Współpraca bibliotekarzy i nauczycieli w realizacji podstawy programowej w Szkole Podstawowej nr 27 im. Marii Montessori w Lublinie Największą oznaką.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Advertisements

Szkoła dla 6-latka 6.
BIBLIOTEKA III L.O. W SOPOCIE Zapraszamy codziennie od godz W środy biblioteka nieczynna ! BIBLIOTEKARZ - mgr. Zdzisława Małyszko.
Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Program wychowawczy szkoły
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Biblioteka jako szkolne centrum informacji multimedialnej jest miejscem gromadzenia i udostępniania różnych materiałów/mediów dydaktycznych uczniom, ich.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
BIBLIOTEKA Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie.
Biblioteka Miejskiego Zespołu Szkół nr 4 im
Co to jest TIK?.
Opracowała Romana Stąsiek Wnętrze naszej biblioteki:
DZIAŁALNOŚĆ BIBLIOTEKI SZKOLNEJ GIMNAZJUM NR 10 IM. JANA PAWŁA II
INTERNETOWE CENTRUM INFORMACJI MULTIMEDIALNEJ INTERNETOWE CENTRUM INFORMACJI MULTIMEDIALNEJ W BIBLIOTECE SP 15.
Biblioteka szkolna Zespołu Szkół Nr1 im. Tadeusza Kościuszki w Lubiczu
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie.
Multimedialne centrum informacji
Biblioteka jako Szkolne Centrum Informacji
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Gimnazjum Nr 1 im. Orląt Przemyskich w Przemyślu.
Biblioteka szkolna Zespołu Szkół w Regnowie
Biblioteka szkolna wspomaga Twoją naukę
Komputery dla uczniów w czytelni służą zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych, informacyjnych oraz przygotowaniu do swobodnego funkcjonowania w społeczeństwie.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie Biblioteka szkolna.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Szkolne centrum informacji składa się z trzech pomieszczeń: czytelni, w której uczniowie mają dostęp do księgozbioru i do 8 komputerów podłączonych do.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Szkolne Centrum Informacyjne Biblioteka Szkolna
Witamy w bibliotece Zespołu Szkół Nr 35 w Warszawie Zapraszamy do obejrzenia prezentacji naszej oferty.
Biblioteka szkolna.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
W naszej szkole każdy uczeń mający trudności w nauce bądź pragnący bardziej pobudzić i rozwinąć swoje zainteresowania znajdzie coś dla siebie. Nauka przy.
Ogólnopolski Program Szkoła z Klasą 2.0. To trzecia edycji Ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła od samego początku bierze udział.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
MOJA SZKOŁA ZA 70 LAT AUTOR MIŁOSZ PLUCHA KLASA 6A.
na rzecz cyfryzacji szkół
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Sieć współpracy i samokształcenia doradców metodycznych
IM. STANISŁAWA KONARSKIEGO
Sopocka Akademia Tenisowa
Biblioteka – dobre miejsce dla człowieka
Edukacja wczesnoszkolna
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Zapis prezentacji:

Współpraca bibliotekarzy i nauczycieli w realizacji podstawy programowej w Szkole Podstawowej nr 27 im. Marii Montessori w Lublinie Największą oznaką sukcesu dla nauczyciela … jest bycie zdolnym, by powiedzieć: „Te dzieci pracują jak gdybym nie istniała” Maria Montessori

Szkoła Podstawowa nr 27 im Szkoła Podstawowa nr 27 im. Marii Montessori mieści się w dzielnicy Tatary. W tym roku szkolnym w naszej placówce jest dwadzieścia siedem oddziałów klas I-VI oraz grup Montessori II i III poziomu.

BIBLIOTEKA SZKOLNA Bibliotekę prowadzimy od września 1982 r. W pracach bibliotecznych pomaga nam program MOL Optivum.

Wszyscy czytelnicy korzystają z wolnego dostępu do półek w czytelni i wypożyczalni. W bibliotece znajduje się osiem stanowisk komputerowych Internetowego Centrum Informacji Multimedialnej, odtwarzacz video i DVD oraz - na stałe zamontowane - projektor i ekran.

PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH Realizację celów i zadań zapisanych w podstawie programowej powinna wspomagać dobrze wyposażona biblioteka szkolna, dysponująca aktualnymi zbiorami, zarówno w postaci księgozbioru, jak i w postaci zasobów multimedialnych. Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji.

GŁÓWNE OBSZARY WSPÓŁPRACY Gromadzenie zbiorów bibliotecznych. Wzajemna pomoc w realizacji zajęć edukacyjnych. Kształtowanie postaw uczniów.

Dezyderaty nauczycieli: GROMADZENIE ZBIORÓW Dezyderaty nauczycieli: - mapy historyczne i słowniki językowe (przekazane do sal lekcyjnych), - książki popularnonaukowe i tablice demonstracyjne. Materiały audiowizualne z projektów unijnych realizowanych w szkole: - dokumenty elektroniczne z baśniami w języku angielskim, - programy multimedialne. Kiermasze książek: - materiały metodyczne dla nauczycieli, lektury, encyklopedie i słowniki.

ZBIORY BIBLIOTEKI

Zajęcia w czytelni szkolnej. ZAJĘCIA EDUKACYJNE Zajęcia w czytelni szkolnej. Opracowanie i realizacja własnych programów nauczania. Projekty eTwinning. Konkursy biblioteczne. Zajęcia z przyrody w czytelni o źródłach energii - wykorzystano wystawę wypożyczoną przez bibliotekarza szkolnego z Powiatowej Biblioteki Publicznej w Lublinie. Rozwijanie predyspozycji i zdolności uczniów. Kształtowanie pozytywnego stosunku do nauki. Odkrywanie zainteresowań. Zdobywanie umiejętności przydatnych w dalszej edukacji.

Zajęcia w czytelni szkolnej Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem różnych źródeł informacji: - współpraca z nauczycielami: języka polskiego, przyrody, historii, języka angielskiego, plastyki, oddziały klasowe, nauczanie indywidualne, koła zainteresowań. Stwarzanie warunków do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów.

Zajęcia w czytelni szkolnej Kawiarenka internetowa: współpraca z wychowawcami świetlicy, nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej, wychowawcami klas IV, dzieci ze świetlicy szkolnej, uczniowie klas IV przebywający w czytelni. Posługiwanie się wybranymi programami i grami edukacyjnymi. Rozwijanie zainteresowań uczniów. Zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania z zasobów Internetu.

Opracowanie i realizacja własnych programów nauczania 1. Lekcje czytania - zajęcia prowadzone z uczniami klas II-III w oparciu o program własny nauczyciela bibliotekarza. 2. Czytam, rozumiem, wiem – program opracowany wspólnie przez nauczyciela języka polskiego i nauczyciela bibliotekarza realizowany w klasach V-VI. 3. Zajęcia biblioteczne - realizacja programu własnego dla klas I-III oraz zmodyfikowanego programu Edukacji czytelniczej i medialnej dla klas IV-VI. Współpraca z nauczycielami języka polskiego, wychowawcami grup Montessori i edukacji wczesnoszkolnej. Programy realizowane na zajęciach przedmiotowych lub dodatkowych dla ucznia.

Zajęcia biblioteczne Temat zajęć Zadania szkoły Klasa 6 lat Wizyta w szkolnej bibliotece. Wzbudzanie zainteresowania książką i czytaniem. Umożliwienie uczniom dostępu do różnych źródeł informacji. Rozwijanie predyspozycji i zdolności poznawczych. Wyszukiwanie informacji w tekście. Korzystanie ze słowników i encyklopedii przeznaczonych dla dzieci na I etapie edukacyjnym. Rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności za siebie oraz najbliższe otoczenie. Kształtowanie pozytywnego stosunku do nauki . I Pasowanie na czytelnika szkolnej biblioteki. II Jak ułożone są książki na półkach w wypożyczalni? Uczymy się korzystać ze zbiorów czytelni. III Droga książki od autora do czytelnika. Katalog alfabetyczny – źródło wiedzy o zbiorach biblioteki. IV Dlaczego warto czytać czasopisma? Wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł. Wyposażenie ucznia w umiejętności: poprawnego mówienia, słuchania, czytania, pisania, rozumowania, odbioru tekstów kultury. Kształcenie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno- komunikacyjnymi. Kształcenie umiejętności uczenia się jako sposobu zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywania swoich zainteresowań i przygotowania do dalszej edukacji. Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej. Uczymy się korzystać z katalogu rzeczowego – działy literatury pięknej. V Książki popularnonaukowe skarbnicą wiedzy. Uczymy się korzystać z katalogu rzeczowego – działy literatury popularnonaukowej. VI Warsztat informacyjny biblioteki szkolnej. Dlaczego warto korzystać z różnych źródeł informacji?

Projekty eTwinning My school's patron Przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Koordynator projektów: nauczyciel bibliotekarz. Współpraca z wychowawcami grup Montessori i świetlicy, nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej, języka angielskiego. My friend - teddy bear "Social solidarity and cooperation" e Twining Project Cats, my favourite friends CHILDREN of EUROPE Ho! Ho! Ho! It's Christmas Time In the school library My little country My school's patron ORIGINAL ORNAMENTS FOR CHRISTMAS Photographing Europe Portugal & Poland so far but so close

Konkursy biblioteczne PLASTYCZNE Ilustracje do wierszy J. Tuwima Ilustracje do wierszy W. Chotomskiej Nasza szkolna biblioteka CZYTELNICZE Znam lektury klasy II Znam lektury klasy III Książki ulubionego autora RECYTATORSKIE Wiersze Wandy Chotomskiej Zabawne wierszyki Święta w wierszach poetów polskich Uczeń: analizuje i interpretuje teksty kultury, czyta i recytuje wiersze, tworzy wypowiedzi w formie ustnej i pisemnej.

KSZTAŁTOWANIE POSTAW UCZNIÓW W procesie kształcenia ogólnego szkoła podstawowa kształtuje u uczniów postawy sprzyjające ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej. W rozwoju społecznym bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji. Szkoła podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji.

GŁÓWNE OBSZARY WSPÓŁPRACY Rozwijanie i utrwalanie właściwych postaw czytelniczych. Nauczyciele wypożyczając na prowadzone przez siebie zajęcia książki, czasopisma i materiały audiowizualne, propagują zbiory biblioteki i kształtują u uczniów potrzeby czytelnicze. Wychowawcy pomagają w egzekwowaniu zapisów regulaminu biblioteki dotyczących terminów wypożyczeń i poszanowania zbiorów. Zachęcają do częstych kontaktów z biblioteką poprzez systematyczne sprawdzanie statystyki wypożyczeń uczniów i wręczanie nagród najlepszym czytelnikom na koniec roku szkolnego. Rozwój zdolności i zainteresowań uczniów. W naszej szkole uczniowie mają możliwość zaprezentowania swoich umiejętności na forum szkoły oraz poza nią. Propagujemy informacje o konkursach międzyszkolnych i ogólnopolskich, na które wysyłane są prace plastyczne i literackie naszych uczniów. Udział w organizowaniu uroczystości szkolnych. Na ukształtowanie postaw indywidualnych i społecznych naszych uczniów na pewno wielki wpływ mają akademie organizowane z okazji szkolnych i państwowych świąt oraz rocznic. Z reguły przygotowywane są one przez grupę nauczycieli, którzy przy okazji organizowania imprezy wdrażają uczniów do pracy metodą projektu.

Kształtowanie postaw czytelniczych Uczeń: interesuje się książką i czytaniem, zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela. Współpraca z wychowawcami i nauczycielami różnych specjalności.

Rozwój zdolności i zainteresowań uczniów PISANIE WIERSZY KOŁO ORIGAMI MOJA KSIĄŻECZKA Wiersze naszych uczniów opublikowano w książce Ubranie dla smutku. Wybór wierszy i opowiadań z Ogólnopolskiego Konkursu Literackiej Twórczości Dzieci i Młodzieży Gimnazjalnej. Książeczki, wykonane przez dzieci po zajęciach bibliotecznych dotyczących powstawania książki. Mandala – efekt pracy uczniów. Stwarzanie warunków do prezentowania osiągnięć. Każde dziecko jest uzdolnione. Nauczyciel ma odkryć te uzdolnienia i je rozwijać. Uczeń podejmuje działalność twórczą. Współpraca z nauczycielami języka polskiego, wychowawcami grup Montessori, edukacji wczesnoszkolnej i świetlicy szkolnej.

Katyń... ocalić od zapomnienia Uroczystości szkolne 27 listopada 2013 r. JUBILEUSZ SZKOŁY Katyń... ocalić od zapomnienia 27 kwietnia 2010 r. uroczystość posadzenia DĘBU PAMIĘCI ku czci porucznika Henryka Śledziewskiego Rozwijanie cech osobowości dziecka koniecznych do aktywnego i etycznego uczestnictwa w życiu społecznym. Współpraca z nauczycielami przygotowującymi imprezy szkolne - opracowanie przez nauczycieli bibliotekarzy prezentacji multimedialnych na uroczystości oraz biuletynu jubileuszowego.

Nauczyciele bibliotekarze: Maria Młynarczyk Danuta Stachyra Samodzielnie, jak i we współpracy z innymi nauczycielami realizujemy cele, treści i zadania zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Biblioteka szkolna jest integralną częścią szkoły, a nauczyciel bibliotekarz spełnia ważną rolę w pracy dydaktyczno – wychowawczej nauczycieli. Nauczyciele bibliotekarze: Maria Młynarczyk Danuta Stachyra