Alternatywne formy finansowania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse przedsiębiorstwa (3)
Advertisements

Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Identyfikacja ryzyk ubezpieczeniowych w procesach inwestycyjnych
1 Wyniki za IV kwartał 2003 Warszawa, luty 2004.
Strategia Warszawa, styczeń 2005.
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
PROGRAM EUROPEJSKI PKO Banku Polskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Finanse przedsiębiorstwa (8)
City of Warsaw Obligacje m. st. Warszawy czyli Jak sfinansować wzrastające potrzeby inwestycyjne miasta? Biuro Polityki Długu i Zarządzania Płynnością
1 Warszawa, 7 kwietnia 2010 r. SPRAWOZDANIE ROCZNE Z REALIZACJI BUDŻETU ZA 2009 ROK POSIEDZENIE KOMISJI BUDŻETU I FINANSÓW RADY MIASTA.
Współfinansowanie projektów unijnych związanych z ochroną środowiska
Zarządzanie projektami
ENERGETYKA POLSKA WYNIKI I WSKAŹNIKI FINANSOWE ELEKTROCIEPŁOWNI ZA 2005 ROK W PORÓWNANIACH Z WYNIKAMI I WSKAŹNIKAMI UŚREDNIONYMI SEKTORA I PODSEKTORA.
Program „Samorządowa Polska” – mechanizm wspierania lokalnej
Możliwości finansowania inwestycji Inicjatywa JEREMIE dla rozwoju regionu łódzkiego Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Kutno, r.
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
Jarosław Hermaszewski Skarbnik Gminy
POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW. SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania.
AGENDA Wybrane produkty kredytowe Banku BPS S.A. Kredyty Preferencyjne
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
WSPARCIE ROZWOJU POLSKICH PRZEDSIĘBIORC Ó W Część II Finansowanie MŚP Katowice, 15 maja 2012.
Restrukturyzacja zobowiązań
XI KONGRES GMIN WIEJSKICH RP
Finansowanie inwestycji przez Beskidzki Bank Spółdzielczy maj 2010.
Bank Ochrony Środowiska S. A
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
Finansowanie bieżącej działalności przedsiębiorstwa
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
1 1 PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2014 ROK. Wpływy do budżetu rosną, pomimo że podatki pozostają na tym samym poziomie.
Co zrobić, gdy pojawią się kłopoty z płynnością
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Dochody JST Warszawa 28 maja 2013.
Wieloletnia Prognoza Finansowa i PROJEKT BUDŻETU POWIATU NA 2012 ROK Listopad 2011.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Konsekwencje dla Powiatu Zielonogórskiego wynikające z połączenia Gminy Zielona Góra z Miastem 6 grudnia 2013 rok.
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH Lipiec - Sierpień 2014 r. Cykl spotkań „Pozadotacyjne instrumenty wsparcia lubuskich przedsiębiorców”
NOWE MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INWESTYCJI SAMORZĄDÓW
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Rynek obligacji 2015 Opole,
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Państwowy bank rozwoju Obligacje przychodowe emitowane przez Jednostki Samorządu Terytorialnego Alternatywne formy finansowania inwestycji.
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2015
Wydatki budżetowe jednostek samorządu terytorialnego
Warszawa, 21 lutego 2007 r. GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po czwartym kwartale 2006 r. Najlepszy kwartał, najlepszy rok, na drodze do integracji.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
Obligacje komunalne Wykorzystanie obligacji w finansowaniu samorządowych projektów inwestycyjnych.
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
Upper Finance Med Consulting  Specjalista w dziedzinie pozyskiwania finansowania dla branży medycznej  Wieloletnie doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania.
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
BIZNES PLAN część II © Aleksander Kusak X.2015.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Współpraca banków z sektorem jednostek samorządu terytorialnego
Finanse jednostek samorządu terytorialnego – opracowywane zmiany w prawie Dr Jerzy Kwieciński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Członek Rady Ministrów,
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Raport Electus S.A. Katowice
Ministerstwo Finansów
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok
Zapis prezentacji:

Alternatywne formy finansowania JST

Grupa Magellan w liczbach 15 lat Doświadczenia w finansowaniu sektora publicznego Nr 1 W finansowaniu sektora publicznego wśród instytucji niebankowych 5,7 mld PLN finansowanie udzielone w sektorze publicznym 1,1 mld PLN Dostępnych limitów kredytowych 780 liczba klientów współpracujących z Grupą Magellan 2007 Debiut na GPW - Sprzedaż 150mpln - Zysk netto 40mpln - Kapitały własne 250mpln - Zatrudnienie 180 osób

Magellan S.A. - struktura akcjonariatu Ponad 60% akcji Magellan S.A. należy do największych funduszy emerytalnych i inwestycyjnych

Grupa Kapitałowa Magellan Grupa Magellan * Grupa Magellan rozpoczęła swoją działalność w Hiszpanii

Rynek JST w roku 2014 NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA W SEGMENCIE JST Zmiany w uofp (art.243) – Indywidualny Wskaźnik Zadłużenia - jak przygotowały się samorządy do nowych regulacji? Dane MF za rok 2014 pokazują, że ponad 50 samorządów nie spełnia wymogów z art.243 uofp Nowa perspektywa finansowa 2014-2020 – warunkiem skutecznej absorbcji środków unijnych jest długoterminowe planowanie i analiza projektów inwestycyjnych pod kątem właściwego doboru źródeł finansowania Wybory samorządowe –wydatki majątkowe rosną w roku wyborczym

Art. 243 oraz Art. 236 ustawy o finansach publicznych DO OBLICZENIA RELACJI z art. 243 uofp NIE UWZGLĘDNIA SIĘ WYDATKÓW MAJĄTKOWYCH Zgodnie z art. 236 ust. 4 uofp, w planie wydatków majątkowych wyodrębnia się w układzie działów i rozdziałów planowane kwoty wydatków majątkowych, do których zalicza się wydatki na: 1) inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego; 2) zakup i objęcie akcji i udziałów; 3) wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego.

Rynek JST 2014 – budżet a realizacja Relacja obsługi długu do dochodów ogółem z art. 243 uofp – rozwiązania samorządów poprawiające sytuację „wskaźnikową”: Oszczędności/ograniczone inwestycje Wydłużenie harmonogramu spłat kredytów/pożyczek Efekt 3-go kwartału Wykonanie budżetów JST w porównaniu z planem po III kwartale 2013 (w mld zł) Wyszczególnienie Plan po III kw. 2013 Wykonanie 2013 Stopień wykonania Dochody bieżące 165,82 164,51 99,21% Dochody majątkowe 28,78 20,59 71,54% Sprzedaż mienia 6,09 3,79 62,25% Wydatki bieżące 156,90 150,00 95,60% Wydatki majątkowe 48,54 35,40 72,92%

Dochody ze sprzedaży majątku globalnie Wydatki majątkowe globalnie Rynek JST 2014 – magia WPF Dochody ze sprzedaży majątku globalnie   2013 2014 2015 Plan Wykonanie % planu Gmina wiejska 771 429 648 361 934 675 47% 642 135 990 409 351 440 Mniejsze miasto 795 688 229 420 284 140 53% 700 194 504 474 782 065 Miasto powiatowe 1 042 816 727 592 902 987 57% 914 669 263 652 865 162 Powiat 646 510 270 187 080 087 29% 441 200 478 254 639 420 Miasto na prawach powiatu 3 038 444 568 2 127 038 665 70% 2 557 992 932 1 887 834 268 Województwo 213 186 918 92 624 850 43% 132 954 961 171 504 612 Suma 6 508 076 359 3 781 865 404 58% 5 389 148 129 3 850 976 967 Prognoza wykonania 3 131 652 387 2 237 815 870 Wydatki majątkowe globalnie 2013 2014 2015 2016 2017 Wykonanie % planu Budżet Plan 39 908 190 070 81% 47 193 003 696 28 331 116 120 20 831 933 027 18 294 756 127 Prognoza wykonania 38 033 456 447 22 832 415 542 16 788 726 198 14 743 982 282 Czy możliwe są tak niskie wydatki majątkowe w kontekście nowej perspektywy finansowej, w której około 110 mld pln to pula dla samorządów?

Środki w ramach perspektywy 2014-2020

Programy Krajowe

Oferta współpracy Magellan S.A. Korzystne rozwiązania w kontekście IWZ Finansowanie kapitałowe – wydatki majątkowe Sprzedaż zwrotna – wydatki majątkowe Płatność ratalna – wydatki majątkowe Subrogacja wydatków majątkowych Poprawa płynności przy ograniczonych procedurach Subrogacja

Finansowanie kapitałowe Samorząd powołuje spółkę komunalną do realizacji zadań inwestycyjnych. Magellan S.A. obejmuje udziały wnosząc do spółki komunalnej kapitał na realizację planowanej inwestycji. Jednocześnie samorząd odkupuje udziały zachowując kontrolę nad spółką i płaci za nie w terminie określonym przez obie strony w umowie. WYDATEK MAJĄTKOWY Korzyści Okres finansowania do 10 lat Finansowanie nie obciążające bilansu spółki Rozwiązanie neutralne z punktu widzenia IWZ

Sprzedaż zwrotna Korzyści Magellan S.A. nabywa od samorządu nieruchomość. Samorząd płaci przez okres  finansowania tzw. czynsz dzierżawny odpowiadający cenie finansowania. Kapitał odpowiadający cenie wykupu spłacany jest jednorazowo na koniec transakcji i tym samym samorząd nabywa zwrotnie nieruchomość. WYDATEK MAJĄTKOWY. Korzyści Wolne środki na dowolny cel Zachowana kontrola nad nieruchomością Zwiększenie dochodów majątkowych, poprawa IWZ

Korzyści dla Dostawców Płatność ratalna PŁATNOŚĆ RATALNA to rozłożona w czasie zapłata za fakturę z tytułu wykonanych usług, dostaw lub robót budowlanych. Magellan S.A. wykupuje wierzytelność od dostawcy. Struktura zbliżona do finansowania w formule PPP. Koszt finansowania uwzględniony jest w cenie usługi. WYDATEK MAJĄTKOWY Korzyści dla Dostawców Wejście na nowe rynki JST Ograniczenie ryzyka płatności Nie obciąża indywidualnego wskaźnika zadłużenia Brak konieczności uzyskania opinii RIO Elastyczne warunki spłaty dostosowane do możliwości inwestora Korzyści dla JST

Subrogacja Art.518 KC. – wstąpienie w prawa zaspokojonego wierzyciela za pisemną zgoda dłużnika. Nabywca wierzytelności ustala z dłużnikiem nowy harmonogram spłaty. Zobowiązania z tytułu subrogacji ujmuje się jako wydatki i klasyfikuje zgodnie z rodzajem poniesionego wydatku. Korzyści Elastyczne warunki spłaty Brak kosztów związanych z przygotowaniem transakcji Decyzja kredytowa w 48 h Brak wymogu opinii RIO w przedmiocie zdolności spłaty

Dział Finansowania JST Za uwagę Adrian Kozłowski Dyrektor Magellan S.A. Dział Finansowania JST Magellan S.A. Dział Finansowania JST Za uwagę Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 76 90-330 Łódź tel. (+42) 272 31 00 fax. (+42) 272 31 01 magellan@magellan.pl www.magellan.pl