zatrudnienie i walka z bezrobociem Wzmocnienie społecznego wymiaru Unii Gospodarczo-Walutowej Wzmocnienie dialogu społecznego

Dylematy zarządzania Unią Europejską Ograniczone kompetencje traktatowe Nowe państwa członkowskie Dysproporcje rozwojowe

Strategia Lizbońska (2000-2010) Otwarta Metoda Koordynacji -wspólne cele -wskaźniki i wytyczne -porównanie i ocena postępów

Strategia Europa 2020 1. Zatrudnienie 2. Badania i rozwój 75 proc. osób w wieku 20-64 lat powinno mieć pracę 2. Badania i rozwój na inwestycje w badania i rozwój powinniśmy przeznaczać 3 proc. PKB Unii  3. Zmiany klimatu i zrównoważone wykorzystanie energii należy ograniczyć emisje gazów cieplarnianych o 20 proc. w stosunku do poziomu z 1990 r. (lub nawet o 30 proc., jeśli warunki będą sprzyjające) 20 proc. energii powinno pochodzić ze źródeł odnawialnych efektywność energetyczna powinna wzrosnąć o 20 proc. 4. Edukacja Ograniczenie liczby uczniów przedwcześnie kończących edukację do poziomu poniżej 10 proc. co najmniej 40 proc. osób w wieku 30-34 powinno mieć wykształcenie wyższe 5. Walka z ubóstwem i wykluczeniem społecznym zmniejszenie liczby osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym o co najmniej 20 mln.

Semestr Europejski Wszystkie państwa członkowskie zobowiązały się do osiągnięcia celów strategii „Europa 2020” i ustanowiły zgodne z nią cele krajowe oraz strategie pobudzające wzrost gospodarczy. Pożądany wpływ na wzrost gospodarczy można jednak osiągnąć jedynie poprzez skoordynowane i ukierunkowane działania wszystkich krajów. W tym celu Komisja Europejska ustanowiła roczny cykl koordynacji polityki gospodarczej zwany semestrem europejskim. Co roku Komisja Europejska dokonuje gruntownej analizy programów reform gospodarczych i strukturalnych przedstawionych przez poszczególne państwa członkowskie i wydaje im zalecenia obejmujące okres od 12 do 18 kolejnych miesięcy. Semestr europejski rozpoczyna się wraz z przyjęciem przez Komisję rocznej analizy wzrostu gospodarczego, co z reguły ma miejsce pod koniec roku. W analizie tej określane są priorytety UE na najbliższy rok, mające zapewnić wzrost i większą liczbę miejsc pracy.   W marcu szefowie państw i rządów UE wydają – na podstawie rocznej analizy wzrostu gospodarczego – unijne wytyczne co do polityki krajowej. Korzystając z tej analizy, Rada Europejska na wiosennym posiedzeniu zapoznaje się z: ogólną sytuacją makroekonomiczną postępami w realizacji celów ogólnounijnych, postępami we wdrażaniu inicjatyw przewodnich. Rada Europejska formułuje ogólne wskazówki dotyczące zagadnień budżetowych i makroekonomicznych, reform strukturalnych oraz obszarów sprzyjających wzrostowi gospodarczemu, a także sposobów ich integrowania.

Semestr Europejski W kwietniu państwa członkowskie przedstawiają plan należytego zarządzania finansami publicznymi (program stabilności lub konwergencji) oraz plan reform i działań, które mają prowadzić ku inteligentnemu i trwałemu wzrostowi sprzyjającemu włączeniu społecznemu w dziedzinie zatrudnienia, badań naukowych, innowacji, energii i włączenia społecznego (krajowy program reform). W maju/czerwcu Komisja ocenia te programy i w stosownym przypadku opracowuje zalecenia dla poszczególnych krajów. Rada UE zalecenia te omawia, a Rada Europejska je zatwierdza. Państwa członkowskie uzyskują zatem stosowną poradę, jeszcze zanim przystąpią do sporządzania ostatecznego projektu budżetu na kolejny rok. Pod koniec czerwca lub na początku lipca Rada oficjalnie przyjmuje zalecenia skierowane do państw członkowskich. Jeżeli w określonym terminie zalecenia nie zostaną zrealizowane, wydane mogą zostać ostrzeżenia. W razie nadmiernej nierównowagi makroekonomicznej i budżetowej wykonanie zaleceń można egzekwować także za pomocą zachęt i sankcji. Zasadniczą rolę w kontekście wzajemnej oceny oraz śledzenia postępów w realizacji głównych celów UE i inicjatyw przewodnich strategii „Europa 2020” odgrywają spotkania ministrów państw członkowskich poświęcone konkretnym kwestiom politycznym. Aby można było zrealizować zakładaną politykę i uzyskać szerokie zaangażowanie, prowadzona będzie ścisła współpraca z Parlamentem Europejskim i innymi organami doradczymi UE (Komitet Regionów i Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny). W działania w pełni włączone zostaną także parlamenty krajowe, partnerzy społeczni, regiony i inne podmioty.

Społeczny Wymiar Unii Gospodarczo-Walutowej. zwiększenie zdolności do monitorowania rynku pracy i rozwoju społecznego w UGW, w celu poprawienia koordynacji polityki (wcześniej wprowadzane i bardziej trafne) skuteczne i trwałe zintensyfikowanie działań UE i finansowanie walki z bezrobociem i społecznymi nierównościami podejmowanie działań, podjętych z odpowiedzialnością i charakteryzujących się dyscypliną gospodarczą, z uwzględnieniem wsparcia finansowego i w duchu solidarności, - w ramach UE, zmniejszenie istniejących barier w migracjach międzynarodowych w celach zarobkowych wzmocnienie roli dialogu społecznego w rozwoju UE i krajowych strategii, poprzez odpowiednie zaangażowanie partnerów społecznych

Sytuacja młodzieży Youth employment remains high on the political agenda. According to the latest Eurostat figures, 5,5 million young persons are still unemployed in the EU, which represents an overall youth unemployment rate of 23.4 % (July 2013, EU28), compared to 22,9 % in July 2012 (EU27). Eurofound's latest comparative research findings on NEETs (young people who are not in employment, education or training, currently 14 million in the EU) show that the annual economic loss to society of not integrating NEETs is estimated at EUR 153 billion. This is in addition to the inestimable costs of their disengagement from society in general. LT Pres. note

Działania UE na rzecz zatrudnienia młodzieży Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, promujące działania na rzecz polepszenia sytuacji młodzieży an rynku pracy uzgodnienia w ramach Wieloletnich Ram Finansowych, Zakończone negocjacje dot. Rozporządzenia ws. Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych, w szczególności w zakresie Europejskiego Funduszu Społecznego, trwające prace ws. wdrażania Gwarancji dla Młodzieży, uwzględnienie w wytycznych dla wielu PCz, w ramach Semestru Europejskiego, potrzeby zintensyfikowania działań krajowych na rzecz zatrudnienia/samozatrudnienia osób młodych, ustanowienie w lipcu 2013 r. Europejskiego Sojuszu na rzecz Przygotowania Zawodowego,

Działania UE na rzecz zatrudnienia młodzieży Ramy Jakości dla Staży, plan uczynienia osób młodych specyficzną grupą docelową w ramach Programu na rzecz Zatrudnienia i Innowacji Społecznych (EaSI), ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb MŚP inicjatywy dot. ułatwienia wewnętrznej mobilności na europejskim rynku pracy poprzez programy, takie jak „Your First EURES Job”,